Covid-19 viktig information!

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag fattar inte vad namnet på hemsidan har att göra med sanningshalten i innehållet?

Det kan mycket väl vara skrot och skräp, jag har inte sagt något om det öht.

Det kan ju vara så att en hemsidas namnm är helt ovidkommande för vad den står för eller vilket innehåll som publiceras där. Men jag skulle tex inte surfa in på redlightdistrictamsterdam för att se vad de har att säga om uppfödning av dvärgvädurskaniner. Thewallwillfall verkar anspela på att någon slags mur ska falla. Jag tolkade det som att man är regimkritisk och konspiratorisk i största allmänhet och sugen på att Trump och Proud Boys eller liknande tar över så att vi får ett Mad Max-samhälle att försöka överleva i. Jag kan ha helt fel eftersom jag inte klickade och kollade källan. Men om man är seriös, varför döpa sin hemsida till något som osar konspiration?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ett enkelt sätt att själv ta ställning är att sluta använda allt du har i hemmet med delar från Kina !
Gissar att då blir ovanstående ditt sista inlägg på SH.
(Inte illa menat men vi är ju så insyltade med Kinesiska produkter så det går inte. Skriver just nu på ett Logitech K120 tangentbord. Made in China.)

Att du slutar använda prylar du redan köpt skrattar väl bara kineserna åt.

Att vi borde sluta köpa kommer kinesprylar ställer jag mig dock gärna bakom men i praktiken blir det ju svårt då de flesta prylar innehåller detaljer från Kina

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det kan ju vara så att en hemsidas namnm är helt ovidkommande för vad den står för eller vilket innehåll som publiceras där. Men jag skulle tex inte surfa in på redlightdistrictamsterdam för att se vad de har att säga om uppfödning av dvärgvädurskaniner. Thewallwillfall verkar anspela på att någon slags mur ska falla. Jag tolkade det som att man är regimkritisk och konspiratorisk i största allmänhet och sugen på att Trump och Proud Boys eller liknande tar över så att vi får ett Mad Max-samhälle att försöka överleva i. Jag kan ha helt fel eftersom jag inte klickade och kollade källan. Men om man är seriös, varför döpa sin hemsida till något som osar konspiration?
Håller med dig här. Det är ju väldans osmart att döpa sin hemsida till något foliehattsluktande om man vill framstå som seriös - alltså oavsett innehåll.

Som sagt ingen aning om vad det är för sida. Jag läser allt möjligt "skit" runtomkring på nätet.
Såhär står det på sidan:
After several trips to Gaza, I launched the Facebook page, The Wall Will Fall to publish my photographs and articles on life in the Gaza strip. The idea behind the page and The Wall Will Fall was to raise awareness but also to convey the idea that through education, awareness and the development of our own consciousness we can bring down all walls that keep us in ignorance and far from the Truth.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Citat:
Region Gävleborg ska dock utreda så att symptomen inte avviker från det förväntade, men så ser det inte ut just nu.

– De uppvisar precis de symptom som finns beskrivna när man vaccinerar, säger Tina Mansson Söderlund.
slut citat

Däremot var det oväntat med ca 25 % med så svåra symptom att de inte kan arbeta. Förväntat var ca 10 %.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Citat: Men att så många som hundra skulle bli dåliga var oväntat, och det påverkade bemanningen på flera enheter i Region Sörmland under fredagen. citat slut.

Gläder mig åt att jag som över 65 år inte är aktuell för Astra Zeneca utan bara för Pfizer och Moderna.
Men eftersom jag hade Covid-19 i nästan 4 veckor över månadskiftet mars-april 2020. Så inget jäkt.
Jag har Anti-kroppar redan.
https://www.dn.se/sverige/ny-studie-antikroppar-kvar-i-minst-nio-manader/

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Citat:
Region Gävleborg ska dock utreda så att symptomen inte avviker från det förväntade, men så ser det inte ut just nu.

– De uppvisar precis de symptom som finns beskrivna när man vaccinerar, säger Tina Mansson Söderlund.
slut citat

Däremot var det oväntat med ca 25 % med så svåra symptom att de inte kan arbeta. Förväntat var ca 10 %.
Eller så är det helt enkelt så att "inte kan arbeta" inte är ett objektivt kriterium. :)

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Citat:

slut citat

Med tanke på hur restriktionerna ser ut så är det väl snarast imponerande att 75% fick så lite biverkningar att de kan jobba, för vid minsta symptom ska man ju stanna hemma!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Grejen är ju den att man är minst lika mottaglig intill dess att det gått två veckor efter andra dosen.
Själv var jag trött ca 12tim efter och hade ont i armen ett par dagar.
Så var det även när jag fick nåt annat vaccin med.

Ingenting är såklart riskfritt men biverkningarna är sakligt sett betydligt mildare av vaccinet än av själva åkomman. Om man blir hängig efter vaccinet så kan man ju fundera hur jäkla pigg man varit med covid...

För så länge man inte är självförsörjande eremit så kommer man åka på det, det är inte en fråga om om.

Raderad medlem 51742

Guest
Vet inte om det är så mycket att hetsa upp sig över att 25% fick biverkningar så de inte kan arbeta. Feber är ju t ex en högst förväntad biverkning och känner man det minsta lilla symptom efter vaccination gör man ju helt korrekt som stannar hemma enligt riktlinjerna, vilket förstås är extra viktigt om man arbetar inom sjukvården. Det går ju inte heller att veta om man har symptomen pga. vaccinationen eller att man har fått Covid-19 genom smitta och oavsett vilket om man då är smittsam.

Att det var fler än vanligt som fick symptom i denna grupp är förstås något som är intressant att undersöka. Kan hända jag minns fel, men tyckte jag läste någonstans att man vanligen får mer symptom efter andra dosen och att detta även kunde jämföras med tidigare infekterade som får en första dos. En inte alldeles långsökt tanke är väl kanske då att en ganska hög andel av dessa sjukvårdsanställda redan haft viruset och därför får mer symptom vid sin första dos, som om det vore andra dosen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Vet inte om det är så mycket att hetsa upp sig över att 25% fick biverkningar så de inte kan arbeta. Feber är ju t ex en högst förväntad biverkning och känner man det minsta lilla symptom efter vaccination gör man ju helt korrekt som stannar hemma enligt riktlinjerna, vilket förstås är extra viktigt om man arbetar inom sjukvården. Det går ju inte heller att veta om man har symptomen pga. vaccinationen eller att man har fått Covid-19 genom smitta och oavsett vilket om man då är smittsam.

Att det var fler än vanligt som fick symptom i denna grupp är förstås något som är intressant att undersöka. Kan hända jag minns fel, men tyckte jag läste någonstans att man vanligen får mer symptom efter andra dosen och att detta även kunde jämföras med tidigare infekterade som får en första dos. En inte alldeles långsökt tanke är väl kanske då att en ganska hög andel av dessa sjukvårdsanställda redan haft viruset och därför får mer symptom vid sin första dos, som om det vore andra dosen.
Var går gränsen när du hade hetsat upp dig ?
Informationen var att 10 % kunde få biverkningar.
När hade du tyckt det stört jobbet på din arbetsplats ?
När 30 % var hemma dagen efter vaccinationen ?
Eller när 40 % var hemma dagen efter vaccinationen ?
Eller kanske är det när 80 % av arbetsstyrkan är sjukskrivning dagen efter vaccinationen ?
Eller det är kanske så på din arbetsplats att ingen hade saknat om alla 100 % var sjukskrivna dagen efter vaccinationen ?

Var går gränsen på ditt jobb ?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Detta talar för allmän skyddsmaskanvändning i större utsträckning och mindre fokus på handsprit/tvätt.

Är du säker på den slutsatsen?

"Skyddsmask" (vad som nu menas) innebär egna händer i ansiktet såvida inte utbildning/rutin djupt förankrad. Egna händer i ansiktet = stor smittorisk. Munskydd/"skyddsmask" har också visat sig medföra att folk inte tenderar att hålla avstånd lika bra.

Vi har också sett att avstånd + handtvätt i princip helt utraderat vanlig influensa, magsjuka mfl vanligen grasserande sjukdomar. I min värld är det ganska tung empiri som talar för handtvätt/avstånd vad gäller minskande av smittspridning.

Eller hur ser du på det?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

"Skyddsmask" (vad som nu menas) innebär egna händer i ansiktet såvida inte utbildning/rutin djupt förankrad. Egna händer i ansiktet = stor smittorisk. Munskydd/"skyddsmask" har också visat sig medföra att folk inte tenderar att hålla avstånd lika bra.

Vi har också sett att avstånd + handtvätt i princip helt utraderat vanlig influensa, magsjuka mfl vanligen grasserande sjukdomar. I min värld är det ganska tung empiri som talar för handtvätt/avstånd vad gäller minskande av smittspridning.

Eller hur ser du på det?
Svårt att överföra droppsmitta även om du är och pillar på munskyddet tänker jag. Men ser fram emot Wunders svar jag med.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Att Covid-19 sällan sprids via ytor känns som en rimlig slutsats. Men det är en sak som jag inte ser kopplad till munskydd.

Raderad medlem 51742

Guest
Var går gränsen när du hade hetsat upp dig ?
Informationen var att 10 % kunde få biverkningar.
När hade du tyckt det stört jobbet på din arbetsplats ?
När 30 % var hemma dagen efter vaccinationen ?
Eller när 40 % var hemma dagen efter vaccinationen ?
Eller kanske är det när 80 % av arbetsstyrkan är sjukskrivning dagen efter vaccinationen ?
Eller det är kanske så på din arbetsplats att ingen hade saknat om alla 100 % var sjukskrivna dagen efter vaccinationen ?

Var går gränsen på ditt jobb ?
Din reaktion får mig att tänka att jag kanske varit otydlig eller att du möjligen bara läst första meningen av mitt inlägg, så låt mig därför förtydliga vad som är min poäng.

Naturligtvis stör det arbetet på en arbetsplats när människor är hemma från jobbet, det är ju därför vissa regioner tillfälligt stoppat vaccineringen för att kunna planera det så frånvaron blir hanterbar.

Men att en vaccination orsakar symptom i denna utsträckningen anser jag i sig inte vara något att hetsa upp sig över. Läser man kvällstidningarna är det lätt att få intrycket att det skulle vara en fråga om vaccinets säkerhet. Snarare är det högst förväntat vid denna typ av vaccinationer och i kombination med de strikta riktlinjerna om att inte gå till jobbet vid symptom blir det förstås så här.

Visst ställer det till det för regionernas planering att siffran om 10% inte visade sig stämma för deras del, men inget som jag anser bör föranleda en oro kring vaccinets säkerhet för ens egen del (vilket man får intrycket av när man ser hur det rapporteras och diskuteras om frågan). Även om 75% av vaccinerade fick någon form av symptom som t ex feber eller allmän sjukdomskänsla skulle jag nog säga att det är vad man bör förvänta sig av ett vaccin. Sen är det naturligtvis relevant att undersöka varför siffran om 10% inte stämde i det här fallet, så att man kan lära sig mer och uppdatera siffrorna vid behov, inte minst för att underlätta planeringen vid vaccinationen.

Är man för övrigt orolig för att få feber eller liknande av vaccinationen kanske man skall vänta tills vaccinen kommer som nässpray (vilket är under utveckling i bl.a. Finland). Denna typ av vaccin brukar tydligen ge betydligt mildare symptom än vaccin som tas som en injektion.

Last edited by a moderator:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1

Eller hur ser du på det?
Vet inte om det var en bestämd slutsats då han skrev att det talar för..

Pilla sig i ansiktet ska man undvika men det är ju främst om man pillar sig i mun, näsa och ögon som man kan få i sig virus. Munskydd visar också att folk påminner en om pandemin och att hålla avstånd. Oavsett munskydd eller ej har jag märkt att vissa tyvärr rör sig som vanligt bland folk.
Munskydd fångar upp droppsmitta. Som sagt, det är lättare för andra att skydda sig genom att hålla god handhygien än att skydda sig när någon hostar, nyser, skrattar eller bara pratar och därmed sprider ut viruset. Det finns en anledning till att folk som sitter på säten runt omkring en sjuk person på buss och flygplan blir smittade.

Medvetenhet om smitta, restriktioner, vi reser och rör på oss mindre spelar också stor roll för spridningen av influensa.

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...