Astra Zeneca ca 20 miljoner doser och ca 20 allvarligt skadade av vaccinet. Ca 1 på risk på miljonen.
Det kan jämföras med att ett liv (t.ex. mitt liv) omfattar ca 30000 dagar och en av dessa dagar blir min sista dag.
För egen del känns det som att det är ca 30 ggr större risk att min sista dag blir imorgon än att jag vid en vaccination kommer få svåra komplikationer, eventuellt dö.....
Det känns faktiskt betydligt bättre nu. Ska boka vaccinationstid på Närhälsan nu i veckan.
Du jämför ju inte alternativet till att inte ta vaccin med att ta vaccin och respektive risk?
Så risken med att ta vaccinet ska ställas i relation till risken med att bli smittad/effekterna av att vara smittad. Risken mellan att att ta vaccinet och få värdet av att vara vaccinerad ska väl ställas emot att inte ta vaccin och inte få det värdet.
Om 1 per miljard personer blir sjuk och symtomen är rinnig näsa, hade ditt resonemang varit likadant? Om alla smittade dör? ELler hur det i praktiken ser ut. Du utelämnar helt detta i resonemanget.
En av dina 30000 dagar kommer alltid vara den sista, du lägger på risken med att ta vaccin i ditt resonenemang och bör avstå - iom att du inte tar upp fördelarna som vaccinet ger.