Crosshjälm till supermotard, why?

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki zxr 400
Kör med det du vill, jag kör ju sporthoj med crosshjälm, det är ganska dumt rakt igenom men jag trivs bra ;)
 

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Ort
Kalmar
Hoj
CB400N -82
Vad är meningen med crosskrukorna med visir?

Typ det sämsta ifrån 2 världar?

Försöker inte vara otrevlig, kanske har jag missat någon bra egenskap på dom hjämarna?

Det sämsta från två världar kan du ju inte säga. Snarare det bättre från bägge världar, rätt stuk från crosshjälmen och fortfarande samma funktionalitet som hos en integralhjälm.

¨

Har du lirat HALO nån gång? :7peta

Inte första gången jag fått höra det! :D
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Jag kör i skinnställ och integralhjälm, har en crosshjälm men tycker det blir jobbigt med vinden i skärmen om man kör lite högre farter! Fast crosshjälm är klart mer posörfaktor och snyggare:tummenupp
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Tänker skaffa crosshjälm efter att kört ett par år med vanlig intergral själv när lönen kommer. Det har INGET med posör-faktorn att göra, endast för att jag skaffat med en uppsättning enduro-fälgar och märkt hur jävla pissigt det är med visir på grusväg/i skogen.

Så mitt råd, köp en cross-hjälm om du ska köra grus annars kan du skita i det. Visir-cross-hjälm-varianten fattar jag mig inte på, måste vara dålig i höga farter och visir som pajar/immar/täpper igen för mycket på grusväg.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
När jag nöjeskör så har jag crosshjälm, när jag pendlar integral.
Jag tycker helt enkelt det är skönare och man har bättre sikt i en crosshjälm. det bullrar dock och det krävs öronproppar.

Intergralhjälm är som att ha huvudet i ett akvarium.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Min motard toppar 150 och jag kör bara asfalt men ändå är crosshjälm jobbigt pga vinden/skärmen, även om det ser coolare ut. Har kört ett antal repor med crosshjälmen men kommer i fortsättningen att välja integralen. Arain har bra ventilation så den immar inte!

Likaså känns det mer otryggt i crosskläder. Har väldigt svårt att tro att de tål att rutscha ner för gatan i 100+ så värst. Skinnet lär vara helt överlägset.
 

måsskit

Med lem
Gick med
28 Mar 2013
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT09 (såld), Yamaha XT660X (såld)
.
Intergralhjälm är som att ha huvudet i ett akvarium.

Beror helt klart på vad för hjälm du har (kvalitet). På min biltema hjälm fälls visiret upp när man kör i ~100 alternativt flyger av om man har otur. :yoparty Vindbruset låter som fan också
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Vad har skärmen för funktion på en crosshjäm i dess rätta element, alltså offroad?
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Stänk från den framför, bara böja ner huvudet så tar skärmen lera/grus och du slipper få igensatta googels.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
kör man i skogen så skyddar den mot träd, grenar och buskar
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Idag på crossbanan i Katrineholm kom det en våg av lervatten mot mig, böjde ner huvudet och kom i samma stund att tänka på frågan ang skärmens funktion :)
 

A.Isaksson

Idiot
Gick med
4 Jul 2010
Ort
Eksjö
Hoj
CRF 250 -12 Yamaha FZ8-N -11
När jag nöjeskör så har jag crosshjälm, när jag pendlar integral.
Jag tycker helt enkelt det är skönare och man har bättre sikt i en crosshjälm. det bullrar dock och det krävs öronproppar.

Att ha öronproppar när man kör motard måste vara som att ge snurren bedövning när man ska jöffsa:dummer
 

A.Isaksson

Idiot
Gick med
4 Jul 2010
Ort
Eksjö
Hoj
CRF 250 -12 Yamaha FZ8-N -11
Eller ganska så klokt för att skydda hörseln.

Man måste ju höra motorljudet ordentligt.
Ni kan inte på allvar mena att det blåser för mycket när man ligger i 80-120 km/h?
Och att det skulle skada hörseln? Då finns det ju värre orosmoment, typ dålig blodcirkulation pga vibrationerna. Inte så att man är ute och åker i 8 h
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top