Covid-19 viktig information!

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vet inte om det är ett riktigt samband men de som jag vet varit sjuka och sedan fått vaccin har reagerat på vaccinet i form av feber, trötthet etc.
Funderar på om de som reagerar på vaccinet är de som troligtvis hade känt av viruset vid smitta.
Nu undrar jag hur det är med er?
Någon som haft covid-19 och reagerat eller inte reagerat på vaccinet, isf vilket?

En annan sak som kan vara intressant är att jag känner till 3 hushåll där bara en partner blivit sjuk medan den andra klarat sig. Jag trodde att de kanske inte blir sjuka men så fick jag höra att en som klarat sig förra året trotts att han varit nära sin sjuka fru blev sjuk i år istället medan frun som redan varit smittad klarade sig denna gång. Det är väl iof inte så konstigt då immunförsvaret varierar samt att vi har virusvarianter.
Anekdotiskt: På min arbetsplats är i princip alla vaccinerade. De lite yngre har fått en dos och de lite äldre har fått två. Det är totalt slumpvis vilka som blivit dåliga, men de flesta som blivit dåliga har blivit det efter andra dosen. Detta är helt efter förväntningarna eftersom immunförsvaret reagerar starkare andra gången.
Jag som haft Covid-19 och redan hade antikroppar reagerade inte alls på första dosen. Samma för frugan. En kollega som aldrig haft Covid-19 reagerade starkt redan vid första dosen och han blev halvt utslagen flera dagar.

Angående att bli återsmittad så är det ganska ovanligt. Oavsett om man tillfrisknat eller blivit vaccinerad har man ett hyffsat grundskydd.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Anekdotiskt: På min arbetsplats är i princip alla vaccinerade. De lite yngre har fått en dos och de lite äldre har fått två. Det är totalt slumpvis vilka som blivit dåliga, men de flesta som blivit dåliga har blivit det efter andra dosen. Detta är helt efter förväntningarna eftersom immunförsvaret reagerar starkare andra gången.
Jag som haft Covid-19 och redan hade antikroppar reagerade inte alls på första dosen. Samma för frugan. En kollega som aldrig haft Covid-19 reagerade starkt redan vid första dosen och han blev halvt utslagen flera dagar.

Angående att bli återsmittad så är det ganska ovanligt. Oavsett om man tillfrisknat eller blivit vaccinerad har man ett hyffsat grundskydd.

Ok, det är väl slumpvis för alla. Jag har samma uppfattning som du förutom det "samband" jag ser bland de som tidigare varit sjuka i just min krets men det är väl slumpen det med.
Bland de som inte haft covid-19 (vad de vet) är det verkligen slumpvis hur de reagerar på vaccinet. Jag får min andra på fredag så vi får se, jag räknar med lite feber och huvudvärk :) men första dosen kände jag som många andra inte av annat än lite ömhet i armen.
Åfan, jag känner också en som känt sig riktigt dålig i flera dagar av första dosen men han var också väldigt dålig i covid-19 tidigare men behövde dock ingen sjukvård.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Under 30 år hade det för en vecka sedan officiellt rapporteras 36 döda personer i Sverige. Så sett ur individens perspektiv är vaccination mindre värdefull kontra biverkningar än för äldre grupoer. Sett från samhället var denna grupp ganska drivande i smittspridningen dock så ur det perspektivet är det mer motiverat.

Men vi har vaccinerat andra sjukdomar för lägre förväntad dödlighet än 36 i motsvarande storlek på åldersgrupp. Men inte med samma stress.

Ställde frågan till FHM om anatalet smittade var densamma som antalet sjuka. Har ännu efter mer än två månader senare fått svar på min fråga. Ställde frågan igen forfarande inget svar. Tolkar som att antalet smittade inte är densamma som antalet sjuka!

För tre veckor sedan hade en av mina arbetskamrater c19. Symptom var: Inget luktisnne och smaksinne. täppt i näsan (lite). 2-3 dgr senare var han OK. Nu vet jag av egen erfarenhet att när man är täppt i näsan förlorar man lukt- och smaksinnet. Skala en potatis och ett äpple. Tag en klyfta av äpplet coh potatisen, håll för näsan och blunda, och smaka. Du känner inte skillnad på smaken är konsistensen. Märkligare än så är det inte.

Nästa man jag talade med hade det i fem dgr "var som en vanlig förkylning".

