Covid-19 viktig information!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Tyvärr stämmer det inte riktigt....
Vi har minst 3 partier i riksdagen som har betydligt mer makt än vad de har mandat för.

Med mandat menar jag inte riksdagsplatser...eller hur menar du
Det stämmer till sist ändå ur folkets tillåtelse att det öht finns mandat(riksdagsstolar) som ens KAN ge den makten till någon

Egentligen kanske det inte spelar någon roll i sak om det är så att de tar sig mer friheter än de egentligen skall. Lo(o)sersvenskarna verkar ju tugga i sig allt ändå isf.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag uppfattar statsministern som rimligare i antagandet att det är en kris i månader än den orangea ledarens två veckor.

Raderad medlem 51742

Guest
Snart rullar dom ut slangladdningarna på broarna runt stockholm:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...t-av-svarande-vill-satta-stockholm-i-karantan

För finns det vägar, eller stigar som är obevakade så finns det folk som utnyttjar dom:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/gamla-smuggelstigar-kommer-till-anvandning-igen

Att ta beslut om karantän av Stockholm i nuläget, på basis av vad opinionen tycker, tror jag skulle vara extremt dumt, när vi vet att viruset redan är spritt i Sverige och det med stor sannolikhet är så att en halv till en miljon människor redan är smittade. Sådana beslut hade kunnat vara användbara om de togs väldigt tidigt, i likhet med Taiwan och en del andra länder, men inte nu.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Att ta beslut om karantän av Stockholm i nuläget, på basis av vad opinionen tycker, tror jag skulle vara extremt dumt, när vi vet att viruset redan är spritt i Sverige och det med stor sannolikhet är så att en halv till en miljon människor redan är smittade. Sådana beslut hade kunnat vara användbara om de togs väldigt tidigt, i likhet med Taiwan och en del andra länder, men inte nu.

Det har nog aldrig varit en bra idé, även om stockholm hade flest fall i början så hade vi ju fall utanför stockholm tidigt också

Men det är ju alltid kul att mobba stockholmare :banana

Raderad medlem 51742

Guest
Det har nog aldrig varit en bra idé, även om stockholm hade flest fall i början så hade vi ju fall utanför stockholm tidigt också

Ja skall vi sätta Stockholmare i karantän finns det rimligare skäl än virus :brynad

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Egentligen har du ju rätt men jag skulle ändå gärna se att Stockholm isolerades, och inte ens varutransporter ett par veckor. Så kan dom koka soppa på det allt toalettpapper dom bunkrat.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Med mandat menar jag inte riksdagsplatser...eller hur menar du
Det stämmer till sist ändå ur folkets tillåtelse att det öht finns mandat(riksdagsstolar) som ens KAN ge den makten till någon

Egentligen kanske det inte spelar någon roll i sak om det är så att de tar sig mer friheter än de egentligen skall. Lo(o)sersvenskarna verkar ju tugga i sig allt ändå isf.

Om jag hade lagt min röst på sossarna hade jag varit grymt besviken på att framförallt MP har så mycket makt... och det speglar verkligen inte valresultatet.

Raderad medlem 51742

Guest
Egentligen har du ju rätt men jag skulle ändå gärna se att Stockholm isolerades, och inte ens varutransporter ett par veckor. Så kan dom koka soppa på det allt toalettpapper dom bunkrat.

Ja, fast då skulle det snarare vara som bestraffning för allt ont som Stockholmare åsamkat övriga landet sen tidernas begynnelse. Är helt med på det.

För alla Stockholmare som eventuellt läser detta, ta det inte personligt (och det skall sägas att vi inte är speciellt mycket bättre i Göteborg, bara lite) :krama

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tillhör minoriteten som inte tycker det är kul att mobba... :rodnar

Ja, mobba var kanske fel ord, för så allvarligt är det ju inte, lite skit ska dom ju ha, men vi vill dom ju inget illa...

Jag har ägnat några dagars karantän åt att se alla avsnitt av "Vägens hjältar" och har konstaterat att när jag blir pensionär ska jag skaffa en skrotbil och åka runt och få stopp på den i tunnlarna i stockholm i rusningstrafik.

Det verkar festligt att stoppa upp ett körfält (helst det mittersta) helt när trafiken ändå står i princip stilla, och sedan stå vid sidan om och titta på kaoset.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Att retas kamratligt tycker jag man kan göra om det är :krama och inte :smasha för då är det inte kul... :7peta

Vill du reta Stockholmare ska du säga Sötälje! :krama
Det är samma som skriftspråkets Södermanland blir talspråkets Sörmland för Sörmlänningar. Tokholmare säger ofta Surrmlänningar!:D

För Göttlaborgare på värstkusten kan du berätta att solen går upp 20 minuter tidigare på östkusten så de har gammal sol! :D

Jag har motorcykelkamrater från de flesta delar av Sverige så för min del gillar jag inte att kasta fördomsfull skit på andra. :krama
Jag har mest kört ner till Lule eftersom jag mest kört upp genom Finland. :)

Sista punkten är värd att följa! :fakta :krama

HNeLEAf.jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Fördelen med att bo i Stockholm är ju då att här skulle man stå ut resten av livet om man behövde. Värre om man bodde i typ Uppsala eller Mörkret.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, mobba var kanske fel ord, för så allvarligt är det ju inte, lite skit ska dom ju ha, men vi vill dom ju inget illa...

Jag har ägnat några dagars karantän åt att se alla avsnitt av "Vägens hjältar" och har konstaterat att när jag blir pensionär ska jag skaffa en skrotbil och åka runt och få stopp på den i tunnlarna i stockholm i rusningstrafik.

Det verkar festligt att stoppa upp ett körfält (helst det mittersta) helt när trafiken ändå står i princip stilla, och sedan stå vid sidan om och titta på kaoset.

Undrar om det känns lika festligt när en ambulans med en döende person i fastnar i andra änden.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Raderad medlem 51742

Guest
Intressant när matematikprofessorn Tom Britton räknar på dödligheten.

" I vanlig influensa dör ungefär 0,1 procent av de smittade och jag skulle tippa på att det blir 0,1-0,5 procent för covid-19, säger Tom Britton.

En grov uppskattning ger då att cirka 15 000 svenskar skulle dö av covid-19 om vi inte gjorde något alls åt den. Det kan jämföras med den vanliga säsongsinfluensan, som smittar färre och dödar mellan 0 och 3 000 personer i Sverige varje år enligt Tom Britton."

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/...-nya-coronaviruset-får-härja-fritt-1.26233458

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Raderad medlem 51742

Guest
En matematikprofessor som räknar på en dödlighet han själv "tippat" och en morgontidning som skriver och berättar om saken...

Intressant? Nej, jag läser nog hellre en artikel där blondinbella ger tips inför nästa lopp på solvalla, då kan jag åtminstone titta på bilderna.

Själv lyssnar jag nog hellre på en matematikprofessor än blondinbella. Är det något som saknats tidigare är det väl någon som kan hjälpa till att tolka data på ett adekvat sätt, istället för att ägna sig åt en massa vilda spekulationer. Det handlar ju om att räkna på möjliga utfall och bedöma rimligheter och sannolikheter utifrån data. Är det någon som kan bedöma sådant är det väl just en matematikprofessor. Hellre det än att lyssna på andra helt okunniga som mest agerar känslomässigt och i panik just nu.

Last edited by a moderator:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...