Covid-19 viktig information!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja alltså Emanuel Karlsten bör väl räknas som "alternativmedia"? Hans blogg eller vad man nu ska kalla det är i mina ögon väldigt bra även om jag mest gör sporadiska besök där.

Det där med affärsiden för "alterntivmedia"(ihopklumpat som en sort entitet) köper jag inte alls. Det är en subjektiv åsikt, inte en objektiv sanning.

Yttrandefriheten ger att folk ska få säga det som andra människor inte vill höra. Jag har svårt att se en poäng i att klumpa ihop något som alternativmedia och övrig media där den förstnämnda är värdelösa konspirationsteorier och den andra är gudfader himself(ingen har använt exkat dessa ord men jag hoppas att min poäng går fram).

Att någon framför en till synes korkad/egensinnig/avvikande åsikt är väl ändå inte samma sak som att denne någon sprider en konspirationsteori?
Ställ dumma frågor, det är säker flera som undrar samma sak men inte riktigt vågar fråga.

Här håller jag med. Men det FINNS ganska många konspirationsteorier som sprids på exempelvis Youtube. Det måste man få säga utan att någon blir trampad på tårna.

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
En fundering kring antikroppar: Jag tror mig ha haft C19 i maj. Testade positivt för antikroppar i september. Sedan dess har jag i jobbet nästan på daglig basis utsatts för verifierat och misstänkt smittade, ibland med otillräcklig skyddsutrustning. Har inte blivit sjuk igen.
Kan det vara så att immunförsvaret "underhålls" av upprepad exponering?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En fundering kring antikroppar: Jag tror mig ha haft C19 i maj. Testade positivt för antikroppar i september. Sedan dess har jag i jobbet nästan på daglig basis utsatts för verifierat och misstänkt smittade, ibland med otillräcklig skyddsutrustning. Har inte blivit sjuk igen.
Det borde det väl göra.
Sedan, även om kroppen avvecklar antikropparna så vet den ju fortfarande hur den ska hantera viruset om det dyker upp igen.
Och har man otur kan man få samma sjukdom igen även om man borde vara "immun". Det är bara väldigt låg risk.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Här kommer mer konspirationsteorier från en alternativmedia som heter BBC.
Återigen. Det är inte undantagsfallen som definierar det normala.
* De flesta sprider inte smitta efter att ha blivit vaccinerade.
* När tillräckligt många blivit immuna genom vaccination eller genomgången infektion så bromsas smittkedjan. Går immuniteten tillräckligt långt stoppas pandemin.

Ja så är det. Efter en första infektion/vaccination så behåller man antikroppar en tid. Hur länge och i vilka nivåer skiljer sej individuellt och beroende på antigen. Vid en andra exponering (och alla exponeringar efter det) så sker en kraftigare aktivering av immunförsvaret vilket ger höga nivåer av skyddande antikroppar.

Raderad medlem 51742

Guest
I dagligt tal resonerar man ofta kring vad som är sant respektive falskt och jag antar att en stor del av missförstånden och att man oavsiktligt pratar förbi varandra, som det lätt blir i den här tråden, har att göra med att man inom empiriska vetenskaper inte kan utgå från om något är logiskt sant/falskt på det sättet, utan snarare om vad som är sannolikt.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Wow.. statistisk sett finns ingen större risk med Astras vaccin men här säger man sig ha hittat en koppling.

Edit: artikeln är nu låst. Här är en annan: https://www.aftonbladet.se/nyheter/...p-orsaken-bakom-astra-zeneca-larmen-ar-hittad

En fråga som många kanske redan vet men hur kommer det sig att du Wunder är så pass insatt?

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Wow.. statistisk sett finns ingen större risk med Astras vaccin men här säger man sig ha hittat en koppling.
Det här kommer troligen innebära ett enormt problem i den eventuellt fortsatta vaccineringen med AstraZeneca. Oavsett den låga risken rent statistiskt sett och hur den kan värderas mot nyttan på befolkningsnivå bör detta ändå innebära att många i sin personliga riskvärdering inte kommer vilja ha AstraZenecas vaccin om det är vad som erbjuds. Gissningsvis kommer detta då leda till att vaccinationerna tappar ännu mer fart och problemet med smittspridning i kombination med nya mutationer förvärras avsevärt. Om jag var i myndigheternas kläder skulle jag nu försöka att så snabbt som möjligt röja bort alla avtalsmässiga hinder för att kunna skala upp distributionen av andra vaccin, även om det lär bli mycket svårt.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
En person med blodpropp...

Hur många årtionden har vi inte försett kvinnor med p-piller? Dessa har ju förhållandevis stor risk för blodpropp.
Men nu får anti-vaxxers mer vatten på kvarnen...

Raderad medlem 51742

Guest
Nu spekulerar jag lite, men... något som möjligen skulle kunna rädda situationen för AstraZenecas del är väl om det går att peka på några specifika riskfaktorer som var gemensamma för de som drabbats av biverkningarna och att man skulle låta bli att ge vaccinet till andra med samma riskfaktorer. Men det låter ju som att detta var till synes friska och relativt unga människor i övrigt, så om det handlar om faktorer som påverkar immunsystemets funktion lär det väl i såna fall innebära att man då skulle behöva analysera blodprover hos alla inför vaccination, för att utesluta dessa faktorer, och detta skulle då förvandla detta vaccin till en logistisk mardröm om det skall göras i stor skala.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag kan inte läsa artikeln från norrmannen så jag har inte sett om det speklueras något i varför en i princip helt oansenlig andel människor som jobbade inom vården fått dessa livsfarliga reaktioner?
Är det en dålig batch vaccin?
Är det så att personer inom vården som kanske varit i kontakt med viruset innan och redan har ett immunförsvar i givakt, får ett vilt galopperande immunförsvar när man injecerar vaccinet? Detta var bara min egen spekulation alltså, eftersom jag inte kan läsa artikeln.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1

De låser nog artikeln om några timmar som tidigare men samma info lär finnas på fler nyhetsplatser om det nu stämmer att det får grönt ljus i skrivande stund. Man vet dock inte med säkerhet hur det ligger till.

Om jag uppfattade rätt från livevideon. Totalt ca 21 fall i världen med dessa ovanliga blodproppar och 20 miljoner är vaccinerade.
1 på miljonen så ca 10 personer i Sverige kan bli drabbade. I UK där främst äldre blivit vaccinerade med Astra har man inte samma fall som i övriga Europa. Kanske att yngre kvinnor drabbas hårdare var något jag hörde men det var väl en ren spekulation.

Artikeln nämner bla. att man får 62% skydd med Astras vaccin (lägre än andra) men tidigare kunde vi läsa att om man först gav en halv dos och därefter en full dos fick de vaccinerade 90% skydd. Varför kör man inte på det som ger högst skydd?
Tvärtemot andra vacciner verkar Astras ge färre/lägre reaktioner/bieffekter vid andra dosen.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Artikeln nämner bla. att man får 62% skydd med Astras vaccin (lägre än andra) men tidigare kunde vi läsa att om man först gav en halv dos och därefter en full dos fick de vaccinerade 90% skydd. Varför kör man inte på det som ger högst skydd?
Gissar att det beror på att man måste utgå från de granskade studier som ligger till grund för godkännandet när man uttalar sig om skyddseffekten från officiellt håll. Eftersom varianten med en halv dos och sedan full dos var ett misstag gick det därför inte att använda detta resultat som grund för godkännandet. Så därför behöver det göras en ny kvalitetsgranskad studie som specifikt tittar på denna dosering.

Fast nu kommer det väl samtidigt studier hela tiden som rapporterar om de resultat som uppnås när man vaccinerar befolkningen, så kunskapsläget blir allt bättre.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
En fråga som många kanske redan vet men hur kommer det sig att du Wunder är så pass insatt?
Jag är utbildad molekylärbiolog/biokemist/biomedicinsk analytiker.
Jobbar på Norrlands universitetssjukhus i Umeå med patogenanalyser, bl.a. av Corona.
Tror mej ha grundläggande förståelse inom immunologi, farmakologi och allmän humanbiologi.
Ogillar vetenskapsförakt och jag försöker orka bidra med fakta när någon sprider trams.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En person med blodpropp...

Hur många årtionden har vi inte försett kvinnor med p-piller? Dessa har ju förhållandevis stor risk för blodpropp.
Men nu får anti-vaxxers mer vatten på kvarnen...
16 blodproppar på 20 miljoner vaccindoser.... Känns som att risken inte vägerr över mot vad som finns att tjäna.

Lite intressant att du lyfter p-piller och majoriteten av de blodproppar som uppkommit har drabbat kvinnor under 55 (fertil ålder?). Kanske kombinationen p-piller och corona vaccin är en riskhöjare?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
The MHRA has received 237 UK reports of suspected ADRs to the Pfizer/BioNTech vaccine in which the patient died shortly after vaccination, 289 reports for the Oxford University/AstraZeneca vaccine and 8 where the brand of vaccine was unspecified. The majority of these reports were in elderly people or people with underlying illness.
Min fråga gäller detta:
In clinical trials, the Pfizer/BioNTech and Oxford University/AstraZeneca COVID-19 vaccines have demonstrated very high levels of protection against symptomatic infection.
Vad menar man? "...against symptomatic infection." Har inte vaccinen visat protection mot mlm asymptomatic infection? Varför lägger de till ordet symptomatic?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Kan ha missat något men generellt har jag uppfattat det som att vaccinen ger skydd mot främst svår covid-19. Trots vaccin kan man bli smittad med mild eller utan symptom vilket också fått mig att undra om man fortfarande kan förlora smak och luktsinne vilket jag uppfattar som mild symptom och några av de jag känner kände enbart trötthet på kvällen samt total smak och luktbortfall. Nu fick jag se en siffra på Astras effektivitet på 79% och högt symptomatiskt skydd tyder på att risken är mycket mindre att åka på mild symptom men Covid-19 förstör annars stödcellerna på luktsinnets luktreceptorer. De tror att viruset via luktnerven sätter sig på den del av lukthjärnan som heter luktbulben. Vet ej om man säger samma sak idag men läste att de kunde se att luktbulben var förminskad på de drabbade.

Edit: uttryckte mig otydligt eller tom. tvärtemot vad jag menade ?

2021-03-22
De amerikanska fas 3-försöken av Astra Zenecas vaccin har presenterats.
Vaccinet är 79 procents effektivt i att stoppa symtomatisk covidsjukdom och 100 procent effektivt mot allvarlig sjukdom, enligt ett pressmeddelande från företaget.
Bland deltagarna i studien som var 65 år och äldre var vaccinet 80 procent effektivt.
Enligt företaget har en oberoende analys gjorts gällande allvarliga biverkningar. En särskild undersökning gällande blodproppar. Den visade inte någon ökad risk för blodproppar eller liknande bland de 21 583 deltagarna.

Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...