Det klassiska "spårvagnsproblemet" - skall man rädda ett stort antal människor även om man vet att det val man gör på samhällsnivå då kommer att innebära att ett fåtal får sätta livet till. Ett på sätt och vis olösligt problem som i sina extremer har olika svar om man har en utilitaristisk eller moralfilosofisk utgångspunkt. Resonemanget utgår då ifrån att det är samhället som skall göra valet åt individen.
För egen del föredrar jag att se det med en individuell utgångspunkt. Det skall vara frivilligt att vaccinera sig. Trots att jag löper liten risk att drabbas allvarligt om jag blir smittad av Covid-19 har jag för egen del väldigt lätt att motivera en vaccination. Det handlar bara om att se till helheten och inte bara tänka kortsiktigt utan också långsiktigt. Risken att få en allvarlig biverkan av vaccinet är extremt låg i förhållande till alla andra risker jag frivilligt utsätter mig för. På lång sikt och även om jag ser på det rent egoistiskt är det dock väldigt negativt att ha ett samhälle där vi inte kan leva som vanligt. En fortsatt smittspridning är också negativ eftersom det ger upphov till fler mutationer och mer långdraget elände. Dessa saker drabbar i slutändan mig också. Därför blir det för mig självklart att utsätta mig för den lilla risk det innebär att ta vaccinet.
Sedan har naturligtvis staten och andra aktörer i samhället en väldigt viktig uppgift att se till att medborgarna får korrekt information om risker, nyttor m.m., inte minst med tanke på hur vanligt det idag är med konspirationsteorier osv, så att var och en kan fatta sitt individuella beslut om vaccination på rätt grunder.
Jag har läst första inlägget i denna tråd och följer den naturligtvis!
Men "alla" vet ju att det är livsfarligt att köra SportHoj och gör man fel så stämmer det även på annan "motorcykeltyp".
Den här vägen tog jag på väg hem efter första sticket.
Skylten sitter där ifall man inte känner vägen.
Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.
www.google.com
Det man inte ser är att det även är en busshållsplats efter krönet.
www.google.com
Så även om det är en gammal 90-väg "håller" jag inte skyltad hastighet utan anpassar min hastighet efter förhållandena som man ska köra när det är "Fri fart" och inte åker med Noll Vision.
www.google.com
Här svängde en vit Vo..o ut trots att föraren borde sett mig. Gasade föraren? Naturligtvis inte och hade jag varit nybörjare kanske jag setat i högerdörren och blivit en siffra i
statistiken. Som vista att det var "motorcykeltypen" inte föraren som gjort fel. Nu blev det bara en lätt inbromsning och konstaterande att det som oftast inte händer ändå hände och jag var förberedd.
Som språkintresserad måste väl födseln ha döden som biverkan där risken för denna biverkan är 100% frågan är inte om utan när man får denna biverkan...