Med torsionsaxel menas den imaginära axel runt vilken svingen vrider sig då den utsätts för ett vridande moment runt motorcykelns färdriktning (om du står vid sidan av bakhjulet och trycker däckets kontaktyta ifrån dig och drar däckets överdel mot dig).
Ja det förstår jag. Det jag tänkte på var att svingar av typerna vi diskuterar har ungefär formen utav ett L, där fotens tå är ansluten till svingaxeln, och ryggens nackkota till hjulaxeln. Den ena typen har L:ets räta vinkel nedanför svingaxeln (banan-ned), och den andra typen har L:et spegelvänt, så att vinkeln ligger ovanför svingaxeln (banan-upp). Torsionsaxeln borde väl i så fall ha samma riktning som foten på L:et, ungefär. Svingarna verkar ju dock vara uppbyggda som fackverk eller lådor, så torsionsaxelns riktning kommer väl ligga någonstans emellan riktning av foten på L:et och riktningen av en rak linje mellan svingaxel och hjulaxeln. Om jag inte missar något
I fallet med banan-ned, kommer sidokrafter i däckets kontaktpunkt få en väldigt kort vinkelrät hävarm runt torsionsaxeln, eftersom att foten på L:ets förlängning tangerar marken nära hjulets kontaktpunkt. I fallet med banan-upp får sidokraften en lång vinkelrät hävarm runt torsionsaxeln, eftersom att foten på L:ets förlängning rör sig i närheten av hjulets över-/framkant. Så det var därför jag menade/undrade att/om banan-ned blir styvare, eftersom att hävarmen är kortare, så att med samma mängd material borde bakhjulet flytta sig mindre vid sidokrafter. Om jag inte missar något
Följdfrågan jag hade tänkt ställa var om det verkligen är bra med en styvare sving, eftersom att jag har läst att chassietillverkarna försöker få till fjädring i chassiet vid kraftiga nedlägg. Men du har ju redan skrivit om mycket av detta här ovan, så jag tror att jag är nöjd.