Covid-19 viktig information!

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90

Min fråga gäller detta:

Vad menar man? "...against symptomatic infection." Har inte vaccinen visat protection mot mlm asymptomatic infection? Varför lägger de till ordet symptomatic?
Enkel dos kanske inte räcker för fullständigt skydd mot infektion. Det vill säga att en infektion kan fortfarande etableras, men vaccinet har ändå orsakat ett immunsvar som gör infektionen så mild att inga symptom märks hos personen.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Enkel dos kanske inte räcker för fullständigt skydd mot infektion. Det vill säga att en infektion kan fortfarande etableras, men vaccinet har ändå orsakat ett immunsvar som gör infektionen så mild att inga symptom märks hos personen.
Hmm.
De som blir smittade som vaccinerade och i princip är asymtotsika, kan det vara så att vaccinet har noll effekt på vissa av dessa(eller i teorin egentligen alla) iom att man aldrig kommer få reda på hur sjuka de hade blivit om de inte varit vaccinerade?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Gissar på att de nämner symtomatisk smitta för att som exempel ger Astra 79 % skydd mot symtomatisk smitta enligt amerikanska studien. De övriga får mild eller asymtomatisk smitta. 100% skydd mot svår covid-19.
Även om man får två doser så behöver man inte utveckla ett fullständigt skydd.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Hmm.
De som blir smittade som vaccinerade och i princip är asymtotsika, kan det vara så att vaccinet har noll effekt på vissa av dessa(eller i teorin egentligen alla) iom att man aldrig kommer få reda på hur sjuka de hade blivit om de inte varit vaccinerade?
Nej. Effekten av vaccinet är ju densamma även för dessa (om de inte redan har antikroppar vill säga). Vaccinet lär kroppen att bilda antikroppar och det kommer att ske även på folk som har en stålmans immunförsvar. Men det kan ju tänkas att vissa idivider har ett eget immunförsvar som är bra funtat för att förhindra en infektion av viruset redan utan vaccinet, så att vaccinet i de fallen inte gör någon mer nytta eftersom nyttan redan är där så att säga. Men effekten är att bilda antikroppar, och så kommer att ske. Att vissa klarar sjukdomen utan symptom trots avsaknad av antikroppar från början är inte relevant, för hur ska man kunna testa detta och i så fall selektivt vaccinera?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Men det kan ju tänkas att vissa idivider har ett eget immunförsvar som är bra funtat för att förhindra en infektion av viruset redan utan vaccinet, så att vaccinet i de fallen inte gör någon mer nytta eftersom nyttan redan är där så att säga.
Aa det var så jag menade. Fel ordval av mig . Effekten finns men ger kanske ingen skillnad i utfallet sas.
Att vissa klarar sjukdomen utan symptom trots avsaknad av antikroppar från början är inte relevant, för hur ska man kunna testa detta och i så fall selektivt vaccinera?
Inte en aning.
Menar inte att det är relevant, att det ska testas och selektivt vaccineras.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Samtidigt:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu kör SVT i Kunskapskanalen:
En fransk "film" med den svenska titeln Rädd för vaccin.
Ett exempel på utländsk påverkan enligt SÄPO ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Lite tips efter man fått Astra Zenecas vaccin Då kan det vara dags kontakta sjukvården
Den som fått Astra Zenecas vaccin mot covid-19 kan behöva kontakta vård vid följande symtom:

· Flertal och nytillkomna större blåmärken och/eller ett flertal punktformade blödningar i hud/slemhinnor.

· Näsblödning som är svår att stoppa.

· Svullnad, rodnad eller uttalad ömhet i ben eller arm (ej lokalt kring injektionsstället).

· Kraftig huvudvärk.

· Kraftig buksmärta.

· Plötslig andnöd och/eller bröstsmärta.

Källa: Folkhälsomyndigheten
från
https://www.gp.se/nyheter/västsveri...va-i-borås-efter-astra-vaccinering-1.43715778

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1

Combacks länk är låst. Här är en annan, anmärkningsvärt: https://www.dagensmedicin.se/specia.../vaccinationssatt-mojlig-orsak-till-biverkan/

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Astra Zeneca ca 20 miljoner doser och ca 20 allvarligt skadade av vaccinet. Ca 1 på risk på miljonen.
Det kan jämföras med att ett liv (t.ex. mitt liv) omfattar ca 30000 dagar och en av dessa dagar blir min sista dag.
För egen del känns det som att det är ca 30 ggr större risk att min sista dag blir imorgon än att jag vid en vaccination kommer få svåra komplikationer, eventuellt dö.....
Det känns faktiskt betydligt bättre nu. Ska boka vaccinationstid på Närhälsan nu i veckan.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Astra Zeneca ca 20 miljoner doser och ca 20 allvarligt skadade av vaccinet. Ca 1 på risk på miljonen.
Det kan jämföras med att ett liv (t.ex. mitt liv) omfattar ca 30000 dagar och en av dessa dagar blir min sista dag.
För egen del känns det som att det är ca 30 ggr större risk att min sista dag blir imorgon än att jag vid en vaccination kommer få svåra komplikationer, eventuellt dö.....
Det känns faktiskt betydligt bättre nu. Ska boka vaccinationstid på Närhälsan nu i veckan.
Du jämför ju inte alternativet till att inte ta vaccin med att ta vaccin och respektive risk?
Så risken med att ta vaccinet ska ställas i relation till risken med att bli smittad/effekterna av att vara smittad. Risken mellan att att ta vaccinet och få värdet av att vara vaccinerad ska väl ställas emot att inte ta vaccin och inte få det värdet.

Om 1 per miljard personer blir sjuk och symtomen är rinnig näsa, hade ditt resonemang varit likadant? Om alla smittade dör? ELler hur det i praktiken ser ut. Du utelämnar helt detta i resonemanget.

En av dina 30000 dagar kommer alltid vara den sista, du lägger på risken med att ta vaccin i ditt resonenemang och bör avstå - iom att du inte tar upp fördelarna som vaccinet ger.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Mexico’s government acknowledged Saturday that the country’s true death toll from the coronavirus pandemic now stands above 321,000, almost 60% more than the official test-confirmed number of 201,429.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1

The countries that nailed it, and what we can learn from them​

De utnyttjade teknologi snabbt och av erfarenhet vet de att munskydd minskar spridning samt att i stort sett alla använder det vilket är mycket viktigt men det är ändå bara en del av bra åtgärder. Jag tror de flesta öst och sydostasiatiska länderna kontrollerade och stängde gränserna tidigt. Vet inte om det passar Sverige då det kan vara moraliskt viktigare att hålla landet öppet. Hoppas bara vi är ordentligt förberedda nästa gång. Själv tror jag det inte är dumt alls att Norden skapar en starkare allians, egen vaccinfabrik etc och mer självständigt från övriga Europa.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Våra experter på på FHM prickade i alla fall noll rätt på den listan.
Kanske inte så förvånande iofs med tanke på att de istället valde att med lögner kämpa för att driva fram flockimmunitet.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Du jämför ju inte alternativet till att inte ta vaccin med att ta vaccin och respektive risk?
Så risken med att ta vaccinet ska ställas i relation till risken med att bli smittad/effekterna av att vara smittad. Risken mellan att att ta vaccinet och få värdet av att vara vaccinerad ska väl ställas emot att inte ta vaccin och inte få det värdet.

Om 1 per miljard personer blir sjuk och symtomen är rinnig näsa, hade ditt resonemang varit likadant? Om alla smittade dör? ELler hur det i praktiken ser ut. Du utelämnar helt detta i resonemanget.

En av dina 30000 dagar kommer alltid vara den sista, du lägger på risken med att ta vaccin i ditt resonenemang och bör avstå - iom att du inte tar upp fördelarna som vaccinet ger.
Nja, eftersom jag hade Covid-19 2020, 1a symptomen 18 mars, feberfri 11 april, fick stå upp eller sitta upp i drygt en vecka för få luft. Låg jag ner ingen luft. Så tror jag det är rätt liten risk för mig. Men ett vaccinationsintyg, stämpel i gula kortet kan vara bra att ha. För t.ex. utlandsresa.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Våra experter på på FHM prickade i alla fall noll rätt på den listan.
Kanske inte så förvånande iofs med tanke på att de istället valde att med lögner kämpa för att driva fram flockimmunitet.
Bilden av Sverige utomlands är inte längre är jättebra efter pandemin men det började också flera år tidigare med migrationen, sprängdåd och gängkriminalitet som inte finns i våra grannländer i samma utsträckning fast då anklagade man svenskar för att sprida en negativ bild. Tänk på Sverigebilden nu när vi yttrar oss.

Hur ser det ut nu i Sverige?
Ändå skönt att vaccineringen kan fortsätta med Astras vaccin. Tyvärr visar det sig att den har litet skydd mot de muterade virusen när det gäller mild sjukdom.

Aftonbladets statistik:
5.5% är färdigvaccinerade och 12,6% är påbörjade.

Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...