Hippocrates ed (-460 // 377):
′′ Jag tänker inte ge någon gift, om jag frågar, eller ta initiativ till ett sådant förslag. ′′ '' n
Medicinska uppförandekoden, artikel 36:
Artikel R4127- 36 i folkhälsovårdslagen: ′′ Samtyckeslagen från den som prövats eller behandlats måste i alla fall sökas. När patienten, i ett tillstånd som uttrycker sin vilja, vägrar den föreslagna utredningen eller behandlingen, måste läkaren respektera denna vägran efter att ha informerat patienten om sina konsekvenser ′′
Nürnbergskod (1947):
′′ Medgivandet av människoämnet är absolut nödvändigt. Internationella konventionen om medborgerliga och politiska rättigheter återupptog förbudet mot oavsiktliga experiment, i sin text från 1966, som säger: ingen får utsättas utan hans samtycke till medicinska eller vetenskapliga experiment ′′
Geneve uttalande för läkare (1948):
′′ Jag kommer att respektera min patients autonomi och värdighet. Jag kommer inte att använda min medicinska kunskap för att bryta mot mänskliga rättigheter och medborgerliga friheter, även under kraft. Jag kommer att behålla absolut respekt för människoliv, från befruktning. Jag kommer att betrakta min patients hälsa som mitt första bekymmer ′′
Helsingforsförklaring (1996) undertecknad av 45 länder inklusive Frankrike: artikel 25:
′′ Att delta av personer som kan ge informerat samtycke till medicinsk forskning måste vara en frivillig handling. Ingen person som kan ge sitt informerade samtycke kan delta i en sökning utan att ge sitt fria och informerade samtycke ′′
Oviedokonventionen (1997) undertecknad av 29 länder inklusive Frankrike):
Artikel 5: ′′ Ett ingripande inom hälsoområdet får endast utföras efter det att den registrerade har gett fritt och informerat samtycke. Denna person får förhandsgod information om ingripandeens syfte och natur samt dess konsekvenser och risker. Den registrerade får när som helst fritt dra tillbaka sitt samtycke ′′
Law Kouchner (4 mars 2002):
Artikel 111-4: ′′ Varje person ska fatta beslut om sin hälsa med vårdpersonal och ta hänsyn till de uppgifter han lämnar honom / henne. Läkaren måste respektera personens vilja efter att ha informerat dem om konsekvenserna av deras val. Om personens vilja att vägra eller avbryta behandlingen riskerar hans eller hennes liv, måste läkaren göra allt för att övertala honom eller henne att acceptera den välbehövliga vården. Ingen medicinsk eller behandling kan praktiseras utan gratis och informerat samtycke från personen och detta samtycke kan när som helst dras tillbaka."
Salvetti stopp (2002):
Ingen medicinsk behandling är obligatorisk i Europeiska unionen: ′′ Som en icke frivillig medicinsk behandling är obligatorisk vaccination ett ingrepp i rätten till privatliv, garanterat i artikel 8 i Europakonventionen om mänskliga rättigheter och grundläggande friheter ′′ Salvetti v Italien-Europakonventionens beslut av den 9 juli 2002 42197/98)
Franska civilrätten:
Artikel 16-1: ′′ Alla har rätt att respektera sina egna kroppar. Kroppen är okränkbar ′′
Europarådets resolution 2361 (28 januari 2021):
rådgivande yttrande: Församlingen uppmanar medlemsländer och Europeiska unionen:
- Artikel 731: ′′ Att se till att medborgare informeras om att vaccination inte är obligatoriskt och att ingen är under politisk, social eller annan press att vaccinera sig, om han eller hon inte vill göra det personligen ′′
- Artikel 732: ′′ Att se till att ingen diskrimineras för att inte vaccineras, på grund av potentiella hälsorisker eller för att inte vilja vaccineras ′′