Gick väl ganska bra för Roberts SR team när de körde egen ram och Honda-motor. 2006 var de väl snabba och stod på pallen och körde ifrån ett gäng fabrikare.
Jo, KrJ var väl på pallen 2ggr och blev 6:a totalt va? Men det verkar väl som Cal siktar högre än så? Det kan ju vara en av förklaringarna till att han ser sig omkring efter något annat. OM nu Tech3 skulle börja experimentera med egna ramar och Yamahamotorer, så är ju risken att man blir en "mid-packer" eller "end-of-the-packer" VÄLDIGT mycket större än om man satt på en fabrikshoj eller satellithoj från Yamaha eller Honda. Det måste du väl hålla med om?
Cal's bästa option är ju såklart att stanna i Tech3 på en satellit Yamaha M1 även 2014, men dels så är det ju många frågetecken kring hur den cykeln kommer se ut 2014, och dels så är det VÄLDIGT många som är ute efter just den platsen. När sen politik och pengar styr, så känns det som att Cal hänger löst i Tech3 även om han skulle vilja stanna.
Jag tycker personligen att hans största misstag var att han var lite väl girig, och sugen på en "fabrikshoj" när han bara skrev ett 1-årskontrakt med Tech3. Han tänkte nog att då är jag fri efter den här säsongen, och kör jag bara bra så dyker det upp en bättre deal. Men det beslutet kommer tillbaka och biter honom lite i arslet nu eftersom det inte finns några bra cyklar lediga till 2014 (Haydens skrot, eller en nyutvecklad Suzuki?), och dom sadlarna är det ju en del andra som vill åt...
Det är synd eftersom jag gillar Cal, och vill se honom "där uppe". Risken är att han hamnar på nåt CRT-skräp, Ducce, eller en underlägsen Suzuki. Blir en midpacker i nån säsong, och sen är det tillbaka till WSBK eller nåt...