CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Nä jag kör originalsystem helt o hållet.... Säljer du den gamla burken nudå eller? BILLIGT!?!? =)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
...???

Med katalysator monterad så låter ju dessa precis lika lite oavsett om man har original ljuddämpare, eftermarknads ljuddämpare eller ingen ljuddämpare alls efter katten. Merparten av ljuddämpningen sker ju i själva katten.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Man skulle kunna tro det men det blir faktiskt ett annat ljud "beroende på vilket slipon" man har. Men jag är helt införstådd med principen med katten o det.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jag var också inne på att byta till akra slipon, men hade hört att det inte blir någon skillnad i ljud.
Tycker iofs att originalburken är en av de snyggare/nättare på sporthojsmarknaden.
De nya Euro 4 godkända på t ex Suzuki.....:rofl
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
...???

Med katalysator monterad så låter ju dessa precis lika lite oavsett om man har original ljuddämpare, eftermarknads ljuddämpare eller ingen ljuddämpare alls efter katten. Merparten av ljuddämpningen sker ju i själva katten.

Det kan man tro men så är det inte. Tex Gravesburken är så pass högljud att jag dissade den efter ett tag. För 15 år sen hade jag antagligen älskat den 7 dar i veckan. Visst ligger där mkt ljuddämpning i kat och exup men det betyder inte att all ljuddämpning ligger där
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Fast vill man åt det där sjukt goa crossplane m1 ljudet typ så måste ju katten bort och då kan man ju kyssa all bankörning adjö... =(
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Japp händer ibland jag saknar ljudet av min decatade 2012:a.
Raktframbankörning funkar bra både med och utan kat annars :)
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
130db på nurburgring så sett men det är ju lite långt att åka varje gång ....
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jasså är det så pass högt för allmänheten? Jag körde där på 90-talet med ett högljutt V&H och det var ingen som klagade då. Fick för mig dom blev hårdare några år senare dock, men det är väl Sverige som är mest drabbat av miljötalibaner annars. Har hört att original R6 blir svartflaggad på banor pga buller här men vad vet jag...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tyckte i varje fall inte att det blev någon som helst skillnad i ljudnivå mellan kat med original ljuddämpare, kat med Akrapovic ljuddämpare och kat utan ljuddämpare på min 2015. I vilket fall som, katten parkerades på vinden efter första sommaren och det som fällde avgörandet för detta beslut var när min gamla mor undrade vad det är för en ful, brun och rostig låda som sitter under min sprillans nya hoj...Jag är benägen att hålla med henne, den är fan inte vacker...Och den är inte lätt heller...

Har hunnit prova både SC Projects superkorta system och Akrapovic link pipe plus ljuddämpare sedan dess (naturligtvis kombinerat med obligatorisk "flash" och tillhörande bränslemapp). Det finns för och nackdelar med båda dessa avgassystem. SC Project är sinnessjukt lätt och definitivt det avgassystem som ser bäst ut och förmodligen också det avgassystem som ger störst effekttillskott på toppvarv. Men det är också väldigt högljutt och har inte riktigt samma fit and finish som Akrapovic, om än inte dålig. Akrapovic är marginellt tyngre men ger lite mer pulver i mellanregistret och har en betydligt humanare ljudnivå.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Har aldrig testat utan ljuddämpare men skillnaden mellan original och Graves var stor på min hoj. Vad gäller original vs Akra så har det förvisso gått ett år sen jag körde med original men jag är ganska säker på att där är en signifikant skillnad där också om än inte som natt och dag. Skumt att vi har så olika upplevelser o jag vet inte vad det beror på.

Håller med om att katen skämmer hela hojen och där finns tydligen mkt vikt att spara in också.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Snart bankörning igen! Nice! Precis hemkommen från två intensiva dagar på Mantorp. Hela kroppen värker. :D

Har aldrig sett så många R1:eek:r på en å samma gång. Tror det var 8st R1M och säkert 10 andra R1:eek:r. Fantastiskt!
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag har även bokat en dag med filip backlund på torpet 5aug ska bli intressant
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top