CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

Goki

.....
Gick med
23 Jul 2009
Ort
GBG
Hoj
Yamaha R1 2017
Muttern som håller lagret är 2017-04-26 20_21_50-FKR 100 _ Öhlins.jpg som öhlinarnas huvud. Så det funkar inte att slå ut det. Måste skruva upp muttern sedan knackar man ut det.

- - - Updated - - -

De vill inte ta den...
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
R1M 2015.
Nu är mitt batteri dött igen! :huvet Tredje batteriet på 1100 mil. Den hade stått still i 2 veckor. När jag kom hem efter jobbresa och äntligen skulle ut och köra så startade den, men när jag sen stannade efter 2 mil för att tanka, så var det för lite kräm i batteriet. Orkade inte få ordentlig snurr för att få igång motorn. Provade en gång till och då dog batteriet. Strandsatt! Lyckades hitta en vänlig själ med batteri och startkablar. :)
Någon annan med samma fel? Har haft den inne på service och då hittade de inget fel.....
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Har fortf kvar mitt original batteri men fy vad trött det låter, typ som en gammal V8. Känns lite underdimensionerat med så få Ah.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Ja, den är ju inte direkt lättstartad ens med friskt batteri. Är det den höga kompressionen som gör det, eller?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ja, den är ju inte direkt lättstartad ens med friskt batteri. Är det den höga kompressionen som gör det, eller?
Kanske i kombination med få Ah? Min har hittills alltid startat snällt ändå efter någon eller några sekunder trots att där inte är nån fart på startmotorn just.
 

bloom

Guest
R1 2009

Besiktigad och klar för i år så lägger upp bilder på min gamla R1:a. Gjorde om bakdelen med miniskylt, svart baklyse med integrerad blinkers. vart riktigt stilrent tycker jag:)
 

Bifogat

  • IMG_0009.jpg
    IMG_0009.jpg
    312.4 KB · Visningar: 68
  • IMG_0013.jpg
    IMG_0013.jpg
    327.2 KB · Visningar: 65
  • IMG_0015.jpg
    IMG_0015.jpg
    381.4 KB · Visningar: 61
  • IMG_0020.jpg
    IMG_0020.jpg
    284 KB · Visningar: 71

Bergan

Vill ha sommar snart!!!
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha R1 -09
Precis köpt en -09. Hade först tänkt mig en Fireblade men slog i huvudet och började fundera på en R1:a med crossplane-motorn. :crash Den ser lite egen ut och jag gillar den skarpt :banana
Kul hoj med hyfsat flås på de lägre varven jämfört med en del andra. Har dock endast kört den en gång och det med originalburkarna. Fick till en Coffman-slip-on, som slutar vid fotpinnen. Ska slänga på den och se hur det låter :yoparty jag tror att det kommer att se ganska knepigt ut utan "seat pipesen".
Får bli ett par Akra-, Yoshi- eller nåt senare.....:banana

Svindyrt med TVÅ ju!!!:4skrika


Det måste för övrigt vara skitmånga som har köpt en sådan nyligen! Jag missade hur många som helst på Blocket :va
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
R1M 2015.
Nu är mitt batteri dött igen! :huvet Tredje batteriet på 1100 mil. Den hade stått still i 2 veckor. När jag kom hem efter jobbresa och äntligen skulle ut och köra så startade den, men när jag sen stannade efter 2 mil för att tanka, så var det för lite kräm i batteriet. Orkade inte få ordentlig snurr för att få igång motorn. Provade en gång till och då dog batteriet. Strandsatt! Lyckades hitta en vänlig själ med batteri och startkablar. :)
Någon annan med samma fel? Har haft den inne på service och då hittade de inget fel.....

Har du gjort recallen på CCU'n...? Om inte så är det nog detta som spökar. Jag har också hört en del rykten om flashade hojar som har hög batteriförbrukning, dock inget jag vet om det ens är sant.

Annars kan man lugnt konstatera att den generella kvaliteten på OEM-batterier är på stadig nedgång, förmodligen på grund av att miljölagstiftningen begränsar materialutbudet. Så som det kan gå när miljöpartister kommer för nära makten...
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Har du gjort recallen på CCU'n...? Om inte så är det nog detta som spökar. Jag har också hört en del rykten om flashade hojar som har hög batteriförbrukning, dock inget jag vet om det ens är sant.

Annars kan man lugnt konstatera att den generella kvaliteten på OEM-batterier är på stadig nedgång, förmodligen på grund av att miljölagstiftningen begränsar materialutbudet. Så som det kan gå när miljöpartister kommer för nära makten...

I höstas när jag lämnade in den på 1000-mila service, så frågade jag om CCU recall. Då svarade Bike att det inte fanns någon sådan......
Finns det något officiellt dokument som man kan hänvisa till?
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Verkar vara många 2015 hojar som har problem med batteriet generellt, läser ofta om det på R1 gruppen på facebook... Min startade som efter 3-4mån som vanligt...
 

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Garaget
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Jag är på jakt efter racekåpor (med båt) till 2015 R1, som fungerar med original avgassystem och katalysator, utan att brinna upp. Är det någon här som har positiva erfarenheter av något märke?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Tänk på att har du nåt som suger ström hela tiden så blir det varken bättre eller sämre för speciellt många Amperetimmar brukar inte Litium ha. Har kört Litium i mina gamla hojar i flera år nu med gott resultat men dom har o andra sidan inga strömförbrukare heller när dom är avstängda. Sparade en massa kg dock och bra snurr på startmotorn är det.



Edit
Tänk också på, om du inte redan har bytat det, att ta det försiktigt när du byter batteri. Enligt vad Y-center sa till mig så sitter gyrot under batteriet och en kund hade tydligen varit vårdslös vid batteribyte och gyrot hade slutat fungera som det ska. Kom just att tänka på det....
 
Last edited:

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
Yahama MT09-SP
Precis köpt en -09. Hade först tänkt mig en Fireblade men slog i huvudet och började fundera på en R1:a med crossplane-motorn. :crash Den ser lite egen ut och jag gillar den skarpt :banana
Kul hoj med hyfsat flås på de lägre varven jämfört med en del andra. Har dock endast kört den en gång och det med originalburkarna. Fick till en Coffman-slip-on, som slutar vid fotpinnen. Ska slänga på den och se hur det låter :yoparty jag tror att det kommer att se ganska knepigt ut utan "seat pipesen".
Får bli ett par Akra-, Yoshi- eller nåt senare.....:banana

Svindyrt med TVÅ ju!!!:4skrika


Det måste för övrigt vara skitmånga som har köpt en sådan nyligen! Jag missade hur många som helst på Blocket :va

Jag snodde den från MCvaruhuset i jan men hämtade ut den först för 2 veckor sen så jag är ny R1:a ägare =) satan så gott ljud och va fint den går :tummenupp
 

Bergan

Vill ha sommar snart!!!
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha R1 -09
Hehe, ja de försvinner sjukt fort från blocket :fakta

Det ljudet är helt underbart!!! :yoparty:banana

Jag monterade det där Coffman-röret idag. Den låter liiiite väl mycket. Men får bli några seat-pipes till nästa år :tummenupp
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Tänk på att har du nåt som suger ström hela tiden så blir det varken bättre eller sämre för speciellt många Amperetimmar brukar inte Litium ha. Har kört Litium i mina gamla hojar i flera år nu med gott resultat men dom har o andra sidan inga strömförbrukare heller när dom är avstängda. Sparade en massa kg dock och bra snurr på startmotorn är det.


Edit
Tänk också på, om du inte redan har bytat det, att ta det försiktigt när du byter batteri. Enligt vad Y-center sa till mig så sitter gyrot under batteriet och en kund hade tydligen varit vårdslös vid batteribyte och gyrot hade slutat fungera som det ska. Kom just att tänka på det....

Oj! Tack för info.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top