Cr 500

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
MrX skrev:
Okeiii...
Vilken årsmodell har du då?
Ska se om jag kan få tag i vettiga finndubb.
Men hur är dem över registret? Är det som en 125cc?
Alltså allt kommer på en gång och sen nästa växel. Varvar dem lika jävligt och skrikit?
Om du förstår hur jag menar...

//Niklas

Effekten kommer lika obemärkt och hastigt som när man släpper ett städ i backen. :hihi
Den är inversen av en 125:a. Allt i botten och mellan. Maxvarv kanske är runt 8000 rpm.
Obetalbart är att se/lyssna på folks reaktion när de nyss provkört en CR500:a. Alla får ett snett leende och brukar haspla fram någon teori om hur onödigt mycket effekt och vrid det finns tillgängligt.

Ahh,nu blev jag nästan sugen att köpa växellådsdrev för 4-5000:- så att jag kan gasa lite med min 500:a.
 

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Älmhult
Hoj
Gixxer 2KK3
Okeii.
Jag funderade på att köra på Castrol A747 eller vad den nu heter men den skulle helst inte användas under 0*C.
Och du har original huvudmunstycke?
HAr du nån bra sida där man kan handla hela plastkitt och andra reservdelar till dem till vettiga priser??

Lindhracing skrev:
I växellådan kör jag Ipone, kommer inte ihåg vilken typ.

I tanken :dricka (löjligt kul med alla dessa smilies) kör jag 2-3% Castrol Super TT eller TTS.

Magnus
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
MrX skrev:
Okeii.
Jag funderade på att köra på Castrol A747 eller vad den nu heter men den skulle helst inte användas under 0*C.
Och du har original huvudmunstycke?
HAr du nån bra sida där man kan handla hela plastkitt och andra reservdelar till dem till vettiga priser??
Originaldelarna brukar inte sklilja mycket i pris på de olika butikerna om vi ser till de inhämska.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Finndubb, ingen körvana och CR500 kommer bjuda dig på diverse roliga flygturer, det lovar jag :D

Fast kan man köra så är det en kanonhoj att åka is med. När det gäller effekt så duger en 250 till ganska bra också.
 

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Älmhult
Hoj
Gixxer 2KK3
Ne kolvar o sånt är ungefär samma prisklass på.
Men just plastkitt och sånt, jag har inte hittat nått komplett plastkitt till dem.
Hittade UFO plast i Lelles men där fanns inga kompletta bara dem olika delarna för sig.

//Niklas

philsson skrev:
Originaldelarna brukar inte sklilja mycket i pris på de olika butikerna om vi ser till de inhämska.

Lite körvana har jag faktiskt :tungan
Har provat diverse olika enduro och crossar.

//Niklas

Olof Eriksson skrev:
Finndubb, ingen körvana och CR500 kommer bjuda dig på diverse roliga flygturer, det lovar jag :D

Fast kan man köra så är det en kanonhoj att åka is med. När det gäller effekt så duger en 250 till ganska bra också.
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
MrX skrev:
Lite körvana har jag faktiskt :tungan
Har provat diverse olika enduro och crossar.

//Niklas

Provat några olika hojar=Ingen körvana när vi pratar stark 2-takts 500:a. Ta det lugnt i början.
 

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Älmhult
Hoj
Gixxer 2KK3
Jaja.
Klart man tar det lugnt i början man måste ju lära känna hojjen först :tummenupp

Jag heter Lasse skrev:
Provat några olika hojar=Ingen körvana när vi pratar stark 2-takts 500:a. Ta det lugnt i början.
 

Båtsman

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
På jobbet.
Hoj
Trimmad HONDA CR 500 -01 Aluminiumram + räsersoppa o finndubb
MrX skrev:
Okeii.
Jag funderade på att köra på Castrol A747 eller vad den nu heter men den skulle helst inte användas under 0*C.
Och du har original huvudmunstycke?
747 ska inte användas vid kyla alls (som med alla vegetabiloljor) då nyper den garanterat. Kör med R2 el liknande oljor(syntet/mineral)
Vilket munstycke sitter i nu då?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
MrX skrev:
Lite körvana har jag faktiskt :tungan
Har provat diverse olika enduro och crossar.

//Niklas
Jag kör SM och jag känner inte alls att jag behöver mer effekt än vad jag har nu, och det jag har nu e ca 20hk mindre än en CR500 :tummenupp

Vad jag menar med körvana är att man fullt förstår hur motorn drar och hur fästet fungerar. VÄLDIGT lätt att få sladd med en så stor motor om man bjuder på på fel ställe, vilket man lätt gör om man inte har någon aning om hur den fungerar.

Slutnotan blir att man bjuder på och kraschar eller inte kraschar men blir rädd och då utvecklas du mycket saktare som förare. (jag började förövrigt köra bana på en 650 och det var först när jag gick ner på 450n som det tog fart i utvecklingen, och då har jag kört mycke hoj på gatan innan)
 

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Den som inte bestyckar en tvåtakt om det är +25 eller -25 har definitivt
ingen aning vad som är "Rätt" bestyckning och har antagligen "tokfett"
bestyckat på sommaren. :kocko
Kolla instruktionsboken och utgå från ca +20 grader och öka huvudmunstycket enligt den på vintern-setupen,detta gäller också tomgånsmunstycke och nålhöjden.
En rätt bestyckad 500cc tvåtakt är ett måste för bra körbarhet...... :tummenupp

(ja, jag har några 500cc tvåtakt)

//doordie
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Har provat Lindhs gamla skruttiga CR500, i mellandagarna på isen i Värmland, buskul, men inte kan den jämföras med en full räser, dvs Husaberg 710cc ice edition. ( tack för lånet farbror Lindh)
Begränsad budget: CR500 rules, eller en av oss beg 670cc i delar för ynka 20000kr.

Hlsn
Thomas
www.enginehardware.se
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Enginehardware skrev:
Har provat Lindhs gamla skruttiga CR500, i mellandagarna på isen i Värmland, buskul, men inte kan den jämföras med en full räser, dvs Husaberg 710cc ice edition. ( tack för lånet farbror Lindh)
Begränsad budget: CR500 rules, eller en av oss beg 670cc i delar för ynka 20000kr.

Hlsn
Thomas
www.enginehardware.se
Jag skulle vilja veta vart ni hittar fästet med 710-husan. :rolleyes:
 

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Älmhult
Hoj
Gixxer 2KK3
Har du nått förslag på hur den ska bestyckas då?

//Niklas


doordie skrev:
Den som inte bestyckar en tvåtakt om det är +25 eller -25 har definitivt
ingen aning vad som är "Rätt" bestyckning och har antagligen "tokfett"
bestyckat på sommaren. :kocko
Kolla instruktionsboken och utgå från ca +20 grader och öka huvudmunstycket enligt den på vintern-setupen,detta gäller också tomgånsmunstycke och nålhöjden.
En rätt bestyckad 500cc tvåtakt är ett måste för bra körbarhet...... :tummenupp

(ja, jag har några 500cc tvåtakt)

//doordie
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
MrX skrev:
Har du nått förslag på hur den ska bestyckas då?

//Niklas

Köp hojen först först och oroa dig för munstycket sen :)
Titta vad som sitter i och köp 1 el 2st som är lite större.
 

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Älmhult
Hoj
Gixxer 2KK3
Jo det ska jag göra med, men är förbjudet att kolla läget lite innan man köper nått???
Så jag vet hur mkt som måste göras osv för just vinter körning??
Köpet är i stort sett redan klart, det är bara det att jag inte har hämtat den.

//Niklas


rejser skrev:
Köp hojen först först och oroa dig för munstycket sen :)
Titta vad som sitter i och köp 1 el 2st som är lite större.
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
DJM skrev:
Du är 88a. Köp en 125a eller en 250. Ok kanske kul med effekt i 500an.

Men 125a eller 250 räcker gott och väl! Så kan du köra lite på crossbana också.
Ähh jag köpte min 500:a då jag precis fyllt 17,året innan ägde jag en 125:a i en månad och sen en 250 som aldrig gick tills jag sålde den :D
Tycker du ska köpa en 500:a , gillar motorn starkt och min har jag inte haft några problem med,se bara till att du lär dig starta upp den :)
Vad har ni andra för bestyckning på era cr500?Tycker nästan min går lite fett...
Och vart har ni monterat termostaten och vilken slags termostat har ni köpt?Fan vad man blir sugen på att starta moppen,typ två månader sen den va igång men har bara ett dubbat bakdäck :huvet
Har även en liten film då jag kör så om nån är sugen på att lägga upp den här så äre bara att skicka PM!
 
Last edited:

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Både jag o Grodingh är feta som grisar, tyngd på bakhjulet är det som gäller, samt 0,5bars luft tryck.
K.Grodingh är tyngre än mig så han satsar på ännu större ventiler, för ännu mera effekt, då får vi chansen att äta upp oss lite till.

Om fäste saknas- skruva tillbaka rullen till halvgas.

Kom till Mässan o kolla våra hojar.

Hlsn
Thomas
www.enginehardware.se

Olof Eriksson skrev:
Jag skulle vilja veta vart ni hittar fästet med 710-husan. :rolleyes:
 

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Älmhult
Hoj
Gixxer 2KK3
Vilken årsmodell har du?
Hur menar du då att starta upp den? Varmkörning osv?
Vad kör du med för bestyckning då?

//Niklas


Brännström skrev:
Ähh jag köpte min 500:a då jag precis fyllt 17,året innan ägde jag en 125:a i en månad och sen en 250 som aldrig gick tills jag sålde den :D
Tycker du ska köpa en 500:a , gillar motorn starkt och min har jag inte haft några problem med,se bara till att du lär dig starta upp den :)
Vad har ni andra för bestyckning på era cr500?Tycker nästan min går lite fett...
Och vart har ni monterat termostaten och vilken slags termostat har ni köpt?Fan vad man blir sugen på att starta moppen,typ två månader sen den va igång men har bara ett dubbat bakdäck :huvet
Har även en liten film då jag kör så om nån är sugen på att lägga upp den här så äre bara att skicka PM!

Jag såg där på den bifogade länken du hade att det fanns finndubb på den sidan.
Vad ligger dem på i pris?

//Niklas


Enginehardware skrev:
Både jag o Grodingh är feta som grisar, tyngd på bakhjulet är det som gäller, samt 0,5bars luft tryck.
K.Grodingh är tyngre än mig så han satsar på ännu större ventiler, för ännu mera effekt, då får vi chansen att äta upp oss lite till.

Om fäste saknas- skruva tillbaka rullen till halvgas.

Kom till Mässan o kolla våra hojar.

Hlsn
Thomas
www.enginehardware.se
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Att starta en 500cc (en cylinder) dvs CR , KX kan va ett rent helvete om motorn är fel inställd eller om man inte har rätt teknik.

En 250 är en barnlek i jämförelse , pga 500cc så har man oftast bara ett kolvslag / kick på att få igång motorn , fungerar det inte då så är man körd.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top