Creare's olycka

Schazoo

Too long: diden't read!
Gick med
20 Sep 2010
Hoj
XJ6N
Min bror, Creare, var med om en olycka igår kväll. Han ska ha kört i 50 på en 50-väg i Stockholms City och en taxi ska ha sväng vänster ut på den vägen han körde på. Creare såg bilen och frikopplade samt la handen på bromsen men när han var precis framme vid taxin så svängde den ut vänster. Creare bromsade men det var för nära så han la ner hojen som kanade rakt in i taxins sida och han rullade runt några varv.

Tur nog så fick han inga skador och hojens nya kraschpuckar tog smällen samt att kopplingshandtaget gick av där det ska gå av.

Tur att det inte gick snabbare och att han klarade sig bra :lättnad
Han får själv komma och fylla i detaljerna sen.

Fack! Nu hamnade den inte i MC-relaterat... Flytta den gärna :p

Last edited:

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Hoj
GSXR 1100 -86
Taxi sthlm är inte att leka med...:näsblod
Skönt att han och hojen klarade sig så pass bra! Låter som en ganska typisk olycka. Antingen såg taxin honom inte eller så missbedömde han hastigheten och trodde han skulle hinna. Sånt händer tyvärr alldeles för ofta.

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Tur att det gick någorlunda bra och att din bror inte skadade sig! Mina intryck är att taxiförare kör sämre och sämre. Vad kan det bero på? Är det sådan brist på taxichaufförer att Trafikverket godkänner vad som helst?

Senast för ett par dagar sedan körde en taxi ut framför mig. Jag räknade kallt med det, så det blev ingen dramatik. Mkt bad will för hela taxinäringen!

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Tur att det gick någorlunda bra och att din bror inte skadade sig! Mina intryck är att taxiförare kör sämre och sämre. Vad kan det bero på? Är det sådan brist på taxichaufförer att Trafikverket godkänner vad som helst?

Har faktiskt exakt samma intryck som du. Verkar som att vilket skräp som helst får ratta en taxi.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
De sitter ju alltid och grejar med GPS:en. Idioter.
Inte alla! Jag skulle till huvudkontoret i Göteborg för nått år sen och hoppade in i en taxi på centralen å gav honom adressen. Då frågade nötet vilken väg jag ville åka? :confused: Ja, närmaste såklart! Sen höll han på och åkte vilse i 45 min, trots att det tar 5-10 min med taxi i vanliga fall, och trots att han hade gps, som han inte förstod sig på :mad: Han ville helt enkelt ha en vägbeskrivning av mig :mad:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Inte alla! Jag skulle till huvudkontoret i Göteborg för nått år sen och hoppade in i en taxi på centralen å gav honom adressen. Då frågade nötet vilken väg jag ville åka? :confused: Ja, närmaste såklart! Sen höll han på och åkte vilse i 45 min, trots att det tar 5-10 min med taxi i vanliga fall, och trots att han hade gps, som han inte förstod sig på :mad: Han ville helt enkelt ha en vägbeskrivning av mig :mad:

Chaufförerna i Göteborg har ju länge kört klassikern med omvägar när de märker att folk inte kommer härifrån. Fick du pröjsa fullt pris? Men det behöver ju inte vara så, en del hittar fantastiskt dåligt också.

Sen ville jag inte skriva det men jag tror det att de inte riktigt förstår sig på GPS:en är en bidragande orsak till att de kör som krattor. Tar liksom längre tid att fippla med den så. Trots att de alla är civilingenjörer och raketforskare. :rolleyes:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Chaufförerna i Göteborg har ju länge kört klassikern med omvägar när de märker att folk inte kommer härifrån. Fick du pröjsa fullt pris? Men det behöver ju inte vara så, en del hittar fantastiskt dåligt också.

Sen ville jag inte skriva det men jag tror det att de inte riktigt förstår sig på GPS:en är en bidragande orsak till att de kör som krattor. Tar liksom längre tid att fippla med den så. Trots att de alla är civilingenjörer och raketforskare. :rolleyes:
Jag upplös honom sk "vänligt med bestämt" att jag inte tänkte betala för hans sightseeing, betalade ungefär vad det brukar kosta och klev ur bilen när vi råkade passera i närheten.

tkdrille

Guest
Kul att ni drar alla taxiförare över en gräns. Tack så väldigt.

Jag hatar alla motorcyklister när jag kör bil de är rena F***or..... :arsele
De kan varken ta hänsyn eller kan avståndsbedömning bla bla bla bla.

De finns faktiskt många väldigt bra chaufförer och de är faktiskt på de viset att man måste göra en uppkörning till taxi nu för tiden för att bli godkänd.

Men de går väl inte diskutera med en som tar alla över en gräns ;).
För de kunde aldrig nånsin ha varit en vanlig person som gjort samma sak heller.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Den tiden är förbi när det fanns en stolthet bland taxiförare att hitta. Numer finns det ett fåtal som kan hitta och känner stan. Annars ligger ju statusen lågt eftersom de flesta lärt sig köra i öknen eller djungeln.

Last edited:

EHEC

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
Tillfälligt hojlös
Tack vare GPS så kan varje åsna med puls köra taxi. Några med genuint ansvar och yrkesstolthet finns kvar, resten är andrahandssortering.

Ingen så stor skillnad från andra yrken, dvs. :tungan

creare

Guest
Suuurvaaajv!

Första vurpan avklarad, check! :gnissla

Schazoo beskrev det hela bra. Hade högra hastighet men vid kollisionen hann jag få ner hastigheten jävligt mkt vilket var tur!

Hade precis regnat också så det var rätt halt, straxt innan smällen nöp frambromsen så pass att framdäcket låstes så jag gled nog 2m rakt fram med låst framdäck innan styret vreds lite och hojen la sig.
Slängde mig lite åt vänster samtidigt som jag tryckte ifrån mig själv från hojen så att hojen for in i sidan på taxin. Jag själv rulla/gled lite o landa framför taxin, straxt brevid. Skön roadblock han åstadkom :huvet

Ställde mig upp direkt och drog en "ironisk" tummeupp, reste upp hojen och rulla upp på trottoaren med hängande huvud. Precis blivit klar med hojen också så det suuger!:död

Han hade dåligt sikt ut på vägen o missa mig.. Enligt han själv. Men man vet fan aldrig med taxibilar, dem har ju bara 70% uppmärksamhet på vägen, övriga 30% pillar dem på alla grejor i bilen.. Han hade precis plockat upp en kund.

Lite öm & några blåmärken annars är allt tipptopp så nu är den oskulden tagen:tummenupp

(modda om helt till stunthoj nu eller? :D )

Edit; Typiskt att man inte hade hjälmkameran monterad.. hade velat analyserat händelsen lite. Men det blir standard från o med nu.

Last edited:

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Första vurpan avklarad, check! :gnissla

Schazoo beskrev det hela bra. Hade högra hastighet men vid kollisionen hann jag få ner hastigheten jävligt mkt vilket var tur!

Hade precis regnat också så det var rätt halt, straxt innan smällen nöp frambromsen så pass att framdäcket låstes så jag gled nog 2m rakt fram med låst framdäck innan styret vreds lite och hojen la sig.
Slängde mig lite åt vänster samtidigt som jag tryckte ifrån mig själv från hojen så att hojen for in i sidan på taxin. Jag själv rulla/gled lite o landa framför taxin, straxt brevid. Skön roadblock han åstadkom :huvet

Ställde mig upp direkt och drog en "ironisk" tummeupp, reste upp hojen och rulla upp på trottoaren med hängande huvud. Precis blivit klar med hojen också så det suuger!:död

Han hade dåligt sikt ut på vägen o missa mig.. Enligt han själv. Men man vet fan aldrig med taxibilar, dem har ju bara 70% uppmärksamhet på vägen, övriga 30% pillar dem på alla grejor i bilen.. Han hade precis plockat upp en kund.

Lite öm & några blåmärken annars är allt tipptopp så nu är den oskulden tagen:tummenupp

(modda om helt till stunthoj nu eller? :D )

Edit; Typiskt att man inte hade hjälmkameran monterad.. hade velat analyserat händelsen lite. Men det blir standard från o med nu.

Tvekar på att sikten var så dålig att han inte skulle ha möjlighet att se en strålkastare komma farande.

Troligen det klassiska "ey! han kom från ingenstans, magi walla walla. Jag svär, kollade med mina fyra ögon och allt."

Sanningen är nog att han slängde ett öga åt ditt håll (krävs nån sekund innan man ser allt) och sedan körde ut.

Gött med en tummenupp :yoparty

Hursomhelst, har själv nästan blivit prejad av en taxi i rondell. Fri sikt ca. 100m 360 grader och fanskapet kör ut och jag kläms nästan mellan rondell och taxi. Tur att man körde en liten 125a på den tiden då den inte var så tjock :näsblod

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Har man dålig sikt så rullar man väl ut långsamt? Taxislynan körde väl bara rätt ut?

Tur att det gick relativt bra :tummenupp

Simonsson

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2010
Hoj
yamaha
har typ aldrig åkt med en taxi som kör lagligt :p Ifall man tar fast pris så äre racing som gäller :D senast varre 140 på 70 väg :O och så hann han inte stanna för röd ljus :p

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...