Crossfilm, crosskunniga se hit!!

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Var ute och körde lite på juldagen för att jobba undan julgröten. Filmen är kanske något enformig men kom gärna med komentarer hur jag kan förbättra min teknik, vad gör jag för fel/rätt osv... Underlaget är hårdpackad sand med ett löst lager överst. Vet om att jag fegar lite i vallarna men får skylla på läckande avgas och ett dåligt bakdäck. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=3yf1jXqoJYw
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lunchen klar efter träningpasset också! Det är bra, kroppen behöver proteiner efter ett träningspass! :tummenupp

Lite svårt att se på film men jag tycker det ser ut som att du sitter ner alldeles för mycket.

Prova att stå upp överallt och bara sätta dig ner precis vid gaspåslaget i kurvan.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Lunchen klar efter träningpasset också! Det är bra, kroppen behöver proteiner efter ett träningspass! :tummenupp

Lite svårt att se på film men jag tycker det ser ut som att du sitter ner alldeles för mycket.

Prova att stå upp överallt och bara sätta dig ner precis vid gaspåslaget i kurvan.

Ja, jag har märkt att det går bra mycket bättre då man "attackerar" kurvan ståendes och sedan sätter sig precis vid gaspådrag. I de flesta kurvorna på filmen står jag upp precis innan kurvan, men jag är ganska kort i rocken så det syns dålig. Sen kanske jag sätter mig lite väl tidigt... ska prova å stå upp lite längre in i kurvorna.

Hur ska jag attackera vallen? Ska jag bromsa in och slira till på kopplingen i mitten för att få fart eller ska jag gå in med jämn gas och bara gasa ut? Tycker själv det känns bäst med det första alternativet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, du ska ha hög växel och slira på kopplingen vid påslaget.

Googla på "Kent Howerton" han uppfann tekniken

Av Jody Weisel i Motocrossaction

But what Howerton did shocked both Steve and I. We waited for him to come around the corner again. He did it again! But, what did he do? We didn’t know, but whatever it was you could see that he was the fastest rider out of the corner. And, you could hear the difference. Wise and I both walked closer to the corner and vowed to find out what Howerton had up his sleeve.

Kent would rocket down the straight towards us, enter the corner at an amazingly high rate of speed and rocket out of the turn with no wheelspin, no wheelie and no wiggle—just a surging vibrato that we had never heard before (remember, this was 1975).

By the end of the fifth lap, one of us spotted Kent’s clutch hand. Kent Howerton, unlike every other rider in the sport, was using his clutch instead of his throttle to stay a gear taller. For the other 39 riders in the field, it was a second-gear turn. For Kent, it was third gear all the way. He slipped his clutch like a banshee, the engine wailing with a moanful sound. His speed was undeniable.

Steve Wise went back to his pit—he was riding a Kawasaki KX125 that year—and I headed for Team Husqvarna’s pits. Sure enough, when I got there, Eric Crippa, Kent’s mechanic, had the side cover off Kent’s bike and was busy changing the clutch. Eric told me that he had to change the clutch every time Kent rode the bike.

Clutching it, and I don't mean using the clutch to start or shift gears, but using it to maintain momentum and rpm, was invented that day in Herman, Nebraska.
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
I mina ögon ser det ut som om du inte lyfter innerbenet tillräckligt högt i böjarna...det skall ju vara mer för att balansera vikten än för att stödja på.
Risken blir att du drar på dig nån onödig knäskada. Prova att dra det uppåt "överdrivet" mycket för att känna på...

Sen borde du kanske huka lite mer med ryggen och lyfta armbågarna lite mer.
Och till slut ser det ut som på filmen att du tittar lite nära framstänkan, lyft blicken till "dit du ska" så slipper du fega för smågropar och det blir mer naturligt att gasa tidigare efter kurvan.
Gashanden verkar ju inte vara nåt problem :tummenupp
 
Last edited:

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Du verkar ju gilla Suzuki =) så jag passar på här att fråga vad du tycker om RM 250:n ? Har du något att jämföra med ?
Funderar nämligen på att att byta min CR 250 mot lite nyare maskin och har kollat en del på Suzuki eftersom jag har bra pris på delar och kan köpa delar genom jobbet till dom.
Jag antar iofs att alla nyare hojar duger bra till en amatör men tänkte ändå höra om du har något att invända :)

Edit: Sorry för lite OT :rolleyes:
 
Last edited:

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Ort
östersund
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
tjen!
ja har kört motocross i några år typ 14 och även vare tränare,

de första felet du gör e att du sitter lite för långt bak på cykeln
att ha pungen i närheten av tanklocket är att sträva efter,
då kommer även benet och armbågarna komma upp å du får en
naturligare körställning i kurvorna

sen ser de ut som du sitter å bryter emot lite med kroppen i kurvorna
försök luta huvudet innåt i kurvorna så går det lättare att få känsla för nerlägget...

sen är de de me kopplingen, du behöver inte använda kopplingen än, de kan du ta sen när du kör fortare. de ända som händer nu när du pillar på kopplingen mitt i kurvan e att de känns som att de går fortare,
men de som händer e att du tappar flytet, och drivet i kurvan..
de går fortare för dig att ligga på en växel och åka på jämn gas genom hela kurvan...

om du tappar flytet i körningen så stå upp å kör några varv, utan å taffsa på kopplingen... så brukar flytet komma å de går lättare att köra.


sitt längre fram i kurvorna
luta huvudet innåt
och tafsa inte på kopplingen

så kommer du känna markant skillnad

hade gött å lycka till!
mvh stensmo #69
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Prova att stå hela varvet, även i kurvorna. När du tycker att det känns bra, sätt kopplingshanden i byxlinningen bakom ryggen, stå fortfarande. Kör så fort du tycker att du klarar av, (det kommer att gå ganska sakta)bra övning för att lära sig hålla i hojen med benen. Träna sedan på att stå in i böjarna, då kan du bromsa senare/hårdare, håll emot och avlasta överkroppen med benen. Du får även bättre kontroll när du använder bakbromsen att styra med om du står.

Vänd varv så du får svänga åt andra hållet också:)

När du fått upp farten lite, testa att åka på en högre växel, håll motorvarvet uppe med kopplingen när du är i kurvan, Ett rejält kopplingsryck både låter och ser fränt ut men är långtifrån optimalt. Mycket av crossåka går ut på att åka med flyt och bra rytm.

Det finns en riktigt bra instruktionsDVD som heter moto fundamentals, kolla in den, många bra tips!

Hur ska jag attackera vallen? Ska jag bromsa in och slira till på kopplingen i mitten för att få fart eller ska jag gå in med jämn gas och bara gasa ut? Tycker själv det känns bäst med det första alternativet.

Jag skulle tro att det första känns bättre eftersom det går långsammast. Skit i kopplingen sålänge och gå på med ett mjukt gaspåslag så tidigt du kan. Bli inte förvånad om du måste lägga ner mer än tidigare. Kom ihåg att fjädringen funkar mycket bättre om du har driv på bakhjulet än om du bara rullar.
 
Last edited:

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Många bra tips och idéer! Ska testa lite olika, ståendes, köra med en hand, koppla, köra utan att koppla osv.


Du verkar ju gilla Suzuki =) så jag passar på här att fråga vad du tycker om RM 250:n ? Har du något att jämföra med ?
Funderar nämligen på att att byta min CR 250 mot lite nyare maskin och har kollat en del på Suzuki eftersom jag har bra pris på delar och kan köpa delar genom jobbet till dom.
Jag antar iofs att alla nyare hojar duger bra till en amatör men tänkte ändå höra om du har något att invända :)

Edit: Sorry för lite OT :rolleyes:

Att jag äger tre suzuki är mer en tillfällighet än ett medvetet val. Jag har tidigare haft en honda 125 -88 och -98, Yamaha 250 -93 och -94 och har nu rm 250 -02. Svårt som amatör att känna några direkta för- och nackdelar med de olika märkena, alla hojarna har varit gamla då jag har ägt dem. Köpte min första hösten -03. En begagnad hoj har alltid lite skavanker och funkar kanske inte riktigt optimalt. Jag har varit nöjd med alla mina crossar men jag tycker nog att rm:ens chassi är bäst hitills (det är ju också den nyaste och fräshaste cross jag ägt.) Det är först denna sässong och halva -06 som jag har börjat köra cross, tidigare har det varit lite latjolajbanåkning ute i skogen.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Beror ju naturligtvis på situationenoch hur mycket brytning du har på hojen, men du ville ju ha träningstips?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kör jag i djup sand brukar jag ha fötterna på fotpinnarna (även i kurvorna). Det är inte lika viktigt att vara aggressiv utan det är mer viktigt att få ett bra flyt runt banan. "Flytet" är en känsla man får när rörelserna följer banan utan att kasta och fara åt alla håll, en känsla av kontroll. Har man båda fötterna på fotpinnarna kan man följa med mer. Jag brukar bara lyfta lite på foten när man börjar åka så fort att sanden tar i och lyfter under foten.

När du åker högervarv (dvs du svänger höger i kurvorna) och går in i kurvan före backen (dvs den me lite högre vall) kan du gå in lite längre till vänster. Det är väldigt svårt att veta hur löst det är men jag TROR att jag skulle ha bromsat tidigare och slagit på över första knölen så att jag får över framhjulet över andra knölen. Man får jobba lite med kroppen för att inte tappa kontrollen, det tar ganska lång tid att lära sig men det är bara hålla i.

När du åker banan vänstervarv (dvs du svänger vänster i kurvorna) och åker upp för backen där, försök gå in i kurvan lite längre till höger (till vänster på filmen) i det högra spåret. Det spår du tar känns häftigare och som att det går fortare just därför, men du tappar mycke fart på att träffa av vallen sådär.

Allmänt när man åker sandbana så är det viktigt att ha "konstant" påslag och alltid ha så mycke effekt som möjligt tillgängligt. Problemet med tvåtakt är att den gräver ner sig eller tappar greppet fortare pga fler pulser på bakhjulet. Tänk att en fyrtakt på 12000 varv bara tänder 6000 gånger medans en tvåtakt på 6000 varv ger 6000 stötar (dvs du har lika många stötar på maxvarv på en 450 som just där effektkurvan börjar på en 250). Det gör att för att få bra grepp ut ur kurvorna måste man ligga på så låga varv som möjligt, men man behöver effekt för att få nån fart på eländet. Därför ska man använda kopplingen på en tvåtakt medans man ska strunta i det på en fyrtakt.

Jag håller dock med om att du inte ska hålla på å pillra med kopplingen. Det gör det hela bara svårare på den nivå som du åker just nu. Jag kör inte så mycket me kopplingen heller, det är viktigare att ha en bra gaskontroll. Kör på en växel lägre och låt motorn skrika lite :tummenupp

En fråga också, hur länge sen var stötdämparna renoverade? Det är mycket viktigt när man kör sandbanor. Jordbanor går köra skapligt fort med risig fjädring (om man är lite tuff bara) men sandbanor går verkligen inte åka om inte fjädringen fungerar. Jag tyckte att jag körde på gränsen me hojjen (det gjorde ont precis överallt och cykeln hade inte grepp nånstans), sen lämnade jag in och renoverade fjädringen, och jag tror jag kapade 7 sekunder direkt. (den var i väldigt dåligt skick)
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ang kroppspossition...

Hur man sitter på hojjen har nästan bara betydelse i hur säker man känner sig. Om ni söker på videos på proffs-förare som "goonar" och tänker på det så kör dem inte nå mycke saktare för att dom sitter fel på hojjen...

Det är väldigt viktigt att känna att man har kontroll. En sak som jag har upptäckt på senare tid är att säga till någon att man ska försöka "böjja ryggen bakåt" istället för framåt i kurvtagning har hjälpt väldigt mycket.

På rakan ställer du dig upp och hänger över styret så att du kan se nummerskylten (nu var ju inte den här rakan särskilt knölig men), du böjjer alltså ryggen framåt här. Du börjar bromsa och när du tänkt sätta ut foten så sätter du dig ner i sadeln där den är som djupast eller så långt fram som du känner att du behöver sitta för att få kontroll. När du gör detta så försöker du böjja ryggen bakåt istället. När du gör detta så känner du att du bossar över hojjen och att du är stor och stark. Med att böjja ryggen bakåt menar jag inte att du ska brösta ut utan att du ska böjja nederdelen av ryggen bakåt

Då blir det mycke lättare att sätta upp ytterarmbågen (detta gör man för att inte överkroppen ska börja hänga åt fel håll) och att lyfta benet (för att rädda ev kast och FÖR ATT FÅ BAK VIKTEN, pga överkroppen lutas bakåt).

Det går inte ens beskriva hur viktig det är att båda knäna tar i tanken, oavsett om du har ena foten ute eller inte. Att hålla i med knäna är grunden till din självsäkerhet på hojjen och alla andra fel på kroppspositionering och kurvtagning-osäkerhet kommer ur detta.

Du lyfter på axlarna när du åker och det betyder att du spänner dig för mycket. Sänk tempot och försök åka avslappnat. Om du kan, hitta en bana som inte är så stalpig och kör med en hand på bakre delen av sadeln. Det kommer bli uppenbart hur mycke du sitter och spänner dig och vart du kommer kunna köra fortare om du får bort spänningarna.

Det är viktigt att ha gaskontroll även på rakorna. Tappar man greppet och cykeln kastar i sidan som den gör för dig så blir det mycke mer spännande att hitta av ett gupp... Gasen är den absolut viktigaste kontrollen på cykeln, den sätter farten i kurvan och ner för hela rakan sedan.

Kort sammanfattat:
Sänk tempot tills du klarar av att åka utan att spänna dig. Träna på att slå på mjukt och kontrollerat. Sök efter den kroppspossition som gör att du känner dig säker i de olika momenten på banan, att du känner att du har kontroll. Kör på en växel lägre så att du har effekten för att backa upp eventuella misstag. Försök göra kurvan rakare, gå in längre mot utsidan av kurvan.

*Edit, när du kör i sand kan du behöva stå/sitta längre bak för att inte framhjulet ska gräva ner sig eller trycka sönder vallen. Jag är 161 cm (har krymt 2cm av motocrossåkningen :p) och jag står i de flesta kurvor på en sandbana.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Rycket du får mitt i kurvan är det som du måste träna bort, för att få bort det måste du träna på de andra sakerna jag tog upp :) När du fått bort det kommer du ha mer kontroll och mycke mer fart genom kurvan! :tummenupp
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Beror ju naturligtvis på situationenoch hur mycket brytning du har på hojen, men du ville ju ha träningstips?

Absolut, jag är tacksam för alla svar och tips jag kan få. Blev bara lite fundersam när jag såg filmen..


En fråga också, hur länge sen var stötdämparna renoverade? Det är mycket viktigt när man kör sandbanor. Jordbanor går köra skapligt fort med risig fjädring (om man är lite tuff bara) men sandbanor går verkligen inte åka om inte fjädringen fungerar. Jag tyckte att jag körde på gränsen me hojjen (det gjorde ont precis överallt och cykeln hade inte grepp nånstans), sen lämnade jag in och renoverade fjädringen, och jag tror jag kapade 7 sekunder direkt. (den var i väldigt dåligt skick)

Vet inte när stötdämparna renoverades men framgaffeln har börjat läcka, så helt frisk är den inte. Vet inte hur stötdämparna bör stå för en motionär som jag men jag har ställt dem så mjuka som möjligt utan att de slår i botten på de största hoppen, returen är ganska långsam. Är jag någorlunda rätt? Hänget har jag ställt som rekomenderas. Ska säga att min "hemmabana" är en hård jordbana så jag föredrar att optimera hojen för detta.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vet inte när stötdämparna renoverades men framgaffeln har börjat läcka, så helt frisk är den inte. Vet inte hur stötdämparna bör stå för en motionär som jag men jag har ställt dem så mjuka som möjligt utan att de slår i botten på de största hoppen, returen är ganska långsam. Är jag någorlunda rätt? Hänget har jag ställt som rekomenderas. Ska säga att min "hemmabana" är en hård jordbana så jag föredrar att optimera hojen för detta.

Renovera minst en gång per säsong, låt någon som kan göra det göra det :)

Ställ dämparna efter standardinställningar till å börja med, de flesta förare vet inte när hojjen slår igenom, oftast behöver man någon som ser på när man kör för att avgöra. (Min träningskamrat, världsmästaren, ber mig se på när han kör för att avgöra om han slår igenom eller inte)

Har du rätt fjädrar för din vikt? Det går inte kompromissa med kompression och retur! Sätt hänget bak till 25mm (statiskt sag, när hojjen viktar sig själv) oavsett vilken fjäder du har.

Har du fräsch fjädring och rätt fjädrar så kommer du känna skillnad på ett klick hit eller dit, när du gör detta så går du fram till den av de skickligaste förarna som har mest erfarenhet och beskriver de problem du har på banan. Sen är det bara följa hans rekomendationer och du kommer lära dig hur man ställer in fjädringen :)
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Sätt ett buntband runt undre fjäderbenet så ser du hur långt det fjädrar...
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top