Covid-19 viktig information!

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Menar du i såna fall att dina slutsatser om hur du själv väger risk mot nytta i det här fallet även är riktiga på populationsnivå, dvs att den potentiella risken med ett vaccin är större än den potentiella nyttan och att vaccinering mot Covid-19 generellt sett är en dålig idé?

Anser du att riskerna för att nya vaccin/läkemedel orsakar allvarliga biverkningar är samma som när vaccinet för svininfluensan togs fram eller när talidomid togs fram?

Anser du generellt att vacciner/läkemedel som tas fram med dagens kunskap, metoder och regelverk inte är tillräckligt testade när vaccinet/läkemedlet lanseras för allmänt bruk och därför inte bör användas förrän de funnits på marknaden under en längre tid (hur det nu skulle gå till ifall man inte bör använda dem i det läget)?

Jag tror att i just Covid-19-vaccin-fallet är det sjukt mycket prestige, pengar och politik inblandat.
Jag skulle inte lita på ett snabbt framtaget vaccin från Kina, Ryssland eller tom USA.
Allt som ev kommer innan tidigast Q2 2021 skulle jag se som tveksamt.

Jag är inte emot vaccin som sådant även om jag tror man behöver hitta på ett sätt att granska/ tygla penga-hungriga läkemedelsbolag.

Kan också hända att jag bara är en cynisk surgubbe...;)

Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Kommer detta coronavaccin ens vara effektivt mot ett virus som muterar?
Vaccinindustrin lobbar för och styr forskning kring vaccin och dess behov men jag är personligen inte helt emot vacciner.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Menar du i såna fall att dina slutsatser om hur du själv väger risk mot nytta i det här fallet även är riktiga på populationsnivå, dvs att den potentiella risken med ett vaccin är större än den potentiella nyttan och att vaccinering mot Covid-19 generellt sett är en dålig idé?

Anser du att riskerna för att nya vaccin/läkemedel orsakar allvarliga biverkningar är samma som när vaccinet för svininfluensan togs fram eller när talidomid togs fram?

Anser du generellt att vacciner/läkemedel som tas fram med dagens kunskap, metoder och regelverk inte är tillräckligt testade när vaccinet/läkemedlet lanseras för allmänt bruk och därför inte bör användas förrän de funnits på marknaden under en längre tid (hur det nu skulle gå till ifall man inte bör använda dem i det läget)?

Man är väl ganska egoistisk i denna fråga?
Om jag var förälder och mitt barn fick narkolepsi så spelar det ingen roll att andra höll sig friska.

Att vaccinera den stora massan räddar många liv men kan samtidigt förstöra ett annat.

Är läkemedelsföretag snabbare och effektivare att ta fram att ett vaccin jämte när svininfluensan var som värst?
Kan man forska bort tid?
Att tekniken går framåt är ingen nyhet men i många fall tror jag att pengar och prestige är två viktiga faktorer i detta.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Man har inte lyckats ta fram ett botemedel mot aids på drygt 40 år! För inte nämna tbc
Men varför slakta "Guldkalven ".?
Och nu försöker man inbilla oss att man skall lyckas ta fram ett vaccin mot covid-19 som dessutom muterat många ggr.

Hur många som skulle hat blivit smittade med svininfluensan är något vi aldrig får veta. Vad vi vet är att drygt fyra miljoner vaccinerades aldrig!
Antalet avlidna är troligen färre än dem som drabbats av narkolepsi.

Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Man har inte lyckats ta fram ett botemedel mot aids på drygt 40 år! För inte nämna tbc
Men varför slakta "Guldkalven ".?
Och nu försöker man inbilla oss att man skall lyckas ta fram ett vaccin mot covid-19 som dessutom muterat många ggr.

Hur många som skulle har hblivit smittade med svininfluensan är något vi aldrig får veta. Vad vi vet är att drygt fyra miljoner vaccinerades aldrig!
Antalet avlidna är troligen färre än dem som drabbats av narkolepsi.

Raderad medlem 51742

Guest
Instinktivt tänker jag ju själv att det känns mer riskabelt att ta ett vaccin än risken att bli smittad och allvarligt sjuk, särskilt om vaccinet är snabbt framtaget. Men det handlar inte så mycket om vad som är rationellt och sannolikt utan mer om hur min primitiva geléklump till hjärna fungerar, utifrån vad evolutionen utvecklat den till. När jag vet att det finns en risk och måste göra en aktiv handling för att utsätta mig för den övervärderas risken rejält i förhållande till en risk som uppstår av att inte agera alls.

Den samlade vetenskapen vet bättre än min egna hjärnas instinkter. Det är snarare så att dagens vacciner har försvinnande små risker i förhållande till risken med att inte vaccineras, i synnerhet när man ser det på befolkningsnivå. Skall man ifrågasätta den vetenskapliga metoden får man ha rejält på fötter, för att uttrycka sig milt.

Men det känns ju inte så, rent instinktiv, så för att fatta rätt beslut måste jag göra ett aktivt val att utgå från tillgänglig kunskap snarare än mina egna instinkter. Jag behöver välja att lita på vetenskap och på myndigheterna. Detta blir extra svårt om jag av olika anledningar har en låg tilltro till myndigheter, läkemedelsbolag osv.

Om många väljer att följa sina instinkter, utan att ta in den kunskap som finns, får det allvarliga konsekvenser på befolkningsnivå.

Det finns väl befogad systemkritik som kan riktas mot såväl läkemedelsbolag som våra myndigheter. Det finns förbättringspotential i hur vaccin tas fram, vilket är hela poängen med att bedriva vetenskap. Men jag har ännu aldrig sett någon vaccinkritik som på det stora hela ens är i närheten av att vara övertygande när det gäller dess risker i förhållande till nyttan, utan kritiken är i princip alltid snarare ett uttryck för allmän systemkritik, låg tilltro till myndigheter och liknande, vilket gör att man landar i en helt skev bild av riskerna i förhållande till nyttan, precis dit mina egna instinkter också vill leda mig.

Last edited by a moderator:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Bestående lungproblem är knappast heller så kul.

Tänk att bli andfådd av minsta lilla fysisk aktivitet. Hur kul liv har man då?

Jag blev inlagd på sjukhus ett par veckor för att jag hade någon typ av lunginflammation? (fick aldrig veta vad det var) för typ 10 år sedan, jag hade syrgas slang i näsan i princip hela tiden, då jag inte klarade av att syresätta blodet själv.

Så småningom började saker fungera igen, och jag orkade gå hela korridoren till matsalen och tillbaka utan syrgas, så då tyckte jag att jag kunde åka hem.

Uppskattningsvis tappade jag 25% av min uthållighet som aldrig kom tillbaka. (jag var ingen toppatlet innan heller)

Jag är inte direkt sugen på en sväng med Covid, överlever jag och får ytterligare sämre flås så lär jag inte orka mycket.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
dvs att den potentiella risken med ett vaccin är större än den potentiella nyttan och att vaccinering mot Covid-19 generellt sett är en dålig idé?

Hur andra individer tänker och funderar i ämnet bör vi nog kanske inte lägga oss i speciellt mycket. Jag själv tänker iaf försöka hålla mig undan smitta så gått det går och avvakta eventuellt vaccin tills det finns en rimlig chans (enligt mig, inte FHM eller någon annan) att inte få några biverkningar av covid-19 vaccinet - jag som tillhörande riskgrupp vill minimera risken genom att inte stå i i frontlinjen för vare sig smitta eller vaccin.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Jag blev inlagd på sjukhus ett par veckor för att jag hade någon typ av lunginflammation? (fick aldrig veta vad det var) för typ 10 år sedan, jag hade syrgas slang i näsan i princip hela tiden, då jag inte klarade av att syresätta blodet själv.

Har du bett om att fått se din journal? Min far råkade ut för legionella för drygt 15 år sedan från en fontän placerad inomhus där man rehabiliterade sjuka. Det gav bestående men på hans lungkapacitet. Det blev ett rackarns liv om den händelsen över att det offantliga hade så dålig koll på det - likaså Gävle sjukhus fick nästan samtidigt på päls för att man hade låtit gamla avstick på rör finnas kvar - där det frodades legionellabakterier.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Dormer menar att officiell statistik i dödsfall både från USA och Sverige gör gällande att SARS- CoV-2 svarar till en vanlig säsongsinfluensa och att delar av världen nu hotas av svält och ett totalitärt odemokratiskt maktstyre om inte restriktionerna hävs. I videon argumenterar han för att utvecklingen drivs av politiska intressen snarare än medicinsk expertis.

Han är kritisk till att Sverige köpt in vaccin mot pandemin och menar att det finns avskräckande exempel på hur vaccin tidigare har skadat människor för livet. Detta utan att det har gett immunologiskt skydd mot infektion, samtidigt som vaccintillverkarna åtnjuter åtalsimmunitet och inte kan stämmas i domstol. Intervjun genomfördes fredagen den 4 september 2020.

Se på Bitchute:
https://www.bitchute.com/video/bR5FAmbKeuku/

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.nu) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
I videon nämner han bl.a nedsatt immunförsvar av vaccin och det har jag hört Lars Bern nämna när han citerade en politiker har jag för mig. Minns ej riktigt men vid svininfluensan bestämde sig Sverige eller politiker för att vi skulle vaccineras. En kvinna som måste ha haft något med beslutet av vaccinet att göra valde själv att inte ta det för att hon ville inte försämra sitt immunförsvar. Jag har gjort någon enstaka sökning men kan inte hitta någon information om att vaccin försämrar immunförsvaret, tvärtom men jag är neutral i frågan.

Intressant att Frankrike inte tog beslut om massvaccination mot svininfluensan och jämför man våra länder finns inga skillnader i smittfall. Alltså gav vaccinet inget skydd.
Håller dock inte med Dormer i videon att det gått bättre för Sverige ekonomiskt iom att vi inte hade någon lock down. Tvärtom har det gått sämre för oss ekonomiskt än våra nordiska grannländer. För Finland har det gått bäst och man kan snarare dra slutsatsen att ju färre sjuka desto bättre ekonomi.
Sedan är jag för munskydd i kollektivtrafiken tex främst för att jag vill att vi inför en vana som i Asien att av respekt för andra sätter på sig munskydd när man är förkyld tex. Tidigare i Sverige har det bara varit "dårar" som alla stirrar på som bär mask. Nu är det inte så konstigt under dessa tider och tyvärr kommer det nog upphöra efter pandemin vilket är synd eftersom det effektivt begränsar smitta vid nys- och hostningar.

Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
För många. Dom flesta verkar det som är smittan ungefär som en bakfylla.
Men enligt all press är det livsfarligt.
Och jag känner någon som känner någon som blivit smittad.
Det verkar minst sagt överdrivet och dåligt utrett.
Klart tidningar vill ju sälja tidningar.
En del regimer tycker smittan är överdriven men dom flesta tycker som Sverige och ändå hårdare.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För många. Dom flesta verkar det som är smittan ungefär som en bakfylla.
Men enligt all press är det livsfarligt.
Och jag känner någon som känner någon som blivit smittad.
Det verkar minst sagt överdrivet och dåligt utrett.
Klart tidningar vill ju sälja tidningar.
En del regimer tycker smittan är överdriven men dom flesta tycker som Sverige och ändå hårdare.

Jag känner någon som känner någon som dog av Covid19.
Jag känner folk som absolut skulle dö om dom drabbades, på grund av andra sjukdomar.
Jag har också läst om nästan 6000 dödsfall i Sverige på grund av Covid19

Har vi någon här på SH som har gått igenom en sväng av Covid19?

Jag känner också en hel familj som blev akut sjuka med feber och kraftig hosta förra helgen, dom fick svaret i dag, (i går kanske, jag fick SMS av dom i dag) att det inte var Covid, men dom har föredömligt isolerat sig och informerat alla dom har varit i kontakt med.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Ja väldigt många tror dom har Corona. Men dom flesta biter i gräset.
Ja många med dom symtomen som du skriver. Men men.
Och en del har fått det å blivit friska direkt typ.
Sen har ju folk dött. Dom offra gamlingarna. Det finns det tydligen papper på.
Ja nästan 6000. Tror dom är rätt nöjda. Äckliga politiker

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag känner någon som känner någon som dog av Covid19.
Jag känner folk som absolut skulle dö om dom drabbades, på grund av andra sjukdomar.
Jag har också läst om nästan 6000 dödsfall i Sverige på grund av Covid19

Har vi någon här på SH som har gått igenom en sväng av Covid19?

Jag känner också en hel familj som blev akut sjuka med feber och kraftig hosta förra helgen, dom fick svaret i dag, (i går kanske, jag fick SMS av dom i dag) att det inte var Covid, men dom har föredömligt isolerat sig och informerat alla dom har varit i kontakt med.

Grannens dotter åkte på det fett och tog med hela familjen på resan dom var bara sjuka som fan var inget mer med det.
Farsan hade fått det i lungorna men det blev inget mer med det.
Det var tidigt som fan i mars och ingen annan i huset blev smittad via typ dörrhandtag eller så , dom fattade inte att det
detta så dom har inte isolerat sig helt.

På gymmet tränar 80 åriga tanter och gubbar som vanligt med alla andra , det är ingen som blitt sjuk tydligen....
Dom tränar med värsta jävla riskgruppen ala 12 och uppåt....

I våras satt en dösjuk gubbe o hosta lungorna ur sig , han blev utslängd :D , det blev ingen epedemi.
Alla åkte hem o ringde Fonus och vänta en 2 veckor innan dom våga börja träna igen.....

Är man inte i en riskgrupp så kan man skita helt i detta med corona nästan.
Det enda som kan ta död på en är att man får i sig enormt mycket virus på extremt
kort tid , typ hångla med smittad :tuttar eller liknande

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Är man inte i en riskgrupp så kan man skita helt i detta med corona nästan.
Det enda som kan ta död på en är att man får i sig enormt mycket virus på extremt
kort tid , typ hångla med smittad :tuttar eller liknande

Så kan du ju inte säga oemotsagd. Min förra chef och vän åkte på detta i våras efter att ha varit på någon typ av event där en Italiensk tant hostat ett par gånger. Han blev superdålig i flera veckor och var på vippen att lägga in sig på sjukan eftersom han knappt fick luft. Men då vände det och han blev sakta bättre. Nu 6 månader senare har han fortfarande svårt att gå längre än kora sträckor i stöten. Hans lungkapacitet är helt kass och han lider som fan av detta eftersom han var en aktiv kille, nyss fyllda 50.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
De e ju sant , förmodligen har han fått i sig massa virus på korttid men klarat sig för han var i form.

Typ tagit i en handtag snortanten slemmat på o sen tat sig i ansiktet och t.ex ögene...

I Stockholm fick en vattendykargrupp(Brandförsvaret) nästan tas ur drift för hälften blev covidade.
Inte hört om dom blev återställda men dom hade iaf i somras nedsatt lungkapacitet

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om en 34-årig fitnessinfluenser dör av viruset så är det vi ganska många människor som ska vara försiktiga med att tro sig vara utanför riskgruppen.
https://www.expressen.se/nyheter/fornekade-pandemin-dog-sjalv-av-viruset/

Bara såna långtidseffekter som förlorat luktsinne och lång(hur lång?) tid av nedsatt lungkapacitet gör ju att man verkligen vill slippa att drabbas.
Som ensam egenföretagare kan det dessutom bli riktigt förödande ifall man blir inaktiverad en längre tid.

Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
De e ju sant , förmodligen har han fått i sig massa virus på korttid men klarat sig för han var i form.

Typ tagit i en handtag snortanten slemmat på o sen tat sig i ansiktet och t.ex ögene...

I Stockholm fick en vattendykargrupp(Brandförsvaret) nästan tas ur drift för hälften blev covidade.
Inte hört om dom blev återställda men dom hade iaf i somras nedsatt lungkapacitet

Grejen var att han knappast kan ha fått i sig några större mängder virus eftersom han inte varit i kontakt med hosttanten mer än väldigt kort. Det slår helt enkelt väldigt olika på olika människor, så vi gör bäst i att ta det på allvar och försöka undvika att bli smittade i det längsta, för även om jag själv skulle ha tur och klara sjukdomen skapligt, så kanske jag hinner smitta någon som får allvarliga men eller rent av dör.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år