Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Trams. Det handlar naturligtvis inte om att Tom Britton sitter och gissar hejvilt, utan om kvalificerade bedömingar där han naturligtvis studerat datan. Något som utmärker en expert är för övrigt att en sådan har en förmåga att använda en stor mängd kunskap och erfarenhet snabbt och intuitivt istället för att behöva tänka "aktivt", vilket är långsammare. När en expert "gissar" handlar det just om att använda denna förmåga som de som inte är experter saknar. Detta är välstuderat inom bl.a. neurovetenskapen och jag kan rekommendera en läsning av nobelpristagaren och psykologen Daniel Kahnemans bok "Thinking fast and slow" som förklarar detta ingående.

Så även om Tom Britton enbart skulle "gissa" i det här fallet (vilket jag inte tror är enbart det han gör, utan att han även analyserat datan) så är en sådan gissning betydligt mer värd än dina studier av fiskars inälvor.

.....
jag skulle tippa på att det blir 0,1-0,5 procent för covid-19, säger Tom Britton.

Raderad medlem 51742

Guest
.....

jag skulle tippa på att det blir 0,1-0,5 procent för covid-19, säger Tom Britton.

Han hade lika gärna kunnat säga "min bedömning är att..."
Denna typen av bedömningar och vetenskap handlar aldrig om vad som är sant eller vad som kan sägas med absolut säkerhet. Det handlar om sannolikheter.

Last edited by a moderator:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
:felämne

Det finns fler anledningar till brukskörning med motorcykel!

En positiv följd av corona-viruset är att många människor visar medkänsla och hjälpsamhet. Runt om i landet har det bildats grupper som hjälper gamla, sjuka och människor i riskzonen som sitter hemma för att undvika smittspridning. SMC uppmanar motorcyklister som är friska och har tid att ställa upp för någon som behöver din hjälp. Ta motorcykeln och visa det vi själva vet - knuttar är snälla människor. Åk och handla, hämta medicin på apoteket och förgyll tillvaron för dem som sitter hemma i karantän om du kan.

https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Hjalp-nagon-med-din-MC/

Nu har jag inte korvlådor på min SportHoj så jag får hjälpa på annat vis... :rodnar

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu her Winston Tegnell ändrat sig igen.

Och Stefan har inget ansvar för att vi inte har lager av någonting.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Raderad medlem 51742

Guest
Nu her Winston Tegnell ändrat sig igen.

Det är ju för att han alltid kommenterar läget som det ser ut precis för stunden. Lite som i den där Norgehistorien där blinkersen skulle kontrolleras. "Fungerer... Fungerer Ikke... Fungerer... Fungerer ikke..."

Det Tegnell säger är oftast i grunden korrekt, men för att förstå honom måste man skaffa sig en massa ytterligare informationskällor så man kan sätta det i ett sammanhang.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ge Greta 89, en tur bakpå så har du förgyllt hennes dag!
:tummenupp

För en massa år sedan gick det förbi en gammal tant när jag höll på att synka förgasarna. Hon stannade och stod där en lång stund. Gissade att hon skulle säga någonting om att det bullrade men...

- Så där lät motorcyklarna när jag var ung! :kär

Tanten stod och njöt! :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är ju för att han alltid kommenterar läget som det ser ut precis för stunden. Lite som i den där Norgehistorien där blinkersen skulle kontrolleras. "Fungerer... Fungerer Ikke... Fungerer... Fungerer ikke..."

Det Tegnell säger är oftast i grunden korrekt, men för att förstå honom måste man skaffa sig en massa ytterligare informationskällor så man kan sätta det i ett sammanhang.

Ja någon dag hade ju kurvan vänt enligt honom, och vi hade en kraftig minskning av fall, för att nästa dag hade ökat massor så att kurvan om man hade extrapolerat över en vecka hela tiden var kraftigt stigande.

Det gäller nog att inte dra allt för stora slutsatser från den ändå begränsade data vi har.

Raderad medlem 51742

Guest
Ja någon dag hade ju kurvan vänt enligt honom, och vi hade en kraftig minskning av fall, för att nästa dag hade ökat massor så att kurvan om man hade extrapolerat över en vecka hela tiden var kraftigt stigande.

Det gäller nog att inte dra allt för stora slutsatser från den ändå begränsade data vi har.

Just statistiken över dödsfall i Sverige är ju en aning svår att använda för taktiskt agerande eftersom det finns en generell eftersläpning på flera veckor mellan åtgärd och effekt och det ibland dröjer innan data rapporteras in.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Istf att skälla på marknaden kan du istället ställa frågan varför det finns en varulagersskatt.

Jodåsåatte.
För att företag inte skall använda lagervärde som ett sätt att undkomma skatt på sitt kapital..?
Är inte så insatt i skattelagstiftning helt ärligt.
Vad har det med beredskapslager att göra?
Marknaden är ju till för att generera vinst till sina ägare. Det har jag ingenting emot. Tycker det är sunt att man inom företag slimmar organisationer och ser över varuflöden så att man inte sitter på en massa överskott. Annars blir det ju svårt att generera vinst.
Nu är ju dock läran om utbud/efterfrågan lite grann satt ur spel. Du kan betala hur mycket du än vill, sakerna kommer inte komma då alla andra länder, de som tillverkar dem inkluderade, behöver sakerna själva.
Marknaden fungerar inte

Tycker därav att vissa infrastrukturgrenar, som apotek/sjukvård/sjukvårdsberedskap/medicinhantering hellre skulle ligga hos staten. Då det uppenbarligen finns ett behov att faktiskt ha saker tillgängliga och inte bara under transport från tillverkare.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Just statistiken över dödsfall i Sverige är ju en aning svår att använda för taktiskt agerande eftersom det finns en generell eftersläpning på flera veckor mellan åtgärd och effekt och det ibland dröjer innan data rapporteras in.

Ja, och ena dagen får man in unga och (i övrigt friska) människor, för att nästa dag få in gamla multisjuka.
Så antalet dödsfall per dag är kraftigt missvisande.

Vi har ju trots allt bara 5500 bekräftat smittade, och det på en befolkning på 10 miljoner, så det är ju väldigt liten bas att dra slutsatser ifrån.

Det kommer att bli intressant att i efterhand se hur många som har haft skiten utan att ens registrerats som smittade

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tino Sanandaji...:

Vill ni ha lite positiva nyheter? Väx då för fan upp, det finns inga, vi är på väg mot ett haveri med tusentals döda.

Nu rapporteras att smittan sprids som löpeld på landets sårbara äldreboenden: ”Coronaviruset har spridits bland äldreboenden i minst 90 svenska kommuner”. Enligt Ekot testar då inte många kommuner då provtagningsteam inte dyker upp att undersöka de med symptom.

Regeringens narrativ var att Sverige skulle skydda de äldre, men media frågade inte hur det skulle gå till i praktiken. Många säger självbelåten att vi här sällan bor med våra äldre, men missar att äldre i Sverige ofta får vård av yngre personal som de dagligen interagerar med.

Har vi då haft en strategi att utrusta äldrevården? Facket varnar: ”Det saknas skyddsutrustning. Det finns inte handsprit. Det finns inte förkläden. Det är oklart från den ena stunden till den andra om man ska ha munskydd eller inte när man går in till de gamla. Och det finns inte tvål att tvätta sig med på alla boenden”

Statsepidemiologen som gång på gång upprepat att vi måste skydda de äldre ger osammanhängande svar till SR: ”Det låter som att ni har hamnat på ungefär samma resultat som våra uppgifter”

Han säger även att det är ”olyckligt”, ”vi hade verkligen hoppats” att man skulle skydda de äldre, för det är något Folkhälsomyndigheten ”pratat om”.

Om ni fick intrycket att de fanns konkreta planer att skydda äldre är det missförstånd, de trodde att deras prat skulle få landets hundratals äldreboenden att var och en lösa det. Det har de inte gjort, vilket kan leda till en decimering av Sverige arma pensionärer, som tack för att de byggde landet.

P.S Många tröstar sig med att Sverige klarat sig bra, men det tar veckor för smittan att märkas i dödstal. För var dag blir det tydligt att Sverige drar ifrån grannländer, och ligger på samma kurva som Italien i samma fas av smittan.

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, och ena dagen får man in unga och (i övrigt friska) människor, för att nästa dag få in gamla multisjuka.
Så antalet dödsfall per dag är kraftigt missvisande.

Vi har ju trots allt bara 5500 bekräftat smittade, och det på en befolkning på 10 miljoner, så det är ju väldigt liten bas att dra slutsatser ifrån.

Det kommer att bli intressant att i efterhand se hur många som har haft skiten utan att ens registrerats som smittade

Precis, blir det spridning på ett äldreboende leder det ju till många döda äldre under kort tid. Sprids det istället bland yngre människor ser vi förmodligen en kombination av dels en betydligt snabbare spridning, men avsevärt lägre dödlighet. De dödsfall vi ändå ser bland medelålders emellanåt skulle ju då kunna tala för en väldigt stor spridning i befolkningen och det stora antalet smittade gör då att det trots allt blir en del dödsfall bland de som inte är äldre. Statistiken över hur dödligheten inom olika åldersgrupper ser ut i världen stödjer den förklaringsmodellen.

Mycket verkar ju tala för hypotesen att det är väldigt många som blivit smittade och antingen inte märkt det eller blivit väldigt lindrigt sjuka och att det, tillsammans med virusets smittsamhet, bidragit till den extremt snabba spridning vi sett. Det som talar för detta är dels de internationella studier som gjorts där man testat brett och även symptomfria (t ex i den italienska byn där alla testades, studier där man tittar på tester som gjorts av alla passagerare på vissa flyg och länder som Island där man testar brett i befolkningen). Jag förmodar att det även går att titta på smittspridning m.m. och utifrån det landa i slutsatsen att den spridning och de dödsfall vi ser är svåra att förklara på annat sätt än att betydligt större del av befolkningen än inrapporterade fall blivit smittad.

Efter att ha plöjt igenom mängder av analyser och rapporter har jag iaf själv svårt att landa i någon annan slutsats än att detta virus inte är så mycket att oroa sig för när det gäller dödlighet, men att det är den stora spridningstakten (bl.a. pga. avsaknad av immunitet) som gör att det blir problem pga. att väldigt många människor blir smittade, men det skall förstås inte uteslutas att jag kan ha fel.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Jag tycker inte vi behöver någon som kommenterar hur det är just nu.
Hans jobb borde vara att göra prognoser, det gör i alla fall hans kollegor i Europa.
Jag vete tusan vad Winston gör på dagarna, jag vete tusan om han vet själv

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Efter att ha plöjt igenom mängder av analyser och rapporter har jag iaf själv svårt att landa i någon annan slutsats än att detta virus inte är så mycket att oroa sig för när det gäller dödlighet, men att det är den stora spridningstakten (bl.a. pga. avsaknad av immunitet) som gör att det blir problem pga. att väldigt många människor blir smittade, men det skall förstås inte uteslutas att jag kan ha fel.

Det är väl förvisso ganska exakt det som stått i varenda tidning sedan februari.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tycker inte vi behöver någon som kommenterar hur det är just nu.
Hans jobb borde vara att göra prognoser, det gör i alla fall hans kollegor i Europa.
Jag vete tusan vad Winston gör på dagarna, jag vete tusan om han vet själv

Ja, det där är något att fundera över. Hur kommer det sig att Sveriges myndigheter är så ovilliga att försöka sig på att göra prognoser? Jag är övertygad om att sådana görs, men behålls internt. Givetvis är det väldigt svårt att göra prognoser just nu, men förmodligen tittar man på diverse olika scenarier. Min egen okvalificerade gissning är att man inte kommunicerar dessa eftersom man tror att det skulle kunna leda till onödiga misstolkningar som får människor att agera irrationellt. Visserligen är jag ganska övertygad om att en större del av befolkningen än vad som är hälsosamt är ganska oförmögna att göra analyser och agera rationellt, men jag inbillar mig ändå att transparent och ärlig kommunikation alltid vinner i slutändan, även om det förstås är en svår balansgång hur mycket detaljer man skall dela med sig av.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Nu är ju dock läran om utbud/efterfrågan lite grann satt ur spel. Du kan betala hur mycket du än vill, sakerna kommer inte komma då alla andra länder, de som tillverkar dem inkluderade, behöver sakerna själva.
Marknaden fungerar inte

Tycker därav att vissa infrastrukturgrenar, som apotek/sjukvård/sjukvårdsberedskap/medicinhantering hellre skulle ligga hos staten. Då det uppenbarligen finns ett behov att faktiskt ha saker tillgängliga och inte bara under transport från tillverkare.

Hur menar du att marknaden inte fungerar för att någon som tillverkar något inte vill sälja detta något? Produkten tillverkas ju ändå inte av staten utan av privata företag. Hur svårt kan det vara att staten beslutar att lagerföra saker när de finns att köpa av marknaden(den kommer staten inte ifrån vg. inköp) för framtida behov?

Det är ju två helt olika saker att ha ett lager av produkt x eller att vilja köpa produkt x vid en viss tidpunkt.
Staten, du, jag eller ett privat företag kan i princip när som helst köpa in produkter och lagerföra dessa. Det är bara att beställa när de finns att köpa, och finns de inte att köpa så finns de inte att köpa, oavsett om kunden är en kommun eller en privatperson. Eller tror du att staten magiskt trollar fram produkter ur tomma intet?

Om vi inte har saker lagerförda som beredskapslager så är det för att staten valt att ha det så

Raderad medlem 51742

Guest
Det är väl förvisso ganska exakt det som stått i varenda tidning sedan februari.

Ja, men proportionerna av de åtgärder som görs (framför allt i utlandet) står ju inte riktigt i proportion mot en sådan förklaringsmodell, om man inte plötsligt radikalt omvärderat hur mycket ett räddat människoliv är värt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Agerandet i många länder tyder ju snarare på att man tror att typ minst 5%, kanske så mycket som 10-20%, av befolkningen stryker med om man inte gör radikala åtgärder.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, men proportionerna av de åtgärder som görs (framför allt i utlandet) står ju inte riktigt i proportion mot en sådan förklaringsmodell, om man inte plötsligt radikalt omvärderat hur mycket ett räddat människoliv är värt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Agerandet i många länder tyder ju snarare på att man tror att typ minst 5%, kanske så mycket som 10-20%, av befolkningen stryker med om man inte gör radikala åtgärder.
Nja, är det så? Jag har förstått det som att man är rädd för belastningen i vården primärt.

Sedan är det en sak vi möjligen glömmer och det är att detta virus tränger undan annan vård.

Cancerpatienter har redan börjat få flyttade operationer i Stockholm.

Raderad medlem 51742

Guest
Hur menar du att marknaden inte fungerar för att någon som tillverkar något inte vill sälja detta något? Produkten tillverkas ju ändå inte av staten utan av privata företag. Hur svårt kan det vara att staten beslutar att lagerföra saker när de finns att köpa av marknaden(den kommer staten inte ifrån vg. inköp) för framtida behov?

Det är ju två helt olika saker att ha ett lager av produkt x eller att vilja köpa produkt x vid en viss tidpunkt.
Staten, du, jag eller ett privat företag kan i princip när som helst köpa in produkter och lagerföra dessa. Det är bara att beställa när de finns att köpa, och finns de inte att köpa så finns de inte att köpa, oavsett om kunden är en kommun eller en privatperson. Eller tror du att staten magiskt trollar fram produkter ur tomma intet?

Om vi inte har saker lagerförda som beredskapslager så är det för att staten valt att ha det så

Lyssnade lite på dagens presskonferens med den utredare som (bra timing) presenterade en delrapport från en utredning om bl.a. läkemedelsförsörjning. Uppfattade inte alla detaljerna, men lät på det stora hela som en vettig strategi. Byggde på fyra nivåer.

Första nivån är att den enskilde själv skall ha en buffert, dvs ha lite extra läkemedel hemma så att man klarar sig ett tag. Andra nivån handlar om bolagen som bedriver apoteksverksamhet. Det behöver finnas krav på att dessa har tillräckliga lager för att trygga läkemedelsförsörjning vid samhällsstörningar. Det talades även om att det kunde behövas ställa särskilda krav på att visa apotek skall ha en högre beredskap både avseende lager och tillgänglighet. Tredje nivån handlar om att staten behöver bygga upp beredskapslager. Fjärde nivån handlar om att staten behöver säkerställa inhemsk produktion av de viktigaste läkemedlen, t ex antibiotika, som kan dra igång eller fortgå vid en kris.

Detta hjälper oss förstås inte nu, men kan vara bra för framtida kriser.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...