Var går gränsen när du hade hetsat upp dig ?
Informationen var att 10 % kunde få biverkningar.
När hade du tyckt det stört jobbet på din arbetsplats ?
När 30 % var hemma dagen efter vaccinationen ?
Eller när 40 % var hemma dagen efter vaccinationen ?
Eller kanske är det när 80 % av arbetsstyrkan är sjukskrivning dagen efter vaccinationen ?
Eller det är kanske så på din arbetsplats att ingen hade saknat om alla 100 % var sjukskrivna dagen efter vaccinationen ?
Var går gränsen på ditt jobb ?
Din reaktion får mig att tänka att jag kanske varit otydlig eller att du möjligen bara läst första meningen av mitt inlägg, så låt mig därför förtydliga vad som är min poäng.
Naturligtvis stör det arbetet på en arbetsplats när människor är hemma från jobbet, det är ju därför vissa regioner tillfälligt stoppat vaccineringen för att kunna planera det så frånvaron blir hanterbar.
Men att en vaccination orsakar symptom i denna utsträckningen anser jag i sig inte vara något att hetsa upp sig över. Läser man kvällstidningarna är det lätt att få intrycket att det skulle vara en fråga om vaccinets säkerhet. Snarare är det högst förväntat vid denna typ av vaccinationer och i kombination med de strikta riktlinjerna om att inte gå till jobbet vid symptom blir det förstås så här.
Visst ställer det till det för regionernas planering att siffran om 10% inte visade sig stämma för deras del, men inget som jag anser bör föranleda en oro kring vaccinets säkerhet för ens egen del (vilket man får intrycket av när man ser hur det rapporteras och diskuteras om frågan). Även om 75% av vaccinerade fick någon form av symptom som t ex feber eller allmän sjukdomskänsla skulle jag nog säga att det är vad man bör förvänta sig av ett vaccin. Sen är det naturligtvis relevant att undersöka varför siffran om 10% inte stämde i det här fallet, så att man kan lära sig mer och uppdatera siffrorna vid behov, inte minst för att underlätta planeringen vid vaccinationen.
Är man för övrigt orolig för att få feber eller liknande av vaccinationen kanske man skall vänta tills vaccinen kommer som nässpray (
vilket är under utveckling i bl.a. Finland). Denna typ av vaccin brukar tydligen ge betydligt mildare symptom än vaccin som tas som en injektion.