Creare's olycka

creare

Guest
Har man dålig sikt så rullar man väl ut långsamt? Taxislynan körde väl bara rätt ut?

Tur att det gick relativt bra :tummenupp

Han körde ut i TYP normal hastighet, fick panik och stannade mitt framför mig. Då var det bara några få meter mellan oss o sen SCHMAACK! :näsblod

"får jag dra?"
"-ehm.. ja, dra du, jag vill inte ha dig här, det är lugnt"

Var fortfarande smått chockad men framförallt så förbannad att jag bara vill bort från platsen hehe :brinnerup

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Vill bara inflika att det är inte bara i storstäderna som taxipiloterna inte är så där vassa som man skulle önska, det jag upplever för det mesta är att de visar en stor nonchalans gentemot oss övriga trafikanter vare sig vi kör bil eller hoj.
Måste också säga att det finns säkert de som är duktiga på sitt yrke också men det är tyvärr så att det är rötäggen man kommer ihåg och de blir fler och fler.

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Någon som märkt av att taxi chaffisar blir sega när dem byter filer? dem kör halvvägs sen orkar dem typ inte svänga mer så kör dem på 2 filer 200~meter innan dem orkar dra den andra halvan också.. Man vet ju inte vart man ska köra om. Hata taxi 4life?

jonassheiakh

Våga vägra bulten MC
Gick med
24 May 2009
Hoj
Buell XB12SS ,Honda CBR 929RR Streetfighter -00, Ducati 749 Dark -04, Hornet -08 SÅLD
Kan ju bara lägga till att varenda taxiförare med utländskt ursprung borde bli av med sina taxikort och körkort.. det slår tammefan ALDRIG fel, de flesta svenska taxiförare kör lugnt och metodiskt och har respekt för andra även om det finns idioter här med.

Jag åker taxi för ca 10k varje månad i Stockholm och jag slutar aldrig att förvånas.
Jag betalar aldrig för en resa där jag vet att chauffören försöker blåsa än.

/jonas

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Yrkesförare ska man se upp för. De är för vana att inget händer.

Last edited:

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Kan ju bara lägga till att varenda taxiförare med utländskt ursprung borde bli av med sina taxikort och körkort.. det slår tammefan ALDRIG fel, de flesta svenska taxiförare kör lugnt och metodiskt och har respekt för andra även om det finns idioter här med.

Jag åker taxi för ca 10k varje månad i Stockholm och jag slutar aldrig att förvånas.
Jag betalar aldrig för en resa där jag vet att chauffören försöker blåsa än.

/jonas

Håller med fullständigt!:tummenupp

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Tråkigt att höra om olyckan, men bra att du verkar ha klarat dig åtminstone.
Nu får du ju anledning att fortsätta modda hojen i alla fall.

Skämt åsido så ska jag försöka vara allvarlig ett tag. Har du varit till någon läkare och kollat så att allt sitter där det ska? Även om det känns bra nu så kan det kännas värre i morgon och då kan det vara bra att ha allt dokumenterat så mycket som möjligt. Inget roligt att märka att man helt plötsligt har problem med nacken eller liknande, och komma i efterhand och försöka göra försäkringsärende av det.
Har du helförsäkring så kan det också vara intressant att kolla vad självrisken ligger på och jämföra den med hur mycket det går på att fixa alla skador själv. För resten så borde det väl gå på taxiförarens/bolagets försäkring då han var orsakande till olyckan.

Hur som helst är ett tips att grotta ner dig i ärendet ordentligt och ta reda på vad som gäller och vilka rättigheter och skyldigheter du har.

Lycka till, och se till att komma upp i sadeln snart igen.

creare

Guest
Tråkigt att höra om olyckan, men bra att du verkar ha klarat dig åtminstone.
Nu får du ju anledning att fortsätta modda hojen i alla fall.

Skämt åsido så ska jag försöka vara allvarlig ett tag. Har du varit till någon läkare och kollat så att allt sitter där det ska? Även om det känns bra nu så kan det kännas värre i morgon och då kan det vara bra att ha allt dokumenterat så mycket som möjligt. Inget roligt att märka att man helt plötsligt har problem med nacken eller liknande, och komma i efterhand och försöka göra försäkringsärende av det.
Har du helförsäkring så kan det också vara intressant att kolla vad självrisken ligger på och jämföra den med hur mycket det går på att fixa alla skador själv. För resten så borde det väl gå på taxiförarens/bolagets försäkring då han var orsakande till olyckan.

Hur som helst är ett tips att grotta ner dig i ärendet ordentligt och ta reda på vad som gäller och vilka rättigheter och skyldigheter du har.

Lycka till, och se till att komma upp i sadeln snart igen.

Tack för tipset. Skall se vad jag kan få gjort! Kroppsmässigt är jag 100% säker att jag inte tog mer skada än blåmärken men har dokumenterat det ifall att.

Såg igår att det skrapades vid nästan längst ner på motorn där tydligen inte krashpucken räckte till för att skydda. Lite surt då resten går att byta relativt lätt.

Ska man lacka om nåt känns det som att jag vill ha motor+ram i svart men vet ej kostnaden för detta :/

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Inte alla! Jag skulle till huvudkontoret i Göteborg för nått år sen och hoppade in i en taxi på centralen å gav honom adressen. Då frågade nötet vilken väg jag ville åka? :confused: Ja, närmaste såklart! Sen höll han på och åkte vilse i 45 min, trots att det tar 5-10 min med taxi i vanliga fall, och trots att han hade gps, som han inte förstod sig på :mad: Han ville helt enkelt ha en vägbeskrivning av mig :mad:

Det går inte att hitta i Göteborg :fakta

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj

Såja såja. Det är läkare och ingenjörer som "tvingas" köra taxi, där av deras "vingel". ;)

creare

Guest
Då ligger man med gips om foten och knaprar morfin som in i helvete.
Jag välte stillastående på Essingeleden och min högerfot klämdes under hojjen, detta resulterade med att innefotknölen bröts av samt att jag fick en spricka lite längre upp på benet. Så nu sitter man med flertal titatskruvar och titanbrickor i foten och mår mau brau

Lägger upp en röntgenbild senare...

fy fan alltså, kort andra hojsäsong. Tur nog ska det ju bli väldigt många fler hojsäsonger i framtiden men man är ju lite deppig nu alltså....

Last edited:

qemboad

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
BMW K1300R 2009
Även jag har haft närkontakt med en Taxi, i Sthlm på Sveavägen norrgående precis vid HD Center, Maj 2009.

Taxichaffisen gör u-sväng över heldraget från högra kör fältet, så jag träffar hans vänstra bakfälg vinkelrätt, han kör vidare utan att märka något...
Det var fotgängare på trottoaren som hejdade honom i bilkön söderut på Sveavägen..

Jag låg i 50-60 när han svänger 20-25 meter framför mig, det verkligen i dessa lägen som man uppskattar abs, jag nöp allt som gick, så vid "impact" så var nog hastigheten inte mer än 10-15km/h..
Men det räckte för att knäcka framgaffel, fälgen, samt repor på motor och avgas system..

Bågen var ny, hade kört i tre veckor med den, var på väg till första service i Solna..
Som tur var så hade dom en ny i butiken, så 10 dagar sedan var det att hämta en sprillans ny båge, sedan dess inga nya olyckor

seavagenmaj2009.jpg

/BoA

Last edited:

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Vill bara inflika att det är inte bara i storstäderna som taxipiloterna inte är så där vassa som man skulle önska, det jag upplever för det mesta är att de visar en stor nonchalans gentemot oss övriga trafikanter vare sig vi kör bil eller hoj.
Måste också säga att det finns säkert de som är duktiga på sitt yrke också men det är tyvärr så att det är rötäggen man kommer ihåg och de blir fler och fler.

Sådär är det väl med alla yrkeschaufförer. Särskilt med lastbilschaufförer tycker jag

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Jag välte stillastående på Essingeleden och min högerfot klämdes under hojjen, detta resulterade med att innefotknölen bröts av samt att jag fick en spricka lite längre upp på benet. Så nu sitter man med flertal titatskruvar och titanbrickor i foten och mår mau brau

fy fan alltså, kort andra hojsäsong. Tur nog ska det ju bli väldigt många fler hojsäsonger i framtiden men man är ju lite deppig nu alltså....

Men... två olyckor på två veckor...Stillastående vurpa med sådan allvarlig följd.. Köp ingen lott! Får man fråga vad som hände mer precis denna gång?

Bad Company

Ride slow, Die old.
Gick med
25 Jan 2011
Hoj
GSX R-1000 K7

Helvete vad surt, oouch, lider med dig!
Hoppas att du är uppe på båda fötterna snabbare än det kanske känns just nu.

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Han körde ut i TYP normal hastighet, fick panik och stannade mitt framför mig. Då var det bara några få meter mellan oss o sen SCHMAACK! :näsblod

"får jag dra?"
"-ehm.. ja, dra du, jag vill inte ha dig här, det är lugnt"

Var fortfarande smått chockad men framförallt så förbannad att jag bara vill bort från platsen hehe :brinnerup

Du skulle ringt polisen efter han åkt och sagt vad som hände och
att han smitit från platsen ;)

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Vill bara säga några saker. Kul att du klara dig bra och inget allvarligt har hänt. Samtidigt ska man inte heller glömma att yrkesförare har vägarna som arbetsplats och det finns många bilister som inte respekterar det på olika sätt. Kör för långsamt 20km/h under hastighetsbegränsningen, vinglar över hela vägen, gör katastrofala omkörningar som sätter liv i fara, osv... Jag menar bara att man får bemöta andra som man själv vill bli bemött och kunna tänka lite utanför "the box".

Till exempel jag klampar inte in på ditt jobb och styr o ställer och framför allt påpekar att du är kass på någonting och du inte bör jobba med det längre bara för att du skulle göra en lite tabbe någon gång.
Som tkd_rille sa.. man ska inte dra alla över en kant.

Peace out! :tummenupp

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Taxi sthlm är inte att leka med...:näsblod
Skönt att han och hojen klarade sig så pass bra! Låter som en ganska typisk olycka. Antingen såg taxin honom inte eller så missbedömde han hastigheten och trodde han skulle hinna. Sånt händer tyvärr alldeles för ofta.

TAXICHAFFISAR ÄR JU SÅ JÄVLA DUMMA I HUVET!!!
FY FAN VAD JAG HATAR DOM JÄVLA IDIOTERNA!!! :mad:
(Hoppas att ingen här kör taxi)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S