Covid-19 viktig information!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Lite på samma ämne ang Bret Weinstein.

Artikel(om Brets förehavanden): https://quillette.com/2021/07/06/lo...-we-already-have-them-theyre-called-vaccines/
No one disputes Bret Weinstein’s right to embrace the theory that ivermectin is a miracle drug, or to regale his listeners with vaccine horror stories and conspiracy theories. But the rest of us reserve the right to be appalled by his judgment and ethics.

Någon på twitter tycker att det var väl många invektiv i artikeln varpå artikelförfattaren säger att det Bret gör bla är "irresponsible":
Varpå detta Bret i sin tur säger: (Jag citerar för enklare läsning)
Your claim of irresponsibility assumes we’re wrong on all major issues. If we’re right, the conclusion reverses—failure to discuss the danger is then harmful. Truth is sought in discussion so your attempt to impose limits is irresponsible, and very odd given where Quillette began

Vetenskap är ingen demokratifråga.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
FHM är ingen källa, ”traditionell media”… tja vad är inte det då? Fake news?

Det finns många som ”hänvisar till forskning” men som påstår saker som ligger i rakt motsatt riktning av vad forskningskonsensus för tillfället befinner sig - se bara på antivaxdårarna och ”x-diet”-förespråkarna…

Dissar inte Wunders inlägg det minsta, såvitt jag har sett förhåller de sig vetenskapliga.
Syftar på att var du hör det ifrån är din nyhetskälla men sedan finns primära källor.

Ja, vissa mer dåraktiga än andra.

Det gör Berns inlägg också även om han har en agenda man kanske inte gillar men man kan läsa för att vara progressiv.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Man kan absolut läsa och det är ju alltid nyttigt. Sedan måste man värdera också och idag är det nästan viktigast av allt.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
FHM är tyvärr att definiera som en källa till väldigt mycket fejk news. Det borde numera vara uppenbart för alla som har bättre minne än en guldfisk.
Så enligt FHM är det första inlägget i denna tråd alltså inte att lita på? Jag tror jag har bättre minne än en guldfisk så har jag gjort fel som kört motorcykel? De flesta inlägg i denna tråd handlar inte om att köra motorcykel så har FHM ändå rätt? Vi som ändå kör motorcykel, har vi blivit lurade? :va

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så enligt FHM är det första inlägget i denna tråd alltså inte att lita på? Jag tror jag har bättre minne än en guldfisk så har jag gjort fel som kört motorcykel? De flesta inlägg i denna tråd handlar inte om att köra motorcykel så har FHM ändå rätt? Vi som ändå kör motorcykel, har vi blivit lurade? :va

Nu vet jag inte riktigt om det är du eller jag som är förvirrad här? Kan du börja med att förklara kopplingen mellan FHM och trådens första inlägg?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Blev också lite förvirrad av inlägget. Jag tror ingen säger emot FHM:s råd att hålla avstånd, därmed är första inlägget korrekt.
Mycket från FHM är galet. Se tex. på beslutet i höstas när äldre hurrade och fick hämta barnbarnen efter FHM:s rekommendationer. En vettig människa skakade på huvudet och insåg att viruset började sprida sig igen efter sommaren och mycket riktigt blev det så. Fanns det något underlag för att munskydd sprider smittan mer?
Det delade Sverige i frågan, folk blev aggressivt emot munskydd. Idag säger FHM att det sprids via luften även om covid-19 inte räknas som luftburet. Detta tog jag till mig i mars 2020 på Youtube! efter att ha hört Sydkoreas expert uttala sig där han förklarade att när vi pratar, skrattar, nyser och hostar sprider vi viruset via droppar. När dessa droppar är mindre än 5 mikrometer kan de färdas väldigt långt och ligga kvar i luften länge. Han kunde absolut inte förstå varför man inte rekommenderade munskydd i väst när de i Asien sedan tidigare utbrott vet att munskydd begränsar spridning. Han trodde personligen att det hade med dålig tillgång som behöver säkras till sjukvården. (jaja, jag har tagit upp det många ggr tidigare men det är kul att det man uppmärksammat var rätt och man har fått mycket skit för det)

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det FHM har sagt hela tiden om munskydd - och som fortfarande stämmer - är att användningen kräver kunskap och rutin för att inte bli kontraproduktiv. Dels så kontaminerar vi våra egna händer eftersom vi fingrar på det hela tiden, dels använder vi det för länge och framförallt så glömmer vi att hålla avståndet för att vi tror att munskydd hindrar smittspridningen.

Detta har också iakttagits i de länder som har haft strikt munskyddskrav.

Det som minskar smittspridning är att hålla avstånd och tvätta händer noggrant och ofta. Jag kan inte se att FHM varit otydliga med detta.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
En konspirationsteori som blev sann?

Macron said that from 21 July anyone wanting to visit a theatre, cinema, sports venue or festival that had an audience of more than 50 people would need to show a health pass proving they were either fully vaccinated or had tested negative.

The same requirement will be extended to bars, cafes, restaurants, shopping centres, hospitals, long-distance trains and planes from 1 August, the president said.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det FHM har sagt hela tiden om munskydd - och som fortfarande stämmer - är att användningen kräver kunskap och rutin för att inte bli kontraproduktiv. Dels så kontaminerar vi våra egna händer eftersom vi fingrar på det hela tiden, dels använder vi det för länge och framförallt så glömmer vi att hålla avståndet för att vi tror att munskydd hindrar smittspridningen.

Detta har också iakttagits i de länder som har haft strikt munskyddskrav.

