crash på lånad hoj utan kort

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Som någon nämnde tidigare så kommer "krascharen" åka på/dit för olovlig körning, då denne ej har haft körkort. Huruvida hojägarens försäkring skulle täcka "krascharens" skador och ev rehabilitering kan det nog tvistas om men JAG tror INTE att den kommer täcka hans skador, då man åtsidosatt vilkoren i försäkringen.
Den som lånade ut sin hoj SKA förvissa sig om att denne "kraschare" HAR körkort. Tyärr får han nog se sin hoj som skrot eftersom han visste om att föraren EJ hade körkort. Plus att det då inte räknas som tillgrepp av fordon.

Learning by doing heter det väl.
Bara att beklaga, hoppas dock att killen återhämtar sig, hur dum hans gärning än må vara!
 

Murphy´s law

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
hemma
Hoj
CBR 900 rr
Påföljd

I Lagen om straff för vissa trafikbrott 3§ framgår att både föraren samt den som lånar ut ett fordon dömes för olovlig körning till böter.

Så det så… :tummenupp
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
Mavve skrev:
Hur gamla var dessa personer?

När jag var 19 lånade jag ut min 750 till en som inte hade körkort och lär aldrig göra nåt sånt igen - inget hände mer än att han blev impad...

Hoppas killen klarar sig och blir ett snäpp smartare, ja - så han kan bli en 9a på idiotskalan :D


dom är i min brors ålder.. 22 lr nåt liknande..
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Brorsan lånade morsans bil, en kompis och han for iväg och kraschade.
Ingen vet vem som körde, men dom utreder det nu, om det visar sig att brorsan inte körde utan den andra killen, som inte har körkort, så får moder inte ut på försäkringen. Det är trygg-hansa..
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
En tråkig sak är att han hamnar i styatistiken, och tyvärr är det ju vanligt med lånade hojar i händerna på klåpare som förolyckas.

Farlig att låna ut sånna hojar måste jag säga.

Tror på problem med f-bolaget jag med eftersom förhållandena var som de var.
 

Art Vandalay

#149 Open
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Tur att grabben klarade sig, och det blir väl bara för honom att betala ev. reparation av hojen, ngt annat verkar ju rent okamratligt. Det är dyrt att lära sig en läxa.
Men bara för att man har körkort så blir man nog ingen bra förare, har sett folk med kort som e bra mkt värre/sämre än andra utan kort, se bara på Filip i superstock!!!
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jo men du förstår kanske att få är elit utan att ha kört nåt liknade örut så jag tror nog ändå att en med körkort förstår vad han sitter på.

Snubben kanske inte körde så fort men det behövs inet när man inte hänger med als själv.
Trgiskt alltihop, men jag tycker ägaren är lika skylldig faktiskt.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Hoppas inte 1 enda krona betalas ut från försäkringsbolagen,samt att vårdkostnaden betalas av den skadade! Fast det är väl en önskan en skattebetalare aldrig kommer uppleva.
 

janne71

Ninjariders.se
Gick med
28 Aug 2004
Ort
borås
Hoj
Ktm 640 Prestige
Får hålla med Twinner där han som lånade ut hojen till en kille utan ställ och KK bör inte få en krona för hojen dryga böter + indraget KK för otillräcklig IQ .

för övrigt gott att höra att killen klara sig om han kilat vidare skulle han ju inte ha lärt sig ett dyft av händelsen hoppas han klär på sig nästa gång och skaffar någon som först lär han att köra
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
burner skrev:
Tror inte en enda krona kommer att betalas ut av försäkringsbolaget för hojen,
grabben körde faktiskt hojen utan behörighet.

Sedan kan man undra om ägaren har alla skruvar på plats, känns lite respektlöst för andras liv att låna ut en sporthoj till någon utan KK.

Garanterat inte en krona från försäkringbolget för hojen den kommer grabben som krashade kommer att få pröjsa helt själv. Dom kommer däremot att ersätta han personskador.
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
twinner skrev:
Hoppas inte 1 enda krona betalas ut från försäkringsbolagen,samt att vårdkostnaden betalas av den skadade! Fast det är väl en önskan en skattebetalare aldrig kommer uppleva.

Det va väl lite väl hårt sagt alla har vi väl varigt unga och oförståndiga(i alla fall jag)?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Typiskt ungdomsmisstag.

Det är som sagt motorcykeln som är försäkrad. Vi har inga fordonsförsäkringar som enbart är kopplat till en person. Så det är mkt möjligt att det går att ta ut på försäkringen, men ingen lär va särskilt nöjt över de.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag blev lätt osams med en polare pga utlåning av hojen. Eftersom han fick ett A-kort i corn flakespaketet, och minsann hade kört hoj när han va ung så va han ju en hejare på att köra! Dessutom var han ju en mogen och erfaren trafikant, +50 som han är. Till skillnad från mig då, som per definition bara väntar på rätt tillfälle att köra ihjäl mig...
Men jag vägrade, med argumentet att jag vill inte bidra till att mina polare kör ihjäl sig för att dom tror sig kunna nått dom inte kan!
Och jodå, han lugnade ner sig, dan efter var det som bortglömt :)
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
jo men skilnaden mellan en som har körkort och en utan e ju förhoppningsvis att den med kort ialf vet hur en hoj fungerar och hur man svänger me den.. var och kollade på stället igår där han for av och jag kan säga att den svängen va inte mycke att hurra över.. jag har då tagit den bra mycke snabbare och det på min -84:a men som sagt har han inte suttit på en mc tidigare så han vet nog inte hur man lägger ner i kurvor.. jag tror bara han har kört lite moped i 15 års åldern..

så ja va säger man... e huvet dumt får kroppen ( plånboken ) lida.. gäller båda
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
NigHtHawK skrev:
jo men skilnaden mellan en som har körkort och en utan e ju förhoppningsvis att den med kort ialf vet hur en hoj fungerar och hur man svänger me den.. var och kollade på stället igår där han for av och jag kan säga att den svängen va inte mycke att hurra över.. jag har då tagit den bra mycke snabbare och det på min -84:a men som sagt har han inte suttit på en mc tidigare så han vet nog inte hur man lägger ner i kurvor.. jag tror bara han har kört lite moped i 15 års åldern..

så ja va säger man... e huvet dumt får kroppen ( plånboken ) lida.. gäller båda

Samma resonemang som alla som fick det på köpet använder, jag har ju kortet, då kan jag ju köra! :kocko Körkortet säger bara att man får, inte att man kan, vilket bevisas allt för ofta, både av bil och mcförare. Det finns ju folk som inte har något kort, men kör riktigt bra ändå, som tex tävlar i cross, eller folkrace!
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
jo visst e de så..
det jag menade är att har man körkort så har man ju ailf tagit lektionen och har suttit på en hoj ialf.. så man har ju lite hum ialf hur man svänger och gasar och bromsar.. sen om m an kan köra e ju en annan sak men det va de jag menade att har man kort så vet man ju lite om att köra ilaf.. för ingen kan få kort utan att ta en lektion ialf.. men så var inte fallet här.. han hade alldrig suttit på en hoj ens så..
 

saab03

Mad Max
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda VF1000 -84
Hoztic skrev:
Samma resonemang som alla som fick det på köpet använder, jag har ju kortet, då kan jag ju köra! :kocko Körkortet säger bara att man får, inte att man kan, vilket bevisas allt för ofta, både av bil och mcförare. Det finns ju folk som inte har något kort, men kör riktigt bra ändå, som tex tävlar i cross, eller folkrace!

Visserligen så har du rätt i det du säger, dock så handlar det fortfarande om människoliv både egna och andras, sedan det är inte samma sak att kör cross i skogen bland tallar och gran där hastigheten begränsas automatisk både av hojens kapacitet och miljön, som att köra en sådan monstermaskin bland människor och andra trafikanter. Sedan handlar det om moral (nu låter jag som min mormor) att man aldrig lånar ut hoj, bil och gevär till den som inte har behörighet att bruka de.
Man kan bara vara glad att inte andra människor var inblandade.

(Senaste mc olyckan i Umeå med dödlig utgång :( det hände i helgen var på en lånad hoj och utan kk, enligt rykten!)
 

W@ll

Blonds are good twins are better
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Hemma
Hoj
Rsv Mille
Hightuned skrev:
Garanterat inte en krona från försäkringbolget för hojen den kommer grabben som krashade kommer att få pröjsa helt själv. Dom kommer däremot att ersätta han personskador.


Precis så är det :tummenupp
 

saab03

Mad Max
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda VF1000 -84
Som alla känner till så är det många bussförare kör väldigt dåligt!
Skulle du åka buss om du visste att föraren saknade körkort oavsett om han körde bra eller dåligt? varför inte tåg eller flygplan oxå?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top