Covid-19 viktig information!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ifrågasättandet har redan startat.
30 år för sent.
Sverige var till exempel strösslat med andningsskydd. Det låg andningsskydd i lager över hela landet, 7,3 miljoner av olika modeller, så många som 250 000 i samma lager. Det kan man läsa på Armémuseums hemsida.
Dessa andningsskydd hade inköpts åren 1969 till 1994 för att skydda Sveriges befolkning. Skydden kostade 75 kronor styck. Nu var de i vägen för den nya tiden. Vad skulle man ta sig till med dessa onödiga prylar?
Man brände upp dem. Detta skedde i början av 2000-talet. ”Materielen ansågs överflödig och uttjänt”, står det på Armémuseums hemsida. Fast minst 30 procent av skyddsmaskerna var fortfarande funktionsdugliga.
Även i förstörelsens stund visar Sverige en vilja att investera. Varje andningsskydd kostade 1,50 till 2 kronor att destruera.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...for-alla-svenskar-brandes-upp--utan-protester

Vi som ifrågasatte var "bakåtsträvare" som inte var "förändringsbenägna" när vi tyckte det var dumt. :(

Kommer det bli ändring nu?
Kommer erfarenhet vara en tillgång och inte en belastning?
Kommer det att bli fel att tillsätta en chef utan branscherfarenhet?
Kommer det vara rätt att veta vad lådan innehåller?
Kommer vi låta bli att försöka uppfinna hjulet igen?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Kan du inte bara tona ned dig lite?
Detta är ändå Överflödiga diskussioner och inte OT2-forumet.
Jag förstår att det finns en stor ilska i dig om saker som du tycker är fel och att du försöker nå andra eller bara få ut din åsikt. Men man kan ändå hålla en lite bättre ton. Speciellt i en tråd som ändå handlar om den största utmaningen det här landet utsatts för sen andra världskriget, samt att mc körningen är lösningen till det (se inlägg #1).

Jag tror inte du kan få personen ifråga att ändra sig... :rofl

Allt är inte allvarligt och även om ämnet, inlägg #1, är allvarligt så måste även buskis få finnas! :tummenupp

Nu är jag förvisso ingen älskare av buskis, blir lite tradigt i längden, men när nu fenomenet finns så får man inte bli alltför upprörd. :krama

Sedan om vi har både åsikts- och yttrandefrihet så betyder det att även de som inte är mottagliga för argument måste få uttrycka sig. :D

Ibland är det kul att även läsa trollinlägg... :tungan

I den bästa av världar skulle majoriteten av inläggen på SportHoj ha något med SportHoj att göra men nu är det inte ens en majoritet som kör SportHoj. :(

Om en majoritet gillar motorcyklar får man väl vara nöjd... :hej

HNeLEAf.jpg

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jag önskar att det där vore ett första april skämt, men det är ju sant. Tyvärr.
Vi får hoppas att den nuvarande situationen leder till bättre förutsättningar inför nästa gång.

Sverige har en lång, lång tradition av ned- och avrustning i de faser vi egentligen borde satsat för fullt.
Nästan så man kan säga att det är en del av vår nationalidentitet.

Nästa gång svenska bedömare börjar tala om avspänning och förbättrad omvärldssituation är det dags att anlägga jordkällare och bygga atombunker hemmavid.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Sverige har en lång, lång tradition av ned- och avrustning i de faser vi egentligen borde satsat för fullt.
Nästan så man kan säga att det är en del av vår nationalidentitet.

Nästa gång svenska bedömare börjar tala om avspänning och förbättrad omvärldssituation är det dags att anlägga jordkällare och bygga atombunker hemmavid.

Det är just av detta du säger som jag byggt egen elförsörjning och har en inforskaffad vattenrenings anläggning som inte behover mystiska vätskor eller dyra fabriks gjorda filter..

Som du sa är faktiskt en jord källare modell xxl under planering först och främst för att ha mat från vaxthuset i men också för att komma undan sommar värmen som jag inte gillar.. prepreggers fore life

Raderad medlem 51742

Guest
Att vi inte har tillräckligt med beredskapslager är ju ganska uppenbart, men jag tror också att när vi summerar och gör bokslut av den här krisen är det viktigt att vi inte stannar vid det som den enda symbolfrågan. Det finns ett systemproblem som är betydligt större och vidare än så och som handlar om motståndskraften och förmågan att hantera risker som visserligen kan ha ganska låg sannolikhet för att inträffa, men om de inträffar får fullkomligt katastrofala konsekvenser.

En global pandemi är en sådan risk som det varnats för och som trots allt haft relativt hög sannolikhet för att inträffa. Andra risker (och där vissa av dem kanske även riskerar inträffa som en följd av nuvarande pandemi) är exempelvis:

• Soleruptioner som slår ut vår elförsörjning under längre tid
  • Jorden träffas av asteroid
  • Antibiotikaresistens
  • Sverige blir indraget i geopolitiska konflikter
  • Terrorism
  • Cyberangrepp från främmande makt
  • Vattenbrist pga. sjunkande grundvattennivåer
  • Problem med lokal matförsörjning
  • Kollaps på de finansiella marknaderna
  • Kärnvapenkrig
  • Större naturkatastrofer
  • Olika problem som uppstår som följd av global uppvärmning

Det finns naturligtvis många fler potentiellt katastrofala scenarier än så, vissa av dem s.k. "svarta svanar". Grejen är att det kommer vara näst intill omöjligt att ta höjd för alla tänkbara katastrofer som kan inträffa enbart genom att bygga rejäla lager och beredskapsplaner eftersom det finns så många olika risker och det lika gärna kan inträffa något som vi inte förutsett och tagit höjd för.

Utöver beredskapslager (som naturligtvis har betydelse till viss del) handlar det om att göra samhället mer motståndskraftigt och anpassningsbart på olika sätt. Det handlar om hur självförsörjande vi är, från nationell nivå ner till individnivå, vilka buffertar (inte minst ekonomiska) som finns inbyggd i hela vårt samhällsnätverk, hur lätt vi snabbt kan ställa om när nya behov snabbt uppstår, hur bra vi är på att uppfatta svaga signaler på att en större risk eventuellt är på väg att inträffa och då kunna utnyttja problemlösningsförmågan från en större del av samhällsnätverket för att kunna förstå vad som händer, få många olika lösningsalternativ och snabbt kunna skala upp sådana lösningar som visar sig fungera.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Vad är en prepregger..?
Jag känner mig okunnig här..

Det går snabbt nu med nya amerikanska uttryck! :tungan

Snart kommer du inte kunna göra dig förstådd med gammaldags svenska! :hej

:felämne
När jag började köra motorcykel i början på 80-talet fanns inga årsförsäkringar. Hade man varit skadefri kunde man komma upp i 75% bonus om jag inte minns fel.
Väldans dyrt för en nybörjare således men hade man betalat en dyr premie från 1 april körde man 1 april. Oavsett väder! :fakta
Idag är jag ledig och jag har årsförsäkring men lite nostalgi blir det att ändå köra en sväng. :)
Ingen nöjesresa naturligtvis, det är Coronatider och jag tar självklart mitt ansvar, utan jag ska lämna lite skinnkläder till en skräddare i Stockholm.
Kanske blir det en bild på väg tillbaka längs Tungelstavägen! :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bra, nu kan vi lösa problemet själva.
Tack Tedros!
f5686b9d10f30e4fc2d07f2715d1302c.jpg

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Ge varje person i arbetsför ålder 10.000 kronor i månaden för att kickstarta ekonomin när den akuta coronakrisen är över, förordar Andreas Wallström, tillförordnad chefsekonom på Swedbank."
https://www.dn.se/ekonomi/ekonomen-ge-10000-kronor-i-manaden-till-varje-svensk/

De kan ta mina 10 000 och satsa dem på vården. Typ ha skyddsutrustning till dem som riskerar sitt liv för resten av oss. Ha beredskap genom lagerhållning och självförsörjning.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
"Ge varje person i arbetsför ålder 10.000 kronor i månaden för att kickstarta ekonomin när den akuta coronakrisen är över, förordar Andreas Wallström, tillförordnad chefsekonom på Swedbank."

De kan ta mina 10 000 och satsa dem på vården. Typ ha skyddsutrustning till dem som riskerar sitt liv för resten av oss. Ha beredskap genom lagerhållning och självförsörjning.

De får mina också, hoppas det dras på lönen från de som tyckte det var en bra ide att avveckla civilförsvaret.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Skulle man inte kunna tänka sig att man betalar efter hur mycket man kan bidra med istället? :va
10 000 kan vara en liten eller stor del av inkomsten. :fakta
Man skulle kunna kalla det för Värnskatt! :)

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Vad är en prepregger..?
Jag känner mig okunnig här..

Vakdigt enkelt utryckt. Man ser till att klara sina basala behov under en.längre/kortare period när det inte finns stöd att få från samhället.

Sedan finns extremer som bygger privata bunkrar 30 meter ner i marken med stora förråd diesel generatorer syretillförsel ja som en militär bunker.. inte så vanligt i sverige men i usa o andra länder

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vakdigt enkelt utryckt. Man ser till att klara sina basala behov under en.längre/kortare period när det inte finns stöd att få från samhället.

Sedan finns extremer som bygger privata bunkrar 30 meter ner i marken med stora förråd diesel generatorer syretillförsel ja som en militär bunker.. inte så vanligt i sverige men i usa o andra länder
Tänker du inte på prepper nu?

Prepregger låter som någon som gillar prepregnant individer.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph

Eller dubbla summan och ge den endast till dom som jobbar inom vård och omsorg. Dom förtjänar det mest.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag hade bara inte hört uttrycket och tänkte att min tolkning var fel. Därav min fråga.

Men åter till ämnet..
Göran Hägglund är självkritisk till sin egen avregleringen av apoteksmarknaden.
https://www.dn.se/ekonomi/goran-hagglund-sjalvkritisk-efter-avregleringen-av-apoteken/

Så urbota korkat.

Kan ingen privat aktör sälja den tjänsten? Har staten isf beställt den tjänsten?

Men det hände inte.

Och det är inte avregleringens fel att det inte hände.

Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...