Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
I ett värstascenario skulle det då bli ca 50 000 dödsfall i Sverige över tid, huvudsakligen bland de med hög ålder. Detta skall då ställas i relation till effekterna av att totalhaverera samhällsekonomin.

Ja, frågan är ju om det finns någon metod att undvika ett havererat samhälle när folket ser att många dör? Jag förstår att du syftar på att regeringar runt om i världen stängt ner samhällen. De kommer också så småningom vara de som går ut och öppnar sina samhällen.

Om inte de gjort det så skulle det kanske istället slutat med att folket själva börjar isolera sig och fortsätter så under en betydligt längre tid eftersom de inte litar på att regeringen tar beslut för att skydda folket. Vet ju inte att det skulle sluta så men det är ett möjligt alternativ om folket blir rädda.

Missförstå mig inte, jag är ingen förespråkare av nedstängning nu, det är i mina ögon för sent. Jag tror att det mycket handlar om symbolpolitik nu, ett skådespel inför folket det ska visas handlingskraft.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
I ett värstascenario skulle det då bli ca 50 000 dödsfall i Sverige över tid, huvudsakligen bland de med hög ålder. Detta skall då ställas i relation till effekterna av att totalhaverera samhällsekonomin.

Analysen verkar bygga på indata från Kina. De har ju satt in massa åtgärder för att bekämpa Coronan. Varför ska det sättas i relation till att totalhaverera ekonomin och vad är det som avses med det?
Det finns ju liksom oändligt massa steg mellan att göra "ingenting" till att göra "allt".

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vad är det som får så många totalt okunniga att ifrågasätta det som idag görs och att utse statsepidemiologen till syndabock (och för vadå)?

Var kommer hetsen ifrån - egentligen?

Någonstans måste ju folk börja tänka efter lite grann.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Om nu Sverige sticker ut vad gäller nedstängning hur är det med det ekonomiska? :va
Sticker vi ut även där?
När kom våra stöd-paket jämfört med andra länders?
Innehåller de i stort samma saker/stöd eller ligger vi lägre/högre?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu har det avlidit 35% worldwide av dom som normalt avlider av vanliga orsaker endast i sverige. 32,000 worldwide 90,000 ett helt vanligt år i sverige.. tycker fortfarande att saker o ting tagit alldeles för stora proportioner

Tar man ner det hela till "dagsflöde" så dog det 2017 i Sverige 252 personer om dagen, och det senaste dygnet har vi 36 döda från coronaviruset.

De tråkiga nyheterna är att antalet döda från coronaviruset kommer öka den närmaste tiden, men jag hoppas och tror att de goda nyheterna är att det kommer ha blåst över inom någon månad.

För Italien så blir det motsvarande att det normalt sett dör 1700 personer per dygn, och corona tar just nu 800 liv per dygn. Förhoppningsvis blir det inte värre än så.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Vad är det som får så många totalt okunniga att ifrågasätta det som idag görs och att utse statsepidemiologen till syndabock (och för vadå)?

Jag funderar också på det? :va
(Sen vänder jag mig lite mot "totalt okunniga" vilket knappast någon är längre. ;) )
Till viss mån just därför att Sverige sticker ut såklart.
Men så mycket hat (då inte primärt på SH) innan utfallet är känt känns j@vligt märkligt.
Om 6-12 månader kanske det finns ett resultat, då kan vi börja utvärdera.

Jag är glad att jag slipper ta besluten.
Ska jag tänka kortsiktigt, långsiktigt, liv, ekonomi, politik, handel, arbetsmarknad, mentalt mående?
Huvva! Det är en ekvation som är svår att lösa. :(

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Man behöver bara följa vad statsepedemiologen sagt, vad WHO sagt sedan viruset dök upp och sedan se utfallet för att förstå svaret på din fråga.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vi har i snitt 90000 som dör varje år.
Det ger ca 250 om dagen.
Av dessa dör 4000 om året av alkoholrelaterade sjukdomar eller handlingar. det är 10 om dagen.
Hur många dör av tobaksrelaterade sjukdomar, 12000! Det är 33 om dagen.
Ca 1200 tar sitt liv varje år, det är 3 om dagen.
Trafiken tar ett stort antal.
Arbetsplatsolyckorär 30 - 40 om året.
Det vi inte vet är hur många av de som dör nu och är smittade av Coronaviruset skulle ändå dött under året, det är ju delta mellan den siffran och det vi kan summera efter årets slutr som är intressant.

Slutsats, få inte panik över att folk dör, det händer oss alla så småningom.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vi har i snitt 90000 som dör varje år.
Det ger ca 250 om dagen.
Av dessa dör 4000 om året av alkoholrelaterade sjukdomar eller handlingar. det är 10 om dagen.
Hur många dör av tobaksrelaterade sjukdomar, 12000! Det är 33 om dagen.
Ca 1200 tar sitt liv varje år, det är 3 om dagen.
Trafiken tar ett stort antal.
Arbetsplatsolyckorär 30 - 40 om året.
Det vi inte vet är hur många av de som dör nu och är smittade av Coronaviruset skulle ändå dött under året, det är ju delta mellan den siffran och det vi kan summera efter årets slutr som är intressant.

Slutsats, få inte panik över att folk dör, det händer oss alla så småningom.

Skillnaden är att smittorisken inte är en faktor pss.

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, frågan är ju om det finns någon metod att undvika ett havererat samhälle när folket ser att många dör? Jag förstår att du syftar på att regeringar runt om i världen stängt ner samhällen. De kommer också så småningom vara de som går ut och öppnar sina samhällen.

Om inte de gjort det så skulle det kanske istället slutat med att folket själva börjar isolera sig och fortsätter så under en betydligt längre tid eftersom de inte litar på att regeringen tar beslut för att skydda folket. Vet ju inte att det skulle sluta så men det är ett möjligt alternativ om folket blir rädda.

Missförstå mig inte, jag är ingen förespråkare av nedstängning nu, det är i mina ögon för sent. Jag tror att det mycket handlar om symbolpolitik nu, ett skådespel inför folket det ska visas handlingskraft.

Som du säger är det med största sannolikhet för sent. Skulle vi tagit till kraftfulla åtgärder skulle det vara alldeles i början. Stoppat folk från att resa till Italien och satt alla som rest från t ex Kina, Iran och Italien i obligatorisk två veckors karantän.

Där vi är nu, med kanske så mycket som en miljon smittade i Sverige, finns inte riktigt det alternativet. Det går inte att stoppa smittspridningen, enbart försöka begränsa mängden människor som är allvarligt sjuka samtidigt.

Är ju väldigt svårt att säga om de som stängt ner mer eller mindre totalt kommer ha bättre möjligheter att öppna upp tidigare. Det finns så många antaganden som är obekräftade. En hypotes är att de som stängt ner har en större andel människor som ännu inte blivit smittade och så fort dessa börjar röra sig i samhället så tar det fart igen. Frågan är hur länge de ens kommer kunna hålla stängt innan folk struntar i det. Det talas ju nästan om revolutionsstämning i södra Italien nu.

Om det skulle vara så (vilket vi inte vet ännu, utan bara en hypotes som vi så snabbt som möjligt måste undersöka genom utökning av tester) att vi i Sverige redan har en stor del av befolkningen som är smittade utan att så värst stor andel blivit allvarligt sjuka (genom att vi skyddat de äldre) skulle det ju möjligen sätta oss i ett bättre utgångsläge jämfört med andra länder eftersom vi då möjligen kommit längre i uppbyggnaden i immunitet bland befolkningen.

Analysen verkar bygga på indata från Kina. De har ju satt in massa åtgärder för att bekämpa Coronan. Varför ska det sättas i relation till att totalhaverera ekonomin och vad är det som avses med det?
Det finns ju liksom oändligt massa steg mellan att göra "ingenting" till att göra "allt".

Jag är inte helt säker på att jag förstår riktigt vad du menar med din fråga. Forskningsartikeln gör en uppskattning av virusets dödlighet för de som smittats och det bygger inte bara på inrapporterade data från Kina. En viktig del i studien är att de har tittat på de tester av flygpassagerare som gjorts, där man testat inte bara de med symptom, utan även fått en bild av andelen smittade som inte haft symptom. De siffror som rapporteras dagligen från olika länder bygger ju på att man huvudsakligen testar insjuknade, varför de visar en dödlighet som är betydligt högre än den verkliga. Även andra studier som gjorts, där man tagit hänsyn till de verkliga antalet smittade, verkar visa på en dödlighet mellan 0,2% och 1%.

Åtgärderna här riktar mycket in sig på att skydda äldre samt att i befolkningen som helhet göra de åtgärder som ger störst effekt i förhållande till kostnaden för samhället. Just att rikta in sig specifikt på äldre verkar ännu mer rimligt när man läser forskningsstudien eftersom studien visar att det är extremt stor skillnad i dödlighet mellan yngre och äldre. För personer under 40 år visade exempelvis studien att dödligheten är som högst 0,08%. Data från Italien som kom för ett par dagar sedan visade, om jag minns rätt, att mer än 99% av dödsfallen var över 50 år och typ 96,7% (med reservation för att jag minns siffran fel) hade minst en underliggande allvarlig sjukdom.

Så frågan vi skall ställa oss i Sverige är om vi gör rätt åtgärder i förhållande till vad som ger störst nytta och vad kostnaden blir för samhället. Sedan blir ju kostnaden för samhället enorm, alldeles oavsett, mycket beroende på hur vi påverkas av att allt står still i omvärlden. Stora delar av Sveriges industriföretag står redan still och har dragit i nödbromsen, vilket får enorma konsekvenser i flera led när det nu spelas Svarte Petter om vem som får bära de stora kostnaderna. Storföretagen som sitter på stora kassor kommer antagligen överleva. De gör en deal med facket och permitterar personalen, men de avslutar samtidigt kontrakten omedelbart, på dagen, med alla företag som försörjer dem med kompetens (t ex konsulter och bemanningsanställda) eftersom de måste det för att få permitteringsstöd. De som behåller den inhyrda kompetensen kräver istället radikalt sänkta kostnader. Desperata företag konkurrerar nu med erbjudanden som "två för en" och liknande. Denna typ av bolag drabbas oerhört hårt eftersom det inte finns samma möjligheter till permittering (utifrån hur reglerna är utformade), utan man tvingas i praktiken att säga upp personalen. I ett kunskapsintensivt land som Sverige handlar detta förmodligen om hundratusentals människor vars förutsättningar till inkomst försvunnit över en natt.

Hur det slår på hotell, restauranger och reseföretag vet vi redan.

Det finns många fler branscher som redan nu drabbas hårt, väldigt hårt, och vi har knappt börjat.

Raderad medlem 51742

Guest

Verkar ju som att det som denne epidemiolog rekommenderar är ungefär det som görs i Sverige just nu. Det som gjordes inledningsvis, när människor uppmanades att leva på ungefär som vanligt, inte avråddes från att åka till alperna osv., kommer dock med facit i hand förmodligen ses som ett stort misstag. UK verkar ha haft en mer uttalad strategi att medvetet skapa flockimmunitet. Om det funnits en sådan strategi i Sverige från början så är det iaf inget man bekräftat officiellt.

The UK should not be trying to create herd immunity, that will take care of itself. Policy should be directed at slowing the outbreak to a (more) manageable rate. What this looks like is strong social distancing. Anyone who can work from home, should. People who do not yet work from home should be encouraged to do so. Employers should guarantee sick pay, including for contacts of known cases, and do everything they can to discourage the practice of “presenteeism”. You should not shake hands. Not with anyone. You should wash your hands for 20 seconds several times a day and whenever you enter your home (or someone else’s home). Call a halt to large gatherings. Educate people about masks and how they should be reserved for the medical professionals who need them. All this and more should have started weeks ago.

Deciding whether to close schools is hard; they do so much more than just education. But this is a pandemic, and so you should expect they will be shut sooner or later. In Hong Kong, they have been shut for weeks. If you hear any talking head on TV explain that kids don’t get sick, remember that doesn’t mean kids cannot be infected and transmit. It’s probably a good idea to hold off on visits to Nana and Grandpa.

Last edited by a moderator:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
På samma sätt som Brooklyn inte förstår varför inga andra länder vill ha okontrollerad massinvandring förstår han inte nu att en statsepidemilog i Norge eller Finland eller vilket annat land som helst på jorden kan besitta samma eller högre kompetens än en svensk.

Konstigt hur slaskvänstern blivit så nationalistiska, eller är de bara obegåvade?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tvärtom, FHM förnekar att de har en strategi att skapa flockimmunitet.
Sedan tror jag inte Tegnell kan stava till flockimmunitet, jag tror ärligt talat inte han vet vad de där gubbarna med kameror och konstiga frågor är för ena.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
This coronavirus crisis has forced the retirement of pantomime Johnson

The pantomime Johnson has been retired from public spectacle and replaced with the sombre Johnson we now see at news conferences.

Fear, panic and conspiracy theories are fomented when people suspect that their leaders are not telling them the truth.

Mr Johnson has often aped Trumpian populism when he has seen political advantage in doing so, but he is smart enough to grasp that something more grown up is now required.

Various models for tackling the pandemic are now being live trialled around the world by governments of many different complexions and levels of competence. It will likely be a year or so before we will gain an understanding of which of the plans was the smartest.

https://www.theguardian.com/comment...as-forced-the-retirement-of-pantomime-johnson

https://www.youtube.com/watch?v=AoCN66YEYFc

:felämne
Någon som kört lite SportHoj eller annan motorcykel på sistone? :krama

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
...Various models for tackling the pandemic are now being live trialled around the world by governments of many different complexions and levels of competence. It will likely be a year or so before we will gain an understanding of which of the plans was the smartest.

Detta! :fakta :mattias

Extra plus för att du länkar in Lemmy! :rock

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Mycket av det man ser i andra länder är inget annat än myndigheter som visar att man gör något. De stänger gränser, men släpper igenom varutransporter. Lastbilschaufförer har en tendens att träffa ganska många människor så den där stängda gränsen är bara en chimär.
Man "masstestar" folk och stora siffror blir det, men i praktiken är det bara små antal som faktiskt blir kollade. Vad är 100 000 testade i ett land på något tiotal miljoner?

Att "alla" som dör nu har covid-19 innebär inte att de inte hade dött snart ändå. SJälvfallet inte alla de som dör, men ganska många. Det är lätt att dra parallellen till de som fick narkolepsi av ett vaccin. Troligen hade ett antal av dem fått det även utan vaccinet fast senare i livet.

Jag säger inte att det är bra att folk dör eller att det är ovidkommande heller, men man bör se nyktert på siffrorna. Fler än vanligt kommer att dö snart, men troligen kommer färre göra det när stormen lagt sig.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha