Ang kroppspossition...
Hur man sitter på hojjen har nästan bara betydelse i hur säker man känner sig. Om ni söker på videos på proffs-förare som "goonar" och tänker på det så kör dem inte nå mycke saktare för att dom sitter fel på hojjen...
Det är väldigt viktigt att känna att man har kontroll. En sak som jag har upptäckt på senare tid är att säga till någon att man ska försöka "böjja ryggen bakåt" istället för framåt i kurvtagning har hjälpt väldigt mycket.
På rakan ställer du dig upp och hänger över styret så att du kan se nummerskylten (nu var ju inte den här rakan särskilt knölig men), du böjjer alltså ryggen framåt här. Du börjar bromsa och när du tänkt sätta ut foten så sätter du dig ner i sadeln där den är som djupast eller så långt fram som du känner att du behöver sitta för att få kontroll. När du gör detta så försöker du böjja ryggen bakåt istället. När du gör detta så känner du att du bossar över hojjen och att du är stor och stark. Med att böjja ryggen bakåt menar jag inte att du ska brösta ut utan att du ska böjja nederdelen av ryggen bakåt
Då blir det mycke lättare att sätta upp ytterarmbågen (detta gör man för att inte överkroppen ska börja hänga åt fel håll) och att lyfta benet (för att rädda ev kast och FÖR ATT FÅ BAK VIKTEN, pga överkroppen lutas bakåt).
Det går inte ens beskriva hur viktig det är att båda knäna tar i tanken, oavsett om du har ena foten ute eller inte. Att hålla i med knäna är grunden till din självsäkerhet på hojjen och alla andra fel på kroppspositionering och kurvtagning-osäkerhet kommer ur detta.
Du lyfter på axlarna när du åker och det betyder att du spänner dig för mycket. Sänk tempot och försök åka avslappnat. Om du kan, hitta en bana som inte är så stalpig och kör med en hand på bakre delen av sadeln. Det kommer bli uppenbart hur mycke du sitter och spänner dig och vart du kommer kunna köra fortare om du får bort spänningarna.
Det är viktigt att ha gaskontroll även på rakorna. Tappar man greppet och cykeln kastar i sidan som den gör för dig så blir det mycke mer spännande att hitta av ett gupp... Gasen är den absolut viktigaste kontrollen på cykeln, den sätter farten i kurvan och ner för hela rakan sedan.
Kort sammanfattat:
Sänk tempot tills du klarar av att åka utan att spänna dig. Träna på att slå på mjukt och kontrollerat. Sök efter den kroppspossition som gör att du känner dig säker i de olika momenten på banan, att du känner att du har kontroll. Kör på en växel lägre så att du har effekten för att backa upp eventuella misstag. Försök göra kurvan rakare, gå in längre mot utsidan av kurvan.
*Edit, när du kör i sand kan du behöva stå/sitta längre bak för att inte framhjulet ska gräva ner sig eller trycka sönder vallen. Jag är 161 cm (har krymt 2cm av motocrossåkningen
) och jag står i de flesta kurvor på en sandbana.