Covid-19 viktig information!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
"säger biträdande överläkare Eeva Ruotsalainen"
"säger överläkaren och endokrinologen Camilla Schalin-Jäntti"

Alltså inte FoHM, utan mer nära den sorten som Tegnell kallade för hobbyepidemiologer. Och Tegnells fanklubb följde upp genom att klassa dem som foliehattar eftersom de sa sånt som inte stöddes av FoHM.

Blev jag diktator så är FoHM den första myndigheten jag skulle lägga ner.
Och dom, överläkaran hade stöd av
Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet och den amerikanska expertorganisationen, American Institute of Medicine.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Och dom, överläkaran hade stöd av
Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet och den amerikanska expertorganisationen, American Institute of Medicine.

Listan av folk som rekommenderat vitaminer och kanske särskilt d-vitaminer är lång men dessa tillhör fortfarande inte folkhälsomyndigheten vilket är den myndighet som stått för att lura folket och som jag varit kritisk mot i 4 år.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Listan av folk som rekommenderat vitaminer och kanske särskilt d-vitaminer är lång men dessa tillhör fortfarande inte folkhälsomyndigheten vilket är den myndighet som stått för att lura folket och som jag varit kritisk mot i 4 år.
Du har rätt, FHM och Tegnell får nog föras in bland hobbyepidemiologerna. Minns själv

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du har rätt, FHM och Tegnell får nog föras in bland hobbyepidemiologerna. Minns själv

Redan från första början var dom ju ute och cyklade när dom påstod att smittan inte skulle komma till Sverige trots att den spreds som en löpeld där den etablerats.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är ju rätt så givet att politiker av både nuvarande och tidigare generationer har gjort ett gigantiskt misstag när det gäller att nedmontera vår beredskap som de gjort. Samtidigt kanske det är lite symptomatiskt att hela opinionen nu svänger till att gigantiska beredskapslager därmed är lösningen på allt. Kan tycka att det vore nästan lika insiktslöst om politikerna istället hamnade 100% i det spåret.

Beredskapslager kan ses som en försäkring som faller ut ifall katastrofen inträffar. Det är en försäkring som skall täcka upp för situationer som får väldigt allvarliga konsekvenser om de inträffar, men där den specifika risken är väldigt ovanlig. Ju större lager, desto högre försäkringskostnad. Det finns dock väldigt många olika typer av kriser som kan inträffa och vi skulle knappast ha råd att försäkra oss mot alla dessa. På samma sätt som vi tänker när vi försäkrar oss mot bränder och olyckor behöver vi också arbeta med att förebygga problemen, så att vi slipper att använda försäkringen.

Naturligtvis behövs beredskapslager och det är huvudlöst att man i princip avskaffat dessa helt i Sverige, men det är lätt att glömma bort att det finns något som är ännu viktigare - att göra produktions-, distrubutions- och försörjningssystemen, ja egentligen hela samhället och näringslivet, så pass robust och anpassningsbart att vi minskar sannolikheten för att vi ens behöver använda beredskapslagren. Det kan handla om att ha betydligt mer lokala leveransnätverk och högre självförsörjningsgrad kombinerat med en betydligt större flexibilitet/omställningsförmåga i den inhemska produktionen så att man snabbt kan såväl skala upp som ställa om när kriser inträffar. Detta i motsats till att enbart handla upp till lägsta pris och få långa och komplexa leveranskedjor från andra länder, där vi är helt i händerna på andra länder vid en kris. Vi löser knappast rotorsaken genom att bygga gigantiska lager, men samtidigt handla upp, producera och distribuera på samma sätt som förut.

Att skapa en sådan robusthet i produktions- och distributionssystemen kostar förstås pengar, men det är något som vi har nytta av även under normala förhållanden och inte bara vid en kris. Genom att framöver investera i att bygga sådana förmågor, och inte enbart investera allt i beredskapslager där vi ändå inte kan täcka upp för alla scenarier, så ökar vi inte bara vår förmåga att klara en framtida pandemi, utan också att hantera andra kriser som vi inte har förutsett och skapa anpassningsförmåga som vi har stor nytta av även när vi inte är i kris.
Vem skrev så här långt och köttigt? "Raderad medlem 51742" låter Orwellskt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är helt ofattbart att han begick detta massmord med berått mod. En femåring hade förstått att spridningen omöjligen kunde nått sin topp.
Han borde åtalas den förbannade mördaren.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Lägg ner riksdagen, återinrätta kunglig ledning
Det vore det bästa på många områden. Är inte säker på att det skall vara Bernadotte dock men att vi haft något hundratal år av något som en del kallar demokrati är så klart ingen naturlag. Förmodligen har dock massinvandringen omöjliggjort demokrati för kommande generationer, något jag inte tror man ska vara bara negativ till.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det vore det bästa på många områden. Är inte säker på att det skall vara Bernadotte dock men att vi haft något hundratal år av något som en del kallar demokrati är så klart ingen naturlag. Förmodligen har dock massinvandringen omöjliggjort demokrati för kommande generationer, något jag inte tror man ska vara bara negativ till.
Lycka till att få Sven Svensson att prata demokratins vara eller icke-vara utan att blanda in känslor. Lättare att diskutera religion.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Lycka till att få Sven Svensson att prata demokratins vara eller icke-vara utan att blanda in känslor. Lättare att diskutera religion.
Det blir ingen diskussion om/när antalet gängmedlemmar är 620,000 och inte bara dubbelt så många som vår militär som nu.
De kan sitta på ett bombat bibliotek och känna efter i grupp.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nä vi kan ta nån annan blodslinje ett tag.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Apropå att Lena Hallengren slaktade några tusen åldringar, är det rimligt att ta ledigt från jobbet (sjukskriven förmodar jag) för att fixa tuttarna i den åldern och socialgruppen? Det där kunde hon skött på de fem månader sommarsemester som alla i riksdagen rättmätigt åtnjuter.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år