View attachment 453177
Japp, vi behöver köra mer motorcykel! Jag försöker göra mitt och har kört SportHoj mer än 100 mil hittills iår…
+1på 100+mil
View attachment 453177
Japp, vi behöver köra mer motorcykel! Jag försöker göra mitt och har kört SportHoj mer än 100 mil hittills iår…
Fast nackdelen med en för tidig shutdown är ju att man bara skjuter problemet framför sig. Vi får väl se hur det går när Danmark väljer att öppna upp igen om ett par veckor.
Jag pratar inte om en godtyckligt för tidig shutdown och det känns inte som att nick burns inlägg avsåg att Kina gjorde det för tidigt, men vad vet jag.
Vad är det man skjuter framför sig med en för tidig shutdown och hur sker det?
Inte alls, men om man ska hävda att jorden är platt går det inte att bara nyvaket mumla om att "vad vi kan se är det platt här och nu".Men du har såklart sett ljuset och kan genomskåda FHMs dimridåer, käre Markus?
Många här inne verkar vara rätt ivriga på hårdare restriktioner och att stänga ner landet mer. Det är ju så man gjort i flera andra länder.
Det verkar som många tror att om vi bara stänger ner totalt i några veckor så är det här över sedan och alla kan gå tillbaka till sina jobb och fortsätta sina med sina liv. Det är fel.
Ni har missförstått hur en sådan här pandemi fortgår:
Har vi en "perfekt" total nerstängning så kan vi i princip stoppa spridningen av viruset nästan helt.
Det vill vi inte.
Låter det konstigt?
Såhär är det; ett sådant stopp gör två saker vi inte vill.
1, Det skadar samhällsekonomin nå jävulskt, och då menar jag inte bara lite grann. Inget land överlever ett totalstopp någon längre period.
2, Det andra är att man bara skjuter problemet framför sej. Så fort samhället öppnar upp igen får vi en massiv spridning av viruset i populationen och då får vi den icke-önskvärda överbelastningen av sjukvården med tillhörande dödsfall.
Man skjuter immuniseringen av befolkningen framför sig.
Av en för tidig shutdown men inte en shutdown som utförs i rätt tid?
Inte alls, men om man ska hävda att jorden är platt går det inte att bara nyvaket mumla om att "vad vi kan se är det platt här och nu".
Var inte du forskare? Eller var det bara evighetsstudent? Sverige det enda landet i Europa som kan bedöma denna fråga skulle du säga?
Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Varför då? Jorden är platt, det ser du väl. Du ser inte att den inte är platt i alla fall.Det här med att jorden är platt får du förklara lite närmare...
Ja, om man utför en shutdown för tidigt så blir dom 10 som är smittade, och dom 100 som dom smittar immuna.
Om man väntar med en shutdown så blir det 10+100+1000 immuna.
(väntar man ännu längre så blir det 100 000)
Dvs det måste få spridas, för än så länge finns inget annat sätt att bli immun på, så att vi får immuna människor som kan agera stop för spridningen
Hade det funnis ett färdigt verksamt vaccin hade vi kunnat massvaccinera folk i tunnelbanan igen (vi gjorde det till Honkong influensan tror jag det var) och på så sätt få ut immuna personer i samhället.
Är immuniseringen ett problem?
Ja ju tidigare man stänger ner desto mindre har smittan hunnit spridas.
Det måste inte innebära att man skjuter problemet framför sig.Om man får kontroll på situationen genom tester, smittspårning, isolering osv så skjuter man vad framför sig?
Flockimmunitet kanske inte ens är ett alternativ som behövs om smittan inte tillåts sprida sig för att man sätter in andra metoder helt enkelt. Tänker på HongKong, Taiwan och Singapore tex.
Räknar du HELA Kina eller provinsen Wuhan då?
Många här inne verkar vara rätt ivriga på hårdare restriktioner och att stänga ner landet mer. Det är ju så man gjort i flera andra länder.
Det verkar som många tror att om vi bara stänger ner totalt i några veckor så är det här över sedan och alla kan gå tillbaka till sina jobb och fortsätta sina med sina liv. Det är fel.
Ni har missförstått hur en sådan här pandemi fortgår:
Har vi en "perfekt" total nerstängning så kan vi i princip stoppa spridningen av viruset nästan helt.
Det vill vi inte.
Låter det konstigt?
Såhär är det; ett sådant stopp gör två saker vi inte vill.
1, Det skadar samhällsekonomin nå jävulskt, och då menar jag inte bara lite grann. Inget land överlever ett totalstopp någon längre period.
2, Det andra är att man bara skjuter problemet framför sej. Så fort samhället öppnar upp igen får vi en massiv spridning av viruset i populationen och då får vi den icke-önskvärda överbelastningen av sjukvården med tillhörande dödsfall.
I nuläget är vårt bästa och enda "vapen" mot SARS-CoV-2 en kontrollerad smittspridning bland de friskaste i samhället. Dessa är bäst rustade för att klara av infektionen och uppnå immunitet. När tillräckligt många är immuna uppstår något som kallas flockimmunitet ("herd immunity" på engelska) vilket begränsar hastigheten med vilken viruset sprider sej i populationen. Detta ger den plattare kurva som innebär att sjukvården klarar behandla de svårt sjuka med rätt resurser. Det ger också en bred bas av potentiella blodgivare med antikroppar i blodet, som kan användas för behandling av de svårast sjuka. Denna typ av behandling av Covid-19 är ännu på försöksstadiet men intensiv forskning pågår och det kan möjligen vara rutin framåt sommaren.
Med andra ord: i landet lagom ska man "smitta lagom"...
Nu kanske några tänker "Jamen vi kan väl stänga ner tills ett vaccin kommer?".
Jag beundrar er optimism, men det är långt ifrån realistiskt.
Mycket av det där är faktiskt inte felaktigt. Det mesta av det andra var korrekt utifrån den information som fanns tillgänglig just då. Jag ser ganska få saker som är direkt fel.
Varför då? Jorden är platt, det ser du väl. Du ser inte att den inte är platt i alla fall.
Allt vad jag ser nu är att den är platt.
Om någon nu säger att den inte är platt är den illojal med landet.
Svenska myndigheter vet att den är platt. Eftersom vi är en humanitär stormakt behöver vi inte fakta. Vi förhåller oss till det vi ser. Här och nu.
Om det visar sig att den inte är platt i framtiden tar vi ställning till det då men tills vidare är den i alla fall platt.
/Anders Tegnell
Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Hela Kina respektive hela Italien.
Det blir missvisande det finns väl typ 1,5 miljarder kineser, det är Wuhan som stängdes ned totalt.
Det var inte riktigt poängen med min första kommentar.
Fundera istället över hur Kina som fick smittan först kan ha klarat sig med endast 2 smittade per 1 miljon invånare samtidigt som Italien långt senare på mycket kort tid har 200.
Siffran 10 som du plockade ur luften är alltså inne på rätt spår men det är uppenbarligen minst en nolla för lite.
Du förutsätter att vi kan hitta och isolera alla smittade tills smittan är utdöd, det kan vi inte.
Vi kommer alla att drabbas (åtminstonde dom 70-80% som inte måste iaktta extremisolering på grund av andra orsaker) förr eller senare, vad vi kan FÖRSÖKA göra är att hålla spridningstakten så låg att sjukvården hinner med
Hur vet man det utan att jämföra detta med två parallella universum och allt annat lika.Med anledning av att det officiella dödsantalet i kina borde multipliceras med sisodär 10 så kan man nog dra slutsatsen att Kinas lösning på problemet inte funkade så bra.(Total shutdown)...
Vilka premisser förutsätter det egentligen? Min fråga var vilka problem som avses och du svarade:Fast nackdelen med en för tidig shutdown är ju att man bara skjuter problemet framför sig.
Är alltså immuniseringen det problem som man skjuter framför sig?Man skjuter immuniseringen av befolkningen framför sig.
Är alltså immuniseringen det problem som man skjuter framför sig?
Är det det ett framtida problem vi kommer se i dessa länder senare?
https://www.svd.se/har-har-viruset-hejdats--men-risken-for-aterfall-kvar
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |