Covid-19 viktig information!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Alltså, de här antivaccinpassdemonstranterna verkar inte kunna det här med demonstration. Det skulle tydligen vimla av nazister också, hur blev det med det?
- Zero incidenter
- Zero ingripanden

Var väl inte bättre med försiktigheten än på valfritt politikermingel, förutom någorlunda avstånd och därtill utomhus, så det återstår att se om det kommer betraktas som spridarevent. Media har iaf varit exemplariskt lojala mot sin pengakran. Förtigit så mycket som möjligt, petat in konspirationsteorier/nazikopplingar på fler ställen än vad som borde vara möjligt och därtill sållat så gott de kunde bland intervjuade. Job well done!

När har så många demonstrerat i en så het fråga utan intermezzon? Osvenskt att opponera sig, typiskt svenskt att göra det så eh, återhållet.
Undrar vad butiksägarna tänker? Ingen graffiti, inga krossade rutor, ingen plundring som vid de fredliga protesterna under blm t ex.

Det värsta jag hittat var en tv-kock som helt sonika tänkte servera demonstranter lagad mat i sin enligt pandemiinstruktionerna inrättade restaurang, som vilka restaurangbesökare som helst! Hur tänkte hon där?!

Edit;
Förslag på lämpligare tråd för inlägget emottages tacksamt.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det finns inget bevis som säger att ditt påstående stämmer. Källa..?
(lite humor att den som kommit med flest märkliga påståenden i tråden börjar avkräva andra källor utan att någonsin presentera något eget, nåja...)

Att den muterat och hade olika egenskaper i de olika vågorna kan du hitta i vilket artikel som helst som behandlar ämnet. Lite svårare att veta exakta platser då tidningar inte fick rapportera exakt på grund av pågående krig så dom har fått pussla lite med källor i efterhand, men våg ett och två verkar vara väldigt klara:

First wave of early 1918​

The pandemic is conventionally marked as having begun on 4 March 1918 with the recording of the case of Albert Gitchell, an army cook at Camp Funston in Kansas, United States, despite there having been cases before him.[87] The disease had already been observed in Haskell County as early as January 1918, prompting local doctor Loring Miner to warn the editors of the U.S. Public Health Service's academic journal Public Health Reports.[9]
[...]

Deadly second wave of late 1918[edit]​

The first wave of the flu lasted from the first quarter of 1918 and was relatively mild.[94] Mortality rates were not appreciably above normal;[2]
[...]
The second wave began in the second half of August 1918, probably spreading to Boston and Freetown, Sierra Leone, by ships from Brest, where it had likely arrived with American troops or French recruits for naval training.[97]
[...]
The second wave of the 1918 pandemic was much more deadly than the first. The first wave had resembled typical flu epidemics; those most at risk were the sick and elderly, while younger, healthier people recovered easily.
[..]

Third wave of 1919

[...] It was less severe than the second wave but still much more deadly than the initial first wave. I

Fourth wave of 1920

[...]

End of the pandemic​

By 1920, the virus that caused the pandemic became much less deadly and caused only ordinary seasonal flu.

Så första vågen observerades första gången på två platser i USA där den därför troligtvis uppkom. Precis som Covid och Kina. Andra vågen kom med skepp från Brest vilket tyder på att den uppstod i Frankrike även om även denna kan ha kommit med exempelvis amerikanska skepp. Skiljer alltså inte överdrivet från Covid. Första vågen var mild, andra hård, det är även tredje och fjärde och femte var den försvagad. Alttså ungefär som Covid på alla sätt, med undantaget att första också var hård. Sen finns några stammar av Covid som aldrig fick någon större spridning, som Epsilon, men det fanns det säkerligen också för Spanska sjukan, men på den tiden kunde man inte diagnosticera lika noggrant så det blev vågerna som fick stor spridning som observerades.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Alltså, de här antivaccinpassdemonstranterna verkar inte kunna det här med demonstration. Det skulle tydligen vimla av nazister också, hur blev det med det?
- Zero incidenter
- Zero ingripanden

Var väl inte bättre med försiktigheten än på valfritt politikermingel, förutom någorlunda avstånd och därtill utomhus, så det återstår att se om det kommer betraktas som spridarevent. Media har iaf varit exemplariskt lojala mot sin pengakran. Förtigit så mycket som möjligt, petat in konspirationsteorier/nazikopplingar på fler ställen än vad som borde vara möjligt och därtill sållat så gott de kunde bland intervjuade. Job well done!

När har så många demonstrerat i en så het fråga utan intermezzon? Osvenskt att opponera sig, typiskt svenskt att göra det så eh, återhållet.
Undrar vad butiksägarna tänker? Ingen graffiti, inga krossade rutor, ingen plundring som vid de fredliga protesterna under blm t ex.

Det värsta jag hittat var en tv-kock som helt sonika tänkte servera demonstranter lagad mat i sin enligt pandemiinstruktionerna inrättade restaurang, som vilka restaurangbesökare som helst! Hur tänkte hon där?!

Edit;
Förslag på lämpligare tråd för inlägget emottages tacksamt.
Man kan tycka mycket om covid-vaccin och det gör jag med, men att demonstrera mot just vaccinpass är väl lite att sparka in öppna dörrar? Har inte de passen blivit obsoleta? Har man någon som helst nytta av ett sådant idag?

1642944242802.png

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Dottern mår bättre nu
Febern har gett med sig och hon har fått syrgas. Allergin var så pass allvarlig!

Var 3:e jabben för henne.. Pfizer denna gången. Kanske skulle tagit samma som tidigare... om det var fel att inte ta vaxxet från samma tillverkarna är något jag antagligen aldrig får veta..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Man kan tycka mycket om covid-vaccin och det gör jag med, men att demonstrera mot just vaccinpass är väl lite att sparka in öppna dörrar? Har inte de passen blivit obsoleta? Har man någon som helst nytta av ett sådant idag?

View attachment 468006
Undrar hur många som gått hem om dom visste att dom demonstrerade till stöd för Tegnell? :hihi

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Dottern mår bättre nu
Febern har gett med sig och hon har fått syrgas. Allergin var så pass allvarlig!

Var 3:e jabben för henne.. Pfizer denna gången. Kanske skulle tagit samma som tidigare... om det var fel att inte ta vaxxet från samma tillverkarna är något jag antagligen aldrig får veta..
Bra att hon känner sig bättre! :tummenupp

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

View attachment 468006
Handlar inte om huruvida passen är obsoleta eller inte eller om någon anser de nyttiga.
Det är principen man är emot konsekvent alltid. Statliga tvångsmedel har inget i en demokrati att göra.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Undrar hur många som gått hem om dom visste att dom demonstrerade till stöd för Tegnell? :hihi
Stöd? Tegnell är väl inte emot vaccinpass(eller andra statliga tvångsmedel)?

Att han tex inte tycker att passen är något att luta sig emot just nu innebär ju inte att han är emot företeelsen som sådan.
Han verkar inte vara emot dem, han bara tycker att det finns olika tillfällen då de är användbara.

Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Stöd? Tegnell är väl inte emot vaccinpass(eller andra statliga tvångsmedel)?

Att han tex inte tycker att passen är något att luta sig emot just nu innebär ju inte att han är emot företeelsen som sådan.
Han verkar inte emot dem, han bara tycker att det finns olika tillfällen då de är användbara.
Som sagt när är de användbara i dagsläget? Jag har fullförståelse och sympati om tex Österrikare demonstrerar mot vaccintvång men vad demonstrerar de här mot? Hade det för den delen varit så att vaccinerade inte smittar kan jag köpa att vissa tillställningar kräver vaccinpass men det råder så vitt jag vet konsensus nu att vaccin inte skyddar mot smitta och därav har passen spelat ut sin roll.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Som sagt när är de användbara i dagsläget? Jag har fullförståelse och sympati om tex Österrikare demonstrerar mot vaccintvång men vad demonstrerar de här mot? Hade det för den delen varit så att vaccinerade inte smittar kan jag köpa att vissa tillställningar kräver vaccinpass men det råder så vitt jag vet konsensus nu att vaccin inte skyddar mot smitta och därav har passen spelat ut sin roll.
Ideen med passen är väl att isolera de ovaccinerade från allmänheten och på så sätt förhindra att de ovaccinerade får Covid varpå en del hamnar på sjukhus.
Vilket med Sveriges sjukhuskapacitet, lägst/invånare i hela EU, knäcker sjukvårdspersonalen
och gör att andra får vänta längre / gå sjukskrivna längre i väntan på vård.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ideen med passen är väl att isolera de ovaccinerade från allmänheten och på så sätt förhindra att de ovaccinerade får Covid varpå en del hamnar på sjukhus.
Vilket med Sveriges sjukhuskapacitet, lägst/invånare i hela EU, knäcker sjukvårdspersonalen
och gör att andra får vänta längre / gå sjukskrivna längre i väntan på vård.

Det där är väl snarare den senaste efterkonstruktionen. Från början handlade ju allt om smittspridning och att de ovaccinerade stod för smittspridningen. Sen har det kommit nya förklaringar och nu när de vaccinerade sprider smittan mer än ovaccinerade så måste ju även de mest religiösa överge det narrativet.

Snarare handlar det väl om ett slags social score, belöna de lydiga med licens att sprida smitta på olika evenemang.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Var på Systembolaget. Man hade satt upp spärr där folk stod i kö i väntan på att komma in i butiken. Två rader med folk som trängdes i kön, och ca 20 personer utanför kön.

Hur har man tänkt här? Är det OK att trängas i kön men inte i butiken? Risken för smittspridning blir den mindre utanför butiken?

Den enda logiska förklaringen jag kan tänka mig är att i möjligaste mån skydda personalen.

Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Var på Systembolaget. Man hade satt upp spärr där folk stod i kö i väntan på att komma in i butiken. Två rader med folk som trängdes i kön, och ca 20 personer utanför kön.

Hur har man tänkt här? Är det OK att trängas i kön men inte i butiken? Risken för smittspridning blir den mindre utanför butiken?
Nånstans så måste ju det egna förståndet vara bäst, tycker man att det är ok att flåsa nån annan i nacken eller bli flåsad i den egna är man ju ganska bränd. Personalen i butiken är inte ansvariga för hur respektive person köar utanför.

Jag har slutat hoppas på förståendet för pandemin när foliehattarna inte har förstånd att vaccinera sig, de bör ju därmed inte heller vilja gå till läkaren för att få medicin när de får andra sjukdomar.

Visste ni att det läggs in ett chip i varje gipsförband så att staten håller koll på dig.......... :crash

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
En annan butik på ca 50 kvm såg jag en skylt med texten: "Endast en person åt gången i butiken". Såg inte till någon kund i butiken. Den enda människa som var i butiken var han som stod vid kassan...

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vaccinpass är bara ett intyg på att man är vaccinerad.. Sen att de ska ge tillgång till olika ställen å tillställningar är bara ett dåligt beslut..

Själv har man inge behov att ett sådant pass.. Är aldrig på någon fotbolls match eller hockey eller liknande ställen.. Aldrig varit på ett gym, åker aldrig tunnelbana, buss eller spårvagn.. Arbetsplatsen är egen lokal hemmavid sen mer än 30 år tillbaks, utan anställda..

Så va ska man me ett pass till??

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Dottern mår bättre nu

Tung grej att se som förälder. Önskar snar bättring! Vankat här som en äggsjuk höna här för var shot min dyrbara och henens sambo tagit. De fick begrava 28 år gammal kompis i pandemins början (innan vaccin och behandlingsmetoder) och inte en enda i deras bekantskapskrets har fått någon biverkning, så det är klart att deras tilltro till behandlingen är total.

Här fick en granne (+40) spasmer och hackade tänder så han kunde inte forma ord, därtill febertoppar och temperaturdalar om vartannat. Bättre nu. Det var efter 3e shoten, inget på de tidigare utom kanske lite öm.

Vaccintombola.

Tycker de äldre degenerar oroväckande snabbt men allt det här sorterar under "anekdotiska" exempel, förutom dödsfallet.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Lyckades få ett pcr-test som bekräftar covid. Trist att inte variant framgår om det nu inte går att tyda i resultatet.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vi har bekräftat med PCR både jag och frun att vi har Covid. Den senaste varianten verkar som sagt oerhört smittsam. Kollar man graferna här pekar ju antalet spikrakt upp, och då ska de ändå sluta testa med PCR i bred front som jag fattade det, bara prioriterade yrken som ska testas med PCR. Eller så missförstod jag det. Men antal fall på IVA följer ju inte smittspridningen. Om nu den här statistiken är rätt.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...