Covid-19 viktig information!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Intressant när matematikprofessorn Tom Britton räknar på dödligheten.

" I vanlig influensa dör ungefär 0,1 procent av de smittade och jag skulle tippa på att det blir 0,1-0,5 procent för covid-19, säger Tom Britton.

En grov uppskattning ger då att cirka 15 000 svenskar skulle dö av covid-19 om vi inte gjorde något alls åt den. Det kan jämföras med den vanliga säsongsinfluensan, som smittar färre och dödar mellan 0 och 3 000 personer i Sverige varje år enligt Tom Britton."

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/...-nya-coronaviruset-får-härja-fritt-1.26233458

Dödligheten är 100 % frågan är bara när vi dör och av vad. :fakta
Nu kan flera dö tidigare av nya influensan men vi som kör motorcykel har hört att vi riskerar dö i förtid så länge vi kört motorcykel. :fakta
Att vi riskerar att dö tidigare kan kompenseras av att vi mår bättre, både psykiskt och fysiskt.
Flera undersökningar visar det och en snabb sökning och jag hittar Dr Pamela Reilly som ni kan citera när ni för höra TjÖRa IJÄlSEJ DirEcKt. :tummenupp
Förvånande fördelar? Inte för oss som kört motorcykel ett tag! :hej

Dr. Pamela Reilly, a naturopathic doctor at the Good Works Wellness Research in Indianapolis, suggests taking up riding motorcycles. Rather than jumping on the “they’re so dangerous” bandwagon, Reilly believes that it’s a good form of low-impact exercise.

6 Surprising Benefits of Motorcycle Riding

1.Healthier, stronger knees and thighs. Orthopedic surgeons have noted that motorcycle riders have fewer knee problems because riding a bike strengthens key muscles used to hold the patella and other bones in the knee in place.

2.Improved core strength. All of the activities involved in steering a bike, moving it at slow speeds, etc., serve to strengthen muscles in the abdomen.

3.Increased insulin sensitivity. Motorcycle riding is a low-impact exercise, so riders have improved insulin sensitivity for up to eight hours after a ride, which in turn promotes weight loss.

4.Increased calorie burning. Yep, as a constant resistance exercise, riding a motorcycle burns calories. Reilly says riders can count on burning 600 calories per hour compared to the 200 to 300 the rest of us do.

5.Improved neck strength. If you wear a helmet and your bike has the correct handlebars, seat and foot pegs, riding can be as beneficial as a chiropractor visit. Reilly found that strengthening her own neck muscles in this way served to pull her neck vertebrae back into alignment and back into the proper curvature. The key is to get the adjustment correct; riding with a poor fit can cause back pain.

6.Better mental outlook. Riding a motorcycle releases the almighty endorphins that serve to boost mood and improve outlook. Time in the sun also ups your Vitamin D exposure, which is a mood enhancer.

https://www.casbo.org/content/6-surprising-benefits-motorcycle-riding

Naturligtvis kan man läsa om den andra delen i trådämnet!
https://www.casbo.org/content/casbo-coronavirus-covid-19-resources

Motorcykel på vänster sida? Håll i kaffekoppen om ni inte är vidsynta tedrickare! :tungan
Här kommer en liten film med flera på, mestadels, vänster sida och de framkallar avgasljud!
https://www.youtube.com/watch?v=N2v14KkI55k
https://www.youtube.com/watch?v=w0sWro10c-o

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hörde precis på nyheterna att det lokala äldreboendet har sex bekräftade fall av smittade bland de boende och fyra bland personalen. De tror det är fler, men det är inte bekräftat.
Det är populärt bland företagarna i byn att äta lunch på boendet eftersom maten sägs vara OK. Boendet har gångavstånd till vårdcentralen och det är konstant trafik mellan dem.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Vad handlar länken om?

Let me share some observations of the remarkable impact this crisis has had on Swedish society.

All here is definitely not well. Sweden, like most other countries, experiences its fair share of this uncontrolled pandemic. As of Monday night, over 4,000 cases had been confirmed, with the death toll approaching 150 and another 300 in intensive care. In per-capita terms, that’s about the same number of confirmed cases that the CDC reports for the U.S., but with over twice as many dead (I refer anyone interested in the weeds of the statistics to Our World in Data).

Swedish hospitals, businesses and households are facing the same ills everyone else is facing. What’s so striking is that this Scandinavian country seems to deal with its burden with more serenity and pragmatism than elsewhere – no panic or mania; just Work The Problem, People.

Instead of locking people in their homes or spreading fear and mania of various flavors, politicians – and more so scientists and civil servants in charge – have been surprisingly sensible. From officials at press conferences to scientists on prime-time TV, the prevailing notion has not been to shove official rules down a subversive population’s throat or boast about all the marvelous new things My Party did, but to provide the populace with enough information. To present the risks we are facing individually and collectively, and let normal people weigh their own risks and benefits, guided by common sense.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Handla klokt i stället för att reagera av rädsla.

Dela inte din rädsla med andra. Dela bara din entusiasm och din glädje.

Titta på ditt verb. Må ditt ord skapa harmoni och få andra att känna sig trygga och säkra.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Finland har stängt gränsen, och det verkar inte vara på låtsas.

Bekant var häromdagen och tänkte i arbetet ha ärende in i Finland. Det var stopp.:hej

Dock skall sägas att militären har trafikpolisuppgifter, inte att hindra passage med våld. (Det behövs nog inte om man säger så...)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ah, då minskar förtroendet avsevärt... :(

Men vad tycker du om Dr Pamela Reilly? Hittar inget samband med Sverige så hon kanske är trovärdig? :D

https://www.casbo.org/content/6-surprising-benefits-motorcycle-riding

Problemet är nog, som någon skrev, att svenskens fredsskadade världsbild präglar situationen. Svensken kan inte hantera en auktoritär styrning varvid man får anpassa ledarskapet därefter. Härav kommer man gissar jag, vänta in i det sista med att hålla folk hemma under liknande former som en del andra länder i Europa. Inte förrän varje svensk har en nära bekant som råkat ut för covid-19, kommer denne börja fatta allvaret och därmed acceptera egen karantän.

Nånstans i maj-juni kanske?, kommer poletten ha trillat ner hos de flesta ”det drabbar inte mig”-individer.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
"Socialstyrelsen uppmanar i ett tidigare okänt mejl regionerna att kraftigt öka inköpen av läkemedel – annars riskerar Sverige att bli utan.
Det sker samtidigt som socialministern beordrar allmänheten att minska sina inköp av läkemedel för att undvika hamstring.
Allt beror på att Sverige saknar buffertar och statliga lager av läkemedel"

Från mejlet:
”VÄNLIGEN be alla Regioner skala upp alla beställningar av alla läkemedel!”

Sedan kommer bakgrunden: ”Eftersom alla andra länder inom EU samt Norge gjort beställningar på mer än 1 års förbrukning trots att dessa länder har nationella beredskapslager med läkemedel för flera/många månaders förbrukning.”
Så skriver den höga tjänstemannen i rött:
”Sverige har INGA nationella liknande beredskapslager!"

https://www.dn.se/nyheter/sverige/socialstyrelsens-brev-till-regionerna-oka-lakemedelsinkopen/

Jodå så att..... avregleringen funkade ju bra och marknaden tar hand om det där.... :glömdet

Istf att skälla på marknaden kan du istället ställa frågan varför det finns en varulagersskatt.

Jodåsåatte.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Trovärdig eller inte, men svenskar ser inte landet utifrån även om de lever i förskingringen.
Min erfarenhet är att de som flyttat härifrån oftast inte ser så positivt direkt på landet, även utifrån.
Men "Svenskar" är en stor grupp där det finns olika individer med olika uppväxt, födelseland, tro och ibland, helt olika inställningar till livet och hur man ska köra SportHoj! :)

https://www.aier.org/staff/joakim-book/
Här kan du läsa mer som han skrivit. Kanske kan du hitta något som stämmer med dina fördomar! :tummenupp

https://www.joakimbook.com/

Så här presenterar han sig på sidan...

I write, edit and research all things money and banking.
"Doing the job well", says Nobel Laureate Paul Romer, "means disagreeing openly when someone makes an assertion that seems wrong".
University of Glasgow (First) and University of Oxford (Distinction) in economics and economic history, I now freelance full-time where my time is filled with editing, providing research assistance, proofreading and writing on monetary economics, banks and financial history.

Dr Reilly verkar vara något på spåren. Hennes fynd stämmer bra ihop med mina egna fördomar och då måste det vara rätt.

En del av mina förutfattade meningar har visat sig stämma och en del har varit fel. :fakta
Jag är fortfarande intresserad även om jag kan ha fel! :krama

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Själv lyssnar jag nog hellre på en matematikprofessor än blondinbella. Är det något som saknats tidigare är det väl någon som kan hjälpa till att tolka data på ett adekvat sätt, istället för att ägna sig åt en massa vilda spekulationer. Det handlar ju om att räkna på möjliga utfall och bedöma rimligheter och sannolikheter utifrån data. Är det någon som kan bedöma sådant är det väl just en matematikprofessor. Hellre det än att lyssna på andra helt okunniga som mest agerar känslomässigt och i panik just nu.

Ja, om matematikproffesorn får sin data från en forskare inom området, då kan säkert matematikprofessorn göra en matematisk modell som stämmer.

Om forskaren själv räknar på det kanske inte den matematiska modellen blir lika bra.

Lite som att be en kock och en svetsare att göra en grill och tillaga en måltid:

Om svetsaren både bygger grillen och lagar maten kan det bli ganska bra
Om kocken både svetsar ihop grillen och lagar maten kan det bli ganska bra.

Bäst vore ju om svetsaren gjorde grillen och kocken tillredde maten.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Själv lyssnar jag nog hellre på en matematikprofessor än blondinbella. Är det något som saknats tidigare är det väl någon som kan hjälpa till att tolka data på ett adekvat sätt, istället för att ägna sig åt en massa vilda spekulationer. Det handlar ju om att räkna på möjliga utfall och bedöma rimligheter och sannolikheter utifrån data. Är det någon som kan bedöma sådant är det väl just en matematikprofessor. Hellre det än att lyssna på andra helt okunniga som mest agerar känslomässigt och i panik just nu.

Professorn tolkar ju inte data, han gissar data och gör därefter matematisk tolkning baserad på sin gissade data.

Jag kan lika gärna gissa åt dig baserat på innehållet i en braxmage.

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Problemet är nog, som någon skrev, att svenskens fredsskadade världsbild präglar situationen. Svensken kan inte hantera en auktoritär styrning varvid man får anpassa ledarskapet därefter. Härav kommer man gissar jag, vänta in i det sista med att hålla folk hemma under liknande former som en del andra länder i Europa. Inte förrän varje svensk har en nära bekant som råkat ut för covid-19, kommer denne börja fatta allvaret och därmed acceptera egen karantän.

Nånstans i maj-juni kanske?, kommer poletten ha trillat ner hos de flesta ”det drabbar inte mig”-individer.

Ändå köper svensken Tragikvärkets hastighetsnedsättningar? Vad är det om inte autoritär styrning? :va

Om det du säger stämmer skulle vi fortfarande ha fri fart på vägarna! :7peta
För fri fart betyder inte att man får köra hur fort som helst utan att du använder eget omdöme när du själv ansvarar för att anpassa hastigheten efter förhållandena. :7peta

Här ska svensken använda eget omdöme för att inte sprida smittan! :fakta
Men eftersom det inte är Tragikvärket som hanterar informationen så är svensken inte van att göra något mer än "hålla hastigheten" för eget ansvar är de som inte kört SportHoj vana vid.

Jag måste kalkylera risker när jag kör SportHoj så det är inget nytt för mig. Att köpa toarullar ger lika mycket säkerhet som att "hålla hastigheten" istället för att anpassa den. :tungan
Det som händer nu är ingen van vid och bara framtiden kan visa vilka som gjorde fel.

Och kom ihåg, "siffror" visar att det är livsfarligt att köra SportHoj ända har jag överlevt snart 40 år i sadeln så "siffror" är inte alltid hela verkligheten... :krama

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, om matematikproffesorn får sin data från en forskare inom området, då kan säkert matematikprofessorn göra en matematisk modell som stämmer.

Om forskaren själv räknar på det kanske inte den matematiska modellen blir lika bra.

Lite som att be en kock och en svetsare att göra en grill och tillaga en måltid:

Om svetsaren både bygger grillen och lagar maten kan det bli ganska bra
Om kocken både svetsar ihop grillen och lagar maten kan det bli ganska bra.

Bäst vore ju om svetsaren gjorde grillen och kocken tillredde maten.

Experter inom olika områden bidrar ju på olika sätt till arbetet. De som sitter och räknar på spridning och dödlighet, även på FHM och andra myndigheter, är just människor som är experter inom statistik och matematiska modeller. Virusforskare, medicinare och annan expertis bidrar på annat sätt. Förutom att vara matematiker så råkar Tom Britton också vara expert just inom modeller för smittspridning, vilket framgår av artikeln. Således bör han vara en person som har mycket bättre koll på området än exempelvis de läkare som ofta intervjuas av media och som ofta verkar dra sina slutsatser främst på sina observationer inifrån sjukhusen, vilket inte säger någonting om spridning och dödlighet på populationsnivå.

Sedan är ju förstås dataunderlaget avgörande, men även en matematikprofessor har ju minst tillgång till samma data som alla andra - data från forskare och myndigheter publiceras ju öppet på nätet löpande. Även om det finns osäkerheter i datan så finns det ju viss data som är betydligt mer tillförlitlig (t ex antalet dödsfall) och som det går att göra antaganden utifrån. Det går t ex att dra slutsatser om utfall som är extremt osannolika eller näst intill omöjliga respektive scenarier som är mer sannolika samt hur stor osäkerheten är, vilket är exakt det Tom Britton gör när han uttalar sig.

Raderad medlem 51742

Guest
Professorn tolkar ju inte data, han gissar data och gör därefter matematisk tolkning baserad på sin gissade data.

Jag kan lika gärna gissa åt dig baserat på innehållet i en braxmage.

Trams. Det handlar naturligtvis inte om att Tom Britton sitter och gissar hejvilt, utan om kvalificerade bedömingar där han naturligtvis studerat datan. Något som utmärker en expert är för övrigt att en sådan har en förmåga att använda en stor mängd kunskap och erfarenhet snabbt och intuitivt istället för att behöva tänka "aktivt", vilket är långsammare. När en expert "gissar" handlar det just om att använda denna förmåga som de som inte är experter saknar. Detta är välstuderat inom bl.a. neurovetenskapen och jag kan rekommendera en läsning av nobelpristagaren och psykologen Daniel Kahnemans bok "Thinking fast and slow" som förklarar detta ingående.

Så även om Tom Britton enbart skulle "gissa" i det här fallet (vilket jag inte tror är enbart det han gör, utan att han även analyserat datan) så är en sådan gissning betydligt mer värd än dina studier av fiskars inälvor.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...