Covid-19 viktig information!

Raderad medlem 51742

Guest
Lyssna på presskonferensen från 56:30.
Per Shapiro från folkets radio drar fullständigt byxorna av FoHM så att Britta Björkholm blir helt svarslös.

Är inte helt säker på att jag hängde med på resonemanget helt och hållet. Bortsett från att det kunde vara tydligare att särskilja helt ovaccinerade från delvis vaccinerade uppfattade jag det som att kritiken utgick ifrån ett antagande om att delvis vaccinerade skulle ha en signifikant högre risk för sjukhusinläggning än helt ovaccinerade och att statistiken därmed skulle framstå som "värre" för de helt ovaccinerade än vad den faktiskt är. Finns det alltså evidens för att människor generellt får en ökad risk för att bli sjuka under tiden från första vaccination tills man är fullvaccinerad eller handlade det mer om att de delvis vaccinerade har en betydande övervikt av äldre och i riskgrupp (eftersom de vaccineras först) och att statistiken blir skev på det sättet?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag är inte heller helt med?
Skulle man räknas som vaccinerad med fullt skydd från sekund ett?
Möjligen en grupp till mellan spruta och skyddad?
Jag såg henne som svarslös pga att hon kände sig orättfärdigt påhoppad inte pga någon "gottcha moment".
Hon tycker FHM varit transparenta med infon och förstod inte kritiken helt enkelt.
Jag gissar att vi ser saken olika pga våra resp bias. :)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Är inte helt säker på att jag hängde med på resonemanget helt och hållet. Bortsett från att det kunde vara tydligare att särskilja helt ovaccinerade från delvis vaccinerade uppfattade jag det som att kritiken utgick ifrån ett antagande om att delvis vaccinerade skulle ha en signifikant högre risk för sjukhusinläggning än helt ovaccinerade och att statistiken därmed skulle framstå som "värre" för de helt ovaccinerade än vad den faktiskt är. Finns det alltså evidens för att människor generellt får en ökad risk för att bli sjuka under tiden från första vaccination tills man är fullvaccinerad eller handlade det mer om att de delvis vaccinerade har en betydande övervikt av äldre och i riskgrupp (eftersom de vaccineras först) och att statistiken blir skev på det sättet?

Det där reddes väl ut för typ hundra sidor sedan i denna tråd.

Vems brallor som åkte ned är svårt att se, förutom att FoHM faktiskt har viss kompetens inom området vilket torde vara uppenbart för de flesta när man tittar tillbaka på pandemin även i ett internationellt perspektiv.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är inte heller helt med?
Skulle man räknas som vaccinerad med fullt skydd från sekund ett?
Möjligen en grupp till mellan spruta och skyddad?
Jag såg henne som svarslös pga att hon kände sig orättfärdigt påhoppad inte pga någon "gottcha moment".
Hon tycker FHM varit transparenta med infon och förstod inte kritiken helt enkelt.
Jag gissar att vi ser saken olika pga våra resp bias. :)

Bias eller förståelsegrund. Huvudsaken är att alternativa medier kan publicera något klipp där de ”gör någon svarslös” och på så sätt kan utgöra ”bevis” för konspirationen…

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Intressant att Neil Young, en kanske 85-årig narkoman utan någon som helst utbildning alltså, av svensk media anses vara en auktoritet på vaccinationsområdet medan mannen med detta CV är en konspirationsteoretiker.

Jag vet inte vad som är rätt men jag tror man är bra jävla arrogant och definitivt på tunn is om man skriker på censur och förolämpar så snart någon inte håller med om den enda sanningen. (Vi vet ju alla hur det var med den ytterst lönsamma och strama migrationen tex).

Krig är fred.
dcca2ad3ec7f8c9c3d65be34fc29d321.jpg

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Att Neil Young vurmar för vaccin är kanske inte så konstigt när han haft polio som barn. Han har väl rätt att sprida sin musik på vilket sätt han helst behagar?
För egen del lyssnar jag hellre på honom än på Rogans trams. Jag använder förstås inte Spotify...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Wtf var det där?

Aldrig hört om Logically. Är det sanningen definierad eller vad? Varför är redogörelsen bra?
"Read the full fact check here" och så kommer man till en sida med åsikter.
Inte ens referenser till vem som ens påstår påståendena som faktagranskas. Vi har sett en intervju, jaha ok.

Hoppas de är bättre än reuters factc-check. Blir ju lite bias med en ordförande som samtidigt sitter i styrelsen för pfizer.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Gillar JRE.
Map på Covid så tyckte jag nu på senare tid att avsnitt 1747, 1756 och 1757 var intressanta.
Tog mig nästan igenom hela 1769 idag, JP är alltid intressant.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Gillar JRE.
Map på Covid så tyckte jag nu på senare tid att avsnitt 1747, 1756 och 1757 var intressanta.
Jag tycker inte JP riktigt är tillbaka där han var innan den olyckliga "sjukdomen". :(
Men jag har ändå fixat biljetter till hans event i Stockholm i sommar.
Alltid kan man ta med sig någon lärdom hem. :)

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125

Finns en bra redogörelse där - med källor - om vad som är problematiskt, vilseledande eller rentav felaktigt med Robert Malone. Han är poppis i antivax-kretsar men det är nog lite som vax = autism där…

Det handlar inte om huruvida han har rätt eller fel. Ska vi ta bort alla från Spotify med "fel" åsikter tycker du? Om jag hade orkat hade jag säkert kunnat hitta många poddar med åsikter jag inte delar samt låtar med texter jag inte gillar men inte fan vill jag förbjuda dom för det.

Neil Young har gjort en och annan riktigt bra låt och Malone må vara hur skogstokig som helst men det är likväl den förra som är på ett slippery slope här

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag tycker inte JP riktigt är tillbaka där han var innan den olyckliga "sjukdomen". :(
Men jag har ändå fixat biljetter till hans event i Stockholm i sommar.
Alltid kan man ta med sig någon lärdom hem. :)
Precis så känner jag också. Något är förändrat.
Benzo och självmordstankar mm. Han verkar ha varit väldigt låg där ett tag.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Precis så känner jag också. Något är förändrat.
Benzo och självmordstankar mm. Han verkar ha varit väldigt låg där ett tag.
Ja, riktigt tråkigt elände att råka ut för.
Inte så konstigt om det sätter sina spår.
Ska bli kul att lyssna på honom iaf. :)

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Gillar JRE.
Jre #1768. Jösses jävlar.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Jre #1768. Jösses jävlar.
Den som använder enbart Google Search i sin tillvaro måste ha blivit tappad hårt eller inte följt med i den allmänna debatten på väldigt många år. Sökbubbla, skitbra när man söker efter manualer till motorcyklar men absolut värdelös om man söker i något annat ämnesområde som inte passar in i den profil du givit Google över de år du sökt där.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA