CSS-kurs i Sverige/Norge 2006

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Neutral skrev:
Tips från en som vet - man åker inte genom Death Valley för att ta sig från LA till LV. :mattias

:pannkyss
sant, jag kanske blandade ihop naturreservaten. har bestämt för mig att det stod death vally på en skylt längs vägen, samtidigt som det var drygt 40 grader ute i början av maj. men devils playground och Mojave är inte så svalt heller.

DrPain

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
ZX10r, -04
Bara för att göra folk lite avundsjuka så vill jag bara säga att jag och en polare har precis bokat en dag med CSS i Dubai, den 28:e Mars!

Skönt att vara lite självgod ibland. :tungan

Är det någon som har kört där? Erfarenheter?
Tjing!

sandstream

Guest
DrPain skrev:
Bara för att göra folk lite avundsjuka så vill jag bara säga att jag och en polare har precis bokat en dag med CSS i Dubai, den 28:e Mars!
Skönt att vara lite självgod ibland. :tungan
Coolt! :)

Får man fråga vad en sån resa går på inklusive kursen?

DrPain

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
ZX10r, -04
sandstream skrev:
Coolt! :)

Får man fråga vad en sån resa går på inklusive kursen?

Alldeles för mycket, men helt klart värt det.. :)

Kurs: ca 3500:-
Hyra av hoj(R6:a): ca 1000:-
Flyget kostar runt 5500:-

Polaren bor och jobbar där för tillfället, så boendet är gratis för min del.

Tror att det kan vara värt det, inte ofta man får tuta runt på en F1-bana...

sandstream

Guest
DrPain skrev:
Alldeles för mycket, men helt klart värt det.. :)
Kurs: ca 3500:-
Hyra av hoj(R6:a): ca 1000:-
Flyget kostar runt 5500:-
Polaren bor och jobbar där för tillfället, så boendet är gratis för min del.
Tror att det kan vara värt det, inte ofta man får tuta runt på en F1-bana...
Låter ganska skäligt tycker jag!
Hoppas ni får en kanondag :tummenupp

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Andy Ibbott höll i själva teorin och sedan hade man en instruktör på banan. Jag hade en väldigt lugn och trevlig instruktör vars namn jag glömt bort. Claus Dieth var bl.a. där och han finns ju här på forumet om du har några frågor.

Elektron

I can wreck anything
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX750R 2000
håkan skrev:
Det är ungefär samma inlärningsgrad på 1 dag med CSS som 8-9 själv på midlanda...
Sådär kan man förstås inte säga. Jag hade tex garanterat inte själv kommit på vad jag gör för fel i vänsterkurvor på 8-9 Midlandakörningar men efter en halv CSS-dag visste jag.

Verkar som vissa tror steg 1 är nån sorts nybörjarnivå, vilket är fel. Alla börjar på sin egen nivå, med steg 1.

För övrigt är det dyrt, ja, men det är bara pengar, det kommer nya...

Edit: Anmäld steg 2 K-kulle 10 juli.

Last edited:

Ducati Girl

We are All Aliens... BOTT#6, REC#127
Gick med
28 Dec 2004
Hoj
Ducati 848-08, Ducati 748S, Ducati 750SS
Elektron skrev:
Sådär kan man förstås inte säga. Jag hade tex garanterat inte själv kommit på vad jag gör för fel i vänsterkurvor på 8-9 Midlandakörningar men efter en halv CSS-dag visste jag.

Verkar som vissa tror steg 1 är nån sorts nybörjarnivå, vilket är fel. Alla börjar på sin egen nivå, med steg 1.

För övrigt är det dyrt, ja, men det är bara pengar, det kommer nya...

Edit: Anmäld steg 2 K-kulle 10 juli.

Håller med..Gick CSS Steg 1 på Gelleråsen i augusti i somras. Lärde mig otroligt mycket. Tog åt mig av kritiken från min instruktör, ändrade min körning och förbättrade den med väldigt många % under dagen enligt instruktören.

Alla som kör steg 1 delas från början in i olika snabba grupper så man behöver inte vara orolig att det ska gå för långsamt. Fanns en del elever som bytte till annan grupp under dagen då de märkte det gick för långsamt/snabbt.

Är anmäld till steg 2 denna sommar på Knutstorp och ser verkligen fram emot ännu en lärorik dag med de duktiga instruktörerna på CSS... :)

sandstream

Guest
Elektron skrev:
Med tanke på att Mittsverigebanan bara har en riktig vänsterkurva tror jag du har helt rätt :hihi

Man kan ju vända på frågan om priset också och fundera på vad det är som kostar så mycket att man måste ta 3.750:- (icke SMC-medlemmar) för 5 x 20 minuter plus 5 teoripass.
En dag betyder ett brutto på 210 - 225.000:- för CSS.

Last edited:

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Sandstream: Är det meningen att man skall bli upprörd över det faktum att CSS tjänar pengar?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Freppa skrev:
Sandstream: Är det meningen att man skall bli upprörd över det faktum att CSS tjänar pengar?
Nä, det ska man skita i. Däremot måste det vara tillåtet att ha åsikter om priset om kursen marknadsförs på och diskuteras i ett forum som detta. 3 750 kr för 100 minuter på banan är DYRT!!!

Hela CSS-grejen känns ganska hypad. De jag känner som gått den var inte så imponerade. Hur skall man lära sig bli snabb på en bana som Kinnekulle, btw? Den måste vara bland de sämsta i det avseendet. Avåkningszonerna är "ganska begränsade", om man säger :rolleyes:

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Nu är det ju inte så att man är ute efter att dra banrekord. Fick en rejäl utskällning på Åsen förra året för att jag koncentrerade mig på att köra snabbt istället för övningen. (Tror Håkan råkade på samma sak, fast skillnaden är att han faktiskt ÄR snabb :))

Ok, jag skall inte ropa högt. Min åsikt är att det var dom bäst investerade pengar i form av kurs jag gått alla kategorier. Det är även därför jag bokat att gå vidare. Det är ett utbildningssätt som passar mig oerhört bra.

BTW Bingo: Bilderna? Berätta nu för Farbror Freppa ;)

sandstream

Guest
Freppa skrev:
Nej, men man borde ha rätt att ifrågasätta priserna precis som Bingo påpekar.
Dagarna körs väl ihop med SMC och det kan knappast vara deras jobb att lansera CSS i Sverige/Norge för att de ska tjäna pengar utan för att vi ska bli bättre och säkrare förare (en rabatt på dryga 6% från SMC är ju inget att hoppa jämfota för direkt).
Men så länge det finns folk som betalar 3500-3750:- för en dags kurs så kan man ju inte säga att priset är fel.

börnte

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2006
Hoj
CBR 900RR -01
Racekåpor?

Jag tänkte gå steg 1 på CSS kursen på Kinnekulle. Är det någon som vet om man får köra med krashkåpor utan lysen och blinkers. Min hoj är besiktigad, trafikförsäkrad(Folksam) och skattad. Nummerplåt kommer att sitta på samt skattemärke.
Hur var det förra året ni som gick kursen på Karlskoga?
/B

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...