Covid-19 viktig information!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Nja, FHM borde nog inte pusha för supplement istället för vaccin utan som komplement till vaccinet.
Ett boostat immunförsvar är bra oavsett om man får covid med eller utan vaccin.
Ska man pusha något istället för vaccin, som man gjort med Ivermektin, behövs helt andra evidens, studier och tester (i alla fall som jag ser det).
Jag menar inte istf för varken det ena eller andra. Båda kan ses som profylax.

Tillspetsat. Om vi alla hade haft perfekt näringsstatus så kanske covid hade varit som en nysning eller två. Då ser jag inget behov av vaccin.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Whut? Här på SH eller allmänt?
Är väl aldrig fel att stärka immunförsvaret.

Allmänt.

Precis! Konsensus har alltid varit att vitaminer är bra, men under pandemin har det helt plötsligt blivit trams från foliehattar som saknar evidens för att det hjälper mot covid.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det har väl alltid varit fel att käka extra vitaminer om man inte har en brist av något? Finns ingen som helst anledning att göda den industrin. Det har visats alldeles för många gånger att tabletterna innehåller helt andra saker än det står på burken bortsett från att kroppen tömmer ur det den inte anser sig behöva.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det har väl alltid varit fel att käka extra vitaminer om man inte har en brist av något? Finns ingen som helst anledning att göda den industrin. Det har visats alldeles för många gånger att tabletterna innehåller helt andra saker än det står på burken bortsett från att kroppen tömmer ur det den inte anser sig behöva.

Man skulle kunna byta ut vitaminer till vaccin i ditt citat, men om vi bortser från det så undrar jag hur du vet att du inte har brist på något?

Jag äter allsidig kost men äter sedan våren 2020 även vitamintillskott. Det är möjligt att jag inte behöver dem men nu genom att ta dom så tror jag att jag har säkerställt att jag inte har underskott av någon vitamin.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Man skulle kunna byta ut vitaminer till vaccin i ditt citat, men om vi bortser från det så undrar jag hur du vet att du inte har brist på något?

Jag äter allsidig kost men äter sedan våren 2020 även vitamintillskott. Det är möjligt att jag inte behöver dem men nu genom att ta dom så tror jag att jag har säkerställt att jag inte har underskott av någon vitamin.
Vaccin tar jag för att jag vet att det finns virus som kan ge en sjukdom som jag helst inte vill drabbas av.
Vitaminbrist kan man se på olika prover om man besöker en läkare när man har någon form av problem. Eftersom kroppen försöker reglera det den tar åt sig via kosten kan ett tillskott göra att man plötsligt får en brist av något annat fast man äter det. Jag är elingenjör så jag har ingen medicinsk utbildning, men har fått lära mig att kosttillskott främst finns för att göda producenterna. Äter man någon medicin bör man definitivt rådgöra med en läkare innan man äter "naturpreparat" eller vad det nu kallas. Här finns en gammal artikel om problem som kan uppstå: https://www.doktorn.com/artikel/när-behövs-vitaminer/

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
I stort håller jag med dig.
Men i några fall vet man att, mer eller mindre, alla saknar nödvändiga nivåer av vitaminer.
I våra breddgrader under vinterhalvåret D-vitamin tex.
Att jag kompletterat med zink beror, som jag skrev, på Dr Campbells video där han, och UK's hälsomyndighet, tyckte ett supplement av det var en bra idé.
Här ligger jag dock lägre än rekommendation då jag också äter "riktig mat".

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Naturens egna superfood- nötlever. Från gräsbetande kor då helst.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag ser inte problemet. Har man lite överskott av vitaminer så åker det ju bara ut den naturliga vägen.

Det verkar inte finnas någon vett, sanns och rimlighet. Det är som med Ivermectin, det fungerar mot andra sjukdomar med få biverkningar men så snart det nämns i samband med covid så ska det diskuteras biverkningar som uppkommer vid starkt överdoserande.

Notera att jag inte vill diskutera huruvida Ivermectin fungerar, jag jämför bara resonemanget om biverkningar nu som bygger på hamgubbar med överdoseringar.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
I stort håller jag med dig.
Men i några fall vet man att, mer eller mindre, alla saknar nödvändiga nivåer av vitaminer.
I våra breddgrader under vinterhalvåret D-vitamin tex.
Att jag kompletterat med zink beror, som jag skrev, på Dr Campbells video där han, och UK's hälsomyndighet, tyckte ett supplement av det var en bra idé.
Här ligger jag dock lägre än rekommendation då jag också äter "riktig mat".
D-vitamin kan ha sina sidor och jag har tidigare läst om att kroppen har svårt att tillgodogöra sig det via kost, men det verkar åtminstone kunna skapa problem https://lakartidningen.se/klinik-oc...ott-av-d-vitamin-kan-gora-mer-skada-an-nytta/

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
D-vitamin kan ha sina sidor och jag har tidigare läst om att kroppen har svårt att tillgodogöra sig det via kost, men det verkar åtminstone kunna skapa problem https://lakartidningen.se/klinik-oc...ott-av-d-vitamin-kan-gora-mer-skada-an-nytta/
Herrejösses.
...administrerat 50 000 IE (1 250 μg)/dag till sin demenssjuke far...

Det blir lite vanskligt det här:
En mycket omfattande genomgång (en metaanalys av alla metaanalyser) av effekter av D-vitamin publicerades förra året. Slutsatsen var att det saknas övertygande evidens för att D-vitamin har effekt på något av de 137 utfallsmått som studerats i randomiserade kontrollerade studier, med eventuellt fyra undantag (karies, födelsevikt hos barnet och högre S-25[OH]D hos modern samt sänkt nivå parathormon [PTH] bland njursjuka med dialysbehov) [15].

Inte heller andra senare rigoröst genomförda metaanalyser baserade på randomiserade studier har noterat någon tydlig effekt av D-vitamin på uppkomst av cancer [16], hjärt–kärlsjukdomar [16], mortalitet [16], frakturer [16], eller fallbenägenhet [17]. Det har också länge hävdats att supplementering med D-vitamin ökar bentätheten, men i den senaste metaanalysen noterades ingen säker effekt, inte ens när serumnivåerna av 25(OH)D var lägre än 50 nmol/l [18].
De skriver inte vilka doser som administrerades(det kan man såklart kolla själv). Sedan så är väl största anledningen till att folk supplementerar med d-vitamn mer allmänhälsa och välmående typ tänker jag.

Kan väl passa på att rekommendera denna.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Lever is the shiet. Släng pillerburken, ät mer inälvsmat, var ute i solen och naturen.
Beef%2BLiver%2Bon%2Bthe%2BCarnivore%2BDiet.jpg

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Från i dag gäller nya rekommendationer för dem som har symtom på covid-19. Fullvaccinerade med symtom behöver inte testa sig, men bör stanna hemma.

Folkhälsomyndigheten har utfärdat nya rekommendationer för både fullvaccinerade och icke fullvaccinerade. De börjar gälla från 1 november.
Barn, unga och vuxna som är fullvaccinerade eller har haft bekräftad covid-19 de senaste sex månaderna behöver inte testa sig om de får symtom. Det gäller även ovaccinerade yngre barn, under cirka sex år, som ännu inte börjat skolan.
Fullvaccinerade och barn som ännu inte börjat skolan bör dock stanna hemma om de har symtom som kan vara tecken på en luftvägsinfektion.

”Viktigt att de är vaccinerade”​

"De som stannat hemma kan komma tillbaka till förskola, skola, arbete och fritidsaktiviteter när de varit feberfria ett dygn och känner sig friska, även om de fortfarande har vissa luftvägssymtom", skriver Folkhälsomyndigheten på sin hemsida.
Trots att de nya rekommendationerna väckt frågor inom förskolan, tycker inte statsepidemiolog Anders Tegnell att det finns anledning att vara orolig.
– För det första är det viktigt att de är vaccinerade, precis som alla andra, då har man ett väldigt bra skydd. Dessutom ändrar vi ju inte så radikalt, vi säger fortfarande att sjuka barn ska vara hemma. Det vi ändrat är tiden vi tycker att de ska vara hemma, säger han till SR Ekot.
Det finns dock vissa grupper som, om de har symtom, bör testa sig även om de är fullvaccinerade. Det gäller bland annat äldre på särskilda boenden eller som har hemtjänst, samt vård- och omsorgspersonal, hemtjänstpersonal och personer som får symtom efter resa utanför Norden.

Ej fullvaccinerad​

Vuxna och barn från förskoleklass och uppåt som inte är fullvaccinerade bör också stanna hemma vid symtom och testa sig så snart som möjligt.
De som testar negativt för covid-19 kan komma tillbaka till förskola, skola, arbete och fritidsaktiviteter om de varit feberfria ett dygn och känner sig friska, även om de fortfarande har vissa luftvägssymtom.
De som testat positivt ska stanna hemma och som tidigare följa förhållningsreglerna för den som är smittad av covid-19.

Sju dygn​

Personer med bekräftad smitta kan komma tillbaka till skola, arbete och fritidsaktiviteter om de stannat hemma minst sju dygn från när symtomen började, varit feberfria de två senaste dygnen och känner sig friska, även om de fortfarande har vissa luftvägssymtom.
Ovaccinerade personer rekommenderas även fortsatt testning efter resa till land utanför Norden, även om de inte har några symtom. Den som har haft bekräftad covid-19 under det senaste halvåret samt barn under sex års ålder undantas.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC