Covid-19 viktig information!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
24 februari 2020 kunde vi läsa detta om Italien, men var det någon som behövde sitta i karantän när de reste hem till Sverige därifrån?

Och en vecka senare menade Tegnell att det värsta var över.
Det var ju inte bevisat, och i det här landet litar vi på vetenskapen. 🥰

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Håller med men tycker också uppsträckningen gav resultat, you can thank me later. ♥️😃🥹🦆🤼‍♂️
Nåja. Nu skall vi vara försiktiga med det magiska tänkandet. Särskilt i den här tråden... Beteendeförändringar tar tid så jag kommer nog behöva portionera ut lite längre inlägg framöver (låt oss kalla det exponeringsterapi) bara för att under lugna och trygga former skapa tillvänjning och säkerställa att alla forummedlemmar klarar av att läsa sådant utan att hänfalla till argumentationshaverier. ;)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nåja. Nu skall vi vara försiktiga med det magiska tänkandet. Särskilt i den här tråden... Beteendeförändringar tar tid så jag kommer nog behöva portionera ut lite längre inlägg framöver (låt oss kalla det exponeringsterapi) bara för att under lugna och trygga former skapa tillvänjning och säkerställa att alla forummedlemmar klarar av att läsa sådant utan att hänfalla till argumentationshaverier. ;)
👊🏻👑

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Den här tråden har verkligen gett ordet "faktaresistens" ett ansikte.

De frågor som om och om igen ställs, har ju svarats på flera gånger. Varför är det eftersläpning i rapporteringen? Varför kan man inte ta siffror från de tre sista dagarna (eller, som de berömda "22 forskarna": välja ut de tre datumen där det hade rapporterats in flest)? Osv osv osv.

Skrivs svaret på näsan hoppar man raskt vidare till nästa påstående. Osv.

Faktaresistens. Borde vara en länk till denna tråd från wikisidan...

Du definierade aldrig egentligen vem eller vilka som var faktaresistenta, du kanske syftade på Tegnell men jag misstänker att du menade oss i tråden. vi som såg att det var en fördröjning och befarade att smittspridningen skulle fortsätta stiga eller Tegnell som vecka efter vecka stod på presskonferenserna och predikade att det värsta var över och vi hade tydligen flockimmunitet redan i april 2020.

Jo, jag vet... Det var rätt då... :rofl
Eller åtminstone fanns det ingen evidens för att fler skulle dö.
Förvisso inte heller någon evidens för att pandemin skulle varit över.

Lång text, men viktig för att förstå de mekanismer som ligger bakom det vi ibland kallar för "faktaresistens".

Läs, även om du redan innan bestämt dig för att allt jag säger är fel. :fakta

Det där åldrades ju bra... :rofl

Har förlorat excel pga en havererad hårddisk så jag kan inte ge er några nya grafer över dödligheten även om jag är nyfiken själv nu men här är en ganska intressant sida med betydligt bättre beräkningar av eftersläpning än mina.

https://adamaltmejd.se/covid/

Notera hur eftersläpningen ökat ganska ordentligt från runt 10 dagar i september-oktober för att öka till nästan 20 dagar nu. Och hans prognoser säger att vi nu troligen ligger runt 8500 döda och det dör sannolikt runt 110 personer per dygn. Vi kommer alltså passera 10000 döda innan året är slut men vi kommer inte veta det förrän en månad senare.

Sug på den! Man skulle nästan behöva lite hjälp att hitta ljuset i tunneln från dom som tidigare i tråden gav tillmälen som faktaresistenta och påstod att vi led av confirmation bias.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du definierade aldrig egentligen vem eller vilka som var faktaresistenta, du kanske syftade på Tegnell men jag misstänker att du menade oss i tråden. vi som såg att det var en fördröjning och befarade att smittspridningen skulle fortsätta stiga eller Tegnell som vecka efter vecka stod på presskonferenserna och predikade att det värsta var över och vi hade tydligen flockimmunitet redan i april 2020.

Jo, jag vet... Det var rätt då... :rofl
Eller åtminstone fanns det ingen evidens för att fler skulle dö.
Förvisso inte heller någon evidens för att pandemin skulle varit över.
Minns fortfarande hur utländska kollegor och vänner frågade vad vi höll på med under 2020.
Utöver det allvarliga som hände så var det surrealistiskt att förstå att Sverige skulle aldrig klara en väldigt farlig pandemi, en invasion, eller någon allvarlig händelse alls.
I vanlig ordning var försvaret och kungahuset tyst, en skam. SD var också i vanlig ordning de enda som vågade tycka något.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det går bra att använda ansvarsfrågan som argument för höga löner men när det sen kommer till att utkräva ansvar så brukar det låta annorlunda.

Fatta hur grova överträdelser man måste begå i det offentliga för att få en konsekvens, speciellt om man visat sig lojal med S.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Fatta hur grova överträdelser man måste begå i det offentliga för att få en konsekvens, speciellt om man visat sig lojal med S.
Utökat tjänstemannaansvar kan vara en början, men kan i värsta fall bli kontraproduktivt om det inte kombineras med andra åtgärder. Myndighetschefer som sitter på händerna och inte vågar göra något blir inte heller optimalt.

Det behövs betydligt mer meritokratiska tillsättningsprocesser, t ex att en expertgrupp med fackkunskap behöver godkänna de kandidater som politikerna föreslår. Detta för att undvika att gamla avdankade och inkompetenta politiker får uppdraget som belöning för lång och trogen tjänst.

Kanske även att myndighetsuppdragen i högre utsträckning och hårdare behöver styras av grundlagsfästa regler om att vara i medborgarnas tjänst osv. så att detta övertrumfar de mest galna förändringar som politiker gör liksom aktivism hos myndighetscheferna. Inslag av direktdemokrati så att medborgarna i högre utsträckning kan påverka prioriteringarna och/eller "betygsätta" utfallet kan också vara en modell som skulle kunna kombineras med detta.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Misstag, att man råkar göra fel osv tycker jag man kan vara förlåtande med, vi gör alla fel och behöver inte leta syndabockar utan titta framåt på lösningar på ev problem som uppstår av den typen av händelser.

Men när det gäller mer aktiva val och beslut är jag helt på att ansvar ska ställas, det bygger också en försiktighet i att man då tar mer välgrundade beslut, diskuterar och samtalar osv innan kråkan på papperet sätts, just för att ansvar för den aktiva handlingen finns där.

I sak så skulle vi behöva ta bort 9999 saker som idag är politik och som beslutas av politiker. Det skulle underlätta för alla.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det är fan lyteskomik när S-ministern grät ut för att andra länder inte ville släppa in smittade svenskar.
Haha. Det där är ju guld.
Han "har påtalat tydligt att en diskriminering av Sverige inte är acceptabel."
Så vad hände iom det oacceptabla? Vad gjorde vi?

Hur galet är inte tänket. Varje land får väl rimligtvis styra, säkra och kontrollera sina egna gränser.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Haha. Det där är ju guld.
Han "har påtalat tydligt att en diskriminering av Sverige inte är acceptabel."
Så vad hände iom det oacceptabla? Vad gjorde vi?

Hur galet är inte tänket. Varje land får väl rimligtvis styra, säkra och kontrollera sina egna gränser.

Det där var ju i mitten av maj 2020. Jag tror det löste sig av sig självt i och med att smittspridningen föll under sommaren.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Anligt Aftonbladet tycks vi nu ha förklaringen till varför världen verkar ha blivit galen efter pandemin...

Skärmavbild 2024-03-05 kl. 18.32.17.png

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Misstag, att man råkar göra fel osv tycker jag man kan vara förlåtande med, vi gör alla fel och behöver inte leta syndabockar utan titta framåt på lösningar på ev problem som uppstår av den typen av händelser.

Men när det gäller mer aktiva val och beslut är jag helt på att ansvar ska ställas, det bygger också en försiktighet i att man då tar mer välgrundade beslut, diskuterar och samtalar osv innan kråkan på papperet sätts, just för att ansvar för den aktiva handlingen finns där.

I sak så skulle vi behöva ta bort 9999 saker som idag är politik och som beslutas av politiker. Det skulle underlätta för alla.
Håller med i stort, men ang. första stycket kanske framför allt när det gäller medarbetarna i organisationen. Myndighetschefen har ju bl.a. till uppgift att skapa förutsättningar för en organisation som hela tiden förbättrar sig, lär av sina misstag och där medarbetarna känner ett genuint ansvar för det viktiga myndighetsuppdrag de har som de också är beredda att ta.

Allt för ofta har vi myndighetschefer som misslyckas med just detta och egentligen agerar tvärtom. De föregår inte med gott exempel genom att visa att de själva tar det yttersta ansvaret för resultatet. De skyller på underlydande, det diffusa "bristande rutiner" osv. när det moraliskt rätta borde vara att be om ursäkt och avgå. Sen finns det förstås situationer där myndighetschefer orättvist utsätts för ett drev, trots att de inte agerat klandervärt.

...och en uppblåst stat med för många myndighetsuppgifter är helt klart en del av rotorsaken.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ur Läkartidningen: ”Vi känner till fall där kommunen motsatt sig läkares initiativ att testa symtomfri personal med motiveringen att det skulle bli svårt att bemanna om många testas positivt”.

:dummer:huvet:död

Den här är värd att lyftas upp.

Kommer ni ihåg hur sossarna försökte skylla på privatiseringarna av vårdhemmen och sen visade det sig att det var i de kommunala hemmen som flest dött.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Och så finns det saker som vi aldrig får glömma.

Johan Giesecke, 70, är rikast av alla coronaprofiler.

Den före detta statsepidemiologen har starka kopplingar till minst tre olika företag. Hans fru Kajsa Giesecke sitter i styrelsen för ett privatsjukhus som vårdar patienter med covid-19.

Och i samband med det bör man påminna om hur ivriga Giesecke och Tegnell var att smittan skulle spridas snabbt i landet.

Tegnell.jpgTegnell2.jpgTegnell3.jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Den här är värd att lyftas upp.

Kommer ni ihåg hur sossarna försökte skylla på privatiseringarna av vårdhemmen och sen visade det sig att det var i de kommunala hemmen som flest dött.
Så klart det var @SixPack 😅

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...