Vad handlar länken om?
Intressant när matematikprofessorn Tom Britton räknar på dödligheten.
" I vanlig influensa dör ungefär 0,1 procent av de smittade och jag skulle tippa på att det blir 0,1-0,5 procent för covid-19, säger Tom Britton.
En grov uppskattning ger då att cirka 15 000 svenskar skulle dö av covid-19 om vi inte gjorde något alls åt den. Det kan jämföras med den vanliga säsongsinfluensan, som smittar färre och dödar mellan 0 och 3 000 personer i Sverige varje år enligt Tom Britton."
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/...-nya-coronaviruset-får-härja-fritt-1.26233458
Vad handlar länken om?
Ett annat utifrånperspektiv på Sveriges sätt att hantera krisen.
Fast det är skrivet av en svensk?
Ah, då minskar förtroendet avsevärt...
Men vad tycker du om Dr Pamela Reilly? Hittar inget samband med Sverige så hon kanske är trovärdig?
https://www.casbo.org/content/6-surprising-benefits-motorcycle-riding
Finland har stängt gränsen, och det verkar inte vara på låtsas.
Ah, då minskar förtroendet avsevärt...
Men vad tycker du om Dr Pamela Reilly? Hittar inget samband med Sverige så hon kanske är trovärdig?
https://www.casbo.org/content/6-surprising-benefits-motorcycle-riding
"Socialstyrelsen uppmanar i ett tidigare okänt mejl regionerna att kraftigt öka inköpen av läkemedel – annars riskerar Sverige att bli utan.
Det sker samtidigt som socialministern beordrar allmänheten att minska sina inköp av läkemedel för att undvika hamstring.
Allt beror på att Sverige saknar buffertar och statliga lager av läkemedel"
Från mejlet:
”VÄNLIGEN be alla Regioner skala upp alla beställningar av alla läkemedel!”
Sedan kommer bakgrunden: ”Eftersom alla andra länder inom EU samt Norge gjort beställningar på mer än 1 års förbrukning trots att dessa länder har nationella beredskapslager med läkemedel för flera/många månaders förbrukning.”
Så skriver den höga tjänstemannen i rött:
”Sverige har INGA nationella liknande beredskapslager!"
https://www.dn.se/nyheter/sverige/socialstyrelsens-brev-till-regionerna-oka-lakemedelsinkopen/
Jodå så att..... avregleringen funkade ju bra och marknaden tar hand om det där....
Min erfarenhet är att de som flyttat härifrån oftast inte ser så positivt direkt på landet, även utifrån.Trovärdig eller inte, men svenskar ser inte landet utifrån även om de lever i förskingringen.
Dr Reilly verkar vara något på spåren. Hennes fynd stämmer bra ihop med mina egna fördomar och då måste det vara rätt.
Själv lyssnar jag nog hellre på en matematikprofessor än blondinbella. Är det något som saknats tidigare är det väl någon som kan hjälpa till att tolka data på ett adekvat sätt, istället för att ägna sig åt en massa vilda spekulationer. Det handlar ju om att räkna på möjliga utfall och bedöma rimligheter och sannolikheter utifrån data. Är det någon som kan bedöma sådant är det väl just en matematikprofessor. Hellre det än att lyssna på andra helt okunniga som mest agerar känslomässigt och i panik just nu.
Själv lyssnar jag nog hellre på en matematikprofessor än blondinbella. Är det något som saknats tidigare är det väl någon som kan hjälpa till att tolka data på ett adekvat sätt, istället för att ägna sig åt en massa vilda spekulationer. Det handlar ju om att räkna på möjliga utfall och bedöma rimligheter och sannolikheter utifrån data. Är det någon som kan bedöma sådant är det väl just en matematikprofessor. Hellre det än att lyssna på andra helt okunniga som mest agerar känslomässigt och i panik just nu.
Problemet är nog, som någon skrev, att svenskens fredsskadade världsbild präglar situationen. Svensken kan inte hantera en auktoritär styrning varvid man får anpassa ledarskapet därefter. Härav kommer man gissar jag, vänta in i det sista med att hålla folk hemma under liknande former som en del andra länder i Europa. Inte förrän varje svensk har en nära bekant som råkat ut för covid-19, kommer denne börja fatta allvaret och därmed acceptera egen karantän.
Nånstans i maj-juni kanske?, kommer poletten ha trillat ner hos de flesta ”det drabbar inte mig”-individer.
Ja, om matematikproffesorn får sin data från en forskare inom området, då kan säkert matematikprofessorn göra en matematisk modell som stämmer.
Om forskaren själv räknar på det kanske inte den matematiska modellen blir lika bra.
Lite som att be en kock och en svetsare att göra en grill och tillaga en måltid:
Om svetsaren både bygger grillen och lagar maten kan det bli ganska bra
Om kocken både svetsar ihop grillen och lagar maten kan det bli ganska bra.
Bäst vore ju om svetsaren gjorde grillen och kocken tillredde maten.
Professorn tolkar ju inte data, han gissar data och gör därefter matematisk tolkning baserad på sin gissade data.
Jag kan lika gärna gissa åt dig baserat på innehållet i en braxmage.
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |