Kratoz
Gudomlig sporthojare
Menar du i såna fall att dina slutsatser om hur du själv väger risk mot nytta i det här fallet även är riktiga på populationsnivå, dvs att den potentiella risken med ett vaccin är större än den potentiella nyttan och att vaccinering mot Covid-19 generellt sett är en dålig idé?
Anser du att riskerna för att nya vaccin/läkemedel orsakar allvarliga biverkningar är samma som när vaccinet för svininfluensan togs fram eller när talidomid togs fram?
Anser du generellt att vacciner/läkemedel som tas fram med dagens kunskap, metoder och regelverk inte är tillräckligt testade när vaccinet/läkemedlet lanseras för allmänt bruk och därför inte bör användas förrän de funnits på marknaden under en längre tid (hur det nu skulle gå till ifall man inte bör använda dem i det läget)?
Jag tror att i just Covid-19-vaccin-fallet är det sjukt mycket prestige, pengar och politik inblandat.
Jag skulle inte lita på ett snabbt framtaget vaccin från Kina, Ryssland eller tom USA.
Allt som ev kommer innan tidigast Q2 2021 skulle jag se som tveksamt.
Jag är inte emot vaccin som sådant även om jag tror man behöver hitta på ett sätt att granska/ tygla penga-hungriga läkemedelsbolag.
Kan också hända att jag bara är en cynisk surgubbe...
Last edited: