CRP Racing gör eldriven racemaskin

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Jag tror elracingen skulle bli populärare med riktigt korta race, typ 5 varv på mindre roadracingbanor. Då skulle maskiner kunna vara lätta med hög effekt. Det skulle bli mer underhållande både att köra och att titta på som publik.

Man skulle kunna ha ett upplägg liknande speedway; flera kortare lopp under samma dag. När jag tittat på roadracing på plats har jag upplevt loppen som långa; efter en stund vet man knappt om motorcykeln som passerar leder, ligger sist, är överlägsen, eller blivit varvad. Med korta lopp kommer publiken hinna lära känna förarnas utseende, material, körstil och konkurrenskraft redan under första dagen.

Elmotorn har inte något behov av att värmas upp, och däcken kan värmas med däckvärmare - uppvärmningsvarv behövs alltså inte. Rulla av däckvärmarna, kör ut till startplatsen, och räkna ner till start!
Starten går! full acceleration. Elmotorn kan kortvarigt ge långt högre vridmoment än specificerat, och kraften levereras helt proportionellt mot gaspådraget. Maskinerna accelererar med framhjulen lätt uppe i luften ända till inbromsningen inför första kurvan. De dyker in i kurvan, passerar apex, och accelererar ur kurvan på tvären med rykande bakhjul.

Räknade lite på en el mc tidigare..... vill man ha något motsvarande en superbike i effekt och vikt så kan man köra cirka 5 min......något liknande en vass 600 skulle kunna göra typ 5 varv.... jag gillar tänket med ett gäng korta race...... oj vad min otränade kropp skulle gilla sådan racing:D
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020

Jäkligt intressant projekt! Ska bli kul att följa.

Jobbar själv med utveckling av eldrift (bilindustrin), så jag förstår vilka intressanta beslut/vägval ni står inför.
Ser att ni inte har bestämt er om regenerativ motorbroms, tycker helt klart ni skall få till det, både för körkänslans skull men framför allt för att kunna maximera körsträckan.

Lycka till!
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
eCRP 1.0 och CRP Racing till toner av Coldplay.
[YOUTUBE-ID]mmRyETUYuZw[/YOUTUBE-ID]
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ser att ni inte har bestämt er om regenerativ motorbroms, tycker helt klart ni skall få till det, både för körkänslans skull men framför allt för att kunna maximera körsträckan.

Lycka till!

Blir inte det svårt att få till? Antar att det måste ske via bakhjulet, och då det knappt nuddar marken vid hård inbromsning bör det sudda vid relativt liten motorbroms.

Eller tänker jag fel?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Skulle vara intressant att se hur dom svenska banorna skulle hantera en eventuell övergång till/tillägg av en eldriven klass.

Som det är nu så man man ju knappt driva sina däckvärmare och nån elpatron till en husvagn i depån. Skulle vilja se 200 förare sätta i kontakten och ladda hojarna samtidigt som man kör sina däckvärmare och all övrig "förbrukningsel" i depån.... :D

När det sen börjar regna, och elcentralerna löser ut på löpande band så blir det ju intressant.

Sen går strömmen två timmar innan start, och ingen kan ladda upp sin hoj... :D Blir det "delayed start" då? :D



Antar att det ska till rätt skaplig investeringar för banägarna för att få till ett elnät som klarar av detta...


En tanke som slagit mig kring detta (både när det gäller el-hojarna, men även kring dom hypade el-bilarna) är om det verkligen blir så mycket miljövänligare i slutändan?
Alltså, att tillverka batterier (och sen göra sig av med dom när dom är uttjänta) är ju inte direkt miljövänligt. Och om elbilarna sedan laddas upp med billig kol- eller oljekraft, så kanske inte Co2 utsläppen totalt sett blir så mycket mindre i slutändan, eller?

Sen drar min polares Toyota Prius ca. 0.65 liter/mil vid blandad körning, och min Mazda 3 MPS på 2.3 liter och 260hk ligger på 0,8 liter/milen. Visst i databladet så skiljer det sig otroligt mycket i Co2 utsläpp mellan våra bilar, men att det i verkligheten inte skiljer så ofantligt mycket i bensinförbrukning borde väl tyda på att Co2 utsläppen inte heller skiljer sig så fantastiskt mycket. Eller?
Finns väl en rad "vanliga" bilar som ligger på 0,65 l/mil och under, som INTE får heta miljöbil....

Kan inte nån påläst upplysa mig? :va
 
Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Skulle vara intressant att se hur dom svenska banorna skulle hantera en eventuell övergång till/tillägg av en eldriven klass.

Som det är nu så man man ju knappt driva sina däckvärmare och nån elpatron till en husvagn i depån. Skulle vilja se 200 förare sätta i kontakten och ladda hojarna samtidigt som man kör sina däckvärmare och all övrig "förbrukningsel" i depån.... :D

När det sen börjar regna, och elcentralerna löser ut på löpande band så blir det ju intressant.

Sen går strömmen två timmar innan start, och ingen kan ladda upp sin hoj... :D Blir det "delayed start" då? :D



Antar att det ska till rätt skaplig investeringar för banägarna för att få till ett elnät som klarar av detta...


En tanke som slagit mig kring detta (både när det gäller el-hojarna, men även kring dom hypade el-bilarna) är om det verkligen blir så mycket miljövänligare i slutändan?
Alltså, att tillverka batterier (och sen göra sig av med dom när dom är uttjänta) är ju inte direkt miljövänligt. Och om elbilarna sedan laddas upp med billig kol- eller oljekraft, så kanske inte Co2 utsläppen totalt sett blir så mycket mindre i slutändan, eller?

Sen drar min polares Toyota Prius ca. 0.65 liter/mil vid blandad körning, och min Mazda 3 MPS på 2.3 liter och 260hk ligger på 0,8 liter/milen. Visst i databladet så skiljer det sig otroligt mycket i Co2 utsläpp mellan våra bilar, men att det i verkligheten inte skiljer så ofantligt mycket i bensinförbrukning borde väl tyda på att Co2 utsläppen inte heller skiljer sig så fantastiskt mycket. Eller?
Finns väl en rad "vanliga" bilar som ligger på 0,65 l/mil och under, som INTE får heta miljöbil....

Kan inte nån påläst upplysa mig? :va

Helt rätt. Kolkondens på marginalen. Att ladda elbilar ger en ökning av CO2. Minskade utsläpp äts snart upp. Tillverkning av batterier är inte miljövänligt. Men å andra sidan är inte tillverkningen av bilar heller det.

Ska man ha miljövänligt laddade bilar i sverige ligger snart våra outbyggda älvar risigt till.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Skulle vara intressant att se hur dom svenska banorna skulle hantera en eventuell övergång till/tillägg av en eldriven klass.

Som det är nu så man man ju knappt driva sina däckvärmare och nån elpatron till en husvagn i depån. Skulle vilja se 200 förare sätta i kontakten och ladda hojarna samtidigt som man kör sina däckvärmare och all övrig "förbrukningsel" i depån.... :D

När det sen börjar regna, och elcentralerna löser ut på löpande band så blir det ju intressant.

Sen går strömmen två timmar innan start, och ingen kan ladda upp sin hoj... :D Blir det "delayed start" då? :D



Antar att det ska till rätt skaplig investeringar för banägarna för att få till ett elnät som klarar av detta...


En tanke som slagit mig kring detta (både när det gäller el-hojarna, men även kring dom hypade el-bilarna) är om det verkligen blir så mycket miljövänligare i slutändan?
Alltså, att tillverka batterier (och sen göra sig av med dom när dom är uttjänta) är ju inte direkt miljövänligt. Och om elbilarna sedan laddas upp med billig kol- eller oljekraft, så kanske inte Co2 utsläppen totalt sett blir så mycket mindre i slutändan, eller?

Sen drar min polares Toyota Prius ca. 0.65 liter/mil vid blandad körning, och min Mazda 3 MPS på 2.3 liter och 260hk ligger på 0,8 liter/milen. Visst i databladet så skiljer det sig otroligt mycket i Co2 utsläpp mellan våra bilar, men att det i verkligheten inte skiljer så ofantligt mycket i bensinförbrukning borde väl tyda på att Co2 utsläppen inte heller skiljer sig så fantastiskt mycket. Eller?
Finns väl en rad "vanliga" bilar som ligger på 0,65 l/mil och under, som INTE får heta miljöbil....

Kan inte nån påläst upplysa mig? :va

Du får väll ha med dig ett elverk på 30kw:D
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag tror elracingen skulle bli populärare med riktigt korta race, typ 5 varv på mindre roadracingbanor. Då skulle maskiner kunna vara lätta med hög effekt. Det skulle bli mer underhållande både att köra och att titta på som publik.

Man skulle kunna ha ett upplägg liknande speedway; flera kortare lopp under samma dag. När jag tittat på roadracing på plats har jag upplevt loppen som långa; efter en stund vet man knappt om motorcykeln som passerar leder, ligger sist, är överlägsen, eller blivit varvad. Med korta lopp kommer publiken hinna lära känna förarnas utseende, material, körstil och konkurrenskraft redan under första dagen.

Elmotorn har inte något behov av att värmas upp, och däcken kan värmas med däckvärmare - uppvärmningsvarv behövs alltså inte. Rulla av däckvärmarna, kör ut till startplatsen, och räkna ner till start!
Starten går! full acceleration. Elmotorn kan kortvarigt ge långt högre vridmoment än specificerat, och kraften levereras helt proportionellt mot gaspådraget. Maskinerna accelererar med framhjulen lätt uppe i luften ända till inbromsningen inför första kurvan. De dyker in i kurvan, passerar apex, och accelererar ur kurvan på tvären med rykande bakhjul.

:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Dessutom låter ju hojarna ingenting!!! Vi kunna köra mitt i stan, på IKEA:s parkering varenda vardagkväll (typ alltså) samt träna JÄMT!
Pratade nere på cross-shopen med en kille på Yamaha Sverige som bara såg möjligheter med elcrosshojar; "Vi kan köra hur mycket vi vill och göra det mitt i stan!!" Perfekt!
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Blir inte det svårt att få till? Antar att det måste ske via bakhjulet, och då det knappt nuddar marken vid hård inbromsning bör det sudda vid relativt liten motorbroms.

Eller tänker jag fel?

Jo, klart att det kräver set-up, men det är ju också positivt, du kan ställa in motorbroms efter eget tycke, typ variabel slirkoppling.

Vill man så går det ju att sätta en bromsgenerator i framhjulsnavet, då kommer du ladda massor till batteriet vid broms. Blir nog dock för mycket ofjädrad vikt för en racehoj, men för "vanliga" hojar kan detta vara en bra lösning på att få till hyfsad körsträcka.

En tanke som slagit mig kring detta (både när det gäller el-hojarna, men även kring dom hypade el-bilarna) är om det verkligen blir så mycket miljövänligare i slutändan?
Alltså, att tillverka batterier (och sen göra sig av med dom när dom är uttjänta) är ju inte direkt miljövänligt. Och om elbilarna sedan laddas upp med billig kol- eller oljekraft, så kanske inte Co2 utsläppen totalt sett blir så mycket mindre i slutändan, eller?

Kan inte nån påläst upplysa mig? :va

Jo, visst är det så. Dagens och kommande årens hybrider och laddhybrider kommer ur LCA och "source-to-tail pipe" hänsyn inte vara bättre än vad en snål diesel är idag vad gäller miljöbelastning. Fortfarande är ju tillverkning av batterier en process som belastar miljön, och kommer elen från kol eller oljekraftverk är inte mycket vunnet.

Men det är myndigheterna som driver på denna utveckling genom nuvarande och framförallt kommande lagstiftningar om t ex CO2-utsläppsnivåer.
 
  • Gilla
Reaktioner: R2

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jo, klart att det kräver set-up, men det är ju också positivt, du kan ställa in motorbroms efter eget tycke, typ variabel slirkoppling.

Vill man så går det ju att sätta en bromsgenerator i framhjulsnavet, då kommer du ladda massor till batteriet vid broms. Blir nog dock för mycket ofjädrad vikt för en racehoj, men för "vanliga" hojar kan detta vara en bra lösning på att få till hyfsad körsträcka.

Eller varför inte en hydraulmotor (som väl Yamaha hade/har på sin tvåhjulsdrivna endurohoj) och slangar till bromsgeneratorn! SOm du då kan placera optimalt. Eller kan du kanske använda den existerande motorn fast bakvänt? Eller?

Fortfarande är ju tillverkning av batterier en process som belastar miljön.

Vad är det som belastar egentligen? Och vad är det som "tar slut" i ett uppladdningsbart batteri? Att det är en del obehagliga ämnen inblandat är jeg med på, men kan man inte återanvända dem när man gör nya?
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jo, klart att det kräver set-up, men det är ju också positivt, du kan ställa in motorbroms efter eget tycke, typ variabel slirkoppling.

Vill man så går det ju att sätta en bromsgenerator i framhjulsnavet, då kommer du ladda massor till batteriet vid broms. Blir nog dock för mycket ofjädrad vikt för en racehoj, men för "vanliga" hojar kan detta vara en bra lösning på att få till hyfsad körsträcka.

Jag räknade ut att om all bromsenergi på ett varv runt Sviestad skulle tas tillvara skulle förbrukningen minska 20-30%. Det innebär att batteriet skulle kunna vara 20-30% lättare, på Sviestad. På Isle of Man, samt på vilken landsvägsresa som helst, spenderas lång tid på raksträckorna i förhållande till tiden bromsen används, vilket gör att förmodligen inte mer än 5% kan tas tillvara. Och det förutsätter alltså elektrisk broms på framhjulet. Med elbroms på bakhjulet är vinsten antagligen försumbar.

Men jag håller med dig om att det är bekvämt med motorbroms.

Vad är det som belastar egentligen? Och vad är det som "tar slut" i ett uppladdningsbart batteri? Att det är en del obehagliga ämnen inblandat är jeg med på, men kan man inte återanvända dem när man gör nya?

Se senaste PLUS, där visas arbetsförhållandena i Afrikanska gruvor som bryter Kobolt. De vanligaste energitäta litiumbatterierna har en katod som består av litiumkoboltdioxid. Livslängden är under 1000 djupa urladdningscykler.
http://svtplay.se/v/1876537/plus/del_1_av_14
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Se senaste PLUS, där visas arbetsförhållandena i Afrikanska gruvor som bryter Kobolt.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med det uttalandet... Menar du att pga att de har det för djävligt i koboltgruvorna så ska vi inte ha uppladdningsbara batterier? I så fall får du väl sluta dricka kaffe, äta bananer, inte köpa kinesisktillverkade saker eller kläder från vietnam osv.osv. SÅKLART ska människor ha riktiga arbetsförhållanden och riktigt betalt för det de gör och har de inte det får man rätta till det.

De vanligaste energitäta litiumbatterierna har en katod som består av litiumkoboltdioxid. Livslängden är under 1000 djupa urladdningscykler.

Men vad är det som gör att det inte kan hålla på för evigt? Vad är det som "tar slut"? och kan man då inte återvinna t.ex. kobolten?
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Men vad är det som gör att det inte kan hålla på för evigt? Vad är det som "tar slut"? och kan man då inte återvinna t.ex. kobolten?

Jag vet inte vad det är som gör att batterierna har begränsad livslängd. Kapaciteten sjunker linjärt med antalet cykler, samtidigt ökar inre resistansen. Tänker mig att det bildas någon sorts "slagg" som isolerar en del av batteriet.

Batteriet räknas som "slut" när kapaciteten är 80% av ursprungliga. Batterierna kan förmodligen återanvändas i andra sammanhang där inte lika hög energidensitet behövs. Vet inte om de kan återvinnas, men jag antar det. Om de återvinns beror nog på kostnaden.

En annan typ av litiumbatterier, LiFePO4, har längre livslängd. 10000 cykler anger ett fabrikat. LiFePO4 har i dagsläget lägre energidensitet än LiCoO2, så batterierna blir tyngre.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med det uttalandet... Menar du att pga att de har det för djävligt i koboltgruvorna så ska vi inte ha uppladdningsbara batterier? I så fall får du väl sluta dricka kaffe, äta bananer, inte köpa kinesisktillverkade saker eller kläder från vietnam osv.osv. SÅKLART ska människor ha riktiga arbetsförhållanden och riktigt betalt för det de gör och har de inte det får man rätta till det.

Det är intressant att se. 16-åringar bryter kobolt med naglarna, och bär 100kg-säckar på ryggen. De får mindre betalt för en säck kobolt än vad en säck mjöl kostar.

De bryter metallen som finns vid ytan, antagligen på liknande sätt som kirunagubbar bröt malm förr. Nu gräver vi ju fram stora volymer malm med maskiner istället.

Man inser att om kobolten skulle brytas modernt skulle gruvan förmodligen producera mycket mer, förutsatt att det finns tillgångar i jorden.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Ja, och oljeindustrin är världens finaste industri.. Särskilt nere i afrika..
Blir lite löjligt när man ska leta alla fel på allt andra lösningar än dem som finns idag.

Konsumtionssamhället sliter på jorden, och visst är det så att det som på pappret ser miljövänligt ut inte alltid är det.
Men samtidigt, utvecklar man inte tekniken så kommer det heller inga förändringar.
"Vanliga" bilar är inte direkt utan batterier eller elmotorer heller..
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Ja, och oljeindustrin är världens finaste industri.. Särskilt nere i afrika..
Blir lite löjligt när man ska leta alla fel på allt andra lösningar än dem som finns idag.

Konsumtionssamhället sliter på jorden, och visst är det så att det som på pappret ser miljövänligt ut inte alltid är det.
Men samtidigt, utvecklar man inte tekniken så kommer det heller inga förändringar.
"Vanliga" bilar är inte direkt utan batterier eller elmotorer heller..

Vem letar fel? Vem är emot utveckling?
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top