Covid-19 viktig information!

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jag tycker budskapet verkar genomtänkt.

20210217-114049.jpg

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Att Covid-19 sällan sprids via ytor känns som en rimlig slutsats. Men det är en sak som jag inte ser kopplad till munskydd.
Munskydd-en yta?
Nog för att du pillar på munskyddet men det blir iaf en liten spärr mot att peta dig i näsan, bita på en nagel eller liknande ticks.

Men åter igen, munskydd skyddar din omgivning från dig i första hand. Inte dig från din omgivning. Vill med emfas hävda att munskyddet är att bry sig om andra.

Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Munskydd-en yta?
Nog för att du pillar på munskyddet men det blir iaf en liten spärr mot att peta dig i näsan, bita på en nagel eller liknande ticks.

Men åter igen, munskydd skyddar din omgivning från dig i första hand. Inte dig från din omgivning. Vill med emfas hävda att munskyddet är att bry sig om andra.
Inte som jag ser folk använda munskyddet. De som har det känns snarare (inte alla) att kunna röra sig som vanligt utan att behöva bry sig. "Jag har munskydd på, då slipper jag bry mig i övrigt". Dessutom bär minst hälften av alla jag ser med munskydd de på fel sätt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Inte som jag ser folk använda munskyddet. De som har det känns snarare (inte alla) att kunna röra sig som vanligt utan att behöva bry sig. "Jag har munskydd på, då slipper jag bry mig i övrigt". Dessutom bär minst hälften av alla jag ser med munskydd de på fel sätt.
Det är min uppfattning också. Och för övrigt så tror jag att det också är ganska nära sanningen och precis det som händer även i andra länder. Därför sprids viruset ändå... och kanske ännu mer.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Västra Götalandsregionen skärper nu de regionala riktlinjerna. Nu gäller munskydd i kollektivtrafiken samt i inomhusmiljöer där det inte går att hålla avstånd.

Åkte igår vid 16:00 tiden (rusningstrafik) från V:a Frölunda till Majorna med spårvagn. Det var få som använde munskydd, kanske 1 av 5.
Trots att det gäller sedan länge munskydd under rusningstrafik.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Ny virusvariant påträffad i Finland – "Bara en tidsfråga"

Det är för tidigt att säga om eller hur den finska varianten skiljer sig från andra kända versioner av viruset. Utifrån likheterna med andra virusvarianter kan den vara både mer smittsam, som den brittiska varianten och mer resistent mot vaccin, som den sydafrikanska varianten. Men svar på de frågorna fås först då man har fler fall att analysera.

"Vi vet inte heller hur spridd Fin-796H är och var den ursprungligen utvecklades. Det har sannolikt inte skett i Finland, med tanke på hur avvikande den är och att epidemin inte är lika utbredd här som i andra länder", säger Taru Meri, mikrobiolog på Vita Laboratoriot i pressmeddelandet.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
När jag hämtade lillknodden från dagis häromdagen möttes två killar i ca 25-årsåldern utanför dagis, vara den ena hade ett munskydd under hakorna. Men dom kramades glatt som goda vänner gör. Och dom var ju säkra, eftersom den ena trots allt hade ett munskydd, även om det inte täckte någon kroppsöppning. :huvet Igår mötte jag en äldre kvinna som höll fast munskyddet med händerna, för att snoddarna hade tappat sugen...

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
..och om man inte har munskydd är det fritt fram, iaf efter domen.. När ska vi ha fest?
Edit: artikeln är nu låst

Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
..och om man inte har munskydd är det fritt fram, iaf efter domen.. När ska vi ha fest?

Fy fan! Vilka urbota korkskallar! Både jönsarna som ska ha ett bröllop med 200 pers mitt under pandemin, och den pappskalle som ordnar med detta i sin lokal.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Överdödlighet, från ABs artikel.
Sverige: 7,6%
Norge: -0,4%(alltså underdödlighet.
Danmark: 1,6%
Finland: 2,7%

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Intressant info men överdödlighet berättar inte allt.
Detta är ju en bra tråd, vi ligger i framkant gällande info. Normalt folk sätter sig inte in så pass mycket ?
Lite tjatig att följa kanske men inte alls omotiverad kritik baserad på Tegnells och FHM:s uttalanden och passivitet när många krävde mer och Sverige jämför man väl bäst med våra grannländer. Dålig beredskap med dålig tillgång till skyddsutrustning inom vården. Tills annan info dyker upp sticker vi ut och man kan lätt säga att vi är kassa men vi vet sedan tidigare att många andra länder har det betydligt värre.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är snarare Norge och Finland som sticker ut...

Och om man läser igenom de länkar som postats så är det nog hyfsat enkelt att bilda sig en uppfattning om vilka faktorer som med viss sannolikhet påverkat detta.

Och det är inte munskydd, lockdown, Tegnell eller Löfvén...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det är snarare Norge och Finland som sticker ut...
+1

Sett till den där listan ligger vi ju inte dåligt till. Sen är det iofs kanske rimligare att jämföra sig med sina nordiska grannländer(eller iaf länder med andra variabler som är likartade), men det kanske andra tycker annorlunda om.
Men map på våra - relativt sett - mindre kraftiga statliga interventioner(vilket jag anser bra) med lockdowns, förbud och regleringar så är det väl inte så pjåkigt jobbat.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC