Covid-19 viktig information!

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Det går väl att bestrida och hävda att det var nödvändigt för den mentala hälsan. Dum restriktion om det även gäller promenader. Vem behöver inte komma ut och röra på sig och få frisk luft?

Tror det är i Holland två personer inte får stå still utomhus men om de rörde på sig gick det bra.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hur man bygger en diktatur.

Tänker på alla som säger "när pandemin är över". Alla som pratar om "nästa val". Alla som ska "lämna landet inom några år".

Den går inte över. Regeringen kommer inte tillåta ett val 2022. (Om det blir val kommer bara vissa att få rösta.) Utan pass kommer man att tvingas fly, vilket inte är så lätt. Inte något land kommer ta emot svenskar då, bara de som flyttar nu.

Vi har rekordstor emigration och vilka är det som lämnar, förutom pensionärer stadda vid kassa? Det är inte socialgrupp 3, förutom några exempel jag träffat på på Malmös parkbänkar. (Uteliggare här på sommaren, lever på pensionen i Thailand resten av året, förstahandsinfo.)

Nej, det är de välutbildade, de driftiga, småföretagarna som kan bedriva verksamhet varsomhelst ifrån, skattebasen, folk med kapital som inte tänker vänta på att låta de av (S) under förra mandatperioden stiftade konfiskationslagarna komma till användning, produktiva invandrare återvänder hem osv osv. In kommer massor som inte har någon avsikt eller förmåga, möjlighet att bidra och belastningen på det allmänna kommer öka exponentiellt.

Vi som på goda grunder fruktar "boten" lika mycket som farsoten kommer inte kunna handla mat ens och kommer hatas och anges av grannar, kollegor, t o m familj.

Undrar hur det känns att ha röstat för detta?

Prove me wrong.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur man bygger en diktatur.

Tänker på alla som säger "när pandemin är över". Alla som pratar om "nästa val". Alla som ska "lämna landet inom några år".

Den går inte över. Regeringen kommer inte tillåta ett val 2022. (Om det blir val kommer bara vissa att få rösta.) Utan pass kommer man att tvingas fly, vilket inte är så lätt. Inte något land kommer ta emot svenskar då, bara de som flyttar nu.

Vi har rekordstor emigration och vilka är det som lämnar, förutom pensionärer stadda vid kassa? Det är inte socialgrupp 3, förutom några exempel jag träffat på på Malmös parkbänkar. (Uteliggare här på sommaren, lever på pensionen i Thailand resten av året, förstahandsinfo.)

Nej, det är de välutbildade, de driftiga, småföretagarna som kan bedriva verksamhet varsomhelst ifrån, skattebasen, folk med kapital som inte tänker vänta på att låta de av (S) under förra mandatperioden stiftade konfiskationslagarna komma till användning, produktiva invandrare återvänder hem osv osv. In kommer massor som inte har någon avsikt eller förmåga, möjlighet att bidra och belastningen på det allmänna kommer öka exponentiellt.

Vi som på goda grunder fruktar "boten" lika mycket som farsoten kommer inte kunna handla mat ens och kommer hatas och anges av grannar, kollegor, t o m familj.

Undrar hur det känns att ha röstat för detta?

Prove me wrong.

Nästa steg är att alla ovaccinerade måste bära en stjärna på bröstet.

Bifogat

• 200px-Bundesarchiv_Bild_183-B04490A,_Berlin,_Ältere_Frau_mit_Judenstern.jpg
    200px-Bundesarchiv_Bild_183-B04490A,_Berlin,_Ältere_Frau_mit_Judenstern.jpg
    16.7 KB · Visningar: 7
  • 868_15383_bokhandlare_0.jpg
    868_15383_bokhandlare_0.jpg
    67.6 KB · Visningar: 7
  • fo-rintelsen.jpg
    fo-rintelsen.jpg
    118.5 KB · Visningar: 6

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Sverige är som landet Upp och ner.

-Munskydd skyddar omgivningen inte bäraren och därefter har Sverige direkt avrått från munskydd. Här i veckan var det en pojke som blev hemskickad från skolan för att han bar munskydd och inte ville ta av det.
- Vi sätter upp hårda gränsrestriktioner mot Norge där det knappt finns någon smitta.
- Vaccin skyddar den som vaccinerat sig men den vaccinerade kan fortfarande bära runt på virus och eftersom han är själv inte blir sjuk kan han likt en trojansk häst springa runt och sprida smitta. Därför får de som vaccinerat sig ett intyg vilket ska ge dem fri rörlighet att springa runt som tusentals trojanska hästar.

Bifogat

• img_3251.png
    img_3251.png
    289.9 KB · Visningar: 5

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Valfritt innebär utan konsekvens(?)

– Väljer du att inte vaccinera dig, och det finns en ökad risk att du sprider en sjukdom som ytterst är dödlig, då kommer du inte kunna göra samma saker vid samma tidpunkt.
Hur dödligt för genomsnittspersonen?
Samma argument går i princip att anamma på alla sjukdomar som existerar som det går att vaccinera sig mot.

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Sverige är som landet Upp och ner.

-Munskydd skyddar omgivningen inte bäraren och därefter har Sverige direkt avrått från munskydd. Här i veckan var det en pojke som blev hemskickad från skolan för att han bar munskydd och inte ville ta av det.
- Vi sätter upp hårda gränsrestriktioner mot Norge där det knappt finns någon smitta.
- Vaccin skyddar den som vaccinerat sig men den vaccinerade kan fortfarande bära runt på virus och eftersom han är själv inte blir sjuk kan han likt en trojansk häst springa runt och sprida smitta. Därför får de som vaccinerat sig ett intyg vilket ska ge dem fri rörlighet att springa runt som tusentals trojanska hästar.

Jag trodde inte man kunde bära runt viruset om man har AK eller blivit vaccinerad?
Iaf inte inne i kroppen då viruset inte längre kan få fäste där.
På kläder och annat kan det naturligtvis fortfarande fastna.

Eller har jag fattat fel? :va

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag trodde inte man kunde bära runt viruset om man har AK eller blivit vaccinerad?
Iaf inte inne i kroppen då viruset inte längre kan få fäste där.
På kläder och annat kan det naturligtvis fortfarande fastna.

Eller har jag fattat fel? :va
Så bör det vara ja. Snacket om att vaccinerade sprider smitta vet jag inyte varifrån det kommer. Det vore ungefär lika konstigt som att barn inte sprider smitta. Dvs för alla andra luftvägsvirus så sprider barn smitta i ganska stor utsträckning, och för alla andra virussjukdomar som man är vaccinerad så sprider man inte smitta (iallafall inte efter den tid det tar för vaccinationen att göra nytta).

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Det har nog mest blivit en tråd om olika konspirationsteorier som frodas i sk "alternativa medier"... :krama

EDIT: Här är en bra källa som bygger på öppna och redovisade källor. https://emanuelkarlsten.se

Ja, det har spårat ur med inlägg från felaktigtvinklat.se, alternativapåhitt.se och viärfördabakomljusetavbarnätandemiljardärer.com...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Tack för svar. :tummenupp

Jag har för mig att Wunder skrev något om det men hittar inte inlägget nu.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vaccinerade mot covid-19 blir ändå smittade - Dagens Medicin
– Det är inget konstigt. Man har inte fullgott skydd förrän efter den andra sprutan. Dessutom är det viktigt att skilja mellan att bli infekterad och att bli sjuk. Det här vaccinet skyddar mot sjukdom.
Vaccinet gör att du inte blir sjuk när du får viruset, inte att du inte kan smitta andra.

Se upp med desinformation | Europeiska kommissionen (europa.eu)
De här vaccinerna för in ett budbärar-RNA i cellerna (mRNA) som instruerar dem att tillverka spikproteinet, men inte hela viruset. Vårt immunsystem utvecklar sedan ett immunsvar mot spikproteinet. När vi stöter på viruset nästa gång känner immunsystemet igen spikproteinet och kan komma ihåg och snabbt tillverka de antikroppar som behövs för att förstöra det och bekämpa viruset.
Vad innebär det här att man bildar ett immunsvar mot spikproteinet och inte hela viruset? Man kan bära och smitta vidare på viruset i lika stor/mindre utsträckning som tidigare men immunsvaret mot spikproteinet gör att man inte blir sjuk? Det som sägs i artikeln ovan alltså?
Men det borde inte spela någon roll för att de samtidigt skriver: "...tillverka de antikroppar som behövs för att förstöra det och bekämpa viruset."
Förstöra och bekämpa HELA viruset?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så bör det vara ja. Snacket om att vaccinerade sprider smitta vet jag inyte varifrån det kommer. Det vore ungefär lika konstigt som att barn inte sprider smitta. Dvs för alla andra luftvägsvirus så sprider barn smitta i ganska stor utsträckning, och för alla andra virussjukdomar som man är vaccinerad så sprider man inte smitta (iallafall inte efter den tid det tar för vaccinationen att göra nytta).

Vaccinationen ger dig imunförsvar, vilket betyder att du naturligtvis fortfarande kan bli smittad exakt lika lätt som alla andra men med skillnaden att din kropp står emot smittan så att du inte blir sjuk.
Följaktligen kan du naturligtvis sprida smitta under den tid din kropp behöver för att bekämpa smittan.

Det finns väl iofs ännu ingen publicerad forskning som styrker vare sig det ena eller det andra med just c19 men det finns evidens för andra smittor att vaccinerade fortfarande kan sprida smitta.

Jag hoppas att Brooklyn kan visa en källa som säger att jag har fel istället för sina vanliga halmgubbar.

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Vaccinationen ger dig imunförsvar, vilket betyder att du naturligtvis fortfarande kan bli smittad exakt lika lätt som alla andra men med skillnaden att din kropp står emot smittan så att du inte blir sjuk.
Följaktligen kan du naturligtvis sprida smitta under den tid din kropp behöver för att bekämpa smittan.

Det finns väl iofs ännu ingen publicerad forskning som styrker vare sig det ena eller det andra med just c19 men det finns evidens för andra smittor att vaccinerade fortfarande kan sprida smitta.

Jag hoppas att Brooklyn kan visa en källa som säger att jag har fel istället för sina vanliga halmgubbar.
Fast spridandet av smitta om viruset inte kan få fäste i kroppen och börja massproducera sig, måste vara minimal. Men vaccinet är ju inte ett 100%igt skydd, så en del av de som blivit vaccinerade kan ju fortfarande bli sjuka och då smittar de ju mer eller mindre som vilka andra sjuka som helst. Så visst... En viss spridning av vaccinerade individer kan säkert förekomma, men den bör vara avsevärt mindre än hos icke vaccinerade.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är inte läkare, men i denna tråd verkar det ju vara så att det räcker att vara arg man med bristande förtroende för myndigheter för att sitta inne med sanningen, så jag gör ändå ett litet försök att reda ut saken med mina egna bristfälliga kunskaper. :tummenupp

Det verkar finnas alldeles för lite data för att vara tvärsäker när det gäller just Covid-19 men generellt med vacciner mot virussjukdomar så fungerar det så att ditt immunförsvar efter vaccination ser till att viruset inte alls får fäste hos dig. Därmed kommer du inte heller att smitta andra.

Det är därför som man säger att en vaccinationsgrad hos en befolkning som ligger på 70-80% oftast är tillräcklig för att viruset skall sluta spridas och dö ut. Annars hade man ju behövt 100%.

När det gäller vaccinationer mot Covid-19 så är de äldsta data bara några månader gamla och därför kan man inte dra så långtgående slutsatser. Det som är känt är att man kan smitta efter första sprutan, dvs innan man utvecklat full egen immunitet. För vissa preparat räcker det med 2-3 veckor efter den andra sprutan, vissa andra tycks kräva upp till 12 veckor efter vaccinationen för att full immunitet skall utvecklas.

Även i fallet "100% vaccinationsgrad" så finns det ju ett antal procent av befolkningen som inte utvecklar full immunitet, men de utvecklar i vart fall ganska stor immunitet vilket så att säga fyller syftet på samhällsnivå. Kan man då ändå smitta andra? Möjligen, det går inte säkert att säga att man INTE kan göra det.
Generellt när det gäller immunitet efter vaccination så finns det många individuella faktorer som påverkar. Exempelvis äldre får lägre påvisad effekt då deras immunförsvar är sämre.

Barn är lite speciella, man har sett att när det gäller Covid-19 så är risken för ett barn i 0-12 år att bli smittad om familjemedlem har Covid-19 ligger kring 20-30%. Dessutom får de sällan ens symptom även om de blivit smittade. Smittar de andra? Kanske, oklart om det finns studier på just detta. Statistisk korrelation kan man säkert hitta på flera håll men det finns så många andra faktorer som kan påverka. När det gäller äldre barn så tycks kollektivtrafik vara en stark faktor, dvs man åker buss/tbana till högstadiet/gymnasiet och då drar smittspridningen iväg. Ofta samlas man från olika bostadsområden/orter osv.

Men det är direkt fel att säga att du som vaccinerad blir lika lätt smittad, för det blir du inte alls. Däremot kan man inte säga att man inte kan bli smittad bara för att man tar en spruta. Smittkoppor, polio, mässling, HPV, röda hund, difteri, TBC etc är empiriska exempel på att vaccination hjälper både mot att vara smittbärare och att själv bli sjuk. Det är såklart alltid en skala men mellan 75-95% ligger de flesta och det räcker enligt resonemang ovan.

När det gäller säsongsinfluensorna så muterar de hela tiden men blir samtidigt mer kända för mänskligheten varför effekterna blir svagare för varje år pga normalt utvecklad immunitet men följer därav också att riskgrupper bör vaccineras årligen mot den "vanliga" influensan (flera olika sådana), gissningsvis kommer även Covid-19 att ingå framöver i dessa årliga vaccinationer. Vi har ju under många år vaccinerat äldre och svaga i befolkningen mot influensa, och i den dör någonstans mellan 500 och 3000 årligen i Sverige utan att det blir en notis i tidningen ens.

Nu finns det säkert någon sporthojande läkare som kan förklara rent medicinskt och på ett annat plan, men detta är väl det som ingår i samhällskunskapen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är inte läkare och det finns säkert någon arg sporthojforskare som kan saken bättre men så här står det hos WHO.

Kate, after one has been vaccinated, can one still catch COVID-19 and can one also infect others?
Dr. Katherine O'Brien

That's a great question. The clinical trials demonstrated that these vaccines protect people against disease. What we don't know yet from the clinical trials is whether or not the vaccines also protect people from just getting infected with the SARS-CoV-2 virus and whether or not it protects against transmitting to somebody else. So, this is a really important part of our understanding about what these vaccines do. Do they only protect against disease or do they also protect against getting infected and being able to transmit to somebody else, even if you're not having any symptoms?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så ingen missförstår var mina målstolpar i diskussionen ligger så vill jag göra klart att jag bedömer det som ganska självklart att en person som hostar, snurvlar, tafsar på prylar med sina nerhostade händer kommer vid jämförbara förhållanden naturligtvis sprida mer virus än den smittade utan symptom.
Men dessa personer ligger vanligtvis nerbäddade hemma i sängen där dom har väldigt begränsade möjligheter att smitta andra.

Problemet jag ser är alltså de kan bli ett stort antal symptomfria personerna som omedvetet sprider smitta.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Låter ju märkligt om den saken INTE utreds i samband med kliniska testar av ett vaccin?
Dvs kan man fortfarande få smittan efter vaccin och alltså isf fortfarande smitta?
Och isf hur stor del kan få smittan igen?
Eller är %-talet immuna från ett vaccin samma sak som hur många som inte kan få viruset igen och alltså inte smitta?
Det skulle ju göra det lättare att välja vaccin om det skiljer mycket mellan olika vaccin.

Jag tror Wunder kan svara på detta. :)

Och ja, i fallet Covid har jag en viss misstro mot våra myndigheter.
Hade de skött informationsspridningen klander fritt så hade vi redan vetat och inte behövt diskutera detta alls.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Låter ju märkligt om den saken INTE utreds i samband med kliniska testar av ett vaccin?
Dvs kan man fortfarande få smittan efter vaccin och alltså isf fortfarande smitta?
Och isf hur stor del kan få smittan igen?
Eller är %-talet immuna från ett vaccin samma sak som hur många som inte kan få viruset igen och alltså inte smitta?
Det skulle ju göra det lättare att välja vaccin om det skiljer mycket mellan olika vaccin.

Jag tror Wunder kan svara på detta. :)

Och ja, i fallet Covid har jag en viss misstro mot våra myndigheter.
Hade de skött informationsspridningen klander fritt så hade vi redan vetat och inte behövt diskutera detta alls.

Jodå, det kollas i kliniska tester och där får man ju data som ger skyddseffekten, typiskt sett mellan 75% och 95%. Dock grundat på studiernas data. När man vaccinerar en hel befolkning kommer förstås mycket mer data fram.
Men det beror som sagt på många faktorer hur just DIN skyddseffekt blir... bättre ung, sämre gammal osv. De vanliga säsongsinfluensavaccinen har en skyddseffekt kring 70% för den vaccinerade gruppen (mest äldre).

Är man immun så får man den med mycket stor sannolikhet inte virusinfektionen igen (definitionen på immunitet).

Informationsspridning är verkligen inte lätt, särskilt när det inte finns någon information att ge och när det är ett gäng olika aktörer som inte samordnar. Scrollar man ned lite i Emanuel Karlstens blogg så finns en bra redogörelse över hur dålig krisorganisationen varit och även delvis varför.

Jag tycker dock att man fått en bra bild av saken om man följt de presskonferenser som sänts först dagligen och sedan två gånger/vecka. Där tas det mesta upp och följdfrågor ställs också av många gånger ganska kritiska medier (vilket är deras uppgift).

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår