Covid-19 viktig information!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag kan vara lite egen av mig, men jag är egentligen ganska snäll, framförallt ärlig. Det jag med säkerhet kan säga är att jag inte vet exakt vad som pågår med denna pandemi-hysteri. Jag kan endast tala utifrån instinkt och den erfarenhet jag samlat på mig genom livet, vilket alltid fungerat i syfte för min självbevarelse.

Dessvärre kan jag inte kan ta något av dagens 'information' på allvar. Jag ser inget som skulle antyda att vi har en empidemi i samhället. Den enda 'epidemi' jag konstaterar är den rädsla som myndigheter sprider via media, och historier om någon som känner någon som dött eller blivit mycket sjuk .. osv. Dock är det inget som drabbat mig, eller någon av dom jag känner, lever och arbetar med. Jag kan ju nämna att min mamma dog i februari i år, hon snarkade ihjäl sig, fick en stroke i sömnen och vaknade inte på tre dagar, och sen somnade hon in. Jag vet inte vad doktorn på hemmet skrev i attestet, om det var av "corona" eller "stroke", jag orkar inte bry mig. Mamma var hur som helst "frisk", möjligtvis lite trög i huvet efter småstroken hon fått på äldre dagar, (hon kunde inte prata, och inte röra höger kroppshalva) men annars "helt frisk". Hon blev 85 år, grattis mamma!

(Det är nu folk blir arga på mig) För att jag ska bli övertygad om att det härjar en regelrätt pandemi i världen vill jag se människor, kvinnor, män, gamla, unga och barn ligga döda, eller halvdöda, på gator och allmänna platser, kanske hostandes blod och med utslag eller annat som tyder på en sjukdom med dödlig utgång. Och folk som ännu inte drabbats gå omkring och samla ihop liken på kärror för bortforsling till massgravar.

Jag vill INTE se sjuksköterskor som gråter i TV, inga snyfthistorier om hur "vi måste ta ansvar" eller om hur viktigt det är med munskydd och att hålla avstånd. Sen vill jag heller inte höra olika varianter av högre utbildade människor som motsäger varandra, eller se hur olika länder löser 'problemet' på olika sätt. En *pandemi* kan bara skötas på ett sätt, annars dör vi. Det är inte enklare än så, allt annat är slöseri med tid, bandbredd och pengar.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Ja, ungerfär så ser jag hela situationen. Det enda jag egentligen blir förvånad över är hur dåligt med bilder det är med tanke på dagens digitala informationssamhälle och tillgång på kameror. Utöver det även bristen på begåvning gällande grafisk representation av läget. Har inte propagandamaskinen råd med duktiga Photoshoppare?

Allt vi får se är folk med munskydd, gråtande sjukvårdspersonal, och olika varianter av 'poliser' med masker, samt smittoanpassad inredning i offentliga platser. Inget alls om själva 'pesten', något som kanske hade bitit på trögskallar som jag.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, ungerfär så ser jag hela situationen. Det enda jag egentligen blir förvånad över är hur dåligt med bilder det är med tanke på dagens digitala informationssamhälle och tillgång på kameror. Utöver det även bristen på begåvning gällande grafisk representation av läget. Har inte propagandamaskinen råd med duktiga Photoshoppare?

Allt vi får se är folk med munskydd, gråtande sjukvårdspersonal, och olika varianter av 'poliser' med masker, samt smittoanpassad inredning i offentliga platser. Inget alls om själva 'pesten', något som kanske hade bitit på trögskallar som jag.
Beror kanske att sjukdom och död är Tabu i Sverige.
Det blir "ett djävla liv" i media om tex förbipasserande fotar trafikoffer när de kör förbi.
För att inte tala om att fota / filma patienter !

Själv fick jag ingen luft när jag låg ner under en dryg vecka i början av April 2020
så det var att sitta eller stå upp. För då fick jag luft. I en dryg vecka. Har riktigt bra soffa att sitta / sova i !
Då hade jag inte ställt upp på att ligga ner för en några minuter lång film om hur det var att ha Covid-19.
Liggande.

(Ont halsen 18 Mars, riktigt förkyld hostig slutet Mars, riktigt "dålig" början April, feberfri 11 April)

Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Comeback, jag beklagar olägenheten då jag förstår att du verkligen blev dålig. Något jag känner jag behöver fråga i anknytning till det är om du har typ astma eller liknande luftvägsproblem sedan tidigare? Hur började andnöden?

Zoda, .. det där, alltså det där.. hahahah! Jag menar HUR ska folk kunna ta något alls på allvar dessa dagar när dom gör sådana uppsåtligt fejkade klipp?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ingen aning om kontexten till klippet. Tyckte den var jävligt rolig. Han liksom ligger där helt obrydd inlindad i en sopsäck som att det är den naturligaste saken i hela värden.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Comeback, jag beklagar olägenheten då jag förstår att du verkligen blev dålig. Något jag känner jag behöver fråga i anknytning till det är om du har typ astma eller liknande luftvägsproblem sedan tidigare? Hur började andnöden?

Zoda, .. det där, alltså det där.. hahahah! Jag menar HUR ska folk kunna ta något alls på allvar dessa dagar när dom gör sådana uppsåtligt fejkade klipp?
Inga luftvägsproblem typ astma eller liknande.
Hur började andnöden ? Vaknade på natten av att jag inte fick någon luft.
För mig som klättrat mycket i höga berg var den naturliga reaktionen att sätta mig upp och medvetet börja andas.
För vad som händer på hög höjd är att "automatiska" andningen upphör för man har för lite CO2 i blodet pga för lite O2 i luften. För andningen styrs av CO2-halten i blodet. Och då när den "automatiska" andningen upphör på natten känns det som man håller på och kvävas, vaknar , sätter sig upp och börjar andas medvetet, UT IN UT IN osv. #
Så jag gjorde likadant som på bergen. Satte mig upp och andades. Och klarade mig. Och såg då, våren 2020 i media massor av foton på folk som låg på rygg i sängar på sjukhus med Covid-19.
Och som jag såg det, naturligtvis dog.
När jag berättade det här sommaren 2020 för en släkting , läkare , var hennes kommentar: Ja vi har upptäckt det. Så nu gör vi inte så längre.

# På hög höjd anpassar sig kroppen efter några dagar till den lägre CO2-halten i blodet och den "automatiska" andningen fungerar även på nätterna. Så man vaknar inte längre för andningen upphört.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Lite skit rensar magen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Dom pratade om bla ivermektin på radion i morse. Budskapet var att det bevisligen inte hjälper. Samt så var det en hel del annat snack om fejk news kring viruset.
Jäkla märkligt att samma människor som snackar om fejk news samtidigt förnekar sånt som forskare vederlägger i publikationer.

Nu verkar det väl inte råda full konsensus om Ivermektin men det är ju just sånt hyckleri som gör att man inte har förtroende för vad som sägs.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
I UK tror man tydligen numera att alla kommer få viruset förr eller senare.
Frågan är bara om man vill tackla viruset med eller utan vaccin.

Ja med vaccinerade som likt trojanska hästar springer runt och sprider viruset utan att själva vara påverkade så finns det knappast något annat möjligt utfall.

Just nu har vi tre gånger så mycket på intensiven som samma datum förra året. Och det ökar snabbt igen. Men alla beter sig som att pandemin nu är över. Jag bara undrar på vilka kvantiteter sjuka/döda det kommer sluta till vintern.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja med vaccinerade som likt trojanska hästar springer runt och sprider viruset utan att själva vara påverkade så finns det knappast något annat möjligt utfall.

Just nu har vi tre gånger så mycket på intensiven som samma datum förra året. Och det ökar snabbt igen. Men alla beter sig som att pandemin nu är över. Jag bara undrar på vilka kvantiteter sjuka/döda det kommer sluta till vintern.
Ta vaccin eller ta chansen verkar vara valet i UK iaf.

Man kan nog räkna med att antal döda utan vaccin kommer vara ganska mycket högre än med.

Iaf med nuvarande varianter...

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition

Jag beter mig som "vanligt", dvs är ute och handlar och tränar igen (tränar för första gången sedan mars 2020), men håller avstånd tills Tegnell säger att det är lugnt och att vi har nått toppen. Då blir det isolering och munskydd igen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ta vaccin eller ta chansen verkar vara valet i UK iaf.

Man kan nog räkna med att antal döda utan vaccin kommer vara ganska mycket högre än med.

Iaf med nuvarande varianter...

Ja, nu verkar vi ju ska köra livet som vanligt ända in i kaklet, my-mutationen kanske inte ens stoppas av vaccinet vad vi vet ännu.
Vi har haft runt 1 miljon smittade och 15000 döda, ca 6 miljoner är fullt vaccinerade så det kvarstår nästan 4 miljoner ovaccinerade plus att vaccinet inte ger 100% skydd.
Ska vi alltså se fram emot 4*15000 = 60000 döda den kommande vinter?

Eller säg att vaccinationerna lägger in överväxeln och hela svenska befolkningen snabbt blir fullvaccinerade. Då står vi fortfarande inför att vaccinet inte ger fullgott skydd. Säg att det skyddar till 80% då kan vi se fram emot 2 miljoner som blir sjuka av viruset till vintern och hur många döda? 2*15000 = 30000 döda?

Nu målade jag fan på vägen och drog det i vanligt ordning till sin ytterlighet. I våras när det dök snabbt trodde jag att pandemin var över, nu börjar jag allt mer tro att kommande vinter blir den värre än någonsin med covid.

Jag beter mig som "vanligt", dvs är ute och handlar och tränar igen (tränar för första gången sedan mars 2020), men håller avstånd tills Tegnell säger att det är lugnt och att vi har nått toppen. Då blir det isolering och munskydd igen.

Jag har tränat mer än vanligt hela pandemin för jag har haft mer tid. Men nåt gym besöker jag inte, cyklar, springer, skidor och så ska jag fixa nåt slags utegym hemma.

I början av pandemin handlade vi för drygt två veckor i stöten när vi handlade men nu handlar vi nog en gång i veckan vilket är som innan pandemin. Jag är inte ens säker på att de där riktigt storshopandet tidigare minskade risken för i gengäld var vi ju inne i affären längre tid nät vi väl handlade.

Själv jobbar jag ju mest hemma och ganska isolerat men de två andra tredjedelarna av familjen gör ju realistiskt sett att mitt eget agerande blir ganska futilt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, nu verkar vi ju ska köra livet som vanligt ända in i kaklet, my-mutationen kanske inte ens stoppas av vaccinet vad vi vet ännu.
Vi har haft runt 1 miljon smittade och 15000 döda, ca 6 miljoner är fullt vaccinerade så det kvarstår nästan 4 miljoner ovaccinerade plus att vaccinet inte ger 100% skydd.
Ska vi alltså se fram emot 4*15000 = 60000 döda den kommande vinter?

Eller säg att vaccinationerna lägger in överväxeln och hela svenska befolkningen snabbt blir fullvaccinerade. Då står vi fortfarande inför att vaccinet inte ger fullgott skydd. Säg att det skyddar till 80% då kan vi se fram emot 2 miljoner som blir sjuka av viruset till vintern och hur många döda? 2*15000 = 30000 döda?

Nu målade jag fan på vägen och drog det i vanligt ordning till sin ytterlighet. I våras när det dök snabbt trodde jag att pandemin var över, nu börjar jag allt mer tro att kommande vinter blir den värre än någonsin med covid.

Jag har tränat mer än vanligt hela pandemin för jag har haft mer tid. Men nåt gym besöker jag inte, cyklar, springer, skidor och så ska jag fixa nåt slags utegym hemma.

I början av pandemin handlade vi för drygt två veckor i stöten när vi handlade men nu handlar vi nog en gång i veckan vilket är som innan pandemin. Jag är inte ens säker på att de där riktigt storshopandet tidigare minskade risken för i gengäld var vi ju inne i affären längre tid nät vi väl handlade.

Själv jobbar jag ju mest hemma och ganska isolerat men de två andra tredjedelarna av familjen gör ju realistiskt sett att mitt eget agerande blir ganska futilt.
Får verkligen hoppas det inte blir så.
Gissar att de flesta I riskgrupperna redan är vaccinerade.
Sedan är dödligheten, iaf med delta, mycket lägre för vaccinerade så döda per 100000 borde gå ner rejält.
Men fler kommer det bli innan skiten är över. :(

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...