crash på lånad hoj utan kort

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hälften av er moraliserar/gnäller över att en KK lös 22 åring ens får PROVKÖRA en hoj, är ni på riktigt eller är ni 40+? ( tar väl iof inte ut varandra )

JAG är iaf glad att jag fick förtroendet att låna och provköra div hojar när jag var mopedist.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Han som lånade ut hojen blir troligtvis av med kortet.

Har en kompis som övningskörde med sin tjej trots att han inte var handledare åt henne. Dom körde bara hemma på gatan hon bodde, tjejen råkade köra på grannens staket. Grannen ringer snuten. Min kompis blir av med kortet i 3mån.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
WestW skrev:
Han som lånade ut hojen blir troligtvis av med kortet.

Har en kompis som övningskörde med sin tjej trots att han inte var handledare åt henne. Dom körde bara hemma på gatan hon bodde, tjejen råkade köra på grannens staket. Grannen ringer snuten. Min kompis blir av med kortet i 3mån.



I statens synvinkel är det ett STORT åtagande att vara handledare, så stort att jag antar de dömer hårdare när man inte gör som de vill.

En gång smackade jag dit en övningskörningsskylt på en tjejkompis bil när hon åkte iväg, utan att hon märkte det. Hon ringde efter en stund och berättade att hon fick böter. Polisen sa just att "allt" kring övningskörning är allvarliga saker minsann & inget att skoja om.

Jag har haft/sett/ varit med om körkort som indrages av fler anledningar än ni kan tänka er. Men aldrig hört om ngn som blir av med lappen pga utlåning.

Visst finns det en sådan lagtext, men det finns också en lagtext som säger att man kan få fängelse om man har radarvarnare :rolleyes:
 

Ducati for life

Guest
NigHtHawK skrev:
tjenare..
har en liten fråga som nån kanske kan svara på..
e så att lillebrosans kompis lånade en annan av lillebrossans kompisars nya R1:a och han bor granne me oss.. så nu till va som hände... lillebrossans kompis lånade hojen för att prova.. han har inge kort för mc och drar iväg i shorts och tshirt.. och blåser av vägen i över hundra km bara några hundra meter bort.. så ambulansen har nyss åkt iväg med han.. men det jag funderar på e påföljderna av detta för både han som lånade hojen och han som lånade ut den..
han som crachade var vid medvetande då ambulasen kom ialf.. men så mycke mer vet jag inte.. han klagade över smärta i ryggen så han rönkas nu..

men nån som vet påföjderna.. varför jag undrar e för att lillebrossan brukar provköra hans hojar lite då och då.. för han hämtar hem rätt många ifrån tyskland och säljer så de e nya stup i ett.. så jag skulle vilja veta vad som händer i detta fall för det kunde lika gärna ha varit lillebrossan...


...förstår inte hur man kan vara så dum och oansvarig att man ens lånar ut sin maskin till någon utan körkort & erfarenhet. Det kan ju bara sluta på ett sätt... ångest. :huvet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
saab03 skrev:
Visserligen så har du rätt i det du säger, dock så handlar det fortfarande om människoliv både egna och andras, sedan det är inte samma sak att kör cross i skogen bland tallar och gran där hastigheten begränsas automatisk både av hojens kapacitet och miljön, som att köra en sådan monstermaskin bland människor och andra trafikanter. Sedan handlar det om moral (nu låter jag som min mormor) att man aldrig lånar ut hoj, bil och gevär till den som inte har behörighet att bruka de.
Man kan bara vara glad att inte andra människor var inblandade.

(Senaste mc olyckan i Umeå med dödlig utgång :( det hände i helgen var på en lånad hoj och utan kk, enligt rykten!)

Det jag menade var att man kan få en otrolig vana av fordonstypen på andra sätt, men självklart måste man ju dels ha trafikvana, och det är ju som du säger en viss skillnad i effekt, vikt och hantering mellan en cross och en retta, eller en gammal folkraceamazon och en 911'a... Tyvärr förstår ju inte alla det!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top