Jag tror elracingen skulle bli populärare med riktigt korta race, typ 5 varv på mindre roadracingbanor. Då skulle maskiner kunna vara lätta med hög effekt. Det skulle bli mer underhållande både att köra och att titta på som publik.
Man skulle kunna ha ett upplägg liknande speedway; flera kortare lopp under samma dag. När jag tittat på roadracing på plats har jag upplevt loppen som långa; efter en stund vet man knappt om motorcykeln som passerar leder, ligger sist, är överlägsen, eller blivit varvad. Med korta lopp kommer publiken hinna lära känna förarnas utseende, material, körstil och konkurrenskraft redan under första dagen.
Elmotorn har inte något behov av att värmas upp, och däcken kan värmas med däckvärmare - uppvärmningsvarv behövs alltså inte. Rulla av däckvärmarna, kör ut till startplatsen, och räkna ner till start!
Starten går! full acceleration. Elmotorn kan kortvarigt ge långt högre vridmoment än specificerat, och kraften levereras helt proportionellt mot gaspådraget. Maskinerna accelererar med framhjulen lätt uppe i luften ända till inbromsningen inför första kurvan. De dyker in i kurvan, passerar apex, och accelererar ur kurvan på tvären med rykande bakhjul.
Jag......
Ser att ni inte har bestämt er om regenerativ motorbroms, tycker helt klart ni skall få till det, både för körkänslans skull men framför allt för att kunna maximera körsträckan.
Lycka till!
Skulle vara intressant att se hur dom svenska banorna skulle hantera en eventuell övergång till/tillägg av en eldriven klass.
Som det är nu så man man ju knappt driva sina däckvärmare och nån elpatron till en husvagn i depån. Skulle vilja se 200 förare sätta i kontakten och ladda hojarna samtidigt som man kör sina däckvärmare och all övrig "förbrukningsel" i depån....
När det sen börjar regna, och elcentralerna löser ut på löpande band så blir det ju intressant.
Sen går strömmen två timmar innan start, och ingen kan ladda upp sin hoj... Blir det "delayed start" då?
Antar att det ska till rätt skaplig investeringar för banägarna för att få till ett elnät som klarar av detta...
En tanke som slagit mig kring detta (både när det gäller el-hojarna, men även kring dom hypade el-bilarna) är om det verkligen blir så mycket miljövänligare i slutändan?
Alltså, att tillverka batterier (och sen göra sig av med dom när dom är uttjänta) är ju inte direkt miljövänligt. Och om elbilarna sedan laddas upp med billig kol- eller oljekraft, så kanske inte Co2 utsläppen totalt sett blir så mycket mindre i slutändan, eller?
Sen drar min polares Toyota Prius ca. 0.65 liter/mil vid blandad körning, och min Mazda 3 MPS på 2.3 liter och 260hk ligger på 0,8 liter/milen. Visst i databladet så skiljer det sig otroligt mycket i Co2 utsläpp mellan våra bilar, men att det i verkligheten inte skiljer så ofantligt mycket i bensinförbrukning borde väl tyda på att Co2 utsläppen inte heller skiljer sig så fantastiskt mycket. Eller?
Finns väl en rad "vanliga" bilar som ligger på 0,65 l/mil och under, som INTE får heta miljöbil....
Kan inte nån påläst upplysa mig?
Skulle vara intressant att se hur dom svenska banorna skulle hantera en eventuell övergång till/tillägg av en eldriven klass.
Som det är nu så man man ju knappt driva sina däckvärmare och nån elpatron till en husvagn i depån. Skulle vilja se 200 förare sätta i kontakten och ladda hojarna samtidigt som man kör sina däckvärmare och all övrig "förbrukningsel" i depån....
När det sen börjar regna, och elcentralerna löser ut på löpande band så blir det ju intressant.
Sen går strömmen två timmar innan start, och ingen kan ladda upp sin hoj... Blir det "delayed start" då?
Antar att det ska till rätt skaplig investeringar för banägarna för att få till ett elnät som klarar av detta...
En tanke som slagit mig kring detta (både när det gäller el-hojarna, men även kring dom hypade el-bilarna) är om det verkligen blir så mycket miljövänligare i slutändan?
Alltså, att tillverka batterier (och sen göra sig av med dom när dom är uttjänta) är ju inte direkt miljövänligt. Och om elbilarna sedan laddas upp med billig kol- eller oljekraft, så kanske inte Co2 utsläppen totalt sett blir så mycket mindre i slutändan, eller?
Sen drar min polares Toyota Prius ca. 0.65 liter/mil vid blandad körning, och min Mazda 3 MPS på 2.3 liter och 260hk ligger på 0,8 liter/milen. Visst i databladet så skiljer det sig otroligt mycket i Co2 utsläpp mellan våra bilar, men att det i verkligheten inte skiljer så ofantligt mycket i bensinförbrukning borde väl tyda på att Co2 utsläppen inte heller skiljer sig så fantastiskt mycket. Eller?
Finns väl en rad "vanliga" bilar som ligger på 0,65 l/mil och under, som INTE får heta miljöbil....
Kan inte nån påläst upplysa mig?
Jag tror elracingen skulle bli populärare med riktigt korta race, typ 5 varv på mindre roadracingbanor. Då skulle maskiner kunna vara lätta med hög effekt. Det skulle bli mer underhållande både att köra och att titta på som publik.
Man skulle kunna ha ett upplägg liknande speedway; flera kortare lopp under samma dag. När jag tittat på roadracing på plats har jag upplevt loppen som långa; efter en stund vet man knappt om motorcykeln som passerar leder, ligger sist, är överlägsen, eller blivit varvad. Med korta lopp kommer publiken hinna lära känna förarnas utseende, material, körstil och konkurrenskraft redan under första dagen.
Elmotorn har inte något behov av att värmas upp, och däcken kan värmas med däckvärmare - uppvärmningsvarv behövs alltså inte. Rulla av däckvärmarna, kör ut till startplatsen, och räkna ner till start!
Starten går! full acceleration. Elmotorn kan kortvarigt ge långt högre vridmoment än specificerat, och kraften levereras helt proportionellt mot gaspådraget. Maskinerna accelererar med framhjulen lätt uppe i luften ända till inbromsningen inför första kurvan. De dyker in i kurvan, passerar apex, och accelererar ur kurvan på tvären med rykande bakhjul.
Blir inte det svårt att få till? Antar att det måste ske via bakhjulet, och då det knappt nuddar marken vid hård inbromsning bör det sudda vid relativt liten motorbroms.
Eller tänker jag fel?
En tanke som slagit mig kring detta (både när det gäller el-hojarna, men även kring dom hypade el-bilarna) är om det verkligen blir så mycket miljövänligare i slutändan?
Alltså, att tillverka batterier (och sen göra sig av med dom när dom är uttjänta) är ju inte direkt miljövänligt. Och om elbilarna sedan laddas upp med billig kol- eller oljekraft, så kanske inte Co2 utsläppen totalt sett blir så mycket mindre i slutändan, eller?
Kan inte nån påläst upplysa mig?
Jo, klart att det kräver set-up, men det är ju också positivt, du kan ställa in motorbroms efter eget tycke, typ variabel slirkoppling.
Vill man så går det ju att sätta en bromsgenerator i framhjulsnavet, då kommer du ladda massor till batteriet vid broms. Blir nog dock för mycket ofjädrad vikt för en racehoj, men för "vanliga" hojar kan detta vara en bra lösning på att få till hyfsad körsträcka.
Fortfarande är ju tillverkning av batterier en process som belastar miljön.
Jo, klart att det kräver set-up, men det är ju också positivt, du kan ställa in motorbroms efter eget tycke, typ variabel slirkoppling.
Vill man så går det ju att sätta en bromsgenerator i framhjulsnavet, då kommer du ladda massor till batteriet vid broms. Blir nog dock för mycket ofjädrad vikt för en racehoj, men för "vanliga" hojar kan detta vara en bra lösning på att få till hyfsad körsträcka.
Vad är det som belastar egentligen? Och vad är det som "tar slut" i ett uppladdningsbart batteri? Att det är en del obehagliga ämnen inblandat är jeg med på, men kan man inte återanvända dem när man gör nya?
Se senaste PLUS, där visas arbetsförhållandena i Afrikanska gruvor som bryter Kobolt.
De vanligaste energitäta litiumbatterierna har en katod som består av litiumkoboltdioxid. Livslängden är under 1000 djupa urladdningscykler.
Men vad är det som gör att det inte kan hålla på för evigt? Vad är det som "tar slut"? och kan man då inte återvinna t.ex. kobolten?
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med det uttalandet... Menar du att pga att de har det för djävligt i koboltgruvorna så ska vi inte ha uppladdningsbara batterier? I så fall får du väl sluta dricka kaffe, äta bananer, inte köpa kinesisktillverkade saker eller kläder från vietnam osv.osv. SÅKLART ska människor ha riktiga arbetsförhållanden och riktigt betalt för det de gör och har de inte det får man rätta till det.
Ja, och oljeindustrin är världens finaste industri.. Särskilt nere i afrika..
Blir lite löjligt när man ska leta alla fel på allt andra lösningar än dem som finns idag.
Konsumtionssamhället sliter på jorden, och visst är det så att det som på pappret ser miljövänligt ut inte alltid är det.
Men samtidigt, utvecklar man inte tekniken så kommer det heller inga förändringar.
"Vanliga" bilar är inte direkt utan batterier eller elmotorer heller..
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen
Transportstyrelsen vill kun... |
|
Aprilia RSV4 X ex3ma
Aprilia har presenterat RSV... |
|
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail
En dröm sedan många år har ... |
|
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås
Foto: LEON Transportstyr... |
|
Aprilia RSV4 X ex3ma
Aprilia har presenterat RSV... |
|
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future
Europeiska investeringsbank... |
|
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås
Transportstyrelsen har före... |
|
Triumph storsatsar inom Enduro
Motorsportlegenden och fler... |
|
BMW CE 02 x VAGABUND
BMW Motorrad har presentera... |
|
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |