Utifrån det som framkommit hittills känner jag mig mer tveksam till AstraZenecas vaccin och skulle hellre ta exempelvis Pfizer/Biontech. Detta grundar jag på att AstraZeneca verkar ha en sämre skyddseffekt generellt, men i synnerhet när det gäller effekten på muterade former av viruset.I samband med vaccinering av en särskild sats Astra Zeneca-vaccin har några personer i en ort i Skaraborg fått akuta allergiska reaktioner.
Västra Götalandsregionen pausar vaccinationen med just den satsen av vaccin i väntan på utredning.
Detta gäller endast en batch och som sagt det är inte helt fel att avvakta och se vilka allvarliga biverkningar som kan uppstå.
Jag ser gärna att vi får fram info om bästa och mest säkra vaccin här i tråden. Är det något vaccin som tilltalar er mer andra eller spelar det ingen roll?
ministerns presskontakt Sofia Brändström säger att kritikerna misstolkat vad hon sa.
”Jag tycker det framgår i intervjun att det hon talar om är att munskydd ska användas och behandlas som den skyddsutrustning det är”
Skall man försöka tolka det hon säger, eller försöker säga, välvilligt pratar hon väl egentligen mest runt själva frågan utan att egentligen svara på den, dvs typiskt politikersvar.
Man skulle kanske kunna säga att hon försöka lägga ut dimridåer för att få henne, FHM och regeringen att framstå som att de gjort rätt. Sen snubblar hon dessutom på orden så att den direkta ordalydelsen gör att hela uttalandet blir så uppenbart orimligt att alla fattar att hon försöker sminka sanningen.Ja hon pratar som många politiker men hon vill göra sken över att hon alltid allmänt stått för munskydd. Många tycker hon är bra och förståndig eftersom munskydd nu gäller, medan till kritiker finns det en väg till ett möjligt försvar.
I sitt lördagsavsnitt har säker Henrik Jönsson klippt ihop alla ggr hon sagt att man INTE ska ha munskydd.
Han släpper sitt nästa avsnitt med SH-minutiös-precision imorgon kl 08:00.
Kurvan för dödsfall sjunker kraftigt i Sverige nu. Mycket bra, vaccineringen börjar troligen få effekt. Danmark och Sverige är de länder som har snabbast minskning.
Tyvärr ökar smittspridningen ändå lite grann och det handlar förstås om att svennepäron inte följer rekommendationerna utan trängs på sportlov...
Och precis nu håller dom på att klanta sig igen. FHM har hela året predikat hur barn inte smittar och istället varnat för julhandeln.
Vi ser samtidigt tydligt sett hur det varit stark överrepresentation av smittspridning på skolor och bland lärare större delen av hösten. Barnen testas ju inte.
Fick vi någon peak av smitta efter julhandeln? Nej, den lyser med sin frånvaro och istället verkar trenden nu ha vikt neråt precis lagom två veckor efter att jullovet började.
Givetvis börjar fhm i vanlig ordning snabb prata om att det viker ner och snarast med tankegångar om att det nu skulle fortsätta neråt. Inte en tanke verkar finnas om att smittsprdningen med all sannolikhet kommer ta fart igen med samma två veckors fördröjning efter att skolorna startat igen.
Så i början av februari kommer vi se Tegnell & co komma med konstiga förklaringar om varför smittspridningen återigen accelererar uppåt. Dom kommer naturligtvis inte med ett endaste ord nämna jullovet som förklaring till dippen.
Det jag har redan hemma är inget att göra åt. Det kommer inte bli mitt sista inlägg på SH.Ett enkelt sätt att själv ta ställning är att sluta använda allt du har i hemmet med delar från Kina !
Gissar att då blir ovanstående ditt sista inlägg på SH.
(Inte illa menat men vi är ju så insyltade med Kinesiska produkter så det går inte. Skriver just nu på ett Logitech K120 tangentbord. Made in China.)
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|