Crutchlows besatthet av en "factory ride"?

Kneedrag

Guest
Har läst att Rossis utveckling av M1:an är starkt överdriven; att Barros gjorde mycket för utvecklingen innan Rossi kom till Yamaha.

Är den det!?

Vi vet ju alla hur det gick för Rossi när han körde Honda. Rätt bra va!
Barros kanske gjorde mycket det kan vi bara spekulera i. Om inte du har lite mer belägg för dina påståenden.
Jag tycker reselutat säger mer än spekulationer.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Är den det!?

Vi vet ju alla hur det gick för Rossi när han körde Honda. Rätt bra va!
Barros kanske gjorde mycket det kan vi bara spekulera i. Om inte du har lite mer belägg för dina påståenden.
Jag tycker reselutat säger mer än spekulationer.
Gustav har redan gett ett utmärkt svar på Radares påstående lite högre upp i tråden.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Den säsongen Baros körde för Yamaha med Melandri är ju en av märkets sämre i modern tid.
Jag vet, men det kanske berodde på att man testade mycket nytt som inte fungerade? För det var ju knappast något fel på Barros förmåga, vilket han visade genom att köra ifrån Rossi fair and square så fort han och Rossi satt på likadana RC 211 V.

Barros var mer eller mindre obetydlig.
Nja, hur kan du vara så tvärsäker på det? Och att man började från noll inför 2004?

Edit: se inlägget nedan.
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Barros kanske gjorde mycket det kan vi bara spekulera i. Om inte du har lite mer belägg för dina påståenden. Jag tycker reselutat säger mer än spekulationer.
Vem spekulerar? Jag hänvisade till en intervju jag läste med någon som har koll, men mindes inte vem. DjDiff visade sig ha bättre minne än jag. Det var Roberts Jr som intervjuades förra året. Var och en får bedöma det rimliga i att han sitter och svamlar och far med halvsanningar.

”Okay, nobody remembers this, but, who rode the Yamaha the season before Rossi? Alex Barros. Remember they gave Barros an RC212V at the end of 2002 and he won three of the last four races on it. So he was very good. And Barros told Yamaha in 2003, 'Hey, you have no torque here. What you need is more power and a flatter torque curve so it has a wider powerband'. And so, when they go to build the new engine configuration, they make it with more torque, change the firing order, a wider powerband and more power.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det var väl herejösses vad ni ska tjafsa om Rossi...
Den diskussionen har ju ingen jättestor bäring på kryckans önskan efter en prototyp.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vem spekulerar? Jag hänvisade till en intervju jag läste med någon som har koll, men mindes inte vem. DjDiff visade sig ha bättre minne än jag. Det var Roberts Jr som intervjuades förra året. Var och en får bedöma det rimliga i att han sitter och svamlar och far med halvsanningar.

”Okay, nobody remembers this, but, who rode the Yamaha the season before Rossi? Alex Barros. Remember they gave Barros an RC212V at the end of 2002 and he won three of the last four races on it. So he was very good. And Barros told Yamaha in 2003, 'Hey, you have no torque here. What you need is more power and a flatter torque curve so it has a wider powerband'. And so, when they go to build the new engine configuration, they make it with more torque, change the firing order, a wider powerband and more power.
Att Roberts Jr skulle ha speciellt mycket insyn i hur Yamaha och Honda arbetade under den tiden känns inte så troligt med tanke på att han körde Suzuki.

Men ännu mer otroligt vore att Honda gett Barros en RC212V 4-5 får innan den ens existerade.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Barros var mer eller mindre obetydlig.
Vad baserar du detta uttalande på? Din tid inom Yamahas utvecklingsavdelning 2003-2004? 2003 var Barros första år på Yamman. 2002 slog han vid mer än ett tillfälle Rossi på likvärdigt material. Självklart lyssnade de på vad han hade att säga. Jag säger varken det ena eller det andra, kring hur stor del han hade i utvecklandet av M1'an, för jag kan omöjligen veta.


Det var inte så länge sedan du tyckte att:
Crutchlow är en rolig prick men om han försvann från MotoGP i morgon skulle det inte betyda ett skit för sporten elelr dess utveckling, han är en marginalspelare utanför UK.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Gick väl ganska bra för Roberts SR team när de körde egen ram och Honda-motor. 2006 var de väl snabba och stod på pallen och körde ifrån ett gäng fabrikare.

Jo, KrJ var väl på pallen 2ggr och blev 6:a totalt va? Men det verkar väl som Cal siktar högre än så? Det kan ju vara en av förklaringarna till att han ser sig omkring efter något annat. OM nu Tech3 skulle börja experimentera med egna ramar och Yamahamotorer, så är ju risken att man blir en "mid-packer" eller "end-of-the-packer" VÄLDIGT mycket större än om man satt på en fabrikshoj eller satellithoj från Yamaha eller Honda. Det måste du väl hålla med om?

Cal's bästa option är ju såklart att stanna i Tech3 på en satellit Yamaha M1 även 2014, men dels så är det ju många frågetecken kring hur den cykeln kommer se ut 2014, och dels så är det VÄLDIGT många som är ute efter just den platsen. När sen politik och pengar styr, så känns det som att Cal hänger löst i Tech3 även om han skulle vilja stanna.

Jag tycker personligen att hans största misstag var att han var lite väl girig, och sugen på en "fabrikshoj" när han bara skrev ett 1-årskontrakt med Tech3. Han tänkte nog att då är jag fri efter den här säsongen, och kör jag bara bra så dyker det upp en bättre deal. Men det beslutet kommer tillbaka och biter honom lite i arslet nu eftersom det inte finns några bra cyklar lediga till 2014 (Haydens skrot, eller en nyutvecklad Suzuki?), och dom sadlarna är det ju en del andra som vill åt...

Det är synd eftersom jag gillar Cal, och vill se honom "där uppe". Risken är att han hamnar på nåt CRT-skräp, Ducce, eller en underlägsen Suzuki. Blir en midpacker i nån säsong, och sen är det tillbaka till WSBK eller nåt...
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Finns det någon som skulle i nuläget kunna köra Ducatin (förutom Stoner) och vinna? Lite OT men jag har alltid undrat det.
Tror inte Stoner skulle vinna några race på Ducatin nu heller.... Bättre än Rossi Hayden och Dovi - Ja troligen, men vinna race - knappast.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag tycker personligen att hans största misstag var att han var lite väl girig, och sugen på en "fabrikshoj" när han bara skrev ett 1-årskontrakt med Tech3. Han tänkte nog att då är jag fri efter den här säsongen, och kör jag bara bra så dyker det upp en bättre deal. Men det beslutet kommer tillbaka och biter honom lite i arslet nu eftersom det inte finns några bra cyklar lediga till 2014 (Haydens skrot, eller en nyutvecklad Suzuki?), och dom sadlarna är det ju en del andra som vill åt...
Frågan är om Haydens Ducati ens är ett teoretiskt alternativ efter Crutchlows högljudda klagomål över att Ducati, enligt hans uppfattning, ljög för honom och blåste honom på en fabrikssits hos dem.

Jag undrar om inte Ducati väljer att förlänga med Hayden när det kommer till kritan.
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Att Roberts Jr skulle ha speciellt mycket insyn i hur Yamaha och Honda arbetade under den tiden känns inte så troligt med tanke på att han körde Suzuki.

Men ännu mer otroligt vore att Honda gett Barros en RC212V 4-5 får innan den ens existerade.

Fantastiskt..
Det går inte att ha rätt mot dig va? Nu är det Roberts Jr som inte vet vad han pratar om oxå.. haha..
Love it.. :tummenupp
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag vet, men det kanske berodde på att man testade mycket nytt som inte fungerade? För det var ju knappast något fel på Barros förmåga, vilket han visade genom att köra ifrån Rossi fair and square så fort han och Rossi satt på likadana RC 211 V.

Nja, hur kan du vara så tvärsäker på det? Och att man började från noll inför 2004?

Edit: se inlägget nedan.
Barros var en mycket bra förare och jag överdriver väl lite i debatten här.
De testade en himla massa nytt under 2003 men det var Norick Abe som gjorde det mesta av testandet med bla denna intressanta skapelse, inte Barrros och checa som var fabriksförarna De fick ett nytt chassie mot slutet av året vilket också var ett av de chassien Rossi fick testa inför 2004.

2003-Yamaha-YZR-M1-prototype-07.jpg
2003-Yamaha-YZR-M1-prototype-05-635x424.jpg
2003-Yamaha-YZR-M1-prototype-06-635x499.jpg

Självklart spelade Barros input en viss roll för vägvalen de tog men Furusawas betydelse för vägvalen de gjorde med att dels signa Rossi och dels omvärdera hela konceptet med konstruktionen av M1:an går knappt att underskatta vilket också framgår om man läser vad de involverade säger. Rossi hyllar Furusawa för framgångarna nästan reservationslöst. Samtidigt som Furusawa säger att utan Rossi har det inte gått att genomföra på samma vis så det är såklart fler faktorer som spelar in. Kanske ofärtjänt men ingen av de involverade (Furusawa, Brivio, Jarvis, Rossi etc) nämner Barros öht. Kenny Roberts Jr är den enda jag sett som gör det.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vad baserar du detta uttalande på? Din tid inom Yamahas utvecklingsavdelning 2003-2004? 2003 var Barros första år på Yamman. 2002 slog han vid mer än ett tillfälle Rossi på likvärdigt material. Självklart lyssnade de på vad han hade att säga. Jag säger varken det ena eller det andra, kring hur stor del han hade i utvecklandet av M1'an, för jag kan omöjligen veta.
De som vet är så klart de som var involverade och de som får absolut mest kredit för att det gick så bra för Yamaha från 2004 och framåt är Rossi och Furusawa. Det måste spegla åtminstone en stor del av verkligheten och jag tror inte du kan hitta en intervju med någon insatt som inte hyllar Furusaw och hans roll för att det blev som det blev. Hans tankar kring vibrationer och de problem de skapar för föraren har ju mer eller mindre revolutionerat hur motorerna i GP är konstruerade. Han var inte först med big-bang eftersom det användes redan på 500:eek:rna men hans kunskaper om frekvenser, vibrationer osv som han skaffat sig inom Yamahas olika avdelningar gjorde att han utvecklade en motorcykel som vunnit VM flertalet gånger efter det.
Många vill gärna ge föraren en stor betydelse för utvecklingen av en hoj men det går inte utan en bra ingenjör som delaktig och de får ofta för lite uppmärksamhet för det.

Det var inte så länge sedan du tyckte att:
Han får en större och större fanbase helt klart men ändå är han inte den som först signas av fabriksteamen. Undrar varför? Jag skulle tippa på att han inte anses vara lika bra som andra förare som också har lika stor eller större fanbase.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Fantastiskt..
Det går inte att ha rätt mot dig va? Nu är det Roberts Jr som inte vet vad han pratar om oxå.. haha..
Love it.. :tummenupp
Om du slutar fjanta dig och läser vad jag faktiskt skriver så blir det bättre. Det går alldeles utmärkt att "ha rätt" mot mig och jag viker mig gärna för fakta. Men att KR Jr skulle ha bättre insyn i Yamahas arbete med M1:an runt 2003-2004 än många andra som faktiskt jobbade där har jag svårt att tro. Hela intervjun andas "Roberts", dvs mest en massa missnöje och förringande av andras prestationer. Hans pappa är ju expert på det.

Som sagt, var lite seriös istället och kom med egna åsikter och funderingar som omväxling :tummenupp
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag undrar om inte Ducati väljer att förlänga med Hayden när det kommer till kritan.
Känns tyvärr som att risken för det är stor. Hayden har sedan 2006 varit ytterst medioker och kan nog tacka sitt pass för att han fortfarande har en fabriksstyrning. Att sälja Ducati i USA är väl ungefär det han duger till just nu.

För egen del tycker jag att både Hayden och Spies kan satsa på WSBK eller återvända till AMA för att överlåta skrotet till folk som vågar pusha materialet till max, som Cruthlow, Redding, Sykes etc.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tror inte Stoner skulle vinna några race på Ducatin nu heller.... Bättre än Rossi Hayden och Dovi - Ja troligen, men vinna race - knappast.
Super-Stoner skulle vinna race utan problem, det gjorde han ju 2010 ;)

Skämt åsido hade Stoner på Ducati 2014 varit grymt. Snacka om möjlighet att trycka igen käften på sina antagonister! :)
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Var och en får bedöma det rimliga i att han sitter och svamlar och far med halvsanningar.

Det är ju per definition halvsanningar, då det är baserat på hörsägen och egna slutsatser. I och med att han inte var direkt involverad i utvecklingen av Yamahan så spekulerar han, precis som vi här på Sporthoj - om än med större insikt i cirkusen.

Om halvsanningarna går så långt som till svammel är jag inte insatt nog att säga nåt om. Jag skulle dock köpa Rossis och Furusawas påståenden över en utomstående förares i det här fallet.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top