Covid-19 viktig information!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Fast nackdelen med en för tidig shutdown är ju att man bara skjuter problemet framför sig. Vi får väl se hur det går när Danmark väljer att öppna upp igen om ett par veckor.

Jag pratar inte om en godtyckligt för tidig shutdown och det känns inte som att nick burns inlägg avsåg att Kina gjorde det för tidigt, men vad vet jag.

Vad är det man skjuter framför sig med en för tidig shutdown och hur sker det?

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag pratar inte om en godtyckligt för tidig shutdown och det känns inte som att nick burns inlägg avsåg att Kina gjorde det för tidigt, men vad vet jag.

Vad är det man skjuter framför sig med en för tidig shutdown och hur sker det?

Man skjuter immuniseringen av befolkningen framför sig.

Om man kunde begränsa smittan till dom unga starka som fort repar sig utan intensivvård. så vore ju det önskvärt, nu kan vi inte det, för dom unga friska måste ju åka land och rike runt och åka skidor.

Dom kommer därför att sprida smittan till ställen där i sin tur lokalbefolkningen drabbas, och då kommer deras sjukvård att rasa som ett korthus.

Men visst, lite högre spridningstakt kanske Sverige klarar, så vi kanske skulle tillåta folksamlingar på 499 pers igen?

Åas så kanske smittspridning är på väg att öka av sig själv, så vi kanske borde begränsa folksamlingar till 2 pers?

Har du facit Coola Ola kan du gärna få visa det.

Det går bättre att leva med att det sprids för långsamt, än att det överbelastar vården

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Men du har såklart sett ljuset och kan genomskåda FHMs dimridåer, käre Markus?
Inte alls, men om man ska hävda att jorden är platt går det inte att bara nyvaket mumla om att "vad vi kan se är det platt här och nu".

Var inte du forskare? Eller var det bara evighetsstudent? Sverige det enda landet i Europa som kan bedöma denna fråga skulle du säga?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Många här inne verkar vara rätt ivriga på hårdare restriktioner och att stänga ner landet mer. Det är ju så man gjort i flera andra länder.
Det verkar som många tror att om vi bara stänger ner totalt i några veckor så är det här över sedan och alla kan gå tillbaka till sina jobb och fortsätta sina med sina liv. Det är fel.

Ni har missförstått hur en sådan här pandemi fortgår:
Har vi en "perfekt" total nerstängning så kan vi i princip stoppa spridningen av viruset nästan helt.
Det vill vi inte.
Låter det konstigt?
Såhär är det; ett sådant stopp gör två saker vi inte vill.
1, Det skadar samhällsekonomin nå jävulskt, och då menar jag inte bara lite grann. Inget land överlever ett totalstopp någon längre period.
2, Det andra är att man bara skjuter problemet framför sej. Så fort samhället öppnar upp igen får vi en massiv spridning av viruset i populationen och då får vi den icke-önskvärda överbelastningen av sjukvården med tillhörande dödsfall.

En perfekt nedstängning hade ju inte ens behövt vara total. Om vi inte ens hade haft smittan i Sverige så hade det ju i ett tidigt skede I PRINCIP räckt med att alla som passerar gränsen in i Sverige sätts i karantän i en tid motsvarande inkubationstiden. Det behöver ju inte vara total öppenhet och manjanaattityd eller totalt stopp på allt och alla som rör sig.

1. Ja det kostar. Det gör ju alternativet också. Vilket är dyrast?
2. Varför skulle man öppna upp och tillåta massiv spridning? Är vi öppna nu och innebär det isf att vi har en massiv spridning?

Fö. övergav landet som nu lämnar EU tänket om flockimmunitet.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Av en för tidig shutdown men inte en shutdown som utförs i rätt tid?

Ja, om man utför en shutdown för tidigt så blir dom 10 som är smittade, och dom 100 som dom smittar immuna.

Om man väntar med en shutdown så blir det 10+100+1000 immuna.
(väntar man ännu längre så blir det 100 000)

Dvs det måste få spridas, för än så länge finns inget annat sätt att bli immun på, så att vi får immuna människor som kan agera stop för spridningen

Hade det funnis ett färdigt verksamt vaccin hade vi kunnat massvaccinera folk i tunnelbanan igen (vi gjorde det till Honkong influensan tror jag det var) och på så sätt få ut immuna personer i samhället.

Dom immuna personerna är en bruten länk i smittkedjan, ju fler länkar man bryter ju sämre sprids det

Den här videon är rätt bra: https://www.youtube.com/watch?v=gxAaO2rsdIs

Den är givetvis oerhört förenklad, men det måste man för att det ska bli begripligt

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Inte alls, men om man ska hävda att jorden är platt går det inte att bara nyvaket mumla om att "vad vi kan se är det platt här och nu".

Var inte du forskare? Eller var det bara evighetsstudent? Sverige det enda landet i Europa som kan bedöma denna fråga skulle du säga?

Det här med att jorden är platt får du förklara lite närmare... :va

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det här med att jorden är platt får du förklara lite närmare... :va
Varför då? Jorden är platt, det ser du väl. Du ser inte att den inte är platt i alla fall.
Allt vad jag ser nu är att den är platt.
Om någon nu säger att den inte är platt är den illojal med landet.
Svenska myndigheter vet att den är platt. Eftersom vi är en humanitär stormakt behöver vi inte fakta. Vi förhåller oss till det vi ser. Här och nu.

Om det visar sig att den inte är platt i framtiden tar vi ställning till det då men tills vidare är den i alla fall platt.

/Anders Tegnell

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ja, om man utför en shutdown för tidigt så blir dom 10 som är smittade, och dom 100 som dom smittar immuna.

Om man väntar med en shutdown så blir det 10+100+1000 immuna.
(väntar man ännu längre så blir det 100 000)

Dvs det måste få spridas, för än så länge finns inget annat sätt att bli immun på, så att vi får immuna människor som kan agera stop för spridningen

Hade det funnis ett färdigt verksamt vaccin hade vi kunnat massvaccinera folk i tunnelbanan igen (vi gjorde det till Honkong influensan tror jag det var) och på så sätt få ut immuna personer i samhället.

Är immuniseringen ett problem?

Ja ju tidigare man stänger ner desto mindre har smittan hunnit spridas.
Det måste inte innebära att man skjuter problemet framför sig.Om man får kontroll på situationen genom tester, smittspårning, isolering osv så skjuter man vad framför sig?
Flockimmunitet kanske inte ens är ett alternativ som behövs om smittan inte tillåts sprida sig för att man sätter in andra metoder helt enkelt. Tänker på HongKong, Taiwan och Singapore tex.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är immuniseringen ett problem?

Ja ju tidigare man stänger ner desto mindre har smittan hunnit spridas.
Det måste inte innebära att man skjuter problemet framför sig.Om man får kontroll på situationen genom tester, smittspårning, isolering osv så skjuter man vad framför sig?
Flockimmunitet kanske inte ens är ett alternativ som behövs om smittan inte tillåts sprida sig för att man sätter in andra metoder helt enkelt. Tänker på HongKong, Taiwan och Singapore tex.

Du förutsätter att vi kan hitta och isolera alla smittade tills smittan är utdöd, det kan vi inte.

Vi kommer alla att drabbas (åtminstonde dom 70-80% som inte måste iaktta extremisolering på grund av andra orsaker) förr eller senare, vad vi kan FÖRSÖKA göra är att hålla spridningstakten så låg att sjukvården hinner med

Raderad medlem 51742

Guest
Länder som Taiwan har ju varit framgångsrika när det gäller att snabbt inse vad som var på väg att hända och agera omedelbart för att förhindra smittspridningen. Det alternativet har vi inte längre i Sverige eftersom smittan redan är spridd. Spridningen i samhället är redan väldigt stor. Nu återstår att försöka kontrollera smittspridningen så att inte sjukvården havererar totalt, men att vi samtidigt begränsar de ekonomiska konsekvenserna på samhället (som kommer bli synnerligen allvarliga, redan utifrån det läge vi har nu).

Ser man på det långsiktigt kan man fundera på om Taiwans strategi hade fungerat för Sverige utifrån där vi är nu. Taiwans strategi verkar ju bygga på att man lyckas kontrollera spridningen hårt tills dess att resten av världen byggt upp tillräcklig flockimmunitet eller att ett vaccin finns, men samtidigt begränsa effekterna på ekonomin och samhället på det stora hela. Frågan är om den strategin ens är möjlig för Sverige. Taiwan är en ö som har möjlighet att kontrollera sina gränser på ett annat sätt och där smittan inte fått allmän spridning som i Sverige. De verkar ha en gigantisk inhemsk beredskap med produktion av skyddsmasker osv. Det verkar som att de därför har en möjlighet att använda denna strategin utan att det behöver begränsa deras samhälle och näringsliv allt för mycket.

Frågan är om det ens är möjligt för Sverige att ha en sådan strategi.

Last edited by a moderator:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Många här inne verkar vara rätt ivriga på hårdare restriktioner och att stänga ner landet mer. Det är ju så man gjort i flera andra länder.
Det verkar som många tror att om vi bara stänger ner totalt i några veckor så är det här över sedan och alla kan gå tillbaka till sina jobb och fortsätta sina med sina liv. Det är fel.

Ni har missförstått hur en sådan här pandemi fortgår:
Har vi en "perfekt" total nerstängning så kan vi i princip stoppa spridningen av viruset nästan helt.
Det vill vi inte.
Låter det konstigt?
Såhär är det; ett sådant stopp gör två saker vi inte vill.
1, Det skadar samhällsekonomin nå jävulskt, och då menar jag inte bara lite grann. Inget land överlever ett totalstopp någon längre period.
2, Det andra är att man bara skjuter problemet framför sej. Så fort samhället öppnar upp igen får vi en massiv spridning av viruset i populationen och då får vi den icke-önskvärda överbelastningen av sjukvården med tillhörande dödsfall.

I nuläget är vårt bästa och enda "vapen" mot SARS-CoV-2 en kontrollerad smittspridning bland de friskaste i samhället. Dessa är bäst rustade för att klara av infektionen och uppnå immunitet. När tillräckligt många är immuna uppstår något som kallas flockimmunitet ("herd immunity" på engelska) vilket begränsar hastigheten med vilken viruset sprider sej i populationen. Detta ger den plattare kurva som innebär att sjukvården klarar behandla de svårt sjuka med rätt resurser. Det ger också en bred bas av potentiella blodgivare med antikroppar i blodet, som kan användas för behandling av de svårast sjuka. Denna typ av behandling av Covid-19 är ännu på försöksstadiet men intensiv forskning pågår och det kan möjligen vara rutin framåt sommaren.

Med andra ord: i landet lagom ska man "smitta lagom"...

Nu kanske några tänker "Jamen vi kan väl stänga ner tills ett vaccin kommer?".
Jag beundrar er optimism, men det är långt ifrån realistiskt.

Mycket av det där är faktiskt inte felaktigt. Det mesta av det andra var korrekt utifrån den information som fanns tillgänglig just då. Jag ser ganska få saker som är direkt fel.

Ge exempel på vilka som inte är felaktiga.

Jag har sett dom som försökt försvara Tegnell genom hårklyverier och semantik av dessa citat men ser man helheten av allt Tegnell har sagt så har han från början till slut tonat ner allting och snackat ner riskerna från början till slut.

Tänk dig om Tegnell istället skulle haft Tingvalls approach med en nollvision. Eller tänk dig att dessa två herrar skulle byta jobb.

Och btw, jag är inte för att stänga ner landet, det är redan för sent. Däremot var jag i början av februari ivrig förespråkare av stängda gränser för personliga resor från Asien.

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Varför då? Jorden är platt, det ser du väl. Du ser inte att den inte är platt i alla fall.
Allt vad jag ser nu är att den är platt.
Om någon nu säger att den inte är platt är den illojal med landet.
Svenska myndigheter vet att den är platt. Eftersom vi är en humanitär stormakt behöver vi inte fakta. Vi förhåller oss till det vi ser. Här och nu.

Om det visar sig att den inte är platt i framtiden tar vi ställning till det då men tills vidare är den i alla fall platt.

/Anders Tegnell

Nu tror jag du trollar... :7peta

Har du läst första inlägget? :va
Kan du visa en bild där du kört motorcykel?:va

HNeLEAf.jpg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det blir missvisande det finns väl typ 1,5 miljarder kineser, det är Wuhan som stängdes ned totalt.

Det var inte riktigt poängen med min första kommentar.

Fundera istället över hur Kina som fick smittan först kan ha klarat sig med endast 2 smittade per 1 miljon invånare samtidigt som Italien långt senare på mycket kort tid har 200.

Siffran 10 som du plockade ur luften är alltså inne på rätt spår men det är uppenbarligen minst en nolla för lite.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det var inte riktigt poängen med min första kommentar.

Fundera istället över hur Kina som fick smittan först kan ha klarat sig med endast 2 smittade per 1 miljon invånare samtidigt som Italien långt senare på mycket kort tid har 200.

Siffran 10 som du plockade ur luften är alltså inne på rätt spår men det är uppenbarligen minst en nolla för lite.

Jo, dom trollade nog rätt friskt med siffrorna i Kina, någon med insyn hade ju sett hur mängden kremerade ökade, dom införde skift på 7 krematorier (tror jag det var) i Wuhan, och eldade konstant...

Siffrorna är nog lika rättvisande som om du frågar Kinas regering hur många politiska fångar eller fängslade uigurer dom har....

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Du förutsätter att vi kan hitta och isolera alla smittade tills smittan är utdöd, det kan vi inte.

Vi kommer alla att drabbas (åtminstonde dom 70-80% som inte måste iaktta extremisolering på grund av andra orsaker) förr eller senare, vad vi kan FÖRSÖKA göra är att hålla spridningstakten så låg att sjukvården hinner med

Nej det förutsätter jag inte.

Jag försöker diskutera för att förstå detta i sitt sammanhang och blev fundersam när nick burn sa:
Med anledning av att det officiella dödsantalet i kina borde multipliceras med sisodär 10 så kan man nog dra slutsatsen att Kinas lösning på problemet inte funkade så bra.(Total shutdown)...
Hur vet man det utan att jämföra detta med två parallella universum och allt annat lika.

Sedan blev jag fundersam när Coola Ola skrev:
Fast nackdelen med en för tidig shutdown är ju att man bara skjuter problemet framför sig.
Vilka premisser förutsätter det egentligen? Min fråga var vilka problem som avses och du svarade:
Man skjuter immuniseringen av befolkningen framför sig.
Är alltså immuniseringen det problem som man skjuter framför sig?

Är det det ett framtida problem vi kommer se i dessa länder senare?
https://www.svd.se/har-har-viruset-hejdats--men-risken-for-aterfall-kvar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är alltså immuniseringen det problem som man skjuter framför sig?

Är det det ett framtida problem vi kommer se i dessa länder senare?
https://www.svd.se/har-har-viruset-hejdats--men-risken-for-aterfall-kvar

Okej, man skjuter immuniseringen framför sig, vilket är ett problem, eftersom så länge vi har få immuniserade så kan spridningen ta fart och skapa en topp i vårdbehovet.

Idealet vore att så många som vården hinner ta hand om insjuknar konstant, om bara 10% så många som vården hinner med insjuknar så tar det längre tid innan vi får "herd immunity"(grupp immunitet?) ute bland folket.

Om fler än vården hinner ta emot blir sjuka så dör folk för att det inte finns respiratorer nog och sjukvården tvingas prioritera vem som behandlas.

Om färre än vården hinner ta emot insjuknar går immuniseringen långsamt och det är inte heller bra, men folk dör i alla fall inte i tält ute på järvafältet.

Så, Lagom många sjuka för vårdens kapacitet är bra

Fler, ELLER färre är dåligt, färre är mindre dåligt.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC