Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så vidrigt, hoppas Tegnell åtalas och döms.
1f44daa3c4f8b27337c0882e202327b0.jpg
b85822ea4a981ab32e7f608bd54d8ba6.jpg

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Den andra bilden är för liten för att läsa.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
På Sahlgrenska i Göteborg satte de upp kravallstaket redan för några veckor sedan. De har även låst alla entréer till sjukhusen och placerat ut "entrévärdar".

Sedan vet jag inte om det bara går att se till förekomsten av tidigare problem som indikator kring om skyddsåtgärder behöver sättas in vid sjukhusen. En sån här kris med massor av stress och oro kan få människor som inte tidigare agerat aggressivt att börja göra det. Igår när jag kom hem efter att ha varit ute flög en dörr i trapphuset upp och en granne (som jag inte känner men som jag inte har något otalt med och som alltid brukar hälsa trevligt) klev ut, illröd i ansiktet och stinkandes alkohol, och började skälla ut mig för att jag hade sprungit upp och ner i trapphuset och smällt i dörrar hela dagen (vilket jag inte hade, detta var enda gången jag varit ute). Har aldrig sett honom i det tillståndet förut.
Vi kan absolut förneka att det är större risk för våld och hot mot sjukvårdspersonal i invandrartäta områden om du vill, inga problem för mig.

Frihet är slaveri.

Raderad medlem 51742

Guest
Vi kan absolut förneka att det är större risk för våld och hot mot sjukvårdspersonal i invandrartäta områden om du vill, inga problem för mig.

Frihet är slaveri.

Det förnekar jag inte alls. Ville bara lyfta fram att det även finns en generellt ökad risk för våld i samhället i såna här lägen, utöver det.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Så vidrigt, hoppas Tegnell åtalas och döms

Du hatar fel person! :7peta :ajjabajja

Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson tog i dag statsepidemiolog Anders Tegnell i försvar, mot den hatstorm han de senaste veckorna ska ha fått motta på sociala medier.
...
Men i dag röt Anders Tegnells chef, Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson till åt näthatarna på en presskonferens, och menar att kritiken mot Tegnell i stället bör riktas mot honom själv.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7435043

För din egen mentala hälsa bör du även följa den sista punkten nedan! :7peta

HNeLEAf.jpg

Det är bättre för de flesta att :krama än :smasha ;) :tungan :hihi

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jösses, nå vi kommer ju behöva lägga ner en hel del myndigheter i spåren av den här krisen och det börjar vara ganska uppenbart att vi har en som inte bara är onödig utan rent av kontraproduktiv mot sitt syfte.

Dom där orden vill och vågar man knappt ta i sin mun men nog fan är det dags att steppa upp nu.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Regeringen inför besöksförbud på äldreboenden.

Det som var fånigt och skadligt för Sverige-bilden igår är ansvarsfullt idag.

Vänj er.

Raderad medlem 51742

Guest
Så vidrigt, hoppas Tegnell åtalas och döms.
1f44daa3c4f8b27337c0882e202327b0.jpg
b85822ea4a981ab32e7f608bd54d8ba6.jpg

Nu skulle jag tro att det kanske inte är Tegnell som främst är ansvarig för just att sjukvårdspersonal inte har tillräckligt bra skyddsutrusning. Det beror väl snarare på att dels regionerna inte byggt tillräcklig beredskap och dels att inte heller staten gått in och tagit ett övergripande ansvar för uppbyggnad av beredskapslager. Hade det funnits skyddsutrustning hade det inte varit tal om att sänka kraven på vilka skydd personalen skall ha som man gjort nu.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu skulle jag tro att det kanske inte är Tegnell som främst är ansvarig för just att sjukvårdspersonal inte har tillräckligt bra skyddsutrusning. Det beror väl snarare på att dels regionerna inte byggt tillräcklig beredskap och dels att inte heller staten gått in och tagit ett övergripande ansvar för uppbyggnad av beredskapslager. Hade det funnits skyddsutrustning hade det inte varit tal om att sänka kraven på vilka skydd personalen skall ha som man gjort nu.
Vem kommer med de felaktiga riktlinjerna, är det inte FHM? Socialstyrelsen kanske. Samma gäng.

Raderad medlem 51742

Guest
Vem kommer med de felaktiga riktlinjerna, är det inte FHM? Socialstyrelsen kanske. Samma gäng.

Vad jag förstått så är utgångspunkten de riktlinjer som kommer från WHO. Sen gör regionerna egna bedömningar som landar i olika lokala riktlinjer, förmodligen beroende på hur akut bristen på skyddsmaterial är.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Har man tidigare haft krav på när/var/hur skyddsutrustning skall användas, vilken typ/klassning osv som man sedan sänkt kraven på? Så uppfattar inte jag det som.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Riktlinjerna för vilken beredskap som ska finnas har varit tydliga länge. De olika regionerna har sen haft i uppdrag att tillse detta, men det har inte skett någon uppföljning centralt av beredskapslagren.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad jag förstått så är utgångspunkten de riktlinjer som kommer från WHO. Sen gör regionerna egna bedömningar som landar i olika lokala riktlinjer, förmodligen beroende på hur akut bristen på skyddsmaterial är.

Så regionerna gör egna bedömningar som inte stämmer med vare sig omvärlden eller WHO?

Känner du dig nöjd eller vad är din poäng?

Raderad medlem 51742

Guest
Så regionerna gör egna bedömningar som inte stämmer med vare sig omvärlden eller WHO?

Känner du dig nöjd eller vad är din poäng?

Nej, det är naturligtvis inget man kan vara nöjd med. Givetvis borde alla i vården som arbetar med dessa patienter ha adekvat skyddsutrustning. Allt annat är rent ut sagt skitdåligt. Men när denna skyddsutrustning faktiskt inte räcker till alla hjälper inte WHO:s riktlinjer. Då tvingas sjukhusen hårdprioritera utifrån en riskbedömning så att skyddsutrustningen används där risken är störst.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Riktlinjerna för vilken beredskap som ska finnas har varit tydliga länge. De olika regionerna har sen haft i uppdrag att tillse detta, men det har inte skett någon uppföljning centralt av beredskapslagren.

Beredskapslagren har alltså infört industrins "just in time delivery"
https://www.svd.se/sverige-saknar-lager-for-en-langre-kris

Fantastiskt vilka lysande ideer politiskt tillsatta tjänstemän kan komma med.

Kanske vi kan avveckla försvaret också, sälja ut all försvarsmateriel och införa just in time delivery av rikets försvar också?

Och kanske brandförsvaret i landets kommuner? Räcker väl med ett par brandbilar i varje län så kan dom åka "just in time" till bränder. Eller kanske bara några i Stockholm? Eller man kanske kan beställa bilar från Scania när branden uppstår?

Och ambulanser...

Möjligheterna till besparingar blev helt plötsligt enorma.

Raderad medlem 51742

Guest
Har man tidigare haft krav på när/var/hur skyddsutrustning skall användas, vilken typ/klassning osv som man sedan sänkt kraven på? Så uppfattar inte jag det som.

Nä, krav var egentligen fel ord. Det är väl rekommendationer det handlar om. Sedan har man uppdaterat rekommendationerna allt eftersom så att de blivit mer specifika, gissningsvis för att underlätta prioriteringar om i vilka situationer där risken och därmed skyddsbehovet är som störst, när nu bristsituationen är så står. Sannolikt bör väl detta innebära att en minskad säkerhetsmarginal, men att man försöker utforma riktlinjerna så att säkerhetsmarginalen skall vara störst där risken är störst. Sedan landar ju detta i att regioner och sjukhus går ut med riktlinjer till sin personal (eftersom det är de som är ansvariga för att skydda sina anställda), beroende på hur situationen ser ut där. Ju mer brist på skyddsutrustning, desto hårdare prioritering.

Det är ju inte riktlinjerna i sig som gör att sjukvårdspersonalen inte har tillräckligt med skydd, utan bristen på skyddsmaterial. Riktlinjerna skapas för att balansera så att den utrustning som finns används där den gör störst nytta och inte tar slut helt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Beredskapslagren har alltså infört industrins "just in time delivery"
https://www.svd.se/sverige-saknar-lager-for-en-langre-kris

Fantastiskt vilka lysande ideer politiskt tillsatta tjänstemän kan komma med.

Kanske vi kan avveckla försvaret också, sälja ut all försvarsmateriel och införa just in time delivery av rikets försvar också?

Och kanske brandförsvaret i landets kommuner? Räcker väl med ett par brandbilar i varje län så kan dom åka "just in time" till bränder. Eller kanske bara några i Stockholm? Eller man kanske kan beställa bilar från Scania när branden uppstår?

Och ambulanser...

Möjligheterna till besparingar blev helt plötsligt enorma.
Inget att skämta om, just in time är sedan länge infört i vården.

Något nyliberalt kräk fick en bok på Toyota, and here we are.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...