Covid-19 viktig information!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag vet inte hur du kopplar det där till min kommentar som du citerade.

Nej det var inte något specifikt i det du skrev egentligen utan jag följde bara diskussionen som uppstod ur Wiseguys inlägg 609:
"Ge varje person i arbetsför ålder 10.000 kronor i månaden för att kickstarta ekonomin när den akuta coronakrisen är över, förordar Andreas Wallström, tillförordnad chefsekonom på Swedbank."
https://www.dn.se/ekonomi/ekonomen-ge-10000-kronor-i-manaden-till-varje-svensk/

De kan ta mina 10 000 och satsa dem på vården. Typ ha skyddsutrustning till dem som riskerar sitt liv för resten av oss. Ha beredskap genom lagerhållning och självförsörjning.

gundj svarade på det i inlägg 610.

BrooklynS svarade i sin tur på det i inlägg 615.

FettSnok svarade i sin tur på det i inlägg 619.

Du svarade sist i denna kedja på det i inlägg 628 varpå jag svarade med mitt inlägg 629.

Egentligen kopplar det alltså tillbaka till ursprungsinlägget från Wiseguy men jag följde bara den diskussionen helt enkelt och svarade på senaste inlägget i ordningen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Så nu är det väljarnas fel? Du ska tydligen försvara politiker och myndigheter oavsett hur dumt det blir.

Vilket parti gick till val på att dom skulle avveckla civilförsvaret?

Jag kan inte dra mig till minnes att jag sett det på några valaffischer eller läst det någonstans inför något val under min tid som röstberättigad faktiskt men rätta mig gärna om jag har fel.

Tänk en sväng till och försök minnas den svenska politiken 1992-2012 och vilka frågor som var viktiga. Och vad väljarna uppenbarligen uppskattade för frågor.

Svaret är att populism ALDRIG lönar sig i längden.

Buy quality, cry once

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Att bevara eller bygga upp beredskapslager är tyvärr inget man har vunnit några val på, om detta har behövts ställas (vilket det förstås måste) mot andra politiska reformer som gör nytta och framgång i opinionen inför nästa val. Detta är ett grundläggande problem i hela vårt politiska system och även marknadssystem. Det premierar kortsiktighet på bekostnad av långsiktighet.

Ett problem i detta är väl att politikerna har mandat/väljarna ger dem mandat att besluta i andra frågor än dessa tråkfrågor om grundläggande säkerhet för medborgarna. Inga andra frågor behöver diskuteras eller beslutas av politiker innan det är ordnat.

Raderad medlem 51742

Guest
Ett problem i detta är väl att politikerna har mandat/väljarna ger dem mandat att besluta i andra frågor än dessa tråkfrågor om grundläggande säkerhet för medborgarna. Inga andra frågor behöver diskuteras eller beslutas av politiker innan det är ordnat.

Ja och det här är ju ett grundläggande demokratiproblem - att det inte förekommer en samhällsdiskussion kring för medborgarna långsiktigt viktiga frågor.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Socialstyrelsen uppmanar i ett tidigare okänt mejl regionerna att kraftigt öka inköpen av läkemedel – annars riskerar Sverige att bli utan.
Det sker samtidigt som socialministern beordrar allmänheten att minska sina inköp av läkemedel för att undvika hamstring.
Allt beror på att Sverige saknar buffertar och statliga lager av läkemedel"

Från mejlet:
”VÄNLIGEN be alla Regioner skala upp alla beställningar av alla läkemedel!”

Sedan kommer bakgrunden: ”Eftersom alla andra länder inom EU samt Norge gjort beställningar på mer än 1 års förbrukning trots att dessa länder har nationella beredskapslager med läkemedel för flera/många månaders förbrukning.”
Så skriver den höga tjänstemannen i rött:
”Sverige har INGA nationella liknande beredskapslager!"

https://www.dn.se/nyheter/sverige/socialstyrelsens-brev-till-regionerna-oka-lakemedelsinkopen/

Jodå så att..... avregleringen funkade ju bra och marknaden tar hand om det där.... :glömdet

Raderad medlem 51742

Guest
Helt rätt. Förbjud det bara och ge alla virus som dyker upp fängelse. :tummenupp

Trodde nästan det var ett aprilskämt först. Liksom denna nyhet som blir komiskt absurd på någon slags metanivå:

https://www.gp.se/nyheter/världen/hot-om-fängelse-för-aprilskämt-om-virus-1.26229701

I Taiwan varnas människor för att sprida falska rykten. Den som ändå gör det riskerar fängelse i tre år och böter på motsvarande en miljon kronor.

"På första april kan vi utöva vår humor om vi måste men vi får inte skämta om pandemin för att undvika att bryta mot lagen", skriver president Tsai Ing-Wen på Facebook.

"Jag önskar alla inte bara en humoristisk utan även en hälsosam och säker första april."

Taiwans hälsodepartement använder en "taleshund" vid namn Zongchai för att komma med offentliga uttalanden.

"Zongchai ber er att inte skämta om utbrottet. Snälla ta hänsyn till de som arbetar vid frontlinjen för att förebygga epidemin", står det på departementets Facebooksida.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jodå så att..... avregleringen funkade ju bra och marknaden tar hand om det där.... :glömdet

Om ingen köper dessa produkter av marknaden så kommer ingen att ha dessa produkter, pss som att om du inte köper äpplen i affären så kommer du heller inte att ha några äpplen.

Varför har inte regionerna köpt detta är väl frågan?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Partierna diskuterar nu om de ska delta i årets politikervecka i Visby eller inte."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/partierna-i-samtal-om-att-stalla-in-almedalen/

Klart de skall köra Almedalen och samla alla politiker på ett och samma ställe.
Tror det skulle kunna bidra till lite nytt folk som ger sig in i politiken efter det. Typ 6 veckor efter Almedalen när stolar i partierna börjar bli tomma.
Tror en stor del av svenska folket stödjer den idén... :tungan

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag hade bara inte hört uttrycket och tänkte att min tolkning var fel. Därav min fråga.

Men åter till ämnet..
Göran Hägglund är självkritisk till sin egen avregleringen av apoteksmarknaden.
https://www.dn.se/ekonomi/goran-hagglund-sjalvkritisk-efter-avregleringen-av-apoteken/

Japp, nu är det 34 som gillar inlägg #1, måste vara rekord! :tummenupp

HNeLEAf.jpg

Jag har gjort min del idag, dessutom 1 april, en klassisk påställningsdag innan årsförsäkringen kom. :fakta
En förstatur togs alltid det datumet, oavsett väder. :hej
Följde samtliga punkter även om det var svårt att hålla två meters lucka till alla Tokholmare i form av fotgängare på Söder. Om några månader kommer det finnas många lediga lägenheter.
Kör inte tillräckligt ofta för att hitta där längre så jag körde fel några gånger.
Albert Engström lär ha sagt "Den som aldrig kör fel får aldrig se något"
Jag såg mycket av Tokholma! :tungan

På vägen hem stannade jag vid runstenen som jag sett otaliga gånger men inte vetat något om.
20200401_130822 (2).jpg
Runstenen restes för tusen år sedan av Haur, Karl, Sighjälm, Vihjälm och Kåre efter sin far, Vigmar.
Många har nog, liksom jag, kört förbi massor av gånger utan att stanna.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
I dessa tider kan man begrunda det gamla ordstävet: Vem rese sten efter sonlös man?

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie

Tyvärr stämmer det inte riktigt....
Vi har minst 3 partier i riksdagen som har betydligt mer makt än vad de har mandat för.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tyvärr stämmer det inte riktigt....
Vi har minst 3 partier i riksdagen som har betydligt mer makt än vad de har mandat för.

Ja, tänk om miljöpartiet inte hade fått mer makt än dom har mandat för, då skulle vi slippa deras stolligheter

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
"Partierna diskuterar nu om de ska delta i årets politikervecka i Visby eller inte."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/partierna-i-samtal-om-att-stalla-in-almedalen/

Klart de skall köra Almedalen och samla alla politiker på ett och samma ställe.
Tror det skulle kunna bidra till lite nytt folk som ger sig in i politiken efter det. Typ 6 veckor efter Almedalen när stolar i partierna börjar bli tomma.
Tror en stor del av svenska folket stödjer den idén... :tungan
Jag skall personligen göra mitt bästa för att förmedla boende till främst centerpartister.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
"Socialstyrelsen uppmanar i ett tidigare okänt mejl regionerna att kraftigt öka inköpen av läkemedel – annars riskerar Sverige att bli utan.
Det sker samtidigt som socialministern beordrar allmänheten att minska sina inköp av läkemedel för att undvika hamstring.
Allt beror på att Sverige saknar buffertar och statliga lager av läkemedel"

Från mejlet:
”VÄNLIGEN be alla Regioner skala upp alla beställningar av alla läkemedel!”

Sedan kommer bakgrunden: ”Eftersom alla andra länder inom EU samt Norge gjort beställningar på mer än 1 års förbrukning trots att dessa länder har nationella beredskapslager med läkemedel för flera/många månaders förbrukning.”
Så skriver den höga tjänstemannen i rött:
”Sverige har INGA nationella liknande beredskapslager!"

https://www.dn.se/nyheter/sverige/socialstyrelsens-brev-till-regionerna-oka-lakemedelsinkopen/

Så sjuka ska låta bli att hamstra läkemedel eftersom staten saknar buffert med de läkemedel de sjuka behöver.

Låter ju väldigt logiskt... Vore jag sjuk skulle jag nog se om mitt eget hus och hamstra den medicin jag behöver.

Man börjar ju rent av undra om det här tjatandet om att munskydden inte skyddar egentligen är en lögn skapad för att inte fårket ska köpa munnskydd.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
I dessa tider kan man begrunda det gamla ordstävet: Vem rese sten efter sonlös man?

Nu är jag långt ifrån en vikingaexpert men kvinnor var inte alls så förtryckta innan kristendomen tog över. Runt Mälardalen kryllar det av runstenar och några använder jag som anledning att ta en paus på våra krokiga småvägar.
En snabb sökning på nätet!

Några inblandade kvinnor på uppländska runstenar

https://runbloggen.gamlebo.se/2020/03/08/nagra-inblandade-kvinnor-pa-upplandska-runstenar/

Efter utrensningen återstod 328 runstenar, kvinnor omnämns på 152 av dessa. Dateringen på runstenarna rör sig från vikingatid och in i tidig medeltid, ca 1100talets slut

Runstenar och kvinnors sociala makt under vikingatid
www.archaeology.su.se/.../file/Sandquist_Siri_Runstenar_och-kvinnor… · PDF-fil

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tänk en sväng till och försök minnas den svenska politiken 1992-2012 och vilka frågor som var viktiga. Och vad väljarna uppenbarligen uppskattade för frågor.

Svaret är att populism ALDRIG lönar sig i längden.

Buy quality, cry once

Allt det du nämner definierar jag som följd av ryggradslösa och ansvarslösa politiker och stor anledning till att jag föraktar politiker. Samma politiker som rinte vågat göra någonting för att hindra coronaviruset att komma in i landet. Inte förrän det är för sent så börjar dom dra fram det ena efter andra ur skjortärmen i nåt slags skådespel inför folket.

Men du lyckas vrida det till att det är väljarnas fel, för att dom inte istället röstat fram något annat parti utan den sortens politiker. :va Vilket parti det nu skulle vara...

Hela sjuklövern ska ju bevisligen bort i så fall för där finns ju uppenbarligen bara den sortens politiker. Hur det är med vårt åttonde parti har jag ingen aning om för dom har ju aldrig fått möjlighet att visa sin rätta färg men dom ger ju i alla fall ordet populist ett ansikte.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC