Vad är teamwork egentigen?
Det finns en hel del olika syn på teamwork,
hur man ska agera, när, vilka ska man hjälpa osv.
Här kommer min syn på den saken!
Jag kan först säga vad teamwork inte är:
· Teamwork är inte: att springa ifrån sina medspelare och leka rambo!
· Teamwork är inte: att inte vissa hänsyn till medspelarna med
tex. kast en HS/flash mitt framför fötterna på dom!
· Teamwork är inte: att strunta i sina medspelare
om de ropar efter hjälp från dig!
· Teamwork är inte: att skita i taktiken någon lagt upp som de andra accepterat!
· Teamwork är inte: att komma bakifrån, ställa sig framför sin medspelare för att sedan skjuta den motståndaren som kompisen hade i sikte som då istället skjuter dig!
Där var lite om vad teamwork inte är.
Men jag kan redan nu säga att det finns mycket mer att tillägga!
Så vad är då teamwork?
· Teamwork är att: lyssna på sina medspelare om tex. vilken taktik som ska användas!
· Teamwork är att: hjälpa sina medspelare vid taskiga situationer!
· Teamwork är att: täcka ryggen på medspelaren som ska ”planta”/”defusa” en bomb!
· Teamwork är att: du ska kunna hålla ihop med laget som en grupp, så att ni inte skjuter varandra!
· Teamwork är att: om du vet var fienden är
så säger du det till resten av laget och inte försöker ta dom själv!
· Teamwork är att: du säger till när du kastar en granat så att du inte kastar på dina egna!
· Teamwork är att: du ställer dig bredvid medspelaren när han attackerar och inte bakom honom då du riskerar att skjuta din egen!
Och hur blir du en bra teamplayer?
Vi kan börja med när din medspelar ska planta/defusa en bomb, så ska du inte bara springa därifrån och låta honom själv sköta jobbet för då är risken MYCKET stor att han blir skjuten under tiden!
Det viktigaste är att täcka din medspelare som ska defusa en bomb, då det tar längre tid att defusa än att planta.
Det du ska tänka på när du täcker ryggen på din medspelare är att inte stå precis intill honom då du har sämre översikt runt om.
Du ska istället ställa dig på en plats där du har en bra översikt, så att du ser din medspelare och alla vägar motståndaren kan tänkas komma från.
En viktig sak till! (om du är en riktig teamplayer)
Om du märker att du inte kan skjuta motståndaren som försöker skjuta den som defusar ska du springa och täcka medspelaren med din kropp och ta kulorna som var tänkta för honom, för ditt liv är inget värt om bomben sprängs,
istället kanske du ger medspelaren med ditt liv de 2 extra sekunderna som behövdes för att defusa den bomben!
När du själv ska planta/defusa en bomb så det första du ska göra, är att titta runt för eventuella motståndare vid bomb-platsen. Sedan skrika till medspelarna att du behöver hjälp tex. ”Need backup” med hjälp av radiocommandon, så att du får hjälp av någon!
Den taktiska delen!
När du kommer in i ett lag kanske det är det laget som just då ligger under och förlorar om och om igen! Du ska inte deppa ihop för det och fly!
Istället kanske du får en idé om hur ni ska bryta denna trend,
då är det viktig att du inte försöker genomföra den själv och istället delar med dig av din idé till resten av laget.
Har ni tur så bryter ni den trenden och då blir du den lilla hjälten för stunden!
Men tror inte att just den taktiken kommer att fungera många fler gånger.
För när du använt den första gången så vet motståndaren om den och nästa runda kommer de att försöka bryta den taktiken.
Så du ska vara varsam om dina idéer och använda dom vid rätta tillfällen.
Frågan om huruvida det är rätt tillfälle att använda ett visst taktik,
kan jag inte hjälpa dig mycket med.
Då man inte kan säga exakt vad motståndaren kommer att göra. Men du kan tex. kolla vad motståndaren gjorde sist, och efter det kan du försöka gissa vad de ska göra i nästa runda, på så sätt kan du lägga upp en viss taktik!
Det kan bli rätt eller det kan bli fel, men man lär sig av att prova olika saker och kanske till slut vet du nästan exakt vad motståndaren kommer att göra.
Så var inte rädd för att prova olika saker o glöm inte att dela med dig
av dina idéer till resten av laget!
Att spela i en grupp:
Att spela i en grupp som försöker slå ut fienden kan vara en av de svåraste momenten i teamwork! Man måste vara försiktig!
Ofta händer att man råkar skjuta sina egen vid framfart
eller kastar en granat precis framför fötterna på medspelarna.
För att fungera som en grupp ska du anpassa dig till de andra, inte springa tätt intill de andra, då du blir instäng av dina egna och motståndaren kan bara kasta en HS i mitten på er och så har ni bara 50hp kvar.
Istället spring en liten bit ifrån varandra för då har ni både större möjlighet att se vart fienden är. På det sättet slipper ni då att skjuta varann. När ni väl stannar upp för att utplåna en styrka så inta en position där du har en bra översikt av var fienden befinner sig och se till att ha fritt fram för att kunna tömma magasinet (inga medspelare i vägen)
Ett bra exempel på när man skjuter eller kastar en granat på sina egna är
tex. när ni ska hålla en tunnel från fiendens framfart. Då det som ofta händer att man springer ihop och inte kan ta skydd när fienden skjuter på er.
Så det är viktigt att man låter en/två i taget att skydda gången.
När de tömt sina magasin och tagit skydd, tar en/två nya över och skyddar gången.
Sedan när ni börjar er framfart ska ni först kasta lite HS/flash granater
för att skada motståndaren ytterligare så har ni bara några få fiender kvar med väldigt lite liv. Men!
Det som alltför ofta händer när man ska kasta en HS/Flash granat
är att du kastar den för sent eller vid fel tillfälle och på så sätt skadar du dina egna medspelare.
Det du ska göra för att undvika sådana händelser är att förvarna dina medspelare att du är på väg att kasta en HS/Flash granat. Det kan du göra på följande sätt:
Skriva i teamsay att du är på väg att kasta en granat, eller ett enklare sätt använd dig av scripts. Scripts är då när du binder olika commandon till tangenterna så att du slipper tex. skriva ”incoming grenade/take cover” och istället har det färdigskrivet med hjälp av scripts och behöver bara trycka på en knapp (du själv har valt) så kommer texten upp.
En bra taktisk grej när man spelar i grupp är att dela upp gruppen i två mindre grupper. Vardera grupp tar varsin sida av banan, på så sätt kan ni omringa fienden.
Men det gäller att ena gruppen som möter på motstånd håller sig lunga och bara avvaktar tills den andra gruppen hunnit springa runt banan och kommit bakom fienden. Nu när fienden är omringade är det ett lätt byte för er!.
Och så till mina egna erfarenheter och det jag sett på plan!
Jag kan börja berätta om den gången en ”namnlös” kille gav bort sitt vapen till en anan bättre ”namnlös” kille(vars skott tog slut).
På detta sättet kunde den ”bättre” spelaren plocka ut de resterande motståndarna tack vare att han fick den ”sämres” vapen.
Fast jag ska inte glömma att nämna att den ”sämre” också plockade en, då med en pistol. Men det tragiska! Han dog efteråt.
Och så har man själv fått vara med om en o annan situation där teamwork har varit som störst! Som tex. på dust då jag och en kille sprang snabb som blixten för att täcka av motståndarens framfart.
Vi turades om med att attackera och ta skydd och ändå lyckades vi plocka 5 stycken av motståndarna. Efter vår teamwork hade vi mer än 50hp kvar bodda två.
En annan situation är på cabble.
Jag var i CT och hade precis köpt en awp. Jag frågade då laget om någon kunde följa med mig upp till sniper tornet för att skydda min rygg. Och då var det en kille som följde med mig varje gång bara för att täcka min rygg
Jag kan ju bara säga att han inte fick döda så många motståndare då ingen av de vågade gå upp till tornet. Men jag kunde desto mer hjälpa hela laget när jag stod där o awpa!
Kortfattat:
Spela inte någon hjälte för det är du inte, även fast du kanske lyckas plocka mer än halva motståndarlaget under en runda. Gör du det med största sannolikhet inte fler gånger. Och då är laget en spelare mindre!
Ofta har man sett hur folk springer si o så över banan istället för att hjälpa sina medspelare och när de till slut kommer för att hjälpa, är det försent. Och inte nog med det! Hela motståndarlaget är kvar för att knäppa de sista av er!
Teamwork är inte bara det jag tagit upp!
Teamwork kan vara många saker!
Känner du att du hjälper medspelaren och laget så är det teamwork!
Tänk bara på det här när vi snackar om teamwork:
FLER ÄR STARKARE ÄN EN!!!!!
Organisation
När det gäller matcher ligger den största skillnaden hur man organiserar spelet. På en public-server så gäller oftast anarkiprincipen det vill säga att alla spelare gör som han/hon vill. Spelarna är mer intresserade av att samla frags samtidigt som man helst inte vill dö.
Om man spelar på detta sätt under en klanmatch så kommer man antagligen i sin första match uppleva en känsla som skulle kunna jämställas med att springa rakt in i ett X2000 på väg ner till Göteborg.
Man blir krossad oavsett om man äger på public-servrarna. I klanmatcher är lag spel A och O. Till skillnad från public-spelet så bör man i en klanmatch ha någon som säger åt spelarna hur de ska agera på banan.
Denna lagledare bör ha en god kännedom om banorna såväl som de enskilda spelarnas egenskaper. Det olika taktikerna för varje bana går man igenom innan matchen så att alla vet vad som gäller.
Vad lagledaren gör under matchen är att denne bestämmer hur ni ska spela den rundan. Som spelare så bör man göra som lagledaren säger.
Att ta egna initiativ kan förvisso vara bra ibland, men slutar i dom flesta fall med att inte bara du dör utan att några av dina medspelare stryker med också. Följ den i förväg uttänkta planen, att ändra en taktik under än match oftast skapar mer förvirring än det gör nytta och bör ses som en sista utväg.
De spelare som inte ansvarar för taktiken har i uppgift att lyssna och handla enligt taktiken. Det är inte bara lagledaren som litar på att du ska göra som han säger, de andra i ditt lag litar också på det.
Det finns inget som är så frustrerande som när en spelare lämna sin position och någon i motståndarlaget kommer runt och skjuter ner hela laget i ryggen.
Taktiken
Taktiken är nästa viktiga punkt. Den grundläggande regeln i början är ”Keep it simple”. Att försöka koordinera tre fronts anfall i första matchen är verkligen inte att rekommendera. Försök istället få varje spelare att förstå vad han/hon ska göra och varför han/hon gör det.
Som försvarare så är den enklaste taktiken att ställa ut spelare på viktiga plaster och säga till denna att försvara platsen.
Tänk dock på att spelare som står ensamma är mycket sårbara om hela motståndarlaget kommer den vägen. Som anfallare är det enklaste att bara springa i en grupp. Att springa i en grupp är inte samma sak som att springa i en klump. Tänk på att hålla avstånden så att inte två-tre välriktade HE-granater gör slut på hela gruppen. Ett annat kritiskt moment är dörrar och andra trånga passager.
Om man sprider sig lite så kommer alla genom dörren snabbare och så slipper trängsel. En annan viktig sak är att man inte ska stanna i dörren så att man stoppar upp för sina medspelare. Spring på så att alla kommer igenom.
Det är mycket viktig del av taktiken är variation. Det gäller att variera sin taktik både som anfallare och försvarare. Att köra samma taktik om och om igen fungerar inte. Detta gäller speciellt det anfallande laget,
efter 2-3 rundor har motståndaren räknat ut hur ni springer och anpassat sig. Därför bör man ha minst två taktiker som man växlar mellan. En förutsättning för detta är att alla som spelar i laget är välbekanta med alla olika taktiker. Detta tar tid att lära en taktik bra och är hiskligt tråkigt tycker många.
Men att gå igenom banor med laget och tala om vad man ska göra är jätte viktigt. Det finns många olika sätt allt från att rita ner bana och taktik på en karta till att alla hoppar på en tom server för att man går igenom banan på ”riktigt”. Den som är ansvarig för taktiken bör ju givetvis i förväg ha tänkt ut hur man vill spela banan. Att hitta på en bra taktik tar tid.
Det är sällan en taktik fungerar första gången, och då måste den modifieras tills ni har hittar ett koncept som fungerar för er. Om man tycker det är svårt att få idéer så kan man ladda hem demon och titta på dessa.
Tänkt dock på att elitklanernas spelare är bättre än vad du och dina medspelare är, och kan göra saker som ni inte kan. Därför kan det vara svårt att använda en taktik rakt av.
Kommunikation
Nyckeln till framgång ligger i kommunikationen inom laget. I CS så finns det vissa inbyggda kommandon, använd dom. Varje spelare bör har kommandon som ”Enemy spotted” och ”Need backup” lätt tillgängliga eftersom med all säkerhet kommer att användas flitigt.
Sen måste man kunna besvara medspelarna och ledarens olika meddelanden därför är det viktigt att även har ”Roger that” och ”Negative” lättillgängligt. Slutligen så bör man också ha ”Sector clear” på ett snabb kommando så man t.ex. som T på en de_bana kan berätta att det är fritt fram att planta. Med dessa kommandon så klarar sig en spelare i de flesta situationer på banorna. Det är viktigt att alla spelare kan kommunicera inom laget.
Förutom de inbyggda kommandona så kan man genom skicka text meddelanden inom laget, men detta tänker jag inte gå in närmare på.
I stället så rekommenderar jag alla att skaffa en billig mikrofon eller ett headset. Det finns en rad olika program möjliggör röst kommunikation inom laget. Själv brukar jag använda ett program som heter Roger Wilco och som i min mening fungerar utmärkt.
Det finns andra och det är bara att prova sig fram till man hittar ett som man tycker passar. Fördelen med att kunna prata med sina medspelare är rätt uppenbar. Istället för att säga använda ”Enemy spotted” så kan man säga ”3 T i gången”. Då vet genast resten av laget hur många dom är och var dom är. När man väl lärt sig använda röstkommunikation på ett bra sätt, så får ordet TEAM PLAY en helt ny innebörd.
Slutord
Slutligen så tänkte jag bara lämna lite allmänna tips. Det finns inget substitut för matchträning, att spela mot bottar är inte samma sak som att spela mot människor. Försök att spela mot klaner som är bättre eller lika bra som ni är. Att utklassa skitklaner är kanske roligt ibland, men inte direkt lärorikt. Spela in demon från era matcher och titta på dessa. Kolla vad som gick bra och vad som var mindre lyckat. Och kom ihåg att i början är det svårt att spela få ett bra team play, men övning ger färdighet och efter några matcher så kommer ni märka att ni blir bättre.