Crutchlows besatthet av en "factory ride"?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Han sitter väl redan på en kompetent prototyp? :)

Jo, i princip... Och han verkar ju den här säsongen krascha och köra av mindre, dvs han har lärt sig något av sina misstag. :) Jag tycker det vore synd om han bytte till något sämre än det han kör på nu. Vill gärna se att så många som möjligt är i toppen och bråkar, mer spännande att se på eländet då än när en förare sticker första varvet och sedan förblir helt ohotad hela rejset, och de andra snällt kör på led 17 av varven. Mer bråk om positioner!
En av anledningarna jag tycker MM ställer till det alldeles utmärkt med sin aggresivare körstil, han kanske får igång de andra med. ;) Inte just det där med att knuffas i sista kurvan kanske, men at than eldar på så det ser ut som om han ska flyga av hela tiden bara för att komma om nästa hoj, och nästa.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
När vann ett privatteam med egenutvecklad ram ett race senast?

Gick väl ganska bra för Roberts SR team när de körde egen ram och Honda-motor. 2006 var de väl snabba och stod på pallen och körde ifrån ett gäng fabrikare.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
P€RRA;5808698 skrev:
Jag är helt övertygad om att det ligger politik och pengar bakom.

Ett scenario som jag funderat på är att Yamaha tänker sig Pol Espargaro som ersättare för Rossi i fabriksteamet 2015. Han är en av de bästa i Moto2 och spanjor (vilket aldrig är fel). Att placera honom i Tech 3 ett år för att lära sig hojen ter sig också rätt förnuftigt. Om det skulle vara så har inte Poncharal så mycket att välja på. Yamaha kan enkelt strypa tillgången på en konkurrenskraftig hoj om han sätter sig på tvären.

Men som sagt, ren spekulation från min sida angående varför Cal kanske får lämna trots lysande resultat.

Tror precis så att Yamaha tittar in i framtiden och ser MM regera på honda xår och känner att det är dags att försöka binda upp nästa Moto2 stjärna för att möta honom.

Sen kan det ju eventuellt vara så att Cal klarar sig så bra mot fabrikarna för att Yamaha inte riktigt har hittat de viktiga uppdateringarna de vill ha för att komma närmare honda. Lorenzo sa ju tydligt efter förra rejset att de behövde utveckla hojen mer för att hinna med honda. Detta sätter ju såklart inte Cal i ngn skugga då han isf ändå slagit båda fabriksförarna men det kan vara en förklaring till att han gjorde det.

Sen tror jag att Cal ser det som att gräset är grönare på andra sidan då han i själva verket bara kommer bli en större fisk i en mindre damm...
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kollar man antalet satellithojar som vunnit ett race under 800cc- och 1000cc-tiden, så kan man ana motivet.
Satellit hojjar kommer alltid vara saftblandare utan möjlighet till att ta VM

Jag kan sätta min hoj, min årslön och allt jag äger på att Pedrosa skulle vinna race om han åkte på Bradl's hoj och att Lorenzo skulle vinna race om han åkte på Crutchlow's hoj. De dagar då en satellithoj var rundningsmärken är sedan länge över. Orsaken till att inga satellithojar vinner race just nu beror helt och hållet på vem som sitter på.

Detta vet Crutchlow mycket väl. Orsaken till att han vill ha en fabriksstyrning handlar enbart om pengar, inget annat. Skillnaden mellan lönen i ett privatteam och lönen för en fabriksstyrning bestämmer om man måste ta ett "vanligt" jobb då karriären är slut eller om man kan vara ekonomiskt oberoende och dricka grogg på en yacht i Monaco's marina livet ut...ungefär.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Finns det någon som skulle i nuläget kunna köra Ducatin (förutom Stoner) och vinna? Lite OT men jag har alltid undrat det.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag kan sätta min hoj, min årslön och allt jag äger på att Pedrosa skulle vinna race om han åkte på Bradl's hoj och att Lorenzo skulle vinna race om han åkte på Crutchlow's hoj. De dagar då en satellithoj var rundningsmärken är sedan länge över. Orsaken till att inga satellithojar vinner race just nu beror helt och hållet på vem som sitter på.

Detta vet Crutchlow mycket väl. Orsaken till att han vill ha en fabriksstyrning handlar enbart om pengar, inget annat. Skillnaden mellan lönen i ett privatteam och lönen för en fabriksstyrning bestämmer om man måste ta ett "vanligt" jobb då karriären är slut eller om man kan vara ekonomiskt oberoende och dricka grogg på en yacht i Monaco's marina livet ut...ungefär.

Tack! :tummenupp
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Pengar styr nog garanterat.
Vad är skillnaden i lön mellan satellit och fabriksförarna? Antar att den som har bäst betalt i Mgp är JL.

Finns väl bara Ducati kvar för CC?
Fabriks-Yamaha är signade ända till 2014 av duon VR och JL.
Rdp testar Suzuki Mgp och enligt källan är den sista platsen vigd till en japansk förare.


http://www.cycleworld.com/2013/05/01/2014-suzuki-motogp-prototypes-spied-again/
http://www.motogp.com/en/news/2013/De+Puniet+confirms+Suzuki+test+after+home+race+disappointment
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Har läst att Rossis utveckling av M1:an är starkt överdriven; att Barros gjorde mycket för utvecklingen innan Rossi kom till Yamaha.
Var har du hört det? Den säsongen Baros körde för Yamaha med Melandri är ju en av märkets sämre i modern tid.

Dock kan man inte underskatta Masao Furusawas betydelse för utvecklinegn av M1:an när han togs in från Yamahas snöskoteravdelning och som märkets fixarkille. Till försäsongstesterna hade Yamaha tagit fram fyra olika chassien och fyra olika motorer som Rossi fick testa. Av de motorer som testades var det två med fem ventiler per cylidner som ju var Yamahas grej under många år. Två var med fyra ventiler och en av de med fyra ventiler var även den första big-bang motorn som Furusawa tog fram utan företagsledningens vetskap eftersom den var ett så stort steg bort från märkets identitet. Rossi valde den motorn och det chassie som Furusawa trodde mest på och då kunde de bygga den hoj som vi nu ser utvecklingen av. Furusawa var mer betydelsefull än Rossi för Yamahas framgångar - utan tvekan. Barros var mer eller mindre obetydlig.
 
Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Pengar styr nog garanterat.
Vad är skillnaden i lön mellan satellit och fabriksförarna? Antar att den som har bäst betalt i Mgp är JL.

Finns väl bara Ducati kvar för CC?
Fabriks-Yamaha är signade ända till 2014 av duon VR och JL.
Rdp testar Suzuki Mgp och enligt källan är den sista platsen vigd till en japansk förare.


http://www.cycleworld.com/2013/05/01/2014-suzuki-motogp-prototypes-spied-again/
http://www.motogp.com/en/news/2013/De+Puniet+confirms+Suzuki+test+after+home+race+disappointment

Fast enligt den här artikeln: http://www.motomatters.com/news/2013/05/20/randy_de_puniet_testing_suzuki_motogp_bi.html så är så inte fallet längre (att RdP är förstaval).
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag hade inte satsat på Rdp iaf. Om jag inte hatade mina motorcyklar då förstås =)
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Angående Cal och fabrikskontrakt, så har väl han gnällt på lönen tidigare. Tror det var i samma veva som han klagade över att inte få Brembos nyaste bromsar.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Fast enligt den här artikeln: http://www.motomatters.com/news/2013/05/20/randy_de_puniet_testing_suzuki_motogp_bi.html så är så inte fallet längre (att RdP är förstaval).

Suzuki gjorde ingen lycklig senast det begav sig, tror ärligt det kommer ta ett par år.
Tveksamt om dom kommer kunna få CC att skriva ett kontrakt.
Spies, RdP ?

Crutshlow 2014?
Kanske den hetaste föraren utan kontrakt , en skön lirare utan tvekan.

Hans twitter slår allt :hihi
https://twitter.com/calcrutchlow/status/330939785659174912/photo/1
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Tror att problemet för Cal just nu är att han känner sig hämmad av teamet. Han ska i teorin kunna bli bäst 3a, dvs med två fabriks-Yamaha framför. Att Tech3-Yamahan ska vinna över fabriks-Yamaha är ju inte riktigt enl Yamahas planer. Med två st så starka namn i Yamaha-teamet nu så ser han knappast någon lucka där för att kunna avancera. Vem ska dom sparka, Lorre eller Rossi?

Därför tror jag att han hellre sätter sig på sämre material i något år, tar fram en "egen" hoj som det teamets försteförare och har en teoretisk chans på MotoGP-titeln. Vilket han inte har nu.
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Snackade inte Parish i helgens bbc-sändning om rykten att Aprilia ev skulle ställa upp med ett fabriksteam nästa år? Cuben var ju ingen succé men de har väl lärt sig en del genom wsbk och crt och skulle ju ge fler alternativ...
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top