Cross för "nybörjare"

SJR

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Chicago, IL
Hoj
ingen just nu
Tjenare, funderar på att införskaffa mig ett nytt åk till våren.

Tanken är en Cross/Enduro som jag mest ska motionsköra med, mycket skog och grusvägar.

Pris Max 20k

125cc eller 250cc?

Blir en 2T från runt 2000

Lite tips på olika hojjar, vilka som är bra och dåliga osv.

Detta kommer bli min första cross jag ägt, kan köra men har inte ägt någon innan.

Tacksam för svar :Bugar

//Simon
 

sanken

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Ta av första rakt fram i svängen
Hoj
Busa 650-08 & superduke
Ktm 250 is da shit om du ska ha 2t.
Du kan hitta en 02:a för ca 20t men det är väldigt viktigt att kolla allt innan köp.
Annas är jag väldigt nöjd med min WR250, det är ju 4t men jag hänger lätt med 2t, och i enduro slingorna har jag dom bakom mig:arsele (har dock yzf kamm i min)
4t är enligt mig lättare att köra än 2t.
 

SJR

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Chicago, IL
Hoj
ingen just nu
Hör ofta att folk säger att man tröttnar fort på en 125a :rolleyes:

Tanken är en att jag ska uppgradera mig nästa år, då jag har lite mer pengar än jag har nu (går fortfarande i skolan) :näsblod

//Simon
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Köp en välhållen 250 av valfritt japanskt märke från den eran - de är alla väldigt lika. Enda jag tycker skiljer sig markant från mänden av hojar från 99-00 är Suzukis 250 som har ett alldeles sjukt bottendrag men tappar på topp. Löses med annan pipa..

Hade jag valt fritt bland 2t och haft max 20k så hade jag utan tvekan, alla dagar i veckan, köpt en RM250 -03. Smidigt chassi, underbar motor, bra fjädring. En kanonhoj!

Men som inte tidigare sagt, testa några olika. Du kommer inte märka nån större skillnad mer än att nån är smalare än en annan, någon är lite högre, någon drar aningen hårdare vid något varv.. Ta den du trivs på helt enkelt, om du är helt rookie så kommer det inte spela någon för dig större roll. (håll dig ifrån tidiga Hondor med aluboxramen bara......... :rolleyes:)

Har funderat ett tag på en KTM 200 exc :va

Vad finns att säga om dom?

//Simon

exc = enduro = inte motocross
 
Last edited:

SJR

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Chicago, IL
Hoj
ingen just nu
Okej :tummenupp

Att exc står för enduro visste jag redan, som jag skrev i mitt första inlägg: "Tanken är en Cross/Enduro som jag mest ska motionsköra med, mycket skog och grusvägar."
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hör ofta att folk säger att man tröttnar fort på en 125a :rolleyes:

Tanken är en att jag ska uppgradera mig nästa år, då jag har lite mer pengar än jag har nu (går fortfarande i skolan) :näsblod

//Simon

Man måste hela tiden ha driv i åkningen med 125 och dom förlåter inga misstag och man måste hela tiden ha rätt växel bra fart i kurvorna. Det betyder i praktiken att du som verkar vara en rokie borde träna 2-3ggr/vecka för att få liv i åkningen på en 125a. För en person som kört cross på en seriösare nivå och trappar ner till motionär på 125 kan det däremot räcka med 1gång/vecka.

En 250 är betydligt mer förlåtande eftersom det bara är att vrida på gasen så har du tillbaka farten igen efter att du kört för sakta genom en kurva.

Därför tröttnar vissa på att åka 125 men av samma anledning finns det också dom som älskar 125(däribland jag själv).

Men om man ser till hur du verkar vilja använda crossen så tycker jag det ser ut som att du ska köpa 250.
Eller en 250F som är det snällaste du kan köra, långt effektregister och inte den explosiva punschen som en 2t 250 kan ge. Och lagom med effekt på bana gör 250F till den snabbaste hojen för dom flesta motionärer.

Har inte provkört 200EXC som du nämner men den är nog ett utmärkt alterantiv. Tyvärr är jag däremot rädd för kvaliten hos KTM
 
Last edited:

SJR

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Chicago, IL
Hoj
ingen just nu
Joo, enligt teorin så har en större motor mer vrid, mer vrid: bättre "botten"

Det jag är lite "rädd" för är att det ska bli för mycket krut för mig att hantera, har bara provkört ett par 125or... Och har ingen övrig erfarenhet av att köra cross/enduro.

//Simon
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Joo, enligt teorin så har en större motor mer vrid, mer vrid: bättre "botten"

Det jag är lite "rädd" för är att det ska bli för mycket krut för mig att hantera, har bara provkört ett par 125or... Och har ingen övrig erfarenhet av att köra cross/enduro.

//Simon

Nja, asså en 125 kan upplevas som "piggare" än en 250, medans en 250 mer upplevs som genuint stark (nu refererar jag inte till gasresponsen) så om det är något som är jobbigt att hantera för en ovan förare så är det en 125 sett till "på-eller-av-effekten", då den brutala kraften i en 250 GÅR att hantera - även för en rookie. Det blir, som vår vän Tvåtaktsmannen säger, jobbigare att hålla bra flyt i körningen med 125cc. Jag gillar 125 på bana just för att det är aktiv körning så det skriker om det, men vill jag vara riktigt snabb runt så är 450 det givna valet för mig.

Ktm exc200 har jag bara kört en snabb sväng för några år sedan och var inte direkt imponerad. Nåt mellanting mellan 125 och 250.. Kändes starkare än 250 på botten men utan nån punch på högre varv så körningen blev direkt tråkig. Passar säkert utmärkt i skogen men värdelöst så fort det öppnar upp sig. Personlig åsikt. Sen vill jag inte rekommendera KTM av tidiga milleniummodeller då jag dras med dåliga erfarenheter utan det är först runt -03 nånstans som jag anser att grejerna blir riktigt bra. Men, folk har garanterat andra åsikter i ämnet....

Satsa på en 250, det är mitt råd. Tycker du att den är för vild så får man allt som oftast med en eller ett par extra krökar du kan testa mellan för att ändra kurvan. Hjälper inte det så köp en svänghjulsvikt för knappa tusenlappen och vips - du har en 250 som är snäll som ett lamm men med lagom kräm och behovet om mer effekt kommer inte komma som ett brev på posten som det lär göra om du köper dig en 125. Du har kul i en vecka, sen är du trött på fläckandet i växellådan.
 

SJR

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Chicago, IL
Hoj
ingen just nu
Tackar för alla svar :tummenupp

Vill nån rekommendera nån speciell modell så är det nu fritt fram :rolleyes:

//Simon
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Som tidigare sagt så tycker jag att rm250 2003 är ett riktigt bra val. Jag har kört de flesta japanska 250-bågarna och som jag sa så är den hojen det bästa valet med din budget, du kan få den för 17-20k i bra skick. Klockren på allt!

Rötägg finns överallt så se till att den är bra servad och allmänt välhållen. Plast o sadel o sån skit kan man byta billigt, det är inte skicket på dekalerna som är viktigt. Att färgen på transmissions- och generatorkåpa är bortsliten, liksom på ramrören tyder inte heller på vanvård utan på att hojen har använts. Jag själv köper bra mkt hellre en båge som har varit tävligskörd som har gått hårdare än en lugnt motionskörd hoj som Alf har haft för att valla korna med ute på prärien just för att tävlingskörda hojar i 9 fall av 10 har servats enligt konstens alla regler medans Alf har bytat luftfilter en gång i halvåret samtidigt som han letade efter oljestickan som han aldrig hittade och då sket i att byta olja. Feelin me?

Får du tag i ett stycke motorcykel i bra skick så kommer du vara nöjd många år - du har att växa i!
 

SJR

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Chicago, IL
Hoj
ingen just nu
Det känns faktiskt som om jag skulle ha mest användning av en Enduro...

Jag bor rätt centralt i ett 2000 pers samhälle där alla känner alla, det finns oändligt mycket grusvägar och skog drygt 4-5 km norr om "området" jag bor i, om man har lysen på hojjen så känns det som om många kommer att anta att det bara är en moppe (har kört moppe mycket förra året och det bor mest gammla människor här) vilket skulle bespara mig mycket bråk och övriga klagomål.

Valet ligger då på KTM 125/200/(250?) EXC... blir det 125 eller 200 så kommer jag troligen byta upp mig mot en modernare Enduro hojj 2010

Tänker jag rätt eller finns det ett enklare/smartare sätt att gå till väga?

//Simon
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Jag går väl lite emot strömmen när jag röstar på 125cc

I endurospåret finns det vissa fördelar med ketchupeffekten.
Att en 125cc enduro inte är förlåtande skulle väl vara att ljuga, min GG är förlåtande.
När man är trött eller vill köra lugnt med flyt så petar man i en högre växel och låter den gå på låg till mellan varv så att den puttrar på men om jag skulle råka ge fullgas så är den seg på att accelerera och jag hinner göra något åt det.
Min polare däremot gick direkt på 250 2t, även fast han ligger på låga varv så har han ju mer ork och när man blir trött och lite seg så är det lätt att råka ge gas. Då är den inte förlåtande för den sticker mycket snabbare (vilket ger effekten att man åker ännu mer bakåt och gasar ännu mer, sen kommer den upp i varv och ytterligare mer effekt, sen kommer svängen...).

Sen är 125an lättare att kicka vilket är trevligt när man står i ett surhål och har fått motorstopp (vilket visserligen är lättare att få på en 125a, men det händer ändå ofta som nybörjare)

Nu är jag inte erfaren direkt, men det här är min åsikt.

Nackdelarna med 125a är ju att dom slits mer, kräver mer växling för att köra på attack och sen att man kan bli trött på dem fortare.

Lycka till :)
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jaha... Grusvägar är inte jätteroligt med 125cc dock, men det lär du väl märka om du köper en.. Så köp en exc250 om du nu måste ha KTM el. leta upp en bra e-reggad crosshoj säger jag då. Brukar finnas en hel del fina e-reggade med annan spole och allt annat man behöver ha redan monterat. Bor du i Långshyttan eller? Isf har jag varit där, en liten parantes bara. Närmsta polis är väl Falun eller?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top