Det som minskar smittspridning är att hålla avstånd och tvätta händer noggrant och ofta. Jag kan inte se att FHM varit otydliga med detta.
Det där kan man gaffla om men ett par saker är jag tvärsäker på.
1. Det tar ett fåtal minuter innan vanans makt och sociala koder gör att all vaksamhet, avståndshållande, handspritande mm är som bortblåst. De första skälvande minuterna tassar folk ängsligt omkring, drar hopplösa coronaskämt men detta försvinner snabbt och vi är som vanligt fast utan handslag.
2. Om någon bär munskydd fungerar det som en varningsflagg och uppmuntrar till distansering eller iaf viss försiktighet. Detta utöver hindrandet av kringflygande munväta i rummet. F ö är vi så konsensussökande att någon måste börja. Raskt plockas det medhavda munskyddet fram och på. Intressant gruppbeteende det där. Ingen vill vara tönten som först tar på det. Hellre respirator!!

Det här är inte ens från en blogg utan fritt ur min egen hjärngröt.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Today, the FDA is announcing revisions to the vaccine recipient and vaccination provider fact sheets for the Johnson & Johnson (Janssen) COVID-19 Vaccine to include information pertaining to an observed increased risk of Guillain-Barré Syndrome (GBS) following vaccination. GBS is a neurological disorder in which the body’s immune system damages nerve cells, causing muscle weakness, or in the most severe cases, paralysis.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det var då själva fanken. Istället för att posta länkar till länkar etc whatever utan att förstå vad länken innehåller och ens kommentera det - ett jämra otyg.

Fynden om GBS (inte den svenska förkortningen, som rör bakterier) säger "100 preliminary reports of GBS following vaccination with the Janssen vaccine after approximately 12.5 million doses administered". Då bör man även informera om att 1 till 2 per 100,000 drabbas årligen av GBS av andra orsaker än vaccin. Dvs det motsvarar 100 - 200 på 10 miljoner - i paritet med de siffror man observerat.

Vad är mest troligt, att 100 har fått GBS beroende på vaccinet eller andra normala/vanliga orsaker?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det är en länk till USAs myndighet för läkemedel och livsmedel. DE publicerar detta, det är inte jag som bloggar och hittar på egna textrader.
Det står ju dessutom där om du läser och inte bara vill trolla.
Each year in the United States, an estimated 3,000 to 6,000 people develop GBS.

The Janssen COVID-19 Vaccine Fact Sheet for Healthcare Providers Administering Vaccine (Vaccination Providers) has been revised to include a warning about GBS and the Fact Sheet for Recipients and Caregivers has been revised to include information about GBS.
Är det bra eller dåligt att faktabladet till vaccinet revideras med informationen om detta?

Det är alltså information från FDA, vad är problemet med det? Är informationen felaktig?
Kan det kanska vara läsvärt och informativt till allmänheten tror du? Varför går FDA ut med denna information i dina ögon?

Och vadå förstå. Om jag nu inte skulle förstå vad som står svart på vitt så kanske andra gör det, jag ger då via länken på detta forum folk en möjlighet att ta del av denna information från en statlig myndighet om de vill, de kanske inte surfar in på FDAs hemsida själva - det vet inte jag.

Men visst visst. Det är bara att lägga ner FDA. Det verkar ju bara sprida dynga och vinkla saker hit och dit. Rena skrämselpropagandan.

Edit. Det mest troliga är väl antagligen att det beror på andra saker än vaccinet, antar jag. Men det är väl bra att det informeras om att man de facto observerat en "increased risk" följande vaccinering och att man tittar vidare på det?(Risk borde fö vara fel ord att använda då det implicerar ett kausalt samband, det vet man väl inte än. "Association" hade för mig känts rimligare, alltså att man ser ett samband men inte kan fastställa orsakssamband. De skriver dock längre ner "...suggests an association between...it is insufficient to establish a causal relationship."

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det är alltså information från FDA, vad är problemet med det? Är informationen felaktig?
Informationen kommer från Janssen. Tolka informationen kan göras precis hur som helst beroende på bildningsnivå. Själv vet jag att jag kommer - vaccinerad mot covid-19 - förr eller senare att DÖ. Några braskande rubriker på FHM eller SH lär det inte bli.

Länkpostningar utan vidhängande kommentarer är lika upphetsande som mögligt korvbröd så jag återgår att använda SH inbyggda funktionalitet.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Informationen kommer från Janssen. Tolka informationen kan göras precis hur som helst beroende på bildningsnivå. Själv vet jag att jag kommer - vaccinerad mot covid-19 - förr eller senare att DÖ. Några braskande rubriker på FHM eller SH lär det inte bli.

Länkpostningar utan vidhängande kommentarer är lika upphetsande som mögligt korvbröd så jag återgår att använda SH inbyggda funktionalitet.
Men jag ser inte problemet med att de går ut med detta till allmänheten alls?
Det är ju FDA som går ut med att faktabladet kommer revideras. Underlaget/statistiken är hämtad från VAERS som det står, inte från Janssen per se.

Jag hade ingen "vidhängande" kommentar till detta som jag kände att jag ville nämna när jag postade. Förlåt för det.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Lite småoroande om de ovaccinerade släpper allt vad social distansiering innebär.

On 13 July, 399 vaccinated people tested positive for the virus compared to 320 unvaccinated people.
https%3A%2F%2Fbucketeer-e05bbc84-baa3-437e-9518-adb32be77984.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2Fca777f80-f3b4-493e-99e9-94f4fca0606c_952x601.png

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen