Crutchlows besatthet av en "factory ride"?

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ryktet säger att Crutchlow nu samtalar både med Suzuki och Ducati om en styrning för 2014.

Han har ju klagat högljutt och länge över att aldrig få en fabrikshoj, och det verkar ju vara hans främsta mål hela tiden.

Jag undrar egentligen vad den här besattheten grundar sig i, för visst fan måste det vara bättre att sitta på en Tech3 Yamaha än en "Factory Suzuki"?

Tech 3 Yamahan är ju i stort sett identiskt med fabrikshojarna som Lorenzo och Rossi sitter på, och den verkar ju vara en rätt potent hoj om man tittar på resultaten. Personligen är jag till 100% övertygad om att Crutchlow inte skulle placera sig bättre i racen även om han satt på Rossis eller Lorenzos hoj... Och att gå från en av fältets bästa hojar till en helt nyutvecklad och otestad Suzuki, eller en av fältets sämsta hojar (Duccen), känns ju rent idiotiskt... Vare sig det är en fabrikscykel eller inte? Eller?

Är det bara pengarna som lockar? Antar att man har bättre betalt i ett fabriksteam än ett satelitteam?
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag hade blivit förvånad om detta stämmer - inte kan Cal föredra tex Desmon före M1:an...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Kanske bättre betalt...

Sen klagar han mer än vad jag gör på Svemo, vilket är helt sjukt mycket! lol...
 

Kneedrag

Guest
Ej heller glömma själva utmaning i att ta sig an en hoj (sukka tex. ) som behöver utvecklas för att bli snabbare.
Se bara Rossi när han kom till yamma tex. Inte gick det bra för yamma innan Rossi. Och många undra då varför rossi valde yamma på den tiden. Utmaningen att kunna bygga ett vinnande koncept + pengar. Är vad jag fick känslan av när Rossi skrev på för yamma.

Eller har jag fel tycker ni?!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har ju florerat rykten om att han ska bli utbytt i Tech 3, så han kanske bara letar efter ett nytt stall. Och med lite tur kanske ducce får ordning på hojarna i år, eller suckan visar sig vara kapabel redan nästa år (även om jag tvivlar rätt starkt på båda.)
Cal har ju visat sig vara kompetent som förare den här säsongen iaf, vore synd om han hamnade på sämre material, å andra sidan hade det varit intressant att se honom på en kompetent prototyp för att se om han kan vara med i toppen och störa lite...
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Det är väl så enkelt att han vill ha chansen och tror sig kunna vinna VM. Det gör man helt enkelt inte på en icke-fabrikare.

Frågan är om det någonsin har hänt?

Istf. att sitta nöjd på hyggligt material och komma 4:a-5:a vill han väl gambla att Suzuki eller Ducati får till det. Det funkade ju för KRJR...
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Macke skrev:
Ryktet säger att Crutchlow nu samtalar både med Suzuki och Ducati om en styrning för 2014.
Låter vettigt eftersom han inte har något kontrakt för 2014 och Crutchlow ryktesvägen fått höra att hans nuvarande arbetsgivare planerar att byta ut honom.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Kollar man antalet satellithojar som vunnit ett race under 800cc- och 1000cc-tiden, så kan man ana motivet.
 

Tomteskägget

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2012
Ort
Östermalm
Hoj
DUCATI 999
Jag förstår han. En Satellit hoj har han i stort sätt ingen möjlighet att utveckla till en vinnarhoj, men det har han med en fabrikare, typ Ducati eller Suzuki. Skulle han dessutom lyckas vinna med någon av dom så skulle han bli hjälte!
Jag hade huggit nån av dom alla dar i veckan om jag vart i hanns kläder utan att tveka!
Satellit hojjar kommer alltid vara saftblandare utan möjlighet till att ta VM, om inte nåt extremt händer! Typ som när Hayden vann VM med Honda! ;)
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Har ju florerat rykten om att han ska bli utbytt i Tech 3, så han kanske bara letar efter ett nytt stall. Och med lite tur kanske ducce får ordning på hojarna i år, eller suckan visar sig vara kapabel redan nästa år (även om jag tvivlar rätt starkt på båda.)..

I min mening så är Tech3 kompletta idioter om dom inte förlänger med Cal...


Cal har ju visat sig vara kompetent som förare den här säsongen iaf, vore synd om han hamnade på sämre material, å andra sidan hade det varit intressant att se honom på en kompetent prototyp för att se om han kan vara med i toppen och störa lite.

Han sitter väl redan på en kompetent prototyp? :)
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Kollar man antalet satellithojar som vunnit ett race under 800cc- och 1000cc-tiden, så kan man ana motivet.

Jo, men ställ det i relation till vilka förare som suttit på dessa hojar också... (nu pratar jag bara om Honda och Yamaha, eftersom Duccen är erkänt sämre än japanarnas satellithojar)

Min tanke är att OM t.ex Lorenzo och Cal byter hojar med varandra, så hade resultatet varit detsamma. Skillnaden på Tech3 Yamman och fabriksyamman är MINIMAL.

Det finns ju t.ex "satellit-hondor" med samma spec som Repsolhondorna, hur kommer det sig att inte DOM vinner race? Det är nog så enkelt att dom 3-4 bästa förarna i startfältet helt enkelt sitter på fabrikshojarna från Honda och Yamaha...

Hur många segrar har Duccen dom senaste tre åren? Det är ju fabrikshojar det också...
Det jag menar är att skillnaden inte ligger så mycket i Fabriks vs. Satellit hoj, utan att det väl måste vara så att Tech3 yamman idag, faktiskt är en bättre hoj än t.ex fabriks-duccen. Så det måste ligga nåt annat bakom... Status? Pengar? Vad?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
P€RRA;5808680 skrev:
För att parafrasera ett inlägg i Le-Mans tråden angående sajningen av Bradley Smith:

"Vem tror du vet mest om förarna, Macke från Strängnäs eller Poncharal?"

:D

Jag kan ju bara se rent resultatmässigt... Cal ÄR snabb, drar mycket uppmärksamhet till sig (och därmed teamet och sponsorerna), och när han väl håller sig på hjulen så skulle jag säga att han är den bästa "non-alien" just nu... Varför vill man inte ha en sån förare?

Det enda jag kan tänka mig i så fall är om det ligger annat bakom. Personlighet/kemi i teamet, politik, eller vem som kan släpa med sig störst säck med pengar till teamet...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag förstår han. En Satellit hoj har han i stort sätt ingen möjlighet att utveckla till en vinnarhoj, men det har han med en fabrikare, typ Ducati eller Suzuki. Skulle han dessutom lyckas vinna med någon av dom så skulle han bli hjälte!
Ducatin är för närvarande en usel maskin som ingen förare i världen kan "utveckla" till något som man vinner en VM-titel på. De måste ske radikala förändringar internt på Ducaudi och de måste få fram en ny hoj snabbt.

Suzuki kliver kanske, inget bekräftat ännu, in när Yamaha och Honda redan kört 2 år på sina 1000-kubikare. Räkna med minst 1-2 år av datainsamling från de olika banorna innan Suzuki ens kommer i närheten av dem.

Men visst, under har skett tidigare :)
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
P€RRA;5808686 skrev:
Ducatin är för närvarande en usel maskin som ingen förare i världen kan "utveckla" till något som man vinner en VM-titel på. De måste ske radikala förändringar internt på Ducaudi och de måste få fram en ny hoj snabbt.

Suzuki kliver kanske, inget bekräftat ännu, in när Yamaha och Honda redan kört 2 år på sina 1000-kubikare. Räkna med minst 1-2 år av datainsamling från de olika banorna innan Suzuki ens kommer i närheten av dem.

Men visst, under har skett tidigare :)

My point exactly!!! Varför medvetet välja någon av dom framför en Tech3 Yamma?

Det enda jag kan se som gör det lite osäkert för Cal är att Tech3 fortfarande inte har något kontrakt med Yamaha för 2014. Rykten säger att dom vill bygga ett eget chassie med Yamahas motorer, vilket skulle göra det i stort sett omöjligt att placera sig lika bra på dom som Cal gör nu... När vann ett privatteam med egenutvecklad ram ett race senast?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det enda jag kan tänka mig i så fall är om det ligger annat bakom. Personlighet/kemi i teamet, politik, eller vem som kan släpa med sig störst säck med pengar till teamet...
Jag är helt övertygad om att det ligger politik och pengar bakom.

Ett scenario som jag funderat på är att Yamaha tänker sig Pol Espargaro som ersättare för Rossi i fabriksteamet 2015. Han är en av de bästa i Moto2 och spanjor (vilket aldrig är fel). Att placera honom i Tech 3 ett år för att lära sig hojen ter sig också rätt förnuftigt. Om det skulle vara så har inte Poncharal så mycket att välja på. Yamaha kan enkelt strypa tillgången på en konkurrenskraftig hoj om han sätter sig på tvären.

Men som sagt, ren spekulation från min sida angående varför Cal kanske får lämna trots lysande resultat.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
My point exactly!!! Varför medvetet välja någon av dom framför en Tech3 Yamma?
Bra fråga men utan att känna till spelet bakom kulisserna kanske Cal redan nu vet att han aldrig kommer att få en fabriksstyrning i Yamaha?

Honda kan ha nog glömma de närmsta åren, om inte Pedrosa gör en "Stoner". Kvar finns Suzuki och Ducati där han vet att han får all stöd han behöver om de får fram en konkurrenskraftig hoj. Där finns ingen risk att någon chef drar i handbromsen om han skulle börja vinna. Den risken finns nog om han skulle börja spöa Lorenzo och Rossi regelbundet.

När man tänker efter är det ingen lätt sits Cal hamnat i :3freak
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top