Crosskläder till KTM 640???

rille_b

ska köpa en KTM supermotard snart!!!
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
Daelim VT evolution, HD kopia, 125cc = lätt mc
motardnisse skrev:
Japp! you bet you are. Kan inte jag få låna ditt ställ nån gång Heda? :Bugar
Nä nu får det vara lite allvar i denna tråd. Skaffa ett skinnställ nu så du åker säkert istället för att försöka vara grym! :tummenupp

OK! Men varför köper folk en supermotard hoj då?
SÅ KLART MAN VILL SYNAS!!!! ELLE HUR????

Om jag har en skyddsväst med ryggskyd, magskydd, under arms skydd, armbågs, axel m.m., + en överdrags crosströja, så borde det räcka på överkroppen både mot stötar samt om man glider! Eller??????

Samt om jag köper ett par crossbyxor, fsat sätter på mig knäskydd och lite sånt under!

PS: Jag ska ha riktiga hoj handskar, inte crosshandskar (så dum är jag inte)

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
rille_b skrev:

Finns i dag ingenting som slår ett skinnställ som skydd om man ska köra på asfalt.
Kolla bara på RR-åkarna, du tror inte att dom skulle vilja ha något som är lite mera rörligt än ett skinnställ?
Ändå har dom skinnställ i stället för rörliga crossbrallor & crosströja...

Personligen skulle jag köpa en motard för att den är rolig att busa med inte för att se cool/grym ut & posera... fast det är jag det... :näsblod

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 Cross
Visst räcker skydden till men om du skulle kana omkull på asfalten så kommer du förmodligen glida på höften/rumpan. Skulle inte vilja göra det utan skinnställ i alla fall. Men köper du dom skydden du nämner så kommer du vara mycke bätte skyddan än många hojåkare endå.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
rille_b skrev:

Om jag har en skyddsväst med ryggskyd, magskydd, under arms skydd, armbågs, axel m.m., + en överdrags crosströja, så borde det räcka på överkroppen både mot stötar samt om man glider! Eller??????

Samt om jag köper ett par crossbyxor, fsat sätter på mig knäskydd och lite sånt under!

Det räcker med att ha en motard för att synas resten är för att skydda sig själv. Visst dessa skydd du nämner är bra mot stötar men jag vill fortfarande inte glida på asfalten i crosskläder. Om du nu vill synas och vara ordentligt säker så köp ett skinnställ som har det starkaste färgerna neongul-röd-rosa-blå mm så kommer du garanterat att synas. Tycker det är alldeles för många som har skaffat motard bara för att posera framför korvmojen eller donken. Det är på kurviga vägar de hör hemma alt bana.

MD

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
blandat
rille_b skrev:

:D :D :corn

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
rille_b skrev:

Crosströjan smälter på tre meter sen så hugger crossskydden fast i asfalten, snurras så att dom är på fel ställe när du glider ner i diket och träffar stolpen som så olyckligt stog just där du ramlade omkull!

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
rille_b skrev:

Ja. Det är därför.

Vill du verkligen synas så köper du en Goldwing och bygger streetfighter av den och kör omkring naken iförd en badmössa av frigolit. (Bra tips.)

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Blue skrev:
Crosströjan smälter på tre meter sen så hugger crossskydden fast i asfalten, snurras så att dom är på fel ställe när du glider ner i diket och träffar stolpen som så olyckligt stog just där du ramlade omkull!
:fakta :fakta

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Om crossutrustning vore så bra mot asfaltsvurpor som du verkar tro skulle det med all säkerhet vara tillåtet med dessa skydd inom roadracing, nu är det inte det. Gissa varför!!!

Brodde

Skillnad på åka och köra.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
525
rille_b skrev:

Grabben!
Om du nu köper dig en SM och det blir en KTM640 så varför snåla på säkerheten?
Om du ska stå still med hojen kan du lika gärna åka i kronans badbrallor.
Men ska du köra hoj,(inte åka) så är ett skinnställ det ända och det bästa allternativet.
Du säger att du skyddar överkroppen med alla dina plastskydd men hur blir det med den delen du oftast glider på mest om du åker omkull? Höft och häck?
Med ett par crossbrallor av bra kvalitet så kommer dom iallafall slitas upp och göra stora skador på dina ben och höfter. Om dom inte redan fått fart på dig så att du börjar rulla runt och då krossar du händer, armbågar och kanske fötterna i rotationen. :död
Skinnstället ska få dig att glida och hasa istället för att slungas runt.

Har du inte råd att köpa ett skinställ direkt så kan du ju kansk ebörja med ett par skinbyxor (med eller utan puckar) och kombinera det med en slitstark allvädersjacka med diverse cross utrustning under.
Fördelen med ett skinnställ är att skydden sitter där dom ska helatiden, även vid en olycka. :näsblod

Så ska du ha något tufft så tjacka ett beggat och slitet skinnställ då rå, DÅ ser det ut som om du e en jävel på att köra. :yoparty
Inte med ny crossutrustning.

Brodde

rille_b

Gick med
28 Jun 2004
Hoj
Blue skrev:

För det första så är det inte något crossskydd. Utan en äkta mc skyddsvästa, kostade 2000:-, alltså mkt mer hållbart än en liten cross överdel!

För det andra så sitter den alltså as tajt, och mkt fastspänt överallt, så tror knappast den snurrar eller liknande!!!

rille_b

Gick med
28 Jun 2004
Hoj
Brodde skrev:
Grabben!
Om du nu köper dig en SM och det blir en KTM640 så varför snåla på säkerheten?
Om du ska stå still med hojen kan du lika gärna åka i kronans badbrallor.
Men ska du köra hoj,(inte åka) så är ett skinnställ det ända och det bästa allternativet.
Du säger att du skyddar överkroppen med alla dina plastskydd men hur blir det med den delen du oftast glider på mest om du åker omkull? Höft och häck?
Med ett par crossbrallor av bra kvalitet så kommer dom iallafall slitas upp och göra stora skador på dina ben och höfter. Om dom inte redan fått fart på dig så att du börjar rulla runt och då krossar du händer, armbågar och kanske fötterna i rotationen. :död
Skinnstället ska få dig att glida och hasa istället för att slungas runt.

Har du inte råd att köpa ett skinställ direkt så kan du ju kansk ebörja med ett par skinbyxor (med eller utan puckar) och kombinera det med en slitstark allvädersjacka med diverse cross utrustning under.
Fördelen med ett skinnställ är att skydden sitter där dom ska helatiden, även vid en olycka. :näsblod

Så ska du ha något tufft så tjacka ett beggat och slitet skinnställ då rå, DÅ ser det ut som om du e en jävel på att köra. :yoparty
Inte med ny crossutrustning.

Brodde

Men de byxorna ja ska köpa är alltså inte vanliga crossbyxor, det är offroad mc byxor med båda knäskydd, höftskydd, fast ser ut som crossbrallor liksom, det är mkt slitstarkt stog det! Märket är STR lindstrands.-- Är det något att rekomendera då???

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
rille_b skrev:
Men de byxorna ja ska köpa är alltså inte vanliga crossbyxor, det är offroad mc byxor med båda knäskydd, höftskydd, fast ser ut som crossbrallor liksom, det är mkt slitstarkt stog det! Märket är STR lindstrands.-- Är det något att rekomendera då???

Du ska inte tro allt som står på plagg! :7peta Köp det du hade tänkt dig från börjar så får du hoppas att du inte trillar av hojen. Du kommer nog se skillnaden mellan ett skinnställ alt goretex rätt snabbt om nu olyckan är framme. Då gäller det att du har valt rätt kläder. :D

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Vet en kille som drog omkull på asfalt med sådana brallor, det är inte som skinn iaf. Kör i vilka brallor du tycker passar men klaga inte när du har häcken full med grus å grinar illa när de tar en tandborste på akuten för att karva bort det :tummenupp

Varför offroadkläder när du ska åka asfalt ? :va

Eller varför en 640 om du ska åka cross ??.... or what did I miss......... :banana

rille_b skrev:

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Tom Byron skrev:
Vet en kille som drog omkull på asfalt med sådana brallor, det är inte som skinn iaf. Kör i vilka brallor du tycker passar men klaga inte när du har häcken full med grus å grinar illa när de tar en tandborste på akuten för att karva bort det :tummenupp

Varför offroadkläder när du ska åka asfalt ? :va

Jag har oxå provat att kika på asfalten med gortex. Inga som helst problem med de moderna kläderna. Anledningen till att jag föredrar gortex är att jag avskyr att ha på mig skinnställ.
Så ibland skad bara hålla k**t innan skriver dina inlägg :lol

Therudeboy

Guest
rille_b skrev:

Jag har smakat asfalt i crosskläder, rekomenderar verkligen att skippa den idén även om det kanske är snyggt.

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
rille_b skrev:

Jag e lika gammal som du. Men det enda som funkar är skinn. Jag har provat allt. Allt utom skinn efter ett par meter alsfalt så får du justa fartränder genom plagget. Det är mindre schyyst att opperera ut ett par nylon byxor. Tro mig jag vet. Skinn är som att lyxrunka och allt annat är som att runka med en sax om vi snackar asfalt. på lera funkar din kudde du hittar i sängen med dräggel på. Och jag är inte född men gjord på en hoj.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring