Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tänk i trafiken att framför dig högst uppe på ett backkrön bromsar en Dongfeng in, bilarna bakom bromsar också in men chauffören Anders i din Volvo säger att det var ju ingen fara bakom förra backkrönet så han går ut i vänsterfilen och påbörjar omkörning av hela den inbromsande bilkön utan att släppa gasen.

Hela pandemin har jag känt mig som att jag sitter i baksätet på den där Volvon. Jag är iofs van att sitta som passagerare med Filippinska Chaufförer som ständigt kör på det viset så jag skiter inte direkt ner mig trots att bilarna där oftast har bältet bortplockat. Bälten har väl något med evidens att göra, föraren utan bälte kör ju bättre än andra...

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, jag kan inte svara bara ja eller nej på en så ospecificerad fråga, som dessutom mest verkar vara en av dina vanliga halmgubbar.

För övrigt misstänker jag att det är ganska meningslöst även om du skulle specificera tydligare.
De flesta kan nog fundera över resultatet från denna undersökning och själva dra sina slutsatser om kausaliteten.

Övriga får väl vänta på att Karlsten förklarar saken.

Att man inte vet något om faran brukar vara en anledning till att agera försiktigt. Och dessutom visste vi en hel del om vad som utspelade sig i Wuhan men det som kineserna behandlade som en riskabel smitta visste Sveriges FoHM bättre om. FoHM visste rent av bättre än vad WHO skrev för information om smittan.

Det går inte att dra någon sådan slutsats utifrån denna undersökning. Det kan lika gärna handla om att de som har barn bor mer trångt (det vet vi inte), kommer från vissa ursprungsländer (det vet vi inte), nyttjar kollektivtrafik i större utsträckning (det vet vi inte), inte kan vara sjuk av ekonomiska orsaker (det vet vi inte) osv.

Poängen är - vilket alla som sysslar med vetenskap är medvetna om - är att statistiska samband inte behöver vara kausala samband. Jfr det berömda exemplet om sambandet mellan prästlöner och whiskypriser.

Däremot fanns det vid tillfället väldigt mycket som tydde på att barn då inte alls drev smittan, inklusive den smittspårning som då gjordes vid skolor och förskolor där smitta uppträdde bland vuxna.

Deltamutationen förändrade som bekant spelplanen, samtidigt som de äldre åldersgrupperna vaccinerats i hög grad.

Raderad medlem 51742

Guest
Jo om det bara nu gällde smittspridning. Men folkhälsa är mycket annat som också skall vägas in, särskilt när det är barn inblandade.

Detta är ett mycket bra argument FÖR ett snabbt agerande. Följdeffekterna på folkhälsan av en pandemi och alla åtgärder som senare har fått vidtas är omfattande, i flera olika avseenden. I det akuta skedet är det inte läge att försöka göra djupare analyser av vad effekterna kan tänkas bli av olika avvägningar kring folkhälsa, man vet ändå inte.

De flesta av besluten om åtgärder är dock inte oåterkalleliga utan möjliga att ändra på i ett senare skede vid behov, medan en smittspridning som tagit fart ordentligt och ökar exponentiellt inte går att rulla tillbaka. Man sätter sig i en situation där man har färre möjliga vägval längre fram än vad man hade haft om man köpt sig tid genom snabbt agerande, trots bristfällig information.

Raderad medlem 51742

Guest
Om vi agerar enligt försiktighetsprincipen, varför ska vi då vaccinera barn?
Där behöver man nog utgå från vad som är största risken för barnet, är det att bli sjuk av Covid eller att drabbas av eventuella biverkningar av vaccinet. Likaså påverkas den bedömningen förstås av hur mycket man vet om respektive risk. Hur den sammanvägningen faller ut antar jag avgör vilken av riskerna man bör tillämpa försiktighetsprincipen på.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Där behöver man nog utgå från vad som är största risken för barnet, är det att bli sjuk av Covid eller att drabbas av eventuella biverkningar av vaccinet. Likaså påverkas den bedömningen förstås av hur mycket man vet om respektive risk. Hur den sammanvägningen faller ut antar jag avgör vilken av riskerna man bör tillämpa försiktighetsprincipen på.
Från mitt inlägg 4201 ang vaccinering av barn 5-11 år.

Några läkare verkar iaf tveksamma.

...and the COVID-19 attributed deaths per capita are negligible in children.
...while the normalized post-inoculation deaths are small, but not negligible, in children.
Most importantly, the clinical trials did not address long-term effects that, if serious, would be borne by children/adolescents for potentially decades.

Raderad medlem 51742

Guest
Från mitt inlägg 4201 ang vaccinering av barn 5-11 år.

Några läkare verkar iaf tveksamma.

Ja, när det gäller barn är det ju långt ifrån lika självklart som för vuxna.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tror ni fortfarande att vaccinationerna kommer stoppa smittspridningen?

Waterford has the highest rate of vaccination in the country with 99.7 per cent of adults over the age of 18 (as registered in the last census) fully vaccinated. The county has gone from having one of the lowest rates of Covid-19 infection in Ireland to one of the highest.

Tänk att 3 promille av en population kan ställa till med så mycket? :va

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du ska ha en bra jävla otur om du blir smittad och sjuk som vaccinerad. Det har vi väl lärt oss.

Ja, 100 per dag och 100000 invånare blir smittade, på tre dygn har alltså samtliga 3 promille ovaccinerade smittats, så de stackars ovaccinerade blir tydligen återinfekterade var fjärde dag i Waterford.
Medans de vaccinerade kan fortsätta leva loppan och peka finger.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Halleluja! Avsikten med vaccinering är att minska risken att dö från sviter av sjukdom. Vem är "ni" som tror annat?

Ja, man undrar verkligen vem som fortfarande tror annat men vi behöver ju inte ens lämna den här tråden får och konstatera att många resonemang bygger på att vaccinerade inte längre smittar.

Från och med måndag gäller rekommendationen att vaccinerade inte behöver testa sig vid symptom. Den ändringen kan väl bara tolkas som att man inte heller längre behöver smittspåra ifrån vaccinerade personer. :va

Det faktum att man får resa relativt fritt så länge man kan uppvisa vaccinationspass måste väl också tolkas som att beslutande organ bedömer att vaccinerade inte sprider någon smitta.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Tror ni fortfarande att vaccinationerna kommer stoppa smittspridningen?
Nej, däremot dämpa smittspridningen och minska risken för den enskilde att bli allvarligt sjuk.

För att stoppa smittspridningen helt tror jag det skulle krävas en kombination av flera olika saker.
- En hög vaccinationstäckning i befolkningen
- Att man använder de vaccin med bäst långtidsverkan och vid behov ger påfyllningsdoser så att en hög skyddsnivå upprätthålls över tid
- Vidareutveckling av vaccin för bättre långtidsverkan
- Att människor iakttar försiktighet även efter att de är vaccinerade - att utgå från att man fortfarande kan smittas och vara smittspridare
- Att ha kvar vissa restriktioner oavsett om man är vaccinerad eller ej
- Fortsatt testning och smittspårning, oavsett om man är vaccinerad eller ej

Sen kan det ju vara så att det som eftersträvas inte är att stoppa smittspridningen helt utan att hålla samhällskonsekvenserna på den nivå som man anser är acceptabel. Även om det skulle vara möjligt att stoppa smittspridningen helt skulle jag tro att kostnaden för detta skulle bli enormt hög. Men det vill nog ingen säga öppet.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Från och med måndag gäller rekommendationen att vaccinerade inte behöver testa sig vid symptom. Den ändringen kan väl bara tolkas som att man inte heller längre behöver smittspåra ifrån vaccinerade personer. :va
Jag tolkar det som att smittspårning inte tillför något av större värde och skulle isf ta resurser som kan användas bättre då merparten redan är vaccinerade och löper mindre risk att drabbas så hårt att vård krävs. Dvs icke-vaccinerade bör undvika att pussa vaccin-zombies!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tolkar det som att smittspårning inte tillför något av större värde och skulle isf ta resurser som kan användas bättre då merparten redan är vaccinerade och löper mindre risk att drabbas så hårt att vård krävs. Dvs icke-vaccinerade bör undvika att pussa vaccin-zombies!

Exakt vilka resurser frigörs nu då? Smittspårningen har ju redan sedan utbrottet delegerats ut till de smittade personerna.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
En av mina kollegor blev sjuk i vecka trots dubbla sprutor.
Hon och många andra tillbringade, dagen innan hon gick hem, en hel dag i ett litet rum då vi hade en videosänd kunddag.
Ingen av de andra blev smittade.
Så skyddar vaccin 100% mot smitta? Nej.
Kan det hjälpa till att skydda? Tydligen.

Raderad medlem 51742

Guest
En sak jag tänkte på...
Just nu ser vi ut att ha lägre smittspridning och antal sjukhusinläggningar i förhållande till folkmängden än många andra jämförbara länder (t ex våra grannländer och avseende bl.a. hur stor andel av befolkningen som är vaccinerad). Har inte tittat något djupare på siffrorna och det är förstås möjligt att de kan förklaras av hur många som testas osv men funderar ändå på följande:

Hur rimlig är hypotesen att vi nu ser resultatet av vi haft en mycket stor smittspridning, kanske till och med väldigt mycket större än vad data visar, i inledningen av pandemin? Det har kommit en del studier som visat att skyddseffekten blir väldigt bra hos någon som haft Covid och även blivit vaccinerad. Antag att en rätt stor del av svenska befolkningen haft Covid (kanske i många fall även utan att ha fått det bekräftat med ett test) och att vi därutöver nu fått en hög vaccinationstäckning. Skulle detta i såna fall kunna tänkas innebära att det generellt kan finnas ett bättre skydd hos den svenska befolkningen jämfört med länder med motsvarande vaccinationstäckning, men med betydligt lägre smittspridning under pandemin?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
En sak jag tänkte på...
Just nu ser vi ut att ha lägre smittspridning och antal sjukhusinläggningar i förhållande till folkmängden än många andra jämförbara länder (t ex våra grannländer och avseende bl.a. hur stor andel av befolkningen som är vaccinerad). Har inte tittat något djupare på siffrorna och det är förstås möjligt att de kan förklaras av hur många som testas osv men funderar ändå på följande:

Hur rimlig är hypotesen att vi nu ser resultatet av vi haft en mycket stor smittspridning, kanske till och med väldigt mycket större än vad data visar, i inledningen av pandemin? Det har kommit en del studier som visat att skyddseffekten blir väldigt bra hos någon som haft Covid och även blivit vaccinerad. Antag att en rätt stor del av svenska befolkningen haft Covid (kanske i många fall även utan att ha fått det bekräftat med ett test) och att vi därutöver nu fått en hög vaccinationstäckning. Skulle detta i såna fall kunna tänkas innebära att det generellt kan finnas ett bättre skydd hos den svenska befolkningen jämfört med länder med motsvarande vaccinationstäckning, men med betydligt lägre smittspridning under pandemin?
Lär ju helt klart vara en faktor.
Vi har betydligt fler(per capita) med naturlig immunitet iaf.

1635624584569.png

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Så är det nog, och i takt med att pandemin fortsätter kommer det nog att visa sig att det blir som med andra pandemier, dvs antingen har du haft den eller vaccinerat sig mot den. Eller både och, med bättre utfall än annars.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC