Är otroligt glad för att människor överlag gör mer än vad myndigheterna säger till oss att göra, tror det har och kommer rädda många liv.
.
Mycket fakta delat med lite tankar och åsikter i större skala:
Sydkorea ca 80 döda totalt på ca tre månader, Taiwan bara en enda. Snarlikt för t.ex. Hongkong och Singapore.
Deras kurvor har plattats ut och de är i en helt annan situation än oss europeiska länder.
Om deras åtgärder i slutändan kommer ses som oförsvarbara eller felaktiga/dåliga, såväl socialt som ekonomiskt, får väl framtiden utvisa, men jag har svårt att se det.
För i jämförelse så har Italien nu över 600 döda per dygn(!), totalt över 4000 döda.
Sverige och resten av Europa är fortfarande på samma utvecklingskurva som Italien, fast med 2-4 veckors eftersläp...
Italien har 12,5 intensivvårdsplatser per 100 000 invånare (före deras utbrott av Corona)
samma siffra för Tyskland är 29,2 och för Sverige är det 5,8.
Så balansgången man pratar om kan verkligen inte vara lätt för oss att klara, såväl europeiska länder och i synnerhet Sverige.
.
.
Sen har jag på många olika ställen online läst om människor som misstolkar att det mest är gamla och människor med underliggande sjukdomar som dör.
När man som sjukvårdspersonal sorterar och prioriterar patienter så kallas det triage.
I normala fall så ges vård efter behov - den som klarar sig längst utan vård blir också nerprioriterad och får vänta, därför många av oss har fått sitta många timmar på akuten/i väntrummet, för att det finns och det kommer in andra människor med mer akuta skador/sjukdomar.
Men när sjukvården överbelastas, så tvingas man vända på steken, och likt alla masskadeutfall-övningar jag varit i som stridssjukvårdare så tvingas man prioritera de med bäst chans/förmåga att överleva, övriga tvingas man mer eller mindre lämna för att dö. (I våra scenarion har det nästan alltid handlat om extrema fall som terroristattack eller välriktad artillerield, inte om ett nytt normalläge för många månader framöver...)
Så att det är många gamla och individer med underliggande sjukdomar som dör behöver inte alls betyda att de ändå skulle dö, vi skulle med all sannolikhet kunna rädda även dom, men det är brist på vårdplatser, det är brist på utrustning, det är brist på kvalificerad personal... så de prioriteras ner och lämnas för att dö...
Just nu ca 700 människor per dygn i Italien... och utvecklingskurvan ligger fortfarande på en ökning på ca 33% per dygn...
Dessutom är det inte bara äldre som är en riskgrupp
Antal svenskar i de olika riskgrupperna:
Med diabetes, 500 000
Med astma, 800 000
Med KOL, 700 000
Som får cancer, 50 000 NYA fall per år
Med hjärt-och kärlsjukdom, 2 miljoner
Över 60 år, 2,6 miljoner
(sen kan en individ ingå i flera av riskgrupperna, så det går inte bara räkna ihop alla siffror)
Så visst, i nuläget koncentreras det mycket till "bara de äldre", men ju mer belastning, desto fler tvingas man prioritera bort...
//Självutnämnd allvetare med en stridssjukvårdarutbildning i ryggsäcken, så i princip överbefälhavare av såväl sjukvård som geopolitisk politik och ekonomi på makronivå
Visst skall man vara rätt bitter om man hänger sig för att gymmet stänger. Men blir man uppsagd och inte har råd att behålla hemmet, vilket kanske inte familjelivet reder upp, och ska man sen försöka börja på ny kula med skuldsanering när hela arbetsmarknaden ligger på knäna efter några månader tvärbroms så kanske det inte är så långt kvar för många.
Olika länder har också olika benämningar på vad en ”IVA-plats” är. Viktigt om man försöker jämföra statistik.
Buy quality, cry once
Visst skall man vara rätt bitter om man hänger sig för att gymmet stänger. Men blir man uppsagd och inte har råd att behålla hemmet, vilket kanske inte familjelivet reder upp, och ska man sen försöka börja på ny kula med skuldsanering när hela arbetsmarknaden ligger på knäna efter några månader tvärbroms så kanske det inte är så långt kvar för många.
Redan innan detta fanns ju väldigt många människor som lider av depressioner. Alla dessa kommer givetvis påverkas väldigt negativt av detta. I tillägg till det har vi alla människor som hamnar i en extremt svår situation där man drabbas hårt och ser att det inte längre finns en framtid. Det krävs ingen bakomliggande depressionsproblematik för att utlösa självmord även i den senare gruppen.
Ja, det är bra du påpekar det för mig som är sjukskriven och uppsagd från jobbet, jag ska försöka komma ihåg att vara extra deprimerad inför framtiden med en arbetsmarknad i spillror och taskig privatekonomi...
Hahaha... Får jag inte arbeta och gå på gymmet tar jag livet av mig.
Fan jag kommer antagligen förlora 3/4-delar av min årsomsättning ifall jag inte anpassar mig efter det nya läget men inte fan tänker jag ta livet av mig.
Tråkigt att höra, hoppas det löser sigJa, det är bra du påpekar det för mig som är sjukskriven och uppsagd från jobbet
Ja... ungefär som 2x kraschade jumbojets. Bara IDAG.
[/COLOR]
Kanske alla har inte den möjlgheten att göra det om man har blivit av med jobbet nu! Framför allt de som jobbar inom turismen, hotel & restaurang, luftfart osv...
Ja... ungefär som 2x kraschade jumbojets. Bara IDAG.
Det där var inte trevlig läsningJävligt scary.
Visst, de flesta som dör är gamla, men även fullt friska i sina bästa år har gått bort, trots att de fick bra vård. Frågan är hur vårdkvalitén blir när vi har 100000 svennar som måste in på sjukan samtidigt.
Och förloppet är snabbt. Läs den här artikeln om vad som händer i kroppen.
https://www.propublica.org/article/...ilure-from-covid19-even-in-his-young-patients
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|