Tjäna!
Är sugen på en 09 R1. Några kända fel?
Finns en USA import i Ängelholm svart/vit 1400 mil som är intressant. Någon som kollat in den?
Jag bor en bit ifrån och vill ej chansa och åka från sthlm.
Har en 09:a och listar här vad jag själv upplevt som störande/problem och vad andra tycker som jag läst på olika ställen.
Det är bara att byta ut vindkåpan direkt, fullständigt värdelös - Själv har jag köpt doublebubble från ebay för ca 130 spänn stycket, köpte två stycken - ett transparent och ett mörkfärgat som jag byter efter humör. Perfekt passform och klart billigare än original som kostar runt 1800 kr
Crossplanen är törstigare än en "normal" R1:a - men det bjuder jag på pga ljudet
Blir lite varmt om häcken då avgassystemet är draget som det är - Samtidigt hade jag inte velat ha det på något annat sätt ändå eftersom jag tycker det är snyggt, nåväl.........varmt blir det.
Många tycker den går varmt för lätt vid stadskörning osv - Mycket beror på att fläkten startar först vid ca 104-106 grader vilket jag upplever att man börjar undra om den funkar överhuvudtaget. Har sett att man via flashtune (se diskussion ovan) kan ställa fläkten så att den startar vid en lägre temperatur (har dock ej flashtunat min egen cykel)
Likadant med avancerad banåka - Det är extrakylare som gäller
En del upplever den som svårstartad när den är varm har jag läst, min egen startar dock som den ska. Men crossplaneteknologin gör att det LÅTER som det går trögt när startmotorn går. Varför vet jag inte men det gör det.
Sedan ser jag bara fördelar (kanske hade önskat mig ABS-bromsar) Ljudet är så inihelvetegött, folk bara flyttar på sig per automatik när man kommer. En gång körde några yngre killar om mig med nedvevad ruta och gör "gasa-tecken" med handen och sen la de handen mot öronen bara för att de ville jag skulle kugga ner ett par hack och köra om, alltså ljudet från en crossplaneretta på höga varv är underbart - så är det bara
Sedan tycker jag att man får mycket cykel för pengarna om man betänker att de säljer ut splitternya 10r för 107 000 och nya 11r för 125 000 på bytbil.com - Visst har jag sneglat lite på s1000rr och panigale, men
det är ju helt andra pengar man snackar och jag kan väl bara ärligt säg att jag inte är i närheten av att ha sådan talang att jag kunnat känna igen mig i exempelvis bikes tester när de skriver
http://www.bike.se/test/comparative...ki-zx10rktm-rc8rmv-agusta-f4-1000rsuzuki-gsxr
"Den är stabil i svängen och man känner sig trygg i de snabba kurvorna. Men tas de i riktigt hög fart ruskar det i styret när man ändrar riktning"
"Framgaffeln är också för mjuk under inbromsning och det kostar i precision."
Men som sagt - Detta är vad proffsåkarna tycker, det stämmer säkert också. Men jag kommer aldrig till den nivån att jag ens skulle snudda vid R1:ans begränsningar
Hoppas du blev nöjd med svaret - Lycka till med köpet