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
FANTASTISKT! Säsongsinfluensan är mer eller mindre död. Inga dödsfall rapporterats heller verkar det som. Har C19 "sopat" undan säsonginfluensan? Eller har man underlåtit att rapportera/sekretessbelagt densamma?

Om nu C19 är så smittosam som FHM och Co hävdar är min fråga:

Varför måste vid PCR test topsen stickas nästan ända upp till "hjärnkontoret" i 15 sec, och halsprorov tas? Borde det inte räcka med endast ett salivprov?? För den är ju så smittosam att vi ombeds hålla 1,5 m avstånd, och använda munskydd. Kan någon förklara detta?

Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Nu har midsommar varit. Inga 8000 människor har dött av vaccinet. Eller 800. Eller 80.

Samtidigt kan vi konstatera att medan våg två gav 7-8000 döda gav våg tre kring 1000. Trots att fler var konstaterat smittade (ja, det är beroende av antal testade) och något fler på intensivvård (vilket torde stämma bättre som indikation på smittans omfattning).

Skillnaden var pågående vaccineringar som bara delvis hunnit med dom äldsta men tillräckligt för att trycka ner dödligheten, var ju mest de äldsta som dog. Intensivvårdsbesök utgörs primärt av grupper som inte hade hunnit får vaccin vilket kan förklara varför de var kvar på ungefär samma nivåer, och dessa grupper är, om de har önskat, vaccinerade idag.

Så 6-7000 färre dödade i covid, mot ett ensiffrigt antal dödade av vaccin. Varje dödsfall är såklart en tragedi för alla inblandade, men totalt får man nog säga att det från samhällets perspektiv var klart bättre att vaccinera än om vi inte hade gjort det. Länder som knappt hade vaccinerat alls drabbades i allmänhet hårdare av våg tre än våg två.

View attachment 461810
Jag har inom min bekantskapskrets och också inom släkten som jobbar inom sjukvården. Den offentliga statestiken är en en sak, och den korrekta en helt annan. Det kommer upp på skärmen för dem som registrerar: Denna information är sekrettesbelagt och får ej föras vidare.

Där registreras bl a dödsfall p g a jaben. Dessa uppgifter har inte vi "vanliga" medborgare tillgång till.

Vänta till den tredje jaben ges. Om ca 6 månader kommer många att lyfta på ögonbrynen och häpna över vad som komma skall.

Att tro på statistiken som myndigheter tillhandahåller är naivt!

Det är som om någon skulle säga: Det kommer ett land från norr som kommer att slå ner allt motstånd i små länder som de nordiska och i europa.
90% av barnen mellan 11-17 år kommer att avlida, Allt som allt 1/4 av jordens befolkning kommer att dö.

Först 2033 är det över så vi kan börja återgå till vad det varit innan.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Hippocrates oath (-460 // 377):
”I will not give anyone poison, if asked, nor take the initiative of such a suggestion. ′′
?
Code of Medical Conduct, Article 36:
Article R4127- 36 of the Public Health Code: ”The consent of the person examined or treated must be sought in all cases. When the patient, in a state of expressing his will, refuses the investigation or treatment proposed, the doctor must respect this refusal after informing the patient of his consequences”…
Visa mer
?
Hippocrates ed (-460 // 377):
′′ Jag tänker inte ge någon gift, om jag frågar, eller ta initiativ till ett sådant förslag. ′′ '' n
?
Medicinska uppförandekoden, artikel 36:
Artikel R4127- 36 i folkhälsovårdslagen: ′′ Samtyckeslagen från den som prövats eller behandlats måste i alla fall sökas. När patienten, i ett tillstånd som uttrycker sin vilja, vägrar den föreslagna utredningen eller behandlingen, måste läkaren respektera denna vägran efter att ha informerat patienten om sina konsekvenser ′′
?
Nürnbergskod (1947):
′′ Medgivandet av människoämnet är absolut nödvändigt. Internationella konventionen om medborgerliga och politiska rättigheter återupptog förbudet mot oavsiktliga experiment, i sin text från 1966, som säger: ingen får utsättas utan hans samtycke till medicinska eller vetenskapliga experiment ′′
?
Geneve uttalande för läkare (1948):
′′ Jag kommer att respektera min patients autonomi och värdighet. Jag kommer inte att använda min medicinska kunskap för att bryta mot mänskliga rättigheter och medborgerliga friheter, även under kraft. Jag kommer att behålla absolut respekt för människoliv, från befruktning. Jag kommer att betrakta min patients hälsa som mitt första bekymmer ′′
?
Helsingforsförklaring (1996) undertecknad av 45 länder inklusive Frankrike: artikel 25:
′′ Att delta av personer som kan ge informerat samtycke till medicinsk forskning måste vara en frivillig handling. Ingen person som kan ge sitt informerade samtycke kan delta i en sökning utan att ge sitt fria och informerade samtycke ′′
?
Oviedokonventionen (1997) undertecknad av 29 länder inklusive Frankrike):
Artikel 5: ′′ Ett ingripande inom hälsoområdet får endast utföras efter det att den registrerade har gett fritt och informerat samtycke. Denna person får förhandsgod information om ingripandeens syfte och natur samt dess konsekvenser och risker. Den registrerade får när som helst fritt dra tillbaka sitt samtycke ′′
?
Law Kouchner (4 mars 2002):
Artikel 111-4: ′′ Varje person ska fatta beslut om sin hälsa med vårdpersonal och ta hänsyn till de uppgifter han lämnar honom / henne. Läkaren måste respektera personens vilja efter att ha informerat dem om konsekvenserna av deras val. Om personens vilja att vägra eller avbryta behandlingen riskerar hans eller hennes liv, måste läkaren göra allt för att övertala honom eller henne att acceptera den välbehövliga vården. Ingen medicinsk eller behandling kan praktiseras utan gratis och informerat samtycke från personen och detta samtycke kan när som helst dras tillbaka."
?
Salvetti stopp (2002):
Ingen medicinsk behandling är obligatorisk i Europeiska unionen: ′′ Som en icke frivillig medicinsk behandling är obligatorisk vaccination ett ingrepp i rätten till privatliv, garanterat i artikel 8 i Europakonventionen om mänskliga rättigheter och grundläggande friheter ′′ Salvetti v Italien-Europakonventionens beslut av den 9 juli 2002 42197/98)
?
Franska civilrätten:
Artikel 16-1: ′′ Alla har rätt att respektera sina egna kroppar. Kroppen är okränkbar ′′
?
Europarådets resolution 2361 (28 januari 2021):
rådgivande yttrande: Församlingen uppmanar medlemsländer och Europeiska unionen:
- Artikel 731: ′′ Att se till att medborgare informeras om att vaccination inte är obligatoriskt och att ingen är under politisk, social eller annan press att vaccinera sig, om han eller hon inte vill göra det personligen ′′
- Artikel 732: ′′ Att se till att ingen diskrimineras för att inte vaccineras, på grund av potentiella hälsorisker eller för att inte vilja vaccineras ′′

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag hörde att tyskarna diskuterar att införa en kostnad för coronatester eftersom det knappast är sjukvården som orsakat att folk inte vaccinerar sig och därmed bör någon annan betala testerna. Är man vaccinerad behöver man inte bevisa att man är smittfri och därmed inte testa sig.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag hörde att tyskarna diskuterar att införa en kostnad för coronatester eftersom det knappast är sjukvården som orsakat att folk inte vaccinerar sig och därmed bör någon annan betala testerna. Är man vaccinerad behöver man inte bevisa att man är smittfri och därmed inte testa sig.
Hänger inte med längre.
Vad kräver de tester för? Generellt för att tex åka buss, gå på restaurang eller bio osv eller är det mer om man ska in/ut ur landet?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hänger inte med längre.
Vad kräver de tester för? Generellt för att tex åka buss, gå på restaurang eller bio osv eller är det mer om man ska in/ut ur landet?
Jag borde inte svara eftersom jag inte vet, men det är väl allmänna tillställningar som bio och teater. Säkert fotbollstävlingar också.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Intressant om de olika varianterna:

Bifogat

• sars-cov-2-variants-mutations-poster.png
    sars-cov-2-variants-mutations-poster.png
    4.5 MB · Visningar: 24

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
En av mina gamla lärare.
Mycket vettigt här.
Citerar hela för de som inte kommer förbi betalväggen.

" Fredrik Elgh, professor i virologi vid Umeå universitet och överläkare i klinisk virologi vid Norrlands universitetssjukhus, har varit en av de hårdaste kritikerna av Sveriges strategi under pandemin.
– För mig har det varit självklart att prata om de här grejerna, att vara öppen med det så mycket det bara går. Det som driver mig är att få ned smittspridningen i riket och rädda så mycket liv och hälsa som möjligt.

Det kommer fortfarande böcker om Sveriges agerande under Andra världskriget. Och nationella trauman som Palmemordet och Estoniakatastrofen nagelfars än i dag i nya artiklar och dokumentärer. Vi ska med andra ord vara beredda på att pandemin kommer att diskuteras i årtionden framåt.

Fredrik Elgh gav sig in i hetluften med debattartiklar i Svenska Dagbladet och VK de första dagarna i mars 2020 om att vi snabbt måste förbereda samhället för ett värsta scenario.

– Jag skrev vad jag tyckte att vi borde göra, nämligen ta höjd för en fara som jag tydligt såg och som jag tyckte att svenska myndigheter spelade ned å det grövsta.

Fredrik Elgh tycker att en lärdom för framtiden är att journalister, politiker och myndighetspersoner i Sverige måste vara betydligt mer "open-minded".

– De här sakerna ska man inte prata om ensidigt. Det jag säger är inte nödvändigtvis hela sanningen, även om jag tycker det. Och Tegnells sanning är definitivt inte hela sanningen.

– I det kritiskt tänkande Sverige, där vi har gått i skolan och fått lära oss att dissekera saker och ting, beter vi oss som om vi var i ett totalitärt land!

Fredrik Elgh säger att det enda som driver honom i debatten är att försöka medverka till att minska smittspridningen i Sverige för att rädda så många liv som möjligt.

– Jag har känt mig föranledd att ta bladet från munnen därför att jag besitter kunskaper och har de erfarenheter jag har genom mina tidigare jobb och det jobb jag har nu. Jag blev väldigt förvånad i januari-februari i fjol när det föreföll som att man inte tog det här på allvar.

– Jag kan tänka mig att jag i vissa grupper blir uppfattad som en alarmist som bara vill göra sin stämma hörd, men det handlar inte om det.

Fredrik Elgh är professor i virologi vid Umeå universitet. Tidigare har han bland annat varit chef för Kunskapscentrum för mikrobiologisk beredskap på Smittskyddsinstitutet. Han byggde upp de svenska högsäkerhetslaboratorierna och han har arbetat vid amerikanska arméns infektionsforskningsinstitut kring blödarfebrar och genetisk vaccinationsutveckling.

Han var under en period Anders Tegnells chef. I boken Flocken av journalisten Johan Anderberg påstås att Tegnell och Elgh har "haft en kontrovers", men enligt Fredrik Elgh stämmer det inte.

– Vi har haft en hel del meningsutbyten genom åren, både positiva och negativa. Men i de här frågorna har vi naturligtvis åsiktsskillnader.

Fredrik Elgh var en av "De 22 forskarna" som skrev en debattartikel i Dagens Nyheter 14 april i fjol då smittspridningen och dödstalen i Sverige var som högst. Artikeln fick rekordmånga läsare, men fick också kritik.

– Jag ångrar inte artikeln för den var korrekt i sak och välbehövlig.

Fredrik Elgh hade hoppats på att debatten skulle handla om att Sverige måste anpassa strategier och rekommendationer utifrån att även personer utan symtom kan föra smittan vidare. Men mycket kom i stället att handla om vilka siffror över dödstalen som var relevanta för att beskriva det allvarliga läget.

Dessutom kritiserades en mening i artikeln om att politikerna måste sluta gömma sig bakom tjänstemän: "Tjänstemän, som hittills inte visat prov på någon talang att vare sig förutspå eller begränsa den utveckling vi nu lever med".

– Den meningen fick alldeles på tok för stort utrymme i den efterföljande debatten. Jag tolkar det som att i Sverige är det sedan århundraden så att man ger sig inte på överheten i en kris.

Han blir fortfarande upprörd när han berättar om mejl som skickats till samtliga på hans arbetsplats - och i en debattartikel i VK från en kollega - med innebörden att han och övriga vid universitetet som kritiserade pandemistrategin "skämmer ut" Umeå universitet. Han säger också att han är beklämd över vad "krönikörer som Alex Schulman i Expressen, Lars Böhlin i VK med flera skrivit utan närmare insikt i det de raljerat om."

– Sedan har det varit jobbigt att bli idiotförklarad på twitter och att det ringt folk som tycker att jag ska avsluta mitt liv - eller att de ska avsluta mitt liv.

– Men det är också viktigt att framhålla att stöd har kommit från väldigt många håll, både från kollegor, vänner och allmänhet, inom och utom landet. Och engagemanget har givit mig många nya värdefulla kontakter och vänner för livet.

Mycket har förändrats under pandemin. Fredrik Elgh och hans fru har periodvis flyttat ut till sommarstugan och jobbat därifrån.

– Vi har som många andra träffat mycket färre människor än annars. Vi har följt råden och rekommendationerna, och utvidgat dem till att också använda munskydd i affärer och på andra ställen där de behövts.

– Från början fanns inga munskydd att få tag på, för vi hade inga beredskapslager. Då gjorde jag egna munskydd. Min moster som är kläddesigner har gjort jättefina, jag har bland annat ett som det står "Don´t tell Tegnell" på. Hon gjorde dem i gamla härliga klänningstyg. Så vi körde med dem med kaffefilter i när det inte gick att få tag på annat.

Sedan ett bra tag använder han så kallade FFP2-masker för att både skydda andra och honom själv. Han ser användandet av munskydd som en solidaritetsakt.

– Det är en annan sak som har ändrats för mig, det är bilden av svensken. Det här hummandet om att vi är solidariska, det verkar ha blåst bort under pandemiåret i och med att vi inte använder munskydd, vare sig som signal för att vi bryr oss om varandra eller som ett reellt fysiskt skydd. Jag tycker att det är helt makalöst, att mina medmänniskor är så pass egotrippade att man inte ens kan göra det när man ser att hela världen gör det.

Fredrik Elgh är också förvånad över att Sverige, som varit världsberömt som ett väldigt säkerhetsmedvetet land, valt den här strategin.

Sverige är långt ifrån det land som klarat sig bäst, men inte heller sämst i Europa. Vi är någonstans i mitten.

– Ja, men vi hade kunnat göra mycket mer. Det är ingen tävling det här, det handlar om att rädda svenska liv och att svenskar ska slippa få långtids-covid. Då ska man få ned smittspridningen.

Fredrik Elgh betonar att han inte är någon lockdown-romantiker. Han har förespråkat kortare nedstängningar i vissa lägen, som i början av pandemin, inför och under den andra vågen i höstas och strax efter årsskiftet för att dämpa den tredje stora ökningen av smittspridningen.

– Det krävs fyra veckor. Först måste man få bort samhällsspridningen under ett par veckor och sedan måste man få bort spridningen inom familjerna. När smittspridningen sedan är under kontroll fungerar testning och smittspårning för att hålla nere smittan.

Han understryker också att de i Sverige som är äldre än 70 år hade en sorts lockdown som var mycket långvarig.

– Det är inte så att vi inte har gjort något, men det har inte varit tillräckligt.

Vilka lärdomar bör vi dra?

– Den första lärdomen är att man ska ha en betydligt öppnare attityd, för Myndighetssverige låste sig i februari helt och fullt.

– Det andra är att ha ett säkerhetstänk, ett försiktighetsperspektiv. Se till att bygga upp de lager vi hade fram till millennieskiftet.

Fredrik Elgh vill också ha en återgång till en "smittskyddsmyndighet värd namnet", med en "betydligt större mikrobiologisk beredskap, högklassig forskning och vaccinutveckling".

– Och lyssna på vad folk gör i andra länder. Tegnell har sagt att hela världen blev galen, men om vi hade gjort som Norge och Finland i den här pandemin, som stängde ned verksamheter tidigt så att de inte fick in en massa smitta i sina länder, då hade det gått för oss som det gick för dem.

Fredrik Elgh har medverkat flitigt i radio, tv och tidningar under pandemin, men i mars i år tog han en månadslång time-out från att svara på frågor från journalister och från att delta i debatten.

– Jag blev fysiskt påverkad. För första gången i mitt liv hade jag högt blodtryck och där insåg jag att jag fick skruva ned lite på engagemangen.

Fredrik Elgh tror inte att det blir någon fjärde våg. Han hoppas innerligt att även 20 - 30-åringarna vaccinerar sig och att vi slipper genetiska varianter av SARS-CoV-2 som slinker undan den immunitet som nu byggs upp i befolkningen.

– Jag ser med tillförsikt fram emot hösten. Jag hoppas att vi kan ha ett mer normaliserat samhälle där vi träffas i höst. Detta förutsätter dock att vi begränsar och kontrollerar spridningen av den smittsamma delta-varianten av viruset som ökar på många håll just nu. Och att inte ytterligare virusvarianter ställer till det för oss.

Fredrik Elgh lever också ett liv vid sidan om heta debatter om strategier mot covid-19. Han arbetar för närvarande i ett projekt som leds av docent Hugo Lövheim. Som VK tidigare berättat handlar det om samband mellan herpesvirus och Alzheimer.

– En lovande studie är på gång som pekar i riktning mot att behandling med antivirala medel har effekt på utvecklingen av Alzheimers sjukdom.

Fredrik Elgh är centerpartist och vice ordförande i kulturnämnden i Umeå. Han är också ansvarig utgivare för Västerbotten förr & nu, en digital tidskrift som startades 2020 för att fylla tomrummet efter tidskriften Västerbotten som lades ned 2014.

– Det är roligare än covid. Utan historia och kultur står vi oss slätt. "

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Ja, han är vettig ?

Förresten, jag kände knappt av andra sprutan med Pfeizer som jag hoppades och faktiskt trodde. Lite öm i armen som efter första dosen men denna gång ömmade även armhålan lite i 3 dagar (lymfkörteln)

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Just nu i DN:
Smittspridningen i Sverige just nu 10 gånger högre än i FHM's värsta scenario för hösten.
Jag börjar fundera över om det är regeringen som skriver FHMs prognoser för att kunna anpassa FHM prognoser till vad pengar Magdalena Andersson har budgeterat för Covid-19 ?

Nåja inte längre Tegnell, har han gått i pension ?
Numera Byfors....

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Just nu i DN:

Nåja inte längre Tegnell, har han gått i pension ?
Jag noterar att många hänger upp sig på en enda person - en med knastertorrt och humorlöst framträdande som presenterar myndighetens strategier. rekommendationer och råd. FHM som myndighet är inte en enda person och den enda man kan kräva ansvar av och eventuellt entledigande är dess politruk och generaldirektör Johan Carlson. Denne person går nu i pension och det har vaskats fram 13 stycken hemliga kandidater för posten - som är en politisk tillsättning.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag noterar att många hänger upp sig på en enda person - en med knastertorrt och humorlöst framträdande som presenterar myndighetens strategier. rekommendationer och råd. FHM som myndighet är inte en enda person och den enda man kan kräva ansvar av och eventuellt entledigande är dess politruk och generaldirektör Johan Carlson. Denne person går nu i pension och det har vaskats fram 13 stycken hemliga kandidater för posten - som är en politisk tillsättning.

"politisk tillsättning"

Vad mer behöver sägas?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Jag är medveten om att det är en stor myndighet.
Men tydligen är FHM medveten om att FHM har noll koll så INGEN på FHM vill bli förknippad med FHM och Covid-19. Det finns kommunikatörer på FHM, jättepoppis använda kommunikatör i Göteborg.

Men på FHM skickar man fram (Tegnell frivilligt, ingen skada skedd, ska snart gå i pension. Karriären slut ?)
Exempel 2020-03-07 Toppen kan vara nådd.

Lite senare : FHM uppskattar utgående från antalet kända smittade i Sthm-regionen hur många som har haft Covid-19 utan kontakt med sjukvården. Någon journalist multiplicerar ihop kända smittade med FHM's faktor och finner att Sthm-Regionen i så fall har 4 miljoner invånare, inte 2,5 miljoner enligt SCB.

Vi får veta att det finns inget skäl ha munskydd.
Är det 2021 i Januari som informationen kommer att nu ska vi använda munskydd i kollektivtrafiken ?
Det finns nu 2021 skäl använda munskydd.

Osv.....Det sista nu i DN om att antalet nya smittade är nu 10 ggr högre än FHMs värsta prognos. :rofl

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är medveten om att det är en stor myndighet.
Men tydligen är FHM medveten om att FHM har noll koll så INGEN på FHM vill bli förknippad med FHM och Covid-19. Det finns kommunikatörer på FHM, jättepoppis använda kommunikatör i Göteborg.

Men på FHM skickar man fram (Tegnell frivilligt, ingen skada skedd, ska snart gå i pension. Karriären slut ?)
Exempel 2020-03-07 Toppen kan vara nådd.

Lite senare : FHM uppskattar utgående från antalet kända smittade i Sthm-regionen hur många som har haft Covid-19 utan kontakt med sjukvården. Någon journalist multiplicerar ihop kända smittade med FHM's faktor och finner att Sthm-Regionen i så fall har 4 miljoner invånare, inte 2,5 miljoner enligt SCB.

Vi får veta att det finns inget skäl ha munskydd.
Är det 2021 i Januari som informationen kommer att nu ska vi använda munskydd i kollektivtrafiken ?
Det finns nu 2021 skäl använda munskydd.

Osv.....Det sista nu i DN om att antalet nya smittade är nu 10 ggr högre än FHMs värsta prognos. :rofl

Akta dig nu får du snart Brooklyn på dig med någon förklaring om att FHM huvudsakligen haft rätt hela tiden.

Men kanske har du svaret där till att det alltid bara är Tegnell som är uppe och förklarar läget. Eller så är han den enda utan integritet nog att säga som det verkligen ligger till.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Akta dig nu får du snart Brooklyn på dig med någon förklaring om att FHM huvudsakligen haft rätt hela tiden.

Men kanske har du svaret där till att det alltid bara är Tegnell som är uppe och förklarar läget. Eller så är han den enda utan integritet nog att säga som det verkligen ligger till.
Ingen fara, jag citerar bara Norge's Frode Forland: Dödstalen talar för sig själva

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Är jag en av dom få som inte drabbas av "smittan"? Jag kan inte nog uttrycka hur tråkigt det känns! Jag har alltid sett på min sjukledighet som en mysig period, naturligtvis inte den behagligaste men alltid med en slags positiv anda. Jag dricker te med honung, äter lite mindre, går ner i vikt, kan skylla jobbiga åtaganden på att "jag är tyvärr sjuk", och får ägna mig åt mina hobbys i den mån jag orkar. När jag tillfrisknar känns det alltid som en ny början, som om man haft en aningens krävande semester.

Jag kan vara lite egen av mig, men jag är egentligen ganska snäll, framförallt ärlig. Det jag med säkerhet kan säga är att jag inte vet exakt vad som pågår med denna pandemi-hysteri. Jag kan endast tala utifrån instinkt och den erfarenhet jag samlat på mig genom livet, vilket alltid fungerat i syfte för min självbevarelse.

Dessvärre kan jag inte kan ta något av dagens 'information' på allvar. Jag ser inget som skulle antyda att vi har en empidemi i samhället. Den enda 'epidemi' jag konstaterar är den rädsla som myndigheter sprider via media, och historier om någon som känner någon som dött eller blivit mycket sjuk .. osv. Dock är det inget som drabbat mig, eller någon av dom jag känner, lever och arbetar med. Jag kan ju nämna att min mamma dog i februari i år, hon snarkade ihjäl sig, fick en stroke i sömnen och vaknade inte på tre dagar, och sen somnade hon in. Jag vet inte vad doktorn på hemmet skrev i attestet, om det var av "corona" eller "stroke", jag orkar inte bry mig. Mamma var hur som helst "frisk", möjligtvis lite trög i huvet efter småstroken hon fått på äldre dagar, (hon kunde inte prata, och inte röra höger kroppshalva) men annars "helt frisk". Hon blev 85 år, grattis mamma!

(Det är nu folk blir arga på mig) För att jag ska bli övertygad om att det härjar en regelrätt pandemi i världen vill jag se människor, kvinnor, män, gamla, unga och barn ligga döda, eller halvdöda, på gator och allmänna platser, kanske hostandes blod och med utslag eller annat som tyder på en sjukdom med dödlig utgång. Och folk som ännu inte drabbats gå omkring och samla ihop liken på kärror för bortforsling till massgravar.

Jag vill INTE se sjuksköterskor som gråter i TV, inga snyfthistorier om hur "vi måste ta ansvar" eller om hur viktigt det är med munskydd och att hålla avstånd. Sen vill jag heller inte höra olika varianter av högre utbildade människor som motsäger varandra, eller se hur olika länder löser 'problemet' på olika sätt. En *pandemi* kan bara skötas på ett sätt, annars dör vi. Det är inte enklare än så, allt annat är slöseri med tid, bandbredd och pengar.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin