Covid-19 viktig information!

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
I samband med vaccinering av en särskild sats Astra Zeneca-vaccin har några personer i en ort i Skaraborg fått akuta allergiska reaktioner.
Västra Götalandsregionen pausar vaccinationen med just den satsen av vaccin i väntan på utredning.
Detta gäller endast en batch och som sagt det är inte helt fel att avvakta och se vilka allvarliga biverkningar som kan uppstå.
Jag ser gärna att vi får fram info om bästa och mest säkra vaccin här i tråden. Är det något vaccin som tilltalar er mer än andra eller spelar det ingen roll?

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
I samband med vaccinering av en särskild sats Astra Zeneca-vaccin har några personer i en ort i Skaraborg fått akuta allergiska reaktioner.
Västra Götalandsregionen pausar vaccinationen med just den satsen av vaccin i väntan på utredning.
Detta gäller endast en batch och som sagt det är inte helt fel att avvakta och se vilka allvarliga biverkningar som kan uppstå.
Jag ser gärna att vi får fram info om bästa och mest säkra vaccin här i tråden. Är det något vaccin som tilltalar er mer andra eller spelar det ingen roll?
Utifrån det som framkommit hittills känner jag mig mer tveksam till AstraZenecas vaccin och skulle hellre ta exempelvis Pfizer/Biontech. Detta grundar jag på att AstraZeneca verkar ha en sämre skyddseffekt generellt, men i synnerhet när det gäller effekten på muterade former av viruset.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Jag känner likadant om Astras vaccin. Vet dock ännu inte vilket annat vaccin jag skulle ta.

Här kan man läsa lite om vaccin och jag tror sidan ständigt uppdateras:

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ceud Mille Failte!
Jag har kört mycket SportHoj i Skottland. Där klibbade jag däck på landsväg för första gången... Supermjuka däck på den lånade förvisso men det behövde inte gå så fort, bara man höll upp hastigheten i kurvorna.

Scotland vaccination drive linked to big drop in hospital admissions

Pfizer jab cuts risk of admission by up to 85% four weeks after first dose, while AstraZeneca jab cuts risk by 94%, study finds

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Fredagshumor.
Klippet verkar funka utan att ni behöver logga in.

Tänkte att det var ett humorklipp tagit ur sin kontext men jag är osäker. Vet inte om hon är knäpp eller pratar luddigt medvetet så att allt kan tolkas och hon kan ta poäng.
Hela uttalandet: Jag säger egentligen det som jag och FHM och som många andra sagt sedan den här pandemin började. Munskydd ska användas och ska behandlas som den skyddsutrustning som den är som faktiskt kan komma att användas och den används naturligtvis i vården och omsorg, det är många sammanhang och yrken där man inte kan hålla avståndet. Också i kollektivtrafiken...

När hon nämner: "och den används naturligtvis i vården" betyder det enligt mig att hon syftar på en annan grupp tidigare, troligtvis allmän användning. Ser det mest som ett roligt klipp ändå.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
ministerns presskontakt Sofia Brändström säger att kritikerna misstolkat vad hon sa.

”Jag tycker det framgår i intervjun att det hon talar om är att munskydd ska användas och behandlas som den skyddsutrustning det är”

Med tanke på försvaret så är det nog dessvärre sant.

Det tål ju påminnas om hur fhm pratade om munskydd förra året. Till och med inom delar av vården var det ju personal som inte fick använda munskydd.

Raderad medlem 51742

Guest
Skall man försöka tolka det hon säger, eller försöker säga, välvilligt pratar hon väl egentligen mest runt själva frågan utan att egentligen svara på den, dvs typiskt politikersvar.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Skall man försöka tolka det hon säger, eller försöker säga, välvilligt pratar hon väl egentligen mest runt själva frågan utan att egentligen svara på den, dvs typiskt politikersvar.

Ja hon pratar som många politiker men hon vill göra sken över att hon alltid allmänt stått för munskydd. Många tycker hon är bra och förståndig eftersom munskydd nu gäller, medan till kritiker finns det en väg till ett möjligt försvar.

Raderad medlem 51742

Guest
Ja hon pratar som många politiker men hon vill göra sken över att hon alltid allmänt stått för munskydd. Många tycker hon är bra och förståndig eftersom munskydd nu gäller, medan till kritiker finns det en väg till ett möjligt försvar.
Man skulle kanske kunna säga att hon försöka lägga ut dimridåer för att få henne, FHM och regeringen att framstå som att de gjort rätt. Sen snubblar hon dessutom på orden så att den direkta ordalydelsen gör att hela uttalandet blir så uppenbart orimligt att alla fattar att hon försöker sminka sanningen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
I sitt lördagsavsnitt har säker Henrik Jönsson klippt ihop alla ggr hon sagt att man INTE ska ha munskydd. :tungan
Han släpper sitt nästa avsnitt med SH-minutiös-precision imorgon kl 08:00. :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
I sitt lördagsavsnitt har säker Henrik Jönsson klippt ihop alla ggr hon sagt att man INTE ska ha munskydd. :tungan
Han släpper sitt nästa avsnitt med SH-minutiös-precision imorgon kl 08:00. :)

Det är ändå det positiva idag att internet glömmer inte även om flertalet av politikerna fortfarande verkar leva kvar i tron att världen har lika kort minne som de själva.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Kurvan för dödsfall sjunker kraftigt i Sverige nu. Mycket bra, vaccineringen börjar troligen få effekt. Danmark och Sverige är de länder som har snabbast minskning.

Tyvärr ökar smittspridningen ändå lite grann och det handlar förstås om att svennepäron inte följer rekommendationerna utan trängs på sportlov...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kurvan för dödsfall sjunker kraftigt i Sverige nu. Mycket bra, vaccineringen börjar troligen få effekt. Danmark och Sverige är de länder som har snabbast minskning.

Tyvärr ökar smittspridningen ändå lite grann och det handlar förstås om att svennepäron inte följer rekommendationerna utan trängs på sportlov...

:rofl Nej, jag förutsåg det här redan i mitten av januari men missbedömde fördröjningen med ca 2 veckor. Nu ökar smittspridningen efter att Jullovet är över och dödligheten kommer naturligtvis följa efter men tack och lov har ju nu en del ur riskgrupperna vaccinerats så förhoppningsvis kommer vi inte se en lika stor peak som under förra våren, men jag skulle inte betta några pengar på det halmstrået.

Att några få procent vaccinerade skulle påverka nåt i Sverige redan nu är ju fånigt naivt, det har knappt börjat märkas i Israel där dom har gjort runt 90 vaccinationer per 100 invånare.

Och precis nu håller dom på att klanta sig igen. FHM har hela året predikat hur barn inte smittar och istället varnat för julhandeln.
Vi ser samtidigt tydligt sett hur det varit stark överrepresentation av smittspridning på skolor och bland lärare större delen av hösten. Barnen testas ju inte.

Fick vi någon peak av smitta efter julhandeln? Nej, den lyser med sin frånvaro och istället verkar trenden nu ha vikt neråt precis lagom två veckor efter att jullovet började.

Givetvis börjar fhm i vanlig ordning snabb prata om att det viker ner och snarast med tankegångar om att det nu skulle fortsätta neråt. Inte en tanke verkar finnas om att smittsprdningen med all sannolikhet kommer ta fart igen med samma två veckors fördröjning efter att skolorna startat igen.

Så i början av februari kommer vi se Tegnell & co komma med konstiga förklaringar om varför smittspridningen återigen accelererar uppåt. Dom kommer naturligtvis inte med ett endaste ord nämna jullovet som förklaring till dippen.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Sportlovet har inte ens börjat. Att mäta virushalterna i avloppsvattnet har visat sig vara en bra indikator på hur många som kommer insjukna.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Man kan ju notera att skolorna startade runt 11/1 och smittspridningen bottnade och började återigen stiga 6/2, alltså 20 dagar efter att skolan började. Och det är alltså bekräftelsedatum.

Hur sportlovet kommer påverka smittspridningen vet vi som Benny säger inte ännu. Rimligtvis kommer det sjunka en aning eftersom faktiskt färre personer möts. Men folk som reser hämtar ju med sig smittan hem och efter lovet kommer ju barn och föräldrar som varit på resor och tar med sig viruset till sina skolor och arbetsplatser och det är ju då det är bäddat för stora ökningar.

Några kommer väl tillbaka nu på måndag tror jag, och så behöver det väl en vecka på skolan för att sprida viruset bland sina klasskompisar som tar det med sig till sina föräldrar som sprider det på sina arbetsplatser.

Det är nog nästan en månad innan vi sett den fulla effekten av årets sportlov.

Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Jag kan också irritera mig på de som bara måste åka upp till Åre....
Vet inte om det gäller alla skolor men läste att de rekommenderas ha distansundervisning veckan efter sportlovet.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Ett enkelt sätt att själv ta ställning är att sluta använda allt du har i hemmet med delar från Kina !
Gissar att då blir ovanstående ditt sista inlägg på SH.
(Inte illa menat men vi är ju så insyltade med Kinesiska produkter så det går inte. Skriver just nu på ett Logitech K120 tangentbord. Made in China.)
Det jag har redan hemma är inget att göra åt. Det kommer inte bli mitt sista inlägg på SH.

Det finns så mycket annat än bara elektronik. T ex:Skor, kläder, mat, fordon etc...
M a o det är vad du köper nu inte vad du köpte då.

Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Så här såg det ut på bussen jag åkte med. Stående längre bak i bussen på grund av brist på sittplatser.

Bifogat

• 20210218_151851.jpg
    20210218_151851.jpg
    915.5 KB · Visningar: 28
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA