Tristan skrev:
PUL gäller personuppgifter och en bild är en personuppgift. Anledningen till att Aftonbladet och andra medier kan hänga ut folk är att de är just media med en registrerad ansvarig utgivare och allt. PUL är anledningen till att VV inte ger alla uppgifter via webben eller att dommar från tingsrätter inte ligger på webben även om det är allmänna offentliga handlingar. Sedan kan man ju undra ur Eniro bar sig åt...
Flashback publicerade uppgifterna i en tryckt tidning och inget annat format. Ändå dömdes dom.
Jag hade en intressant diskussion med datainspektionen angående att bilprovningen tidigare publicerade namn på ägaren till bilen när man slog in regnr. Jag fick som svar från datainspektionen att PUL inte gällde myndigheter och att dom därmed fick fortsätta publicera dom uppgifterna på nätet. Dock så tog bilprovningen bort den funktionen efter 6-8 månader.
Tristan skrev:
Så... Ingen bild på snubben och inget medborgargarde som kutar runt på stan med baseballträ och kedjor i högsta hugg.
Givetvis är jag inte för medborgargarden. Dom har ju så ofta fel och spöar fel personer.
Men ifall man är säker på att det är rätt person som stal/åker omkring på hojen så kan det underlätta ifall man har bild på vederbörande. Men det strider, som du sa, mot PUL att publicera dylikt.
Men hade det varit min hoj som var borta så hade jag nog inte brytt mig om PUL så värst mycket.
Hur går det förresten med Regnummret ni hade. Är skylten stulen eller ?