Covid-19 viktig information!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Även om de båda är ansvariga så är det slående hur olika man ser på ansvar.
94ceb300df44b12aab255fe89196bce6.jpg
ad88ba723953c207032d2c6d7979d94c.jpg

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Alla problem i landet härstammar från den lilla tid vi hade en borgerlig regering, det vet väl alla...

https://omni.se/professor-halva-sverige-kommer-vara-smittat-i-april/a/BRKjde

Om en månad kommer 50% av oss att ha, eller haft Corona.

Är det ingen här som redan har drabbats?

I Norrbotten, som ändå är glesbefolkat och där social distansering är normen, räknar man med att ca 10 000 personer har/har haft Corona redan nu (jag hittar inga uppskattningar för mitt eget län)

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alla problem i landet härstammar från den lilla tid vi hade en borgerlig regering, det vet väl alla...

https://omni.se/professor-halva-sverige-kommer-vara-smittat-i-april/a/BRKjde

Om en månad kommer 50% av oss att ha, eller haft Corona.

Är det ingen här som redan har drabbats?

I Norrbotten, som ändå är glesbefolkat och där social distansering är normen, räknar man med att ca 10 000 personer har/har haft Corona redan nu (jag hittar inga uppskattningar för mitt eget län)

Eftersom att en majoritet inte ens får symptom så kan ju rätt många ha både haft och blivit friska utan att veta det.
Och när de milda symptomen är som en mild förkylning så kan nog rätt många ha missat det såhär års.

Men fan vet om han har rätt, tester säger cirka 4-5000 positiva tester i Sverige hittills. Förvisso är det ju de fallen med lite svårare symptom, så 1/5-1/9 nånting. Men det är klart, smittan har börjat sätta fart ordentligt nu, och det är ju lite drygt två veckor fördröjning tills att man testar sig pga svåra symptom, och man har smittat sedan redan några dagar efter att man blev smittad.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det verkligen så? Majoriteten av de som smittas visar inga symptom, inte ens milda?

Det är iaf vad de konstaterat när de testat alla i en sluten grupp.
Exempelvis i Vò i italien, och på den där kryssningspråmen utanför Japan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Eftersom att en majoritet inte ens får symptom så kan ju rätt många ha både haft och blivit friska utan att veta det.
Och när de milda symptomen är som en mild förkylning så kan nog rätt många ha missat det såhär års.

Men fan vet om han har rätt, tester säger cirka 4-5000 positiva tester i Sverige hittills. Förvisso är det ju de fallen med lite svårare symptom, så 1/5-1/9 nånting. Men det är klart, smittan har börjat sätta fart ordentligt nu, och det är ju lite drygt två veckor fördröjning tills att man testar sig pga svåra symptom, och man har smittat sedan redan några dagar efter att man blev smittad.

Ja, jag hade en mild förkylning med feber några dagar i början av den här skiten, men då fanns ingen känd smitta häruppe, så jag avskriver det som en vanlig förkylning, men nu börjar det ju tas fram masstester av vilka som har antikroppar, och då kommer vi nog att bli förvånade av hur många som har haft det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det var väljarna som tyckte det.

Och nu kommer det mycket riktigt att dras på deras lön.

Så nu är det väljarnas fel? Du ska tydligen försvara politiker och myndigheter oavsett hur dumt det blir.

Vilket parti gick till val på att dom skulle avveckla civilförsvaret?

Jag kan inte dra mig till minnes att jag sett det på några valaffischer eller läst det någonstans inför något val under min tid som röstberättigad faktiskt men rätta mig gärna om jag har fel.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
De som kommer få betala högsta priset blir nog pensionärerna och de som trott sig kunna gå i pension inom kort.
Dessa pengar riskerar att förlora ordentligt med köpkraft om ekonomin fallerar.

Det är ju jättebra om jag får pengar av staten, då jag kan höja budet på det där huset jag vill köpa. Hoppas ingen annan tänker likadant bara.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är ju jättebra om jag får pengar av staten, då jag kan höja budet på det där huset jag vill köpa. Hoppas ingen annan tänker likadant bara.

Du lär nog kunna sänka budet innan det här är över.

Folk förlorar jobben, folk har amorteringar på sina lån som tuggar på sista kronan.
Folk får inte lån om dom inte har jobb.
Husen som är till salu kommer att bli billigare

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Du lär nog kunna sänka budet innan det här är över.

Folk förlorar jobben, folk har amorteringar på sina lån som tuggar på sista kronan.
Folk får inte lån om dom inte har jobb.
Husen som är till salu kommer att bli billigare

Ja husen må bli billigare men om jag får en miljon kr av staten så kan jag höja budet med en miljon, som alla andra som också får en miljon. Köpkraften ökar ju för alla och saker blir dyrare.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Förvisso, men nu tror jag inte att vi får några miljoner, och om vi får det så räcker inte den miljonen till att köpa ett hus, utan folk behöver ändå få lån på resten.

Utom om man köper hus i glesbyggd, där ett hus med relativt nyborrad bergvärme och tvåbilsgarage kostar 200.000:-
Men då måste man ha pengar att leva på fram till pensionen också, för några jobb finns inte där

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Oväntat att allt Anders sagt i måndags också var fel.

Kurvan är flack. Nej jag menar kurvan pekar brant uppåt.

5e74ae2dd7e030a48a4790d863265fde.jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Så nu är det väljarnas fel? Du ska tydligen försvara politiker och myndigheter oavsett hur dumt det blir.

Vilket parti gick till val på att dom skulle avveckla civilförsvaret?

Jag kan inte dra mig till minnes att jag sett det på några valaffischer eller läst det någonstans inför något val under min tid som röstberättigad faktiskt men rätta mig gärna om jag har fel.
Inga av de bekymmer vi har i det här landet har det förts någon diskussion om innan det tvingades på oss, politiker, media, väljare - alla har sin del i detta.

Raderad medlem 51742

Guest
Att bevara eller bygga upp beredskapslager är tyvärr inget man har vunnit några val på, om detta har behövts ställas (vilket det förstås måste) mot andra politiska reformer som gör nytta och framgång i opinionen inför nästa val. Detta är ett grundläggande problem i hela vårt politiska system och även marknadssystem. Det premierar kortsiktighet på bekostnad av långsiktighet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Oväntat att allt Anders sagt i måndags också var fel.

Kurvan är flack. Nej jag menar kurvan pekar brant uppåt.

5e74ae2dd7e030a48a4790d863265fde.jpg

Kurvan över antal smittade i Sverige är flack i jämförelse med andra länder men eftersom det är väldigt strikt med vilka som mäts är ju den siffran lika värdelös som den data vi fått från Kina.

Siffran över antal döda däremot växer snabbare än genomsnittet i världen. Och då är vi landet som klappar oss för bröstet över vår exemplariska sjukvård, folket lever sunt gentemot andra drabbade länder.

Jag ser bara en rimlig förklaring och det är att Sveriges smittspridning avsevärt överstiger den officiellt presenterade.

Jag har därav sedan ganska länge bara studerat kurvan för dödstalen från Sverige.

Sen hörde jag på radion i morse en kvinna från någon myndighet som försökte förklara att vi bara skulle titta på antalet smittade för övriga siffror var inte pålitliga... joråsåatte...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Att bevara eller bygga upp beredskapslager är tyvärr inget man har vunnit några val på, om detta har behövts ställas (vilket det förstås måste) mot andra politiska reformer som gör nytta och framgång i opinionen inför nästa val. Detta är ett grundläggande problem i hela vårt politiska system och även marknadssystem. Det premierar kortsiktighet på bekostnad av långsiktighet.

Näe, tvärtom!

Varje gång det har saknats pengar till något annat har man tagit en skiva till ur beredskapsbudgeten med osthyveln, ibland har man skurit ur en rejäl klump med kniven.

Nu sitter vi där med en möglig ostrest med kraftig hoppbacke.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC