cross, tips och kostnader ?

jonnep

måttard måttard
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
en liten lätt
Tjena.
Jag har bestämt mig för att sluta köra motorcykel på landsväg efter en del mindre roliga och mer smärtsamma tillfällen så nu sitter jag och tänker på cross (eller kanske enduro).

Problemet är att jag har aldrig kört cross innan, hade inte tänkt tävla eller så utan bara ut och motionsköra lite för att ha roligt.

Vad ska jag titta på för cyklar (hade tänkt mig en rishög som man kan vurpa utan fukt i tårkanalen för max 20k) ? Duger alla japsar när det gäller kvalite ? Kanske några tips på vad man ska titta efter när man letar ?

Eftersom ja pluggar och har en rutten ekonomi så undrar jag hur dyr "runt-omkring" verksamheten blir, som servicar, däck o.s.v. ? (jag slipper ju ha någon försäkring iaf :) ).

och nä, jag kan inte mecka något med motor eller liknande, men det kanske man kan lära sig eftersom jag har förstått att det blir en hel del service.

tacksam för alla tips o tankar, jag vill höra allas åsikter !
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag tycker du står mellan en 125a å en 250 från de japanska tillverkarna. 125an är bättre att lära sig köra cross på medans 250n är mer lättkörd i motorn. Vilket av dom fungerar att prova köra enduro på också, men jag skulle rekomendera att du sparade och åkte fyrtakt i skogen (om det lutar mer åt enduro).

Det går hitta fräscha tvåtaktare under 20 000.

*Edit, min första cross-säsong (var iofs -99) kostade typ 1200 riksdaler. Men då var hojjen genomgången innan jag köpte den, och jag räknar inte med bensin.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Köp en 250 2-takt,det är billigast att hålla liv i.För 20k får du en hoj runt -00 ungefär.Maxxis däck kostar 800:- paret och håller rätt bra också.
 

Helgon26

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR929
Busaberg skrev:
Köp en 250 2-takt,det är billigast att hålla liv i.För 20k får du en hoj runt -00 ungefär.Maxxis däck kostar 800:- paret och håller rätt bra också.

är det ok att köra enduro med en cross? både tävling och träning eller måste den vara e-reggad????????
 

Rikardo

First Gear Pinned Member
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Örebro
Hoj
YZ 250 -08, CRF 50
Först å främst, i fortsättningen ska du sluta ställa frågor om motocross/enduro på sporthoj.com när det finns ett mycket bättre forum om du bara söker svar på sånt som har med cross att göra.

www.enduromx.com

Bästa siten om du också ska leta efter en begagnad cross.


Okej men nu för att återgå till din fråga. Jag tror jag är den mest lämpade att ge dig svar på frågan. Jag studerar på universitet, bor hemma, tar inga lån, äger ingen bil men kör ändå cross UTAN "PAPPA BETALAR HOJJEN".

Att va student å åka cross är inte omöjligt! Men eftersom det är en dyr sport måste man knega lite mer extra än vanliga hobbys.

Jag har åkt i 5 år och åker fortfarande 2-takt trots den stora 4-taktsrevolutionen. Dels för att det helt enkelt är billigare och för det andra så kan man "leka" mer med en 2taktare. Det är inget snack om att en 4taktare är mer lättkörd och du därför kommer köra fortare än med en 2takt. Satsar du på enduro kommer du förmodligen tycka att en 2 taktare är mer ryckig när du gasar. Det problemet märks inte riktigt lika mycket på crossbanan har jag upplevt då dessa banor oftast är slätare och lättare att köra på.

En japs hoj duger alldeles utmärkt eftersom det finns nästan oändligt med delar till dom verkar det som. Men försök ändå välja en nyare årsmodelle (98 eller nyare) eftersom det alltid mer mer delar å välja på till nyare hojjar. Sen om du äger hojjen i några år blir den kanske mer och mer svårsåld för varje år. Detta är något du måste känna själv. Om jag får rekommendera 2 märken så skulle jag välja mellan yamaha och honda.

Om du är lite händig å har lite verktyg kan du meka nästan allting själv. Jag kunde absolut ingenting när jag börja för 5 år sen och har fortfarande en fiskelåda som verktygslåda. Idag kan jag meka nästan hela hojjen själv. Räkna med att meka dubbelt så många timmar med hojjen som du åker med den.

Sen äre bra om man har lite schyssta grannar/kompisar som kan hjälpa en där man inte kan klara sig själv. Jag får låna min grannes släpkärra så mycket jag vill. Du får ju inte köra crossen på vägen till banan så du måste ha något att transportera den med. Sen vare ju det sista, utrustningen, NY hjälm är ett måste, en 5 år gammal hjälm anses vara förbrukad (materialet i den föränras) stövlar och ryggskydd är också något du måste ha. Igentligen släng på så mycket skydd du kan utan att du blir "FÖR STEL". Trillar gör man ofta och det är bara dumt att gå skadad.

Men vad gör jag på detta forum? Låt oss gå till www.enduromx.com istället!
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Helgon26 skrev:
är det ok att köra enduro med en cross? både tävling och träning eller måste den vara e-reggad????????
Dom allra flesta tävlingarna är varvlopp där man får åka oregistrerat.Det är inte så mycket mer än Kåsan och SM-tävlingarna som körs som typ 1(med transportsträckor)där det är krav på reggat.
 
Last edited:

Corpsegrinder

Corpse
Gick med
5 May 2005
Ort
Arvika
Hoj
Husqvarna 610TC 95:a, Husaberg 400 FE 01, KTM 250 SXF 06
köper du en 2-takt blir de mindre service jämfört med en 4-takt. jag skulle satsa på en 250 kawa eller nått.
/Corpsegrinder
 

jonnep

måttard måttard
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
en liten lätt
oj verkligen tack för alla tips, detta hade jag inte väntat mig, speciellt för ditt uttömmande svar rikardo :) .

Det enda som skrämmer mig nu är 1timme på¨banan = 2 timmar i garaget = 4 timmar för mig som inte kan något :)

Detta tåls att tänkas över en stund innan man gör något förhastat. Det här med ny hjälm hade väl nästan räknat med också, har spräckt 2hjälmar under sommaren så dom går nog inte att använda. :näsblod .

Förflyttar mig till enduromx enligt rekomendation då :), ses grabbar
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Försäkra crossen för stöld iaf, surt att bli utan pengar om den blir stulen.
 

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
En liten YZF
Dyrt att köra?

Beror på hur mycket den krånglar.
Du kan ha tur och åka "billigt" men det kan även bli hur dyrt som helst.
 

jonnep

måttard måttard
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
en liten lätt
Empa skrev:
Dyrt att köra?

Beror på hur mycket den krånglar.
Du kan ha tur och åka "billigt" men det kan även bli hur dyrt som helst.

haha det var ju ett givande svar... nu vet jag genast hur mkt jag måste spara ihop... men 1200 enligt Olof verkar väldigt billigt om vi nu förutseer att motorn eller något annat stort havererar..

och köper man en cykel för runda 20k tycker man väl att man borde få en i relativt bra skick och strulfritt
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
jonnep skrev:
haha det var ju ett givande svar... nu vet jag genast hur mkt jag måste spara ihop... men 1200 enligt Olof verkar väldigt billigt om vi nu förutseer att motorn eller något annat stort havererar..

och köper man en cykel för runda 20k tycker man väl att man borde få en i relativt bra skick och strulfritt

Tyvärr så är inte en prislapp på 20papp någon garanti på att hojen är i toppskick eller kommer att förbli det.
Underhåll är A-O. Slarva med det och hojen håller/får prestanda därefter.

Lycka till i sökandet.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
jonnep skrev:
haha det var ju ett givande svar... nu vet jag genast hur mkt jag måste spara ihop... men 1200 enligt Olof verkar väldigt billigt om vi nu förutseer att motorn eller något annat stort havererar..

och köper man en cykel för runda 20k tycker man väl att man borde få en i relativt bra skick och strulfritt
Japp, det är väldigt billigt. Det är en växelpedal och lite annat jox. Vet inte säkert, men borde kosta runt 2000kr att byta kolv. På en tvåtaktare äre mest det man måste hålla koll på. Sen gåre väl lite slantar i växellådsolja, packboxar osv.

Räknar du med 4000:- som backup under en sommar och sköter hojjen väl så kommer du ha pengar över till nästa säsong, förutsatt att du inte kraschar ovanligt mycket eller hårt.
 

jra_racing

Enduro rider
Gick med
10 May 2004
Ort
E-tuna
Hoj
Husqvarnor
Jag måste ju självklart föreslå att du köper en husqvarna efter som de är de absolut bästa märket men det finns ju förstås en anledning till att jag tycker så :D Men hade du tänkt att åka mer enduro än cross så är en kawa kdx 200 eller 220 en kanon hoj för den är lätt och smidig går nog inte att åka sig trött på den. Är också relativt billig och nästan alla är körda av gamla gubbar.

det bästa när det gäller kubik är nog runt 200cc som nämda ovan kdx eller ktm 200 exc inte för slö eller för rapp. 250 är lite bökigare att åka och man blir fortare trött på en sån
 

stiffmaster

roligast på ett hjul
Gick med
12 Jan 2004
Ort
utanför lund
Hoj
honda crf450 motard-04 och yama 426-02a
jonnep skrev:
haha det var ju ett givande svar... nu vet jag genast hur mkt jag måste spara ihop... men 1200 enligt Olof verkar väldigt billigt om vi nu förutseer att motorn eller något annat stort havererar..

och köper man en cykel för runda 20k tycker man väl att man borde få en i relativt bra skick och strulfritt
tjena kille här från lite utanför lund blir du sugen på en 250 2takt maskin yamaha riktigt fin förreggad så hör av dig e en 00 med mycket bytt nyligen bla kolv osv :banana kom och kolla om du e intresserad ligger på ca 24 för den.
 

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
En liten YZF
jonnep skrev:
haha det var ju ett givande svar... nu vet jag genast hur mkt jag måste spara ihop... men 1200 enligt Olof verkar väldigt billigt om vi nu förutseer att motorn eller något annat stort havererar..

och köper man en cykel för runda 20k tycker man väl att man borde få en i relativt bra skick och strulfritt

Jo inte speciellt givande svar från mig, men det går ju inte att säga hur mycket en säsong kostar heller, kan ju hända precis vad som helst egentligen.

På min förra WR400 knäckte jag bakdämparen. Ladda lite för mycket på "väggen" i en grusgrop, flög och landa mitt på en sten, så att hela länkaget där nere på dämparen slets av, bakdämparen var helt böjd och fjärdern hitta jag aldrig.
:näsblod
 

jonnep

måttard måttard
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
en liten lätt
stiffmaster skrev:
tjena kille här från lite utanför lund blir du sugen på en 250 2takt maskin yamaha riktigt fin förreggad så hör av dig e en 00 med mycket bytt nyligen bla kolv osv :banana kom och kolla om du e intresserad ligger på ca 24 för den.

vad innebär det att den är förreggad ? finns det på något sätt en chans att får den LV reggad så man kan ta sig till skog, grus eller sandtag utan att behöva fixa bil med krok och släp ?

Empa skrev:
Jo inte speciellt givande svar från mig, men det går ju inte att säga hur mycket en säsong kostar heller, kan ju hända precis vad som helst egentligen.


På min förra WR400 knäckte jag bakdämparen. Ladda lite för mycket på "väggen" i en grusgrop, flög och landa mitt på en sten, så att hela länkaget där nere på dämparen slets av, bakdämparen var helt böjd och fjärdern hitta jag aldrig.

haha otur :).. Du hur är wr400 för övrigt? jag hittade en sådan LV reggad från 98 för runt 20k och det tyckte jag verkade väldigt intressant. Jag antar att det finns krut så det räcker i den men hur är den att serva osv ? vilka intervaller pratar vi om ?
Du får gärna berätta lite mer om den, ja sökte runt på SOE's forum också men det står inte så mycket om den där heller.

Ha de gött
 

stiffmaster

roligast på ett hjul
Gick med
12 Jan 2004
Ort
utanför lund
Hoj
honda crf450 motard-04 och yama 426-02a
jonnep skrev:
vad innebär det att den är förreggad ? finns det på något sätt en chans att får den LV reggad så man kan ta sig till skog, grus eller sandtag utan att behöva fixa bil med krok och släp ?



haha otur :).. Du hur är wr400 för övrigt? jag hittade en sådan LV reggad från 98 för runt 20k och det tyckte jag verkade väldigt intressant. Jag antar att det finns krut så det räcker i den men hur är den att serva osv ? vilka intervaller pratar vi om ?
Du får gärna berätta lite mer om den, ja sökte runt på SOE's forum också men det står inte så mycket om den där heller.

Ha de gött
tjena ja det finns chans att regga den riktigt hur mycket det gäller osv vet jag inte på rak arm men det finns vägverket papper på den och funderar du på att köpa en fyrtakt och inte e hemma på att meka råder jag dig till en 2 takt dels då den e lättare att meka med och det går inte sönder riktigt så mycket om det vill sig ett moter ras (jag vet ) tyvärr hehe :banana
 

Farmer

#639
Gick med
14 Jul 2004
Ort
PÅ banan
Hoj
kawa
Jag skulle vilja säga att allt över 125 kubik håller ganska bra i motorn, mer har jag inte o säga för nu e jag trött och ska sova...bytte precis ner mej från 525 kubik fyrtakt (510 ärliga) till 125 vässade kubik (124 ärliga) och vill säga att vad det gäller cross är det roligast med en så lätt hoj som möjligt, hellre bra fjädring och en overall lättare cykel än ett stort muskel paket som väger mycket i kurvorna. 250 tvåtakt e skitkul på sand men på välldigt leriga banor är dom lite trixiga då dom först inte orkar och du vrider gasen lite till och då kommer varenda jävla hästa springande ur motorn, 125 e samma skit på varenda bana, fort går det inte förns det är stummt på gashandtaget och lådan är nära på spricka, men då går det jävligt fort och samtidigt lätthanterlig. 520/525an skulle jag på svenska crossbanor beskriva som en misil som är nära på att ta dej bort från jordklotet om du inte passar dej, i kurvorna är den som att vända siljaline med händerna och det ena sättet är att hålla ytter och använda vallarna. Däremot en 450 fyrtakt är jäkligt mycket mer lättkörd, samma hästar som en 520/525 men ändå en storskillnad på cykel. får jag välja på cross bana är det 125 2takt 250 fyrtakt eller 450 fyrtakt.
Angående kostnader så e 250 2takt bra och billigt, fyrtakt kräver en jävla massa service vilket blir ganska dyrt i längden, 125 äter kolvar men på dom nyare kanske det ändå inte är så jäklar farligt, sen så är tvåtaktarn lätt och serva och inte så dyrt, medans fyrtaktarn kanske håller lite längre men blir mycket dyrare att hålla på med när det väll kommer till att byta vevstake kolv kanske ramlager? snackade med Robert forsell (duktig elitcrossåkare) och hans som kör mycket har kört 2takt ända fram tills i år, nu har han bytt till 450f och han tycker nog fan det va billigare med sin 250 2t än brorsans honda crf 450 som åt oljefilter och olja till frukost lunch och middag. slitdelar kan man inte riktigt räkna in, för det är sånt som går åt vilken cykel du än har, men dagens cyklar så har 125orna lika feta drivpaket som dom allra största fyrtaktarna som jag själv tyckte åt kedjor och drev.
trevlig kväll! (själv var man nyss inne och fick reda på att man måste ta det lugnt ett bra tag framöver för en muskel i ryggen slitits av och kanske måste opereras).
 
Last edited:

Enfield

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2005
Ort
Alvesta
Hoj
KTM 525,Royal Enfield
Hej!
Mycket av det som står här håller jag inte med om.
" att tvåtakt blir mindre skruva"
"att 125cc skulle vara en bra nybörjarhoj"
"mm mm "
Om jag utgår från dina begränsade resurser som du skriver, så hade jag tittat på en 250 tvåtakt, märkr spelar inte så stor roll, testa o se vilken som verkar kunna passa dig bäst med avseende på körställning osv..
Om du kan skrapa ihop närmare 30000kr så får du betydligt mer en för 20000kr.
För 30000 får du garanterat en fin 03:a kanske rent av en 04 om du är bra på att pruta..
Var inte rädd för att köpa en tävlingskörd(enligt mig kan det va en fördel.
strunta i hur många timmar säljaren säger att hojen har gått, det är ointressant och osäkert, ta istället med ngn som kan lite om crossar, och kaqn hitta täcken på långa gångtimmar utebliven sevice osv.
Köp sedan hela utrustningspaketet nytt, gärna fjolårsgrejer, borde räcka med 5000kr prutat paketpris.nja kanske 6000kr..
angående hur mycket en säsong koster:
beror på hur mycket du kör, hur hårt du kör.
med tanke på att du är nybörjare och inte värdesätter nya däck till varje åktillfälle så är väl en rimlig kostnad 200kr varje ggn du åker rimligt att räkna med..
mekandet behöver du inte vara orolig för, det är enklare en man tror, dock är det ju skönt att ha ett garage och de vanligaste verktygen....